Friday, August 28, 2009

What do I think about fashion?

Min kära vän Ingela tycker att det är dags för mig att få ett par frågor att svara på.
  1. Din stil i en mening?
    - For me a street is just not a street - it´s a fashion show.
  2. Stilförebild?
    - Massor med mystiska människor på gatan, gamla filmer som 9½ vecka med Kim Basinger. Men även Carolina Gynning. Hon är både smågalen och kvinnlig. Det gillar jag.
  3. Vilket är ditt favoritmärke inför hösten?
    - Well ... Ralph Lauren köper jag mycket på hösten, annars gillar jag Rykiels små koftor med annorlunda motiv och detaljer. Marlene Birger är också en favorit. Hon är bäst på att få ett vardagsplagg att bli allt annat än just ett vardagsplagg. Jag tycker om hennes sätt att skapa med roliga snitt och skurningar. Men lika mycket som jag unnar mig dyrare varianter på det mesta - älskar jag Zara och Top Shop. De är grymma på att få fram ursnygga små kreationer utan att det kostar skjortan. Sådant gillar jag lika mycket som mina dyrare plagg.
  4. Vilka är dina favoritbutiker inför hösten?
    - Ja. Hade jag alla pengar i världen hade jag spenderat en makalös summa på Natalie Schuterman. Nu är det inte så, jag kan handla en och annan grej där men annars är det NK, bland annat NK Studio (helgrymma RL-saker) och de kedjebutiker jag skrev i förra frågan. Men extremt mycket handlar jag över nätet. De exklusiva nätbutikerna skickar varor direkt hem till dig i små fina kartonger. Jag handlar också mycket vintagegrejer på Ebay. Min skattkammare. Me like!
  5. Vad inspireras du av?
    - Jag borde säga modemagasin då det ligger en nådig summa för dem varje månad - men nej, det är inte därifrån jag får inspirationen utan den kommer från människor jag ser på gatan. Även vissa av mina patienter som har grym känsla och arbetar som viktiga ombud för det svenska modet. Vänner ger mig en del också. Filmer ger mig också stor kreativitet och öppnar mina ögon. Modemagasinen har jag mest för att fördriva tid och titta på vackra grejer.
  6. Vad tror du på inför hösten?
    - Riddetaljer är stort och så himla Ralph Lauren-klassiskt. Annars är det väl det vanliga - höga boots med olika klackar, läder, puffärmar och egna, personliga stilar.
  7. Det bästa basplagget inför hösten?
    - Köp en jäkligt snygg höstkappa från någon klassisk hantverksdesigner om du har möjlighet, som har öga för att ta fram det bästa på kvinnokroppen och som kommer passa år efter år efter år. Jag samlar personligen på Burberrys makalösa kappor och försöker unna mig en ny varje år. Det spelar ingen roll vad jag har på mig, när jag slänger på mig någon av de fyra jag har - ja, då som i ett nafs känner jag mig välklädd och snyggare. Men Zara är riktigt bra på att få fram tidlösa klassiker också - kvaliten är dessvärre inte lika bra dock.
  8. Vilka skor tror du på i höst?
    - Ridinspirerade sådana, både till dag och kväll och större och lite grövre kängor.
  9. Vilka färger tror du på i höst?
    - Alla färger! Mer färg till folket! Basta!
  10. En ideal höstoutfit?
    - Det skulle vara någon av mina Burberrykappor i kammat ull, mina läderridstövlar, mina beiga ridbyxor, stor men lätt halsduk i gråbeige och en blus med vit krås och därpå en kort svart kavaj. Ta med dig dina heels i en skopåse och så byter du om till dem inför fredagsdrinken. Voila!
  11. Tre saker på höstens önskelista?
    - Jag har redan köpt dem. Ett par höga congacfärgade boots till knäna med grövre klack och en lite längre kofta med midjeknyt och läderarmbågar från Ralph Lauren samt min älskade leopardkappa som var ett härligt kap. Skitsnygga.
  12. Ditt senaste köp?
    - Se ovan. Men en vacker bh med gammeldagsrosa färg och svart spets över fick också följa med, en vit skjorta med rejäla puffar, några klänningar och några chiffongskapelser och lite annat. Du ställer frågan till en shopaholic som behöver vård. Det hoppas jag du inser.
  13. Do and don´ts?
    - Don´ts ... klä dig inte som Mia, Pia & Fia. Våga vara lite personlig.
    - Do ... Våga vara kvinna, våga vara personlig. Ta fram det som är vackert på dig i stället för att dölja det mindre önskvärda. Annars är the sky the limit men leggings (tights som slutar på vaden) går fetbort. Samma sak med fula skor med fula skurningar. Det är STOR skillnad på skor och skor. Elegansen är allt. Oavsett om det är en känga eller en klacksko. Snitten, kvaliten och detaljerna avslöjar allt. Om vem du är. Det är faktiskt ofta så.

2 comments:

  1. "Men leggings går fetbort"? Har du inte ett par "lacktights" på bilderna ovan? Vad jag vet så är leggings och tights samma kreation?

    ReplyDelete
  2. Hej! Fel av mig, inte tights utan sådana soms lsytar vid vaden.

    VÄnligen
    stina

    ReplyDelete