Wednesday, September 30, 2009

Anna Anka

Jag följer Svenska Hollywoodfruar med stor nyfikenhetsglädje och älskar det faktum att ett blont, "out spoken" litet benrangel med omåttligt vackra ögon från USA kan röra om i det paragrafryttande,svenska jämställdighetssamhället som om det vore en tornado. Vad är det med svenskar och chockerande? Har vi aldrig sett maken till liknande eller varför är reaktionerna så starka? Vi titilerar oss själva belevrade och resvana men men skulle kunna tro att det enda land vi besökt är Norge för att vi är klonade varianter av varandra. Det är ju nästan beklagligt att vi rynkar så på ögonbrynet när någon endast använder sin verbala möjlighet till formulering av olika meningar. Jag tycker det är så roande att se att en enskild människas rättighet till sin åsikt kan bli samtalsämnet över lunchbordet hos både kostymnissar i finansvärlden och landstingsanställda. Vad är det vi går igång på? Rädsla? Annorlundaheten? Rikedomen? Smaklösheten? Nyfikenheten? Ärligheten? Lättnaden över att någon vågar säga som någon egentligen tycker? Jag tycker att vi borde få in flera friska influenser som visar att alla människor inte behöver gå genom livet som Mia, Pia och Fia som jag har för vana att uttrycka den mediokra svensken som aldrig riktigt vågar vara ärlig och som aldrig vågar älska sig själv av risk för att verka "för mycket" och som alltid irriterar sig på människor som sticker ut och vågar följa sin egen väg i livet. Den nedlåtande blicken och skitsnacket talar för sig självt i det svenska samhället. Ibland verkar det som om just tisslet och tasslet är det enda sättet att knyta ann på arbetsplatser och på tjejmiddagar. Det blir klistret som för en samman i stället för att diskutera sig sjäva och våga utvecklas tillsammans som fria indivder.
Jag kanske reagerar så starkt för att jag själv alltid sett mig som kaninen som föddes prickig bland alla skimmersvita kaniner? Ingen aning. Eller av den anledningen att jag uppfostrats att våga tro på mig själv och ansvara för min egen utveckling? Men att våga ha en åsikt, att våga tro på sig själv och stå upp för vad man tycker och tänker - är en möjlighet vi ska värna om med stor kärlek. Att alla ska hålla med kan man aldrig kräva, men man kan kräva att få älska sig själv utan att bli högmodig och att få ha sin åsikt utan att såra. Därför tycker jag till nittio procent att Anna Anka är en trevlig händelse i landet lagom. Och jag förvånas inte det minsta över att hon stulit viktiga ekonomirapporter som presenterats under samma tidsaxel som hennes inträde i svensk nyhetsankring. Vem orkar tänka på ekonomi när de känner sig hotade från en supersmal blondin som bor i ett megastort lyxhus i en av våra största världsdelar?
Jag tycker att vi ska se Anna Anka som en stor inspiration. Vi behöver inte hålla med om vad hon tycker och tänker - det gör inte jag heller, men jag hoppas att hon vågar inspirera oss i Sverige att tycka och tänka. Vi behöver bli lite mer modiga, våga uttrycka åsikter för egen maskin och att lära oss att det är okej att älska sig själva och tycka att man är en bra människa utan att för den delen bli eller uppfattas elak och vulgär. Jag tycker det är dags att lyfta jantelagen från våra föräldrars axlar och ruska bort de rester som finns kvar hos oss och börja fokusera på att ha förståelse för olika sorters människor och vara snäll mot andra, våga vara dig själv och för all del - arbeta med att utveckla dig själv till den du innerst inne vill vara så kommer du börja älska dig själv som en av dina allra bästa vänner. Det är en gåva som är lika underbar som användbar.
Vad tycker du?

10 comments:

  1. Fantastisk skrivet som vanligt Stina, ha ha ja
    jag har inte haft lyckan att se något av programmen av Hollywoodfruar men har ändock lyckats läsa på aftonbladet.se om "Anna Anka" och då genom YouTube sett ett antal roliga klipp från radio och tv-intervjuer! Jag skrattade så att jag nästan kissade på mig...Sååååååå jäkla fri i sina uttalanden.
    Jag måste säga att jag älskar denna kvinna "Anna Anka", helt underbar agitator som fick Aschberg att rodna, fan jag är så trött på alla medelråttor som tycker likadant och ser likadana ut och inte vågar stå för saker och ting, JanteFjante...urk!

    Kram till Världens Bästa Stina!!!!!!!!!!
    Gooooooo Girl!

    ReplyDelete
  2. Jag älskar fru Anka! Underbart härlig! För visst kan man tycka om någon även om man inte har samma värderingar.

    Förresten, älskar dina påhittade ord; nyfikenhetsglädje, annorlundaheten, rynka på ögonbryn och allt vad du nu hittar på haha! Underbart!

    ReplyDelete
  3. Jag kan inte annat än nicka och instämma. Tänk vilken mediastorm och diskussion det varit, bara för att någon står ut från mängden och VÅGAR provocera/tycka annorlunda.

    ReplyDelete
  4. Det är så konstigt det där. Så fort det är en kvinna, som inte faller under de normer en kvinna "bör" falla under så blir det ramaskri utan dess like i lilla landet Sverige. Jag håller med dig i det du skriver..man måste "passa in" i det här landet. Gud förbjude om man inte sällar sig till den stora massan av allmän menlöshet där alla har samma åsikt och ingen direkt vågar sticka utanför. Bara en sådan sak som att det generellt (faktiskt) ses som lite konstigt om man är ”för uppklädd”. Det är nästan bättre om man kommer på en fest i jeans och t-shirt än i klackar och klänning, för usch för att sticka ut..dessutom kanske man blir föremål för andras diskussioner. Varför? Som jag brukar säga, har de inget annat att prata om så, bjuder jag på det. Mamma är finska och pappa norrlänning, bestämd och rakt på sak. Detta har producerat en individ som är livlig, pratar mkt, gestikulerar, sprudlande glad och öppen. Med många kvinnliga attribut, men också rak på sak men många manliga drag där jag säger vad jag tycker, gärna faller in i ledarrollen och tar plats. Tycker jag något så säger jag det i regel och jag tycker inte om det där tjejiga skitsnacket! ”Gud hur ser hon ut, vem tror hon att hon är” osv. Det är mkt prat om tjejer bland tjejer, kan stora massa kvinnor bara känna sig starka om de får klanka ner på någon annan? Hur en människa är, klär sig eller beter sig. Varför måste tjejer döma andra tjejer för att själva må bra? Det är inte okej ens i Sverige att vara sig själv. Tragiskt nog. Som tjej stör jag tydligen många människor uppfattning av hur en kvinna ska vara. I Sverige ska man helst inte vara "to much". Men jag är nog det..to much. Det konstiga är att när jag kommer på tu man hand, så är det väldigt många som säger att de tycker att det var skönt att "någon sa ifrån", eller ”sa vad de tyckte”...eller liknande. Varför är det så otroligt "inte okej" att göra det i Sverige? Inte i skolan och inte på jobbet. Om man inte är född som man då. Hur gärna vi än vill påstå att Sverige är öppet land, med ett öppet och liberalt klimat, jämställt, kvinnor har samma rättigheter som män....man får vara en egen individ med egna åsikter..Så är vi inte där ännu. Så fort någon står utanför normen, säger något vi inte håller med om, tar för stor plats, har en provokativ åsikt, tar för sig eller bara har annorlunda kläder..så är vi där. Det tisslas och tasslas bakom de slätstrukna gardinerna och i de skandinaviskt möblerade hemmen. Jag tycker det är bra att Fru Anka kommer in, rör om lite i grytan, får människor att tänka till och för upp diskussioner till ytan. Sen håller jag definitivt inte med henne i allt hon säger…men jag dömer henne inte. Om hon är lycklig får hon göra vad hon vill, så länge hon inte skadar någon annan människa det vill säga. Lyxprostituerad eller inte (som hon kallats av andra kvinnor - så klart), bara hon, hennes barn och hennes man är lyckliga, får hon faktiskt vara vad hon vill för mig!

    Förresten, Stina..Du är fabolous! Du ger mig inspiration att fortsätta vara mig själv trots att kombinationen "kvinnliga yttre attribut och manligt maner" speciellt i jobb/studie-relaterade situationer verkar röra om i grytan hos andra människor..

    KRAM

    ReplyDelete
  5. Bloggat om vad jag tycker om fru Anka här:
    http://nyheter24.se/mamma24/bloggar/kajsa-alund/340673-alskar-den-dar-ankan

    Dock är det väldigt förenklat, jag älskar henne för att hon rör upp något inom de flesta av oss - vad det än må vara!
    Jag överdriver såklart, tror ju inte på riktigt att hon är psykopat :)
    Har nog ändrat mig i fråga om charm, hon är faktiskt rätt charmig...

    Tyvärr verkar hon ganska olycklig (med tanke på hur mycket hon klagar på allt). Men väldigt bra på att marknadsföra sig själv, och herregud så underhållande hon är.

    Vet inte om jag tycker att hon är en bra förebild, både och - men vem är en bra förebild egentigen? Svårt att vara det OCH samtidigt mänsklig!

    ReplyDelete
  6. Jag har inte sett programmet och har inte riktigt koll på fru Anka men förstått att hon rör runt i grytan. Underbart, det behövs! I Sverige får man inte sticka ut, man ska vara lagom och beige. Jante-lagen råder tyvärr fortfarande :-(

    Älskar friska fläktar som gör att människor sätter kaffet i halsen.

    Puss & Kram

    ReplyDelete
  7. Njaee Stina. Jag håller med om att hennes frispråkighet är rolig, att hon vågar sticka ut och att hon inte har hämningar. Det blir som en frisk fläkt.
    Hon uttrycker också att hon gillar sig själv och det liv hon lever. Det är bra.

    MEN det tråkiga är att hon uttalar sig oerhört nedlåtande om sina medmänniskor (sin städpersonal, sin barnflicka, sina och mannens beundrare etc).
    Det blir ju så paradoxalt då.
    För vad står nedvärderande tal om andra människor för? Jo, att man i grunden inte älskar sig själv och inte är tillfreds.
    Är man trygg och får den kärlek man behöver så uttrycker man kärlek, inte förakt som hon så ofta gör. Jag har svårt för att ni gläds så över en person som gör andra människor illa.

    /Lina

    ReplyDelete
  8. Hmmm, håller med om det du säger. Men i fallet Anka får jag känslan av att hon säger det hon säger för att provocera och kanske inte för att hon faktiskt står för just de åsikterna.

    /Carina

    ReplyDelete
  9. Anonym:_ Vad bra att du gillad det! Visst var Aschberg roande, han rodnade ju verkligen och det kan man tycka är förståligt!

    Mini: Vet du att jag är "känd" bland mina vänner för att skapa egna ord och symboliska meningar. Det är ingenting jag tänker på utan jag tror helt enkelt att det är hjärnan som får frispel och tar det första bästa ordet den kommer på.

    Camilla: Ja visst är det märkligt.

    Maria: Jag vet SÅ väl vad du menar. Har upplevt det tusen och tusen gånger i mitt liv och när jag var yngre blev jag sårad och kände att jag behövde ändra mig för att passa in och bli mer av en mia, Pia, Fia. Men det är DET som är så fantastiskt med att bli äldre, visare och vara en människa som hela tiden strävar efter att utvecklas (precis som du har jag märkt) - jag/vi förstår ju saker och beteenden djupare. Det handlar om att många, framförallt kvinnor känner sig oerhört hotade av kvinnor som vågar vara kvinnliga, starka intelligenta, frispråkiga, snälla och ödmjuka. Det blir för mycket av hela paketet och istället för att inspireras så dömmer man snabbt som tusan för att "ha det gjort" och på så vis visa att det där är inte okej. Får man sedan med sig tre kvinnor till på samma fest så är ju lyckan gjord för då blir det mycket uppenbart att den kvinnan som står ut har isolerats och barikerats utanför gemenskapen. Vidrigt är vad det är. För det är inte okej vilken situation vi än diskuterar. Men att veta att människor som beters sig på just ovanbeskrivna sätt för att de inte kommit längre med sin egen utveckling - skapar en förståelse och istället för att "vi" gör detsamma tillbaka visar vi ännu mer att vi inet tar det till oss. Det är enda sättet. att reta up sig och betala tillbaka med samma peng visar bara på omogenhet. Världen kommer alltid vara full av fantastiskt "omogna/outvecklande" personer som faktiskt är riktigt bra - får då har vi hela tiden några att "öva på" och testa vår mänskliga förståelse och tålamod. Så ser jag det i allafall. Poängen är dock att fortsätt vara precis som du är med en stor uns ödmjukhet och värme så kommer framtiden vara så ljus för dig att den bländar dina ögon. Kram stina

    Katarina: BRA!

    Kajsa: Jag tycker inte om att hon är elak mot diverse hjälppersonal men det är aldrig okej att vara medvetet elak mot en människa som vill väl. henner översittarfasoner kan jag också slänga i en djup brunn coh det är vad som vittnar om en moral som kan diskuteras. Men om man endast poängterar hennes outspoken typ av person - så tycker jag hon är en ritkigt frisk fläkt och jag hoppas man fokuserar på hennes positiva sidor och inte tar efter resten för det vore tokigt. (snyg make by the way!) Kram stina

    Ingea: Eller hur? (Mitt migränkoma blev bara värre ...) Puss

    Lina: Läs vad jag skrev till Kajsa. Håller verkligen emd om att de elaka sidorna är vidriga, men om man frånser det tycker jag hennes jävlanamma är hur bra som helst.

    Carina: Möjligt, att använda idioti och rispåkighet för att chockera har alltid gett en fet medial aktion vilket givetvis stärker hennes varumärke. Vi lär väl se om hon startar en egen parfym eller tv-show som de flesta gör som blivit kända.

    Tack för alla svar kära ni! Varm kram Stina

    ReplyDelete