Friday, September 4, 2009

The Boss

Lord oh lord. Jag och min kära väninna/chef hade ett mycket givande budgetmöte i går kväll på restaurang Grappa som slutade i en massa spännande ideér och kreativa lösningar. Vi är ett team som är helt oslagbart. De flesta som träffar mig och Catharina tillsammans blir mycket förvånade över hur kvinnliga vi må se ut men hur manligt vi beter oss. Vi är extremt snabba beslutfattare med mycket noggrann konsekvensövervakning. Vi pejlar över läget på en sekund och levererar ärliga svar och raka krav. De flesta tycker att det är skönt utan alla mesiga krusiduller och ödslande av tid - effektiviteten kunde inte bli mer närvarande. Men vissa blir osäkra och känner sig ovana med manliga honor. Men jag tycker det är fantastiskt att vi arbetar så bra tillsammans. Mer raka svar och mindre inlindning vill väl alla ha? Eller?

7 comments:

  1. Jag önskar det vore så! Jag har en ledarposition på mitt jobb (haha det lät ju ganska pretto) och där får man bita sig i tungan så man inte tilltalar alla likadant. Det finns dom, som precis som jag, uppskattar att man är rak i sin kommunikation och sen finns det dom "andra". Till dom måste man linda in sitt budskap i bomull för att dom inte ska bli sårade eller tro att man är arg.

    Jag tycker det är är jobbigt, för då pratar jag på ett sätt som jag inte är van vid och i mina öron låter det bara falskt. Men det är något jag jobbar med som sjutton, så snart kan jag "prata" med alla!

    ReplyDelete
  2. Älskar rak kommunikation.. Dock betyder ju inte det att man måste tala "lika till alla" eller säga allt man tycker. Det handlar om anpassning till omvärlden. Är lika er dock...klär och ser ut kvinnlig men han mer manligt maner när det kommer till beslutsfattande och liknande saker. Jag älskar rak kommunikation och önskar fler kvinnor anammade det...vad mycket mindre skitsnack och elakt skvaller det skulle bli då..
    ÄLskar grappa..har du inte provat deras valnöts-chevré-honungspizza ännu så gör det;)!

    Kram Maria

    ReplyDelete
  3. Varför skulle "snabba beslutfattare med mycket noggrann konsekvensövervakning" och att "levererar ärliga svar och raka krav" vara manligt?? Varför ens dela upp i manligt och kvinnligt?! Är det bättre att vara "manlig" alltså?

    ReplyDelete
  4. Prinsessan: Jag tror att man måste lära sig att vara rak och ärlig på ett smart sätt, ffa beträffande andra kollegor/anställda som är lite käsnligare. Att vara pedagogisk och fårga "hur de upplever situationen" kan vara bra. Men detta är jättevsårt och jag är på det voiset glad att många som vi förhandlar med är män (utan att verka som om jag höjer dte manliga könet mer än det kvinnliga). För män är mer vana vid snabba beslut (oftast) och det gilar jag när både män och kvinnor är.

    Maria: Jag med! PRecis, anpassning var ordet. Pizzan har jag inet provat men nu drömde jag om den i natt bara för det ... ha, ha ...

    Anonym: Jag vet. Det borde inte vara så men vi har våra schabmonbilder av stereotyper när det gäller de olika könen. Jag tycker det är lika mycket kvinnligt men det jag menar är att vi ofta får höra att vi beter oss osm män (Detta är givetvis av andra män ...)

    Det är givetvis vare isg bättre att vara dte ena eller det andra men det vi har ju vissa ord som känns mer positiva, som typ i föräldrarrollen är dte mycket positivt att vara varm och moderlig typ. Men jag fattar vad du menar!

    ReplyDelete
  5. Hej Stina! Vilken fin ring du har, gissar att det är förlovningsring? Kan du tipsa mig om de bästa guldsmederna i Stockholm. Vi ska åka upp en dag och titta på ringar. Tack och kram Anna

    ReplyDelete
  6. Det är inte varje dag man hittar fram till en så här bra blogg! Dina bilder är så fina!

    ReplyDelete
  7. Anna: Nehejdu. Inte förlovning utan båda är vigselringar från Patrik af Forsell på Östermalm. Gå till Sturegallerians baksida, gå ut från baksidegången och ta 50 m till vänster så hittar du stockholms ABSOLUT bästa msycketillverkare och designer där.!

    Anonym: Tack!

    ReplyDelete