Sunday, September 20, 2009

The forest

Skog. Du älskade skog. Naturen ger mig sådan inspiration. Med risk för att låta upprepande men jag tror det är viktigt att ta sig tid att bara vara ute bland allt naturligt. Framförallt för mig som bott hela mitt liv med citylivet in på knuten. Jag märker hur jag uppmärksammas av små läten jag aldrig skulle kunna höra bland bilkaos och människosvammel. Plötsligen ser jag exakt hur trädets bark är skapat och hur myrorna arbetar långt in på hösten. Man får aldrig glömma sina sinnen ...

Vad gör du för att finna inspiration och hitta tillbaka till lugnet och kreativiteten?

6 comments:

  1. Jag tar "ego-dagar" (ibland kan det bli snällare varianter där jag väljer att inte prata i telefon alls och där jag verkligen "går in i mig själv" på ett annat sätt..och som pågår flera dagar) där jag stänger av ljudet på min mobil/stänger av mobilen helt..där jag tar mig tid att städa upp bland allt kaos i min vardag. Både sådant som ett stökigt sovrum som gör mig ofokuserad och stressad till att göra ansiktsbehandling, inpackning och njuta av ett bad, helt ensam, med livsbejakande självaväckande musik i bakgrunden. Jag skriver listor där jag rensar bland tankarna och allt det kaos de ibland skapar...och jag är bara ensam med mig själv och mina tankar. Jag kanske tar ett glas vin med tända ljus samtidigt som jag läser en bok. Allt från chicklitt som "confessions of a shopaholic" till böcker om kabbalah. Jag tar gärna promenader i skogen utanför stan..och beroende på vädret/årstiden pockar jag bär/svamp/kastanjer(så vacker som dekoration hemma..finns massor i Rålis i sthlm bland annat)/blombuketter/rönnbär som jag njuter av hemma, till maten eller i en vacker vas. Jag målar också i olja eller akryl. Mina tavlor skapas bäst i ensamheten med många tankar som får bana sin väg från mitt hjärta ut på tavelduken.

    För mig är det viktigt att stänga av allt brus, mobiletelefoner, tv, dator, mailkollande och liknande. Det kan bara bli för mkt, även om jag älskar bruset, flärden, glamouren, pulsen och allt som hör därtill.. Men när jag stänger av så landar jag igen..själsligt.

    Och ärligt så tycker jag verkligen om din blogg....den inspirerar på många sätt och den ger mig energi..:)

    Hoppas du haft det superhärligt och fått det du behövde ute på "landet"!

    Kram Maria

    ReplyDelete
  2. Packar väskan, lastar hunden och åker till landet även jag. Där går jag långa promenader längs hav och i bokskog. Njuter av tystnaden och stillheten.
    Kopplar bort tv:n, sätter telefonen på ljudlös och tar en bra bok. Det ger tid till eftertanke och meditation.
    Jag lär mig "att bara vara" och ta vara på nuet.

    ReplyDelete
  3. Vackra bilder! Vad har du för kamera?

    ReplyDelete
  4. Stickar, syr och broderar, samt tar ett glas vin i soffan medan min make lagar en god middag! Även svampplockning samt skönhetsbehandlingar ligger högt på listan. Kram från Cilla

    ReplyDelete
  5. Många nackdelar med skog just nu! Den största: Älgaloppor! Och jägare. Haha!

    Det allra bästa och det mest rogivande jag vet är en tur på hästryggen! Man måste koppla bort stressen och verkligen koncentrera sig på det man gör. Ibland fuskar jag dock, och låter hellre tankarna vandra iväg. Ibland blir det nästan hypnotiskt: Det dova hovljudet i marken i samband med hästens muskelrörelser kan nästan vara för avslappnande.. :)

    Fast när jag vill komma iväg reser jag till en storstad, palla med lugnt strandliv (eller liknande) när man har den mörksa skogen ett par hundra meter bort? :P

    ReplyDelete
  6. Susannah: Jag vill cokså ha en häst och bo som du!

    ReplyDelete