Saturday, September 5, 2009

Grey

Jag känner mig mycket irriterad idag. Både arg och ledsen. Frustrationen hänger över mig som en grådaskig gammal kappa och jag vet varken ut eller in. Småbråk med maken mest hela tiden tar på kraften och när jag sover är det mest mardrömmar som förföljer mig. Hela kvällen har spenderats i tysthet och besvikelse. Och här sitter jag med offerkoftan som en vän som alltid ställer upp medan mörkets toner faller på vardagsummets möbler och skapar illusioner av människor som behövs men inte finns nära i fysisk form. Jag blir arg på mig själv över att jag känslomässigt låter mig påverkas så tydligt, men tackar samtidigt livet för att jag har en del mjuk, människovävnad kvar. Det är inget vidare i längden att vara tuff och hårdhudad som en gammal bondmora - som jag med åldern dessvärre verkar bli.
Mitt i denna melankolitragik längtar jag efter att få komma ut i naturen igen och fota. Kreativitetströskeln börjar svämma över och jag är så trött på att inte hitta objekt intressanta nog för en riktig fotoorgasm. Kanhända hittar jag inte tiden men jag brukar försöka ta mig tid om den eggande inspirationen hälsar på sådär häftigt och dramatiskt som bara en flowkänsla kan skapa.
Och för att klaga lite till så ångrar jag så hiskeligt att jag sålde min systemkamera nu i början på sommaren. Min nya och kära Canon G10 är min trogna tjänare och tar vid rätt tidpunkt fantastiska bilder, men en systemkamera är mer pålitlig, snabbare och har linsmöjlighet som G10 inte har. För att kunna göra det jag vill behöver jag faktiskt båda typerna av kamera så det var riktigt dumt att jag gjorde mig av med den ena.
Jag har förmodligen suttit i två timmar nu ikväll och kommit fram till att höstens nästa inköp inte får bli ett endast designerplagg till. Utan den här skönheten med det här macroobjektivet (EF 100mm f/2.8) som kan fota din ögonfrans bättre än du själv kan uppfatta den - ska bli mina. Får jag till ett motljusskydd också utan att hela höstbudgeten spräcks - ja då kanske jag kan bli på bättre humör igen för en liten stund. Annars är dessa små teknikprylar något som får läggas upp på min kommande "Stina fyller 30års önskelista" helt enkelt.

3 comments:

  1. Förstår att du saknar den. Jag fick en EOS 500D av Peter o jag bara ÄLSKAR den!!! Är ännu ingen mästerfotograf men jag hittar lite tips o ideér bl a här hos dig!
    Kram på dig vännen och hoppas morgondagen blir en bättre dag!
    // LindaC

    ReplyDelete
  2. Jo jag kan förstå, men ändok, de bilder du levererar här är super-duper! Så G10:an är inte dum den heller..

    ReplyDelete
  3. Tänker på dig :)

    Sofia

    ReplyDelete