Wednesday, September 2, 2009

Hur man förstorar bilder

HUR MAN FÖRSTORAR BILDER VIA BLOGSPOT!

Okej. Nu ska jag försöka mig på något som verkligen inte ligger för mig egentligen men då jag får extremt mycket frågor om hur jag förstorar mina bilder ska jag en gång för alla försöka mig på att svara på detta.

Blogspot har en standardmodell på storleken vilket innebär att du inte kan förstora dem hur stort du vill. Men genom att arbeta med något som heter HTML (till höger där du skriver inläggen) kan du göra praktiskt taget precis vad du vill med dina bilder bara du vet vad du ska göra.

SÅ, here we go:

  1. Gå och och skriv ett inlägg precis som vanligt och ladda upp en bild.

  2. När bilden är på plats och du vill göra den ännu större - klicka dig till HTML längst upp till höger.

  3. Då finner du en massa konstig text i en klump. Hitta tex "width: 400px" och "Hight: 240px). Det kan stå andra siffor med vidden och höjden ska du leta efter. Sifforna bredvid width och hight kan vara olika men det är dessa två du ska ändra på. Enklast är bara att dubblera dem båda, alltså skriva in 800px istället för 400px och 580px istället för 240px. Du kan göra dem båda mindre och större än så men du måste ändra båda lika mycket.

  4. Sedan går du ner längst ned i texten och finner s400. Detta är det absolut viktigaste och s400 står det alltid. Detta tal ska ändras till s800 varje gång du ändrar en bild. Mycket viktigt!

  5. Ska du ändra storleken på flera bilder - ja då måste du ändra dessa tre siffror på ALLA bilder. Förhandsgranska alltid och sedan kan du gå tillbaka till "Skriva" och göra precis som du brukar.

  6. Voila! Hoppas du förstod.

Lycka till!

7 comments:

  1. Jag är en av dom som har efterfrågat din hjälp med detta och tack så mycket! Jag har hållt på att krångla med bla tinypic och det ju sånt meck!
    Tack söta du!

    ReplyDelete
  2. Tack, alltid funderat på hur man gör. Du ligger under min inspirationslista! Du ger mig jättemycket med inspiration dagligen. Läskigt egentligen, att känna så utan att ha träffat en person.. Jag trivs helt enkelt med dina fotografier och ditt sätt att uttrycka dig. Enklare än så blir det inte :) Kram

    ReplyDelete
  3. Tack för hjälpen :) Nu ska jag minsann testa.

    ReplyDelete
  4. Prinsessan coh Utopia: There you go! Nu är det bara att fixa och trixa! Lycka till!

    Camilla: Tack, tack coh tusen tack!

    ReplyDelete
  5. oh men det är ju mkt enklare än att ladda upp bilder på tiny pic för att sen ändra stl där och sen kopiera länken. :D i like! tack tack! och va kul att du ska försöka svara på lite mer kommentarer. det gillar jag.

    jag tycker du har en jättebra blandning av ämnen i din blogg. även fast du inte skriver om IVF:er och liknande så är du ju fortfarande personlig. :) det gillar jag. och jag älskar dina bilder! du är en super fotograf.

    va mysigt med onsdagslunch :) kram

    ReplyDelete
  6. Hej! Jag fick tips om att du visste hur man förstorar bilder i html, och det funkar ju jättebra! Stort tack för att du delar med dig av din kunskap!

    Hälsningar
    Marianne i Kairo

    ReplyDelete