Monday, September 14, 2009

Pause

Efter den här helgen har jag avbokat alla middagar och event för hela veckan. Fördelen med att bli äldre är visheten. Jag vet hur jag fungerar och jag är expert på att tyda min signaler. Signalerna efter den här helgen var mycket tydliga. När jag har rusat på i 120km i timmen har jag ett ofantligt behov av att få vara med mig själv med en stor dos lugn och ro. Och då mitt eget välbefinnande är mitt eget ansvar - är det mitt eget val om jag vill lyssna på vad kroppen försöker säga. Och den behöver lugn och ro.
Den mänskliga själen är extremt beroende av andlig stimulans och lugn. Andlig stimulans behöver inte vara förknippat med religiösa ritualer utan kan lika bra vara att skriva ner mål i en bok eller något man vill utveckla eller sträva emot. Det kan också vara att ta en promenad själv och försöka att verkligen se hur träden ser ut eller för den delen titta klart på hela Sex And The City boxen och skratta eller mysa ensam med god mat. Med andra ord kan andliga ting vara allt det som du mår bra av att utföra - men som inte handlar om att köpa en ny klänning eller springa på stan och få bekräftelse. Det måste komma från skapande, tänkande eller att ro om sig själv i ett mer psykologiskt perspektiv.

Vi är så vana vid omedelbar stimulans i vårt samhälle men har fortfarande inte insett vilket förödelse det hela kan bli om man inte själv ser till att balansera det ytliga med det djupa. Internet, tidningar, tv, storstaden, människor, saker - allt hör till den värld som skulle kunna betraktas som ytlig. Vi behöver ytlighet - framförallt kvinnor som inom Kabbalahn titileras som "kroppen" - behöver fixa håret och köpa fina saker för att det tillfredställer våra biologiska behov av att få göra oss fina och boa i våra hem. Men lika viktigt är det att göra allt det andra. Det själsliga. Men det tycker vi nästan är lite jobbigt. För att det kräver vår närvaro på ett helt annat sätt än vad det krävs för att ta en shoppinrunda på stan. Och oftast kräver det ensamhet. Och just ensamhet kan vara svårt för många att komma till ro med. Men det är viktigt att se ensamheten som en möjlighet att lära känna dig själv och komma i kontakt med dina sinnen djupare. När du gjort det kommer du kunna tyda signaler som ångest betydligt enklare. För när du har nära till din kropp, själ och dina inre behov inser du att laddade känslor som ångest endast är en konsekvens av att du inte lyssnat tillräckligt på kroppens signaler som förmodligen gav tydliga varningar om att något viktigt inte togs på allvar. Att du kanske gick emot det ditt undermedvetna försökte visa dig. För lite sömn, för mycket alkohol, för destruktiv kärlek, för mycket shopping, matberoende, lögnaktiga vänner och alla andra ting som kan ge ångestbiverkningar är riktiga energitjyvar. Du måste lära dig att din själ inte är dum, den är smartare än du och är alltid duktig på att i ett tidigt stadie försöka gudia dig. Men de flesta är så upptagna med att fly, att varningssignalerna, oron - tillslut sprängs och skapar ångest som kan ta lång tid att bli av med. Men när du lär dig din kropp, när du ger den all ro och lugn som behövs emellanåt, när du är snäll mot dig själv och prioriterar egentid lika mycket som att sitta och läsa strunt på nätet eller umgås med människor som egentligen inte ger dig ett dyft - då kommer du må så mycket bättre. På alla plan.

(Flats: Chanel.)

9 comments:

  1. Jag har gröt i huvudet och är rätt slut efter resan och en hemsk natt. Men jag vill i alla fall säga att du har så rätt (igen!) och det är fina och tänkvärda ord. Man måste ta hand om sin själ. När du känner för och orkar ses så gör jag det gärna, väldigt gärna! Har inte så mycket inbokat på kvällarna framöver och det behöver ju inte vara så anvancerat, babblar gärna över en kopp kaffe på något mysigt kafé!

    Många varma kramar
    Ingela

    ReplyDelete
  2. Hello sweet Stina!

    First of all, Happy Birthday!
    You are so glamorous, always!
    I do love those flat chanel shoes!
    classic and versatile!

    many kisses from Brazil,

    Kira

    ReplyDelete
  3. Äntligen har jag hittat en riktigt bra och meningsfull blogg! Grym blogg!
    Kram
    Bruz

    www.metrobloggen/bruzan

    ReplyDelete
  4. Du anar inte vad jag behövde höra precis detta, precis nu!

    ReplyDelete
  5. Riktigt visa ord! Du inspirerar mig!

    ReplyDelete
  6. Väldigt klokt skrivet! Jag söker också den där balansen mellan det ytliga/fåfänga och djupen, som jag älskar, men som har blivit svårare att nå. Det var ett intressant inlägg också för att jag funderat på hur just DU hanterar den balansen, eftersom jag tycker att jag uppfattat längtan och sökandet efter djupen, det andliga, samtidigt som du har en glamorös blogg.
    Det är ibland svårt att tänka i termer av både-och, man tänker så ofta snarare antingen-eller..
    Allt gott till dig o varm kram!
    (ursäkta om jag babblar alldeles för långt här!) ;)

    ReplyDelete
  7. Ingela: Any time baby! Vi smsar varandra!

    Kira: Thanks darling, but it´s my dads birthdat. Yeh, love my chanel flats, have the exactly same ones in neon green. Kiss

    Bruzan: Välkommen kära du!

    Lisa: Där ser du, allt har en mening.

    Sofia: Bra!

    Pärla: PRecis osm du skriver så har människor svårt att inse att man kan vara just både och. Det behöver inte vara antingen eller, det finns en stor del av oss som gillar allt ytligt men har en riktigt djup och intelektuell sida. Jag ska skriva om det där snart då det berör många.

    Jag blir nästan alltid indelad i ett fack när jag träffar nya människor. Men jag ser det som deras förlut att de är så dömmande, men förmodligen har de inte kommit lika långt.

    Men som nu när jag skrev det här inlägget kände jag starkt att den tyliga Stina fått alldeles för stor plats. Minkropp säger till och med ifrån fysiskt. Då lyssnar jag på den och ger den så mycket stimulans jag kan. I det här fallet handlar det om att vara ensam, tända ljus, vila, läsa kabbalahböcker och The Secret, skriva ner mina mål och vad jag behöver hjälp med och le till alla jag möter till coh från mataffären. Jag går helt enkelt in i mig själv och bakar och lagar mat så att ajg får arbeta med kroppen. Alla är vi olika - men tro mig. De coolaste männsikrona är lika vackra på utsidan som insidan.

    Varm kram
    stina

    ReplyDelete
  8. Pärla, sorry för stavfel "intellektuell" ska det vara och en massa andra tangentfel.

    ReplyDelete