Sunday, September 27, 2009

Shapes in my home

Det är inte svårt att inse ganska snabbt när man kommer hem till oss i familjen Auer att jag gillar det svarta och mörkbruna med tydliga rokokomöbler där de snirkliga linjerna ger rymd och energi åt rummen medan de mer barocka detaljerna ger hemmet en känsla av karaktär. Jag tycker om att blanda stilar och väjer inte för att trycka in en gustaviansk stil på stolarna fast med det småamerikanskt, tunga och moderna. Jag gillar allt som känns stort och vill helst ha ett härligt hus i kolonialstil där taken är höga och rummen är oändliga. I nästan alla rum finns buddahfigurer eller den hinduistiska guden Shiva och var och varannan kväll tänds rökelse som sipprar i väggarna och ger det mustiga doften av fjärran österns kryddiga ingredienser. Guld och silverdetaljer är bland favoriterna och ger en vacker antydan till de annars ganska mörka färgerna. Som tur är är alla väggar vita och att hålla tanken av kontinuitet var viktigt och därför är det exakt samma mörka trägolv som leds genom alla rum. Det som ska till är att trycka upp och rama in alla vackra bilder jag tagit genom åren. Jag älskar fotografier med breda vita paspartoer inramade i en stor svart ram - och att sätta upp gardiner. Trots att vi bott här tre år finns det inte en endaste gardin i något rum. Det kan tyckas märkligt men jag gillar öppenheten med oombonade fönster.

9 comments:

  1. wow vilka häftiga och inspirerande bilder! kram Annie

    ReplyDelete
  2. Uuuuu, vad hemskt! Fotografier på sig själv är big no no. Men alla har vi olika smak och det är väl tur det.

    ReplyDelete
  3. Vilket vackert och ombonat hem du har!

    /Sofia

    ReplyDelete
  4. Blir så inspererad av dina vackra bilder!!! Hoppas på att få lite bilder på hur det ser ut hemma hos er!?
    Hoppas du mår bra vännen!
    Kram Linda

    ReplyDelete
  5. Verkligt fint!

    Sofia

    ReplyDelete
  6. Underbara bilder. Du är verkligen superduktig på att fotografera :). Kram Linda

    ReplyDelete
  7. Annie: Tack.

    Anonym: Menar du den på mamma, mig och mormor? Då hade du hatat mitt hem för där är fullt av bilder på mina nära och kära, incl mig själv.

    Sofia: Tack, ja, jag förösker.

    Linda: Ja kanske det!

    Isaksson: Tack så hemskt mycket kära du!

    ReplyDelete
  8. Åhhhhhhhh, vad fint du/ni verkar ha det. Underbart vackra saker och fina bilder som vanligt.


    Ha det bäst vacka människa.
    Kram

    ReplyDelete
  9. Vackra menar jag, usch det blev stavfel.

    Kram

    ReplyDelete