Thursday, October 1, 2009

Lighting candles

Det är den vackra ljusårstiden som sakteligen börjat inta kvällsmörkret. Jag går min runda varje kväll och tänder rökelser som sipprar doftskuggor med sandelsträantydan. Det ger en varm och lugn känsla i hemmet med ett tiotal ljus och doftpartiklar från olika essenser. Och jag har tagit mig ann den återkommande hösttraditionen med att dricka örtteér på kvällarna som verkar infinna sig likt en trogen vän vid den här tidpunkten på året. Det blir ett naturligt behov för mig att äta lite mer längst vinter och hösthalvåret som jag inte har någon anledning att hålla igen inför då jag tror att kroppen justerar sin egen planerade vikt om man äter bra huvudmål tre gånger per dag och mellanmål däremellan. Hittar man balansen mellan lagom träning, lagom mycket nyttig mat och lagom mängd mindre nyttig mat och snaskigheter - ja, då kan jag nästan lova att du aldrig behöver banta mer i hela ditt liv. Jag känner så tydligt att kroppen behöver ett extra värmande täcke av några extra kilo som kan vara till hands inför frusna decembermornar. Och då jag försöker hålla min kropps spegelbild på det sätt den själv förefaller sig att se ut inom hälsosamma normer - låter jag den få precis det som känns bra och givande. Vilken brukar vara lite mer godbitar runt sena kvällstimmen och kanske lite nötter och bär. Jag är så trött på bantningshistorier hit och smaltips dit att jag funderar på att skriva mer om hur man behåller sina dyrbara kurvor av kvinnlighet och i stället för att minimera hjärnans livsviktiga kolhydrater - bygger upp sitt intellekt med hjälp av lagom mängd fett, viktiga kolhydrater, proteiner och sunt förnuft. Den där mattriangeln som husmodern lärde oss i skolan har väl aldrig varit mer inne.



15 comments:

  1. Har läst din blogg en tid och tycker du verkar vara en jordnära person som precis som jag har upptäckt att hälsa och välbefinnande går före vikthetsen! Kommmer att fortsätta läsa din blogg och inspireras av dina tankar och vackra bilder.
    Må så gott/Annika.

    ReplyDelete
  2. Du är vacker och jag avundas din fantastiska inställning till kroppen och din sunda syn! Jag tittar ofta in här och lär mig något varje gång! Tack för att du delar med dig, du gör skillnad! Kram

    ReplyDelete
  3. Väl talat, kan inte annat än att hålla med.

    ReplyDelete
  4. Stina. Din blogg har ett otroligt vackert skimmer över sig. Keep up the good work...

    ReplyDelete
  5. Underbart. Du är fantastiskt klok, tack ska du ha för dina fina ord! Kram kram!

    ReplyDelete
  6. Hej behöver hjälp med hund namn så ger mig gärna massa bra tips, ska vara till en flicka, kram

    ReplyDelete
  7. TACK! Det är precis sånt här vi behöve höra.. jag känner likandat med samtidigt hetsen som de flesta kvinnor gör.. du gav mig ett lugn med den här texten.. låter löjligt med sant, att jag nu kan äta med lite mindre dåligt samvete. mer såna här inlägg! du har en jättefin blogg.

    ReplyDelete
  8. Jag diggar Stina!!!!!!!
    Världens bästa tjej!

    Kram & Trevlig Helg!
    L

    ReplyDelete
  9. Hello Stina!

    I love the last photos so much, amazing things to eat and to see!
    You look amazing with this cool velvet skirt!
    I hope the night was so fine :)

    many kisses and hugs and wishes of a great weekend,

    Kira

    ReplyDelete
  10. Vilka fina bilder och klocka ord! Din blogg är alltid lika inspirerande.

    Kram Linda

    ReplyDelete
  11. Annika: Ja det har jag verkligen. En sund och kvinnlig kropp som hellre har något kilo för mycket än för lite är min melodi. Ha en fin dag./Stina

    Emma: Vad bra, hoppas du känner dig lite inspirerad till att tycka ännu mer om dig själv.

    Linda och nicky: Thanks babes!
    L: Ha, ha ...tack!
    Helena & Sofia & Martina: Tack, ja jag ska keep up the work!

    Anonym: Vad glad jag blir! Det är vad jag hoppas på!

    ReplyDelete
  12. gud så skönt det var att läsa detta inlägg...flera borde verkligen tänka så och börja lyssna på sin kropp och framförallt gilla den!
    jag har sen en tid tillbaka börjat insé vikten av balans i livet och jag mår mycket bättre nu än tidigare. livet ska vara gott med en sund iställning :)
    tack för att du har en så otroligt bra blogg!

    ReplyDelete
  13. Så bra skrivet, Stina! Jag tror det handlar om in-ut, äter man pizza en dag, så får man ta en längre promenad dagen efter. Fast man kan inte räkna kalorier hela tiden - let yourself go, liksom! Sålänge man äter rätt och måttligt kan man trivas med sig själv. :)

    Och HELLO snygg kjol!!

    ReplyDelete
  14. Maja: Vad bra, det kommer du ha med dig för resten av livet!

    Susannah: Precis så tänker jag. Precis så!!!! Och helluuuuuuu, visst är den!!!!!

    ReplyDelete