Thursday, October 8, 2009

Want, want, want ...

Ibland blir jag så fasansfullt trött på mig själv och min utsökta med något knepiga, materiella behovstörst. Mitt beroende av vackra ting kan gå i överstyr och det är med en svag balans jag håller det i schakt. För närvarande finns det två fantastiska resor som ligger framför mig där shopping förmodligen kommer vara en given ingrediens och ändå är det här, i Stockholm som jag sitter framför datorns alla underbara världsnätbutiker och väljer och vrakar bland vackra små klädkreationer. Varför kan jag inte bara hålla mig tills Barcelona om två veckor? För närvarande har jag dessutom stort fokus på inredning vilket brukar ligga som nummer två eller tre på saker som intresserar mig. Men helt plötsligt vill jag inreda med nya tunga sammetsgardiner, skaffa nya Lexington badlakan och Missonisängkläder, samtidigt som en vacker vardagsrumslampa med fjunigt, vita fjädrar lockar och massa ramar och bilder ska upp på väggarna. Och inte nog med det. Två nya klänningar vill in i min garderob och på det en nya YSL-väska. Hade jag inte ett "vill-ha-vad-jag-vill-ha-nu" behov hade jag kunnat sova på saken och förmodligen kommit fram till ett ekonomiskt och förnuftigt beslut men adrenalinet vill annat. Och resonemanget att behovet kommer från ett dolt behov som bottnar i djupare önskningar, nej det köper jag inte alls för det är beprövat och undanlagt i en garderob med resultatet "misslyckat". Så vad göra? Känner ni igen er?
Förövrigt gillar jag den vackra skålen i glas och silver som jag fick av mamma härom dagen.

9 comments:

  1. Hej! Jag måste bara säga att du har en OTROLIGT bra och inspirerande blogg. Har dig sparad på mina favoriter, men glömmer ibland att kika in, men när jag väl gör det finns det MASSOR av superfina bilder och fina texter att läsa. Som ett modemagasin :) Älskar att du relaterar till naturen så fint, även fast jag är ung (20) så älskar jag också naturen, och hösten när alla träd får fina färger. Dina texter får mig alltid att tänka till, om allt det fina, och att allt inte handlar om att vara size 0. DIN BLOGG ÄR GRYM =) kram Lovisa

    ReplyDelete
  2. DU KAN AVREAGERA DIG IMORGON MED DIN FAVORITMÄNNISKA I HELA VÄRLDEN!! X

    ReplyDelete
  3. Jag är i precis samma situation. Vi har precis köpt hus och vår ekonomi ska nu i första hand gå till nytt golv, vitvaror och kakel. Men jag vill ju bara gå och köpa lakan, handdukar, och fina inredningsdetaljer =). Tänk va livet kan vara orättvist ibland!

    Kram på dig vännen.

    Miriam

    ReplyDelete
  4. Hej Stina!

    Du rockar, din blogg är verkligen underbar! Så vackra bilder o tänkvärda inlägg...
    Din ljusstake med elefanten.... vart har du inköpt den? Så vacker!
    //Kimberly

    ReplyDelete
  5. Visste du att konsumtion anses vara nya tidens religion!?

    ReplyDelete
  6. Hej igen Stina! Har du läst en bok som heter "The secret" av Rhonda Byrne? Den är helt fantastiskt, det get nytt tankesätt så att man får det man verkligen vill ha i livet: allt från människor (kanske tom små :)) till det materialistiska, jag har alltid förstått att vårt liv påverkas av våra tankar, men tyvärr har falit ofta tillbaka i negativa tankemönster. Det är slut med det nu! Läs och berätta vad du tycker./ Julia K.

    ReplyDelete
  7. Känner verkligen igen mig!

    Ibland föraktar jag mig själv för mina vansinningt starka, materialiska behov men i nästa sekund tänker jag att jag måste bejaka mig själv och min lust efter vackra ting... Är man estet så är man... Eller?

    ReplyDelete
  8. Jo, jag känner verkligen igen mig, men jag har märkt att man mår bra av att hålla igen ibland (eller åtminstone gör jag det). Man måste inte tillfredsställa det där pockande begäret genast varje gång det dyker upp.Det går att träna sig i förnöjsamhet och större lugn när det gäller allt vackert man ser och vill ha. Det går ju också åt mycket tid till att gå omkring i butiker eller surfa på nätet och man behöver inte alltid utsätta sig för allt det där vackar, begärliga, utan istället använda tiden till något annat. Kanske du faktiskt skulle tycka att det vore skönt att vänta tills Barcelona o istället där riktigt njuta av utvalda, vackra ting?
    Ha en skön och inspirerande resa!

    ReplyDelete
  9. Lovis: Vad glad jag blir. Mitt liv går ut på att hitta balansen mellan allt det ajg älskar som är yta och mina inre behov där naturen är en överlägsen inspirationskälla till lugn, harmoni och kreativitet. VÄlkommen åter!

    Lisa: And aI did!

    Miriam: Ja visst är det knepigt att ha "det där behovet". Vad underbart med hus. Ha tålamod, snart får du fixa och dona! kramatr

    Kimberly: Den har jag köpt ute på det där stora, nya inredningsstället ute i Kungens kurva. Indigo, eller Indiro eller vad det heter. Eller om det var Sia? Något av ställena, båda ligger i den byggnaden som hetter BO:X om jag inte minns fel. Visst är den förjtusande?

    Anonym: Kanske men det vill jag trots dubbelmoralen verka starkt emot. En religin ska ge något större än ytlighetsbehov. Däremot tror jag att det är våra ständiga behov av kickar och nytillfredställelse som dopaminet går igång på. sorgligt men sant.

    Julia: Jag har skrivit om "The Secret" i snart två år både i denna blogg och i min gamla blogg. Så nog har jag läst den. Säkert tjugo gånger. Jag förösker leva enligt lagen om attraktion så mcyket jag bara kan och jag har fått uppleva nästintill mirakel för att jag har lärt mig att kontrollera universums energier och önskningar. Kul att du cokså gillar den!

    Kajsa: Visst är man konstig. Jag resonerar på PRECIS samma sätt.

    Pärla: Håller helt med. Men det är enortm svårt men de gånger det bara blivit så av sig självt, typ att ajg avrit på landet i tre veckor ja då har jag liksom nästan kommit ur behovet och det tycker jag känns helballt!

    ReplyDelete