Sunday, November 1, 2009

Eyes wide shut

Stockholm Press Room höll en Eyes Wide Shut-afton i riktigt Stanley Kubrickanda i den enorma sekeltskiftsvåningen ovanför Spy Bar. Masker och gingercoctails med tända ljus och en uppsatt projektor som visade den sexuellt laddade filmen on going. Klicka dig hit och njut av kompositören Jocelyn Pooks erotiska toner i den mystiska erosionen av "never ever" i riktig underground stil ... Nicole Kidman och Tom Cruise kan inte vara mer upphetsat eggande än de är i denna - min favoritfilm - som så intensivt visar hur den vanliga vardagstristessen kan sätta den mest traditionella familj i ombarmhärtliga konstellationer av brutal fantasijakt där en önskan om någonting mer i livet, det förbjudna blir undergången men så även den tragikomiska lyckan. Den biologiska instinkten till vår sexuella natur kunde inte filmatiserats mer tydligt än i denna grymma kultfilm.

2 comments:

  1. Oj fy, jag tyckte det var en av de obehagligaste filmer jag någonsin sett. Mår ännu illa bara jag tänker på den. Det tog minst en vecka innan jag hade återhämtat mig efter det överväldigande obehag jag kände när jag kom ut från bion...

    Så olika kan man alltså reagera!

    ReplyDelete
  2. Pärla: Nämen, såkul att vi reagerade så fullkomligt olika! Smaken är som baken. Varm kram

    ReplyDelete