Tuesday, December 1, 2009

Youth

Att åldras är en del av den mänskliga biologin och egentligen inget vi kan göra något åt. Däremot kan man förhindra att vissa åldersgenetiska förändringar sker för fort och på ett sätt där det motstrider hur vi känner oss på insidan. Många av mina patienter kommer till mig med meningar som att omgivningen anser att de ser sura, trötta och bittra ut trots att de ofta på insidan känner sig glad, unga och harmoniska.


Jag bestämde mig väldigt tidigt i livet att jag ville göra det bästa av mitt utseende. Kanhända hade min skönhetsintresserade mormor en del av den inverkan på mig, men annars är det nog främst mammas skönhet som hela tiden sparkat igång lusten av att se fin och fräsch ut. Att alltid anstränga sig lite grann oavsett dag och tid på året.


Bilderna ovan är tagna för exakt tre år sedan. Och trots att jag inte kan sätta ett konkret finger på vad som hänt med mitt ansikte under den tiden, ser jag små drag som ändrat sig. De första som framgår tydligt för mitt upptränade och cyniska öga är volymen i ansiktet. Det är inte en radikal förändring som skett under den tidsaxeln men det är ändå mindre volym i mitt ansikte idag än för tre år sedan. Sedan är det de små linjerna runt ögonen som framgår lite tydligare nu och så har jag som de flesta fått små diskreta fettansamlingar under ögonen som blir mer uppenbara när jag ler. Det fanns inte en skymt av dem för tre år sedan. Jag är också betydligt mer beroende av sömn för att vakna upp och se utvilad och härlig ut. Att sova ett par timmar, äta dåligt och inte träna går inte lika bra längre. Spåren blir desto tydligare och humöret tar ut sin ton på ett sätt som jag mer kunde komma undan med för några år sedan.

Det positiva i kråksången är dock vad dessa tre år gjort för mitt välmedvetet utvecklade sinne. Lugnare, säkrare, mer målinriktad är några ting som kommer av hårt arbete med mig själv. Jag är mer ödmjuk, värderar mig själv högre och inser vikten av just viktiga ting. Det som inte ger mig något får mindre kraft i mitt liv och jag är inte rädd för att säga vad jag tycker och sätta ner foten. Det är mycket bra arbetsredskap i livet som kommer med livserfarenheten och skulle jag välja ser jag hellre lite äldre ut med ett harmoniskt insida än tvärtom.


Så vad kan man då göra för att fortsätta åldras i den takt att det känns bra?

  1. Gå inte ner i vikt! Att vara supersmal sätter de värsta åldertecken i en kvinnas ansikte och det är sällan smickrande att se utmärglad ut i ansiktet trots att många kanske tycker att kroppen är som finast då. Att ha lite extra kilon på kroppen gör att alla linjer fylls ut i ansiktet och rundheten på kinderna gör att du ser piggare, yngre och fräschare ut. Det är mitt första råd till kvinnor som inkommer jublande över att ha bantat ner sig på kliniken. Min fråga tillbaka är om de gillar vad som skett i ansiktet och nästan alltid säger de med missnöje att ansiktet aldrig sett så trist, gammalt och grått ut. Efter 30års ålder är det lika viktigt att hålla kurvorna i ansiktet i schakt som på kroppen. Remember that!
  2. Använd medicinska krämer varje dag! Jag har tjatat tidigare om Jan Marinis medicinska hudvård men 98 procent som använder dem enligt min ordination har aldrig sett så mycket resultat på sin hud, lyster, porer och vitalitet. Vanliga hudvårdskrämer går inte lika djupt ner i huden och påverkar med andra ord inte på cellnivå som är det som behövs för mätbart, synligt resultat.
  3. Botox i pannan om du har stark muskulatur där och eventuellt runt ögonen om du börjar få mer linjer än de små söta kråk/le-sparkarna. Det finns flera vetenskapliga studier som tydligt visar att de kvinnor som använt Botox under fem år inte åldrats lika mycket som de som ej använd Botox. Trist men sant. Botox är ett helt ofarligt muskelavslappnande medel som gör att du inte kan kontrahera vissa muskelgrupper som annars ger upphov till argrynkan mellan ögonbrynen, de tvärgående linjerna i pannan och alla linjer runt ögonen. Botox is your best friend againts ageing. Amerikansk men så sant!
  4. Kemisk peeling är något du bör komma till en medicinsk klinik och göra i allfall ett par gånger per år. Runt en tusenlapp per gång och ditt tjocka lager med döda hudceller försvinner på ett sätt som ingen kosmetisk, mekanisk peel (de med små gryn) kan återskapa. Ju tjockare lager med döda hudceller (stratum corneum) desto mer linjer, porer och grådaskig hud. Om du använder Jan Marinis medicinska krämer varje dag kanske det räcker med två gånger per år.
  5. IPL - intensivt pulserande ljus. Fantastiskt för att få cellerna att dela sig i raketfart och givetvis blir konsekvensen av det att huden fullkomligt strålar. Att rödhet, tydliga kärl, pigment och annat missanpassat på hudytan försvinner - gör inte saken värre. Tre - fyra gånger per år skulle jag rekommendera för att se ut och vakna vacker varje dag. Kom bara ihåg att använda de medicinska krämerna från Jan Marini innan så når ljuset längre ner i huden och resultatet blir såldes betydligt bättre.
  6. Restylane. Känner du att läppar, linjerna från näsan ner till munnen (Nasolabiallinjerna) är trista och hängande är Restylane perfekt för att sprätta liv genom att injicera små doser av hyaluronsyra som fyller ut och återskapar volymen och vitaliteten där den tidigare varit. Att fylla ut kindbenen lite grann för mer volym i ansiktet eller bara för att få kvinnligare vackrare drag är också omåttligt populärt. Även att fylla ut de skåror under ögonen som ger mörka skugglinjer, så kallade Tear Trough ger makalös effekt. Ögonen strålar efter denna behandling och concealer är ett minne blott. Med andra ord, där du börjar få hårda linjer i ansiktet eller för lite volym kan man med små enkla medel fylla ut dessa.
  7. Träning. Träna! Helst tre gånger i veckan. Jag går promenader på en halvtimma tre gånger i veckan, ibland mer om jag hinner och lyfter lite hantlar hemma, gör lite rumpluft och fixar lite med magmusklerna. Så enkelt och ger tydliga resultat.
  8. Ät mat! Sex mål per dag får jag i mig. Minst. Jag är inte supersmal men håller en bra vikt där tuttar, rumpa, lår och ansikte försöks att behålla sin kvinnlighet. Jag äter husmanskost och inga dietgrejer alls. Äter choklad och godis ofta men i måttliga mängder. Slukar grönsaker till varje måltid och äter vitaminer och kosttillskott. Mycket viktigt ju äldre man blir och visar direkt tecken i ansiktet om hudcellerna inte får sin dagliga näring.
  9. Vatten och sömn. Det där vet ni. Mycket vatten och minst åtta timmars sömn vill jag ha. Helst från 23.00- 07.00. Då strålar min hud. Den viktigaste, biologiska sömnen sker i början på natten och börjar ungefär vid elvasnåret. Därför räknas det inte om man hamnar i säng runt tvåtiden på natten och sover till nio dagen efter trots att timantalet blir detsamma. Då har kroppens inte kunnat återhämta sig helt. Det handlar egentligen inte bara om timmar utan om NÄR vi sover.
  10. Tro på något och var snäll! Studier har också flertalet gånger visat att människor som tror på något - det kan vara en religion, en själslig teknologi som Kabbalah, universiella lagar som i The Secret, snällhet eller vad som - lever lite längre och är lite lyckligare och harmoniska. Så om du inte vet vad du tror på att det nog dags att finna svaret på den mycket spännande frågan ...
    Att vara snäll och tänka gott om dig själv och andra borde vara lika självklart för alla men det är det dessvärre inte. Låt dig inte smittas av bittra, cyniska människor som pratar skit och ser ner på andra. Dessa negativa energier kommer komma tillbaka i raketfart till dem själva och det är mest synd om dem. Ha ett stort hjärta och en förståelse över att alla inte kommit lika långt i sin egen utveckling och sådana trista fasoner visar detta mycket tydligt.


Så. Ni bad om tips. Varsegoda!

22 comments:

  1. Fantastiska tips!
    Framför allt det sista tipset för att stråla det extra krävs det vi mår bra inombords.

    ReplyDelete
  2. Hej!
    Tack för fantastisk bra läsning, använder din blogg som inpiration och påfyllning av energi.

    ReplyDelete
  3. Härliga tips som alltid! Men kvinna, vad pratar du om??!! Jag ser verkligen ingen, och då menar jag ingen skillnad alls i ditt ansikte från de där bilderna och de du har i bloggen nu. Och då har jag "flippat" fram och tillbaka ett tag nu för att om möjligt försöka se vad det är du pratar om. Anser att du är precis lika fräsch och vacker nu som då! Inga linjer och perfekt hy. Kommer definitivt börja med de där behandlingarna du rekommenderar!

    Undrar vad du tycker om i-d mineral make-up nu när du använt det ett lngre tag. Kan ha missat inlägg om det, men tror inte det. Du skulle ju testa lite längre period för att se hur det kändes vill jag minnas.

    /Mary

    ReplyDelete
  4. Tack för dina många goda råd och tips!!! Tyvärr är jag rädd för alla typ av ingrepp även mindre som Restylane och Botox, men det låter väldigt lockande måste jag erkänna! :) Synd att jag inte bor i Stockholm, skulle känna mig trygg i dina händer :)

    Ha en toppen dag! Kramar/Nicky :)

    ReplyDelete
  5. hej Stina, vilket superinlägg med tips. måste fråga dig var jag hittar Jan Marinis medicinska hudvårds produkter?? Bor i en mindre stad nu men är ofta i sthlm. kram Lina

    ReplyDelete
  6. Tusen tack Stina! Jättebra tips!
    /Lovisa

    ReplyDelete
  7. Tack för de grymma tipsen Stina! Om man gör en Tear trough- behandling, hur ofta behöver man komma tillbaka och utföra proceduren för att resultatet ska vara detsamma?

    Nathalie

    www.cosmopolitan.se/blog/i-huudet-pa-en-cosmotjej

    ReplyDelete
  8. Tack för ditt svar Stina :-)

    Men måste man ringa till företaget i Usa för att fixa detta? låter otroligt kronligt kan man inte fixa detta på ett annat sätt? och sedan undrar jag om man talar engelska när man ringer dit eller svenska? antar att det är engelska..

    vore så otroligt tacksam om du svarade på denna kommentar igen :-)


    Mvh Heidi

    ReplyDelete
  9. Hej fina Stina,

    denna fråga låter lite konstigt, men jag undrar vilka tandkrämer du använder? skriv gärna ner de du använder och din favorit du har så himla fräscha tänder:)


    Må gott! Mvh Gözde

    ReplyDelete
  10. Helt fantastiskt, blir sugen på att boka en make-over i ansiktet på en gång. Det ska göras, när kassan tillåter... Tack för alla bra tips du ger, på alla plan. Du är unik. Kram, Lotta

    ReplyDelete
  11. Hur kommer det sig att du endast går 30 min 3ggr i veckan?! Du har ju hund! Jag har en tös på 2 kg. Hon får 30 min lunchpromenad varje dag, 15 minmorgon, 45min-1,5h varje kväll och sen kväll 10-15 min.
    Bara för att en hund är liten behöver den inte röra sig mindre. Inte konstigt att vovven är fet.

    ReplyDelete
  12. Hej Stina!
    Inspirerande som alltid - särskilt som jag känner igen mig i stycket som avhandlar avsaknad av volym i ansiktet..
    Är 31 år med en liten gudasänd dotter på 10 månader - himmelskt! Dock syns det i ansiktet att livsstilen förändrats; sömnen har tagit stryk, kilon har på ngt mystiskt vis försvunnit och jag ser helt plötsligt "annorlunda" ut! Fascinerande vilka vägar livet tar oss på. Har alltid varit mån om att vårda mig själv och dina tips gav mig den spark i baken som jag behöver för att ta tag i denna volymförlust =).

    Var rädd om dig! Frida

    ReplyDelete
  13. Tack Stina, underbart bra läsning. Jag ska boka tid hos dig innan jul för lite mer plut i läpparna och botox i pannan. Stina är grym på att göra läppar och allt man kan tänka sig. Jag är suuuuuuper nöjd varje gång. Det ser naturligt och snyggt ut.

    Tack Stina, utan dig skulle jag se ut som en trött tant. Nu för tiden trivs jag med mig själv *ler glatt* och livet leker...

    Kramis från _L_

    ReplyDelete
  14. Du är så otroligt härlig. Gillar din syn på livet. Jag kommenterade förut någon gång, men det tåls att sägas igen: Du är en sann förebild!

    ReplyDelete
  15. Jessika: Tiger följer med mig till jobbet varje dag, med andra ord får han minst en halvtimme varje dag och utöver det mina tre pormenader. Tro inte att jag inet sköter min hund. Du behöver inte oroa dig. Fet har han varit fårn 8v, han har ett ämnesomsättningsfel och är under noggran uppföljning två ggr per år.

    ReplyDelete
  16. Hur bra tror Du att hudcrémen StriVectin är? Det är väl oxå en medicinsk produkt/ Cosmeceutical som tidigare varit populär.

    ReplyDelete
  17. Hej, vilken fantastiskt bra text!! Kommer absolut att ga tillbaka till det har inlagget. Jag anvander La Mer kramerna - vad tycker du om dem? Bor utomlands och tror inte att Marini produkterna finns har.

    ReplyDelete
  18. Vad tycker du om La Mer kramerna?

    ReplyDelete
  19. Mary: Jaja ... jag ska inte klaga men jag ser en skillnad och det är inget konstigt med det. Men go du är endå!
    I.D är heeelt fantastiskt, det bästa smink ajg någonsin använt. Jag har ett sorts puder som ser opudrat ut och så har jag lite färg som kallas för "warmth" som gör att jag får lite färg coh framhääver kindbenen. Köp, köp, köp! Huden mår så bra! Varmaste kram

    Nathalie: Tear Trough håller mcyket bra då miniken där är minimal. Har du tur runt 7-9 månader. 3000kr VÄlkommen!

    Lina: Hm, jag vet inte mer än våra kliniker ... En i GÖteborg och vår i Stokcholm. Du ska absolut inte köpa dem via nätet då det inte alltöfr sällan är kopior och produkterna är mycket potenta och helst ska du komma på en ksonultation för att få köpa dem. Kom nästa gång du är i stokcholm så ska jag hjälpa dig!

    Heidi: Nej, men det är en webbsida hos Blakcberry och det står på engelska. Men ha tre:s teknikkille i luren så guider han dig! Små svårigheter kommer för att du ska väga ta dig över. Tänk på vägguppen, det är bara att försöka!

    Gözde: Vilket som helst som finns på ICA eller konsum. Bara den innnehåller FLour.

    Anonym: Jag vet inte men hade den varit grym hade jga förmodligen gjort det. Men testa!

    Anonym: La mer är mycket bra. För fukt. Inget annat. För att se tydlig skillnad måste du ha ämnen som går djupare ner i cellnivå. Men att kombinera La Mer och Jan Marini går utmärkt!

    ALLA: Tusen tack för era fina kommentarer! Ni är bäst! Ha en fin kväll och glöm aldrig att våga vara den du är, kvinna, man, människa. Ta för dig av livet och bejaka dig själv, dina mål och din livslust. Låt aldrig bitterhet, avundjsuka och elaka ord bli en del av din mänskliga själ!
    Små bumps in the road are there for jumping over!

    Besos!
    Stina

    ReplyDelete
  20. Det heter VarSÅgoda..VAR SÅ GODA ..
    inte varsegoda..

    ReplyDelete
  21. Hej Stina!!

    Jag undrar bara exakt vad du menar med kemisk peeling? Det finns ju dom som gör att man flagnar i hela ansiktet och har en läkningstid på ca två veckor. Finns det några mer milda kemiska peelingar du kan rekommendera där läkningstiden inte är så lång? Aha syra till exempel är det en form av kemisk peeling? Jag är 29 år och har väl inte rynkor men börjar få små fina linjer. Vad hade du rekommenderat?
    stor kram och tack för en fantastisk blogg!
    Anna

    ReplyDelete