Tuesday, December 22, 2009

Integrity

Jag fick ett samtal till kliniken idag. Polisen sa att det hade varit inbrott i vår bostadsrätt och att jag måste komma hem omgående då de ville börja med bevissökning så fort som möjligt. Jag sprang hem så fort att det nästintill kändes som om jag flög. På vägen hem fick jag en känsla av att någon ville åt mina kära, privata ägodelar i min walk in closet.
Efter att polisen samlat in alla bevismaterial såsom fotspår och fingeravtryck fick jag komma in i lägenheten. Och i min garderob, som var det enda de verkligen hade besudlat - låg allt slängt på golvet. De hade tagit ALLA mina smycken som jag någonsin fått, hälften av mina årinsamlade väskor och andra kära ting. Ingenstans annars hade de tagit föremål som förmodligen en vanlig inbrottstjuv skulle lagt beslag på. Tv, datorer och andra tekniska ting stod orörda. Men så många personliga saker jag samlat på mig genom åren har någon tagit med sig från mitt hem. Jag äger från och med nu inte några smycken längre. Alla mina vackra guldarmband som jag ärvt från min mormor är förevigt borta. Alla guldminnen från födelsedagar, högtidsdagar och kära möten är bara borta. Det är en obeskrivlig tom känsla jag står med nu när chocken har lagt sig. Min väskor - hur kan man ta någons väskor?

Jag bara hoppas att det var någon i verklig nöd som gjorde anspråk på det som var mitt. Någon som verkligen behövde pengarna. Någon som inte vet bättre. Då kan jag acceptera denna vidriga integritetshandling. Om det gagnar någon som har det sämre än oss. Annars börjar jag rikta stort förakt till mänsklighetens avsaknad av empati och förstånd. Hade jag inte fått ett anonymt paket med vackra doftljus från en av er kära bloggläsare helt appropå, vet jag inte vilka tankar som hade börjar figurera inom mig. Men jag vet att det finns en mening med denna avskyvärda handling också. Världen är god. Trots allt jävligt är världen god.

39 comments:

  1. Fy fy fy så tråkigt.. att ta sådant som är så privat och inte med pengar ersättligt. Va märkligt. Hoppas de finner en deö av sakerna på e-bay eller dyl och en stor kram till dig.

    ReplyDelete
  2. Jag vet att det känns fruktansvärt, men det är bara saker. Affektionsvärdet kan du hitta i annat än i just smyckena. Foton,en gammal tavla eller annat som tillhört en släkting eller som du har fått vid högtidsdagar. Du är en bra person. Sätt extralås på dören eller byt dörr helt så att ni slipper bli utsatta för detta igen. Tror du att ngn bloggläsare är medskyldig förresten? Tänkte eftersom du ofta visat dina fina grjer i bloggen och så. Stor *Tröstkram* från mig iallafall! /C

    ReplyDelete
  3. Jag har också haft ett liknande inbrott. När jag var liten så hadde jag en barnflicka som var jäkligt skum, hon älskade min mammas fina designer kläder och väskor som hon hadde samlat på sig under åren, jätte dyra lakan och ett par Gucci solglasögon som hon alltid pratade om. Vi åkte bort över sommaren, när vi kom tillbaks så hadde vi haft inbrott, allt det som den barnflickan älskade var borta, så det är nog inte så konstigt att det måste ha varit hon och hennes boyfriend, hon sa också under året hon var barnflicka hos oss att han har suttit i fängelse.
    usch och fy .
    jag hoppas att dina saker kommer tillbaka till dig !

    bella,

    ReplyDelete
  4. Blir så ledsen för din skull. Tycker det är starkt av dig att försöka se en mening med det som har hänt. Själv tänker jag lite mörkare tankar för trots att det "bara är saker" i någon annans ögon så var det ju ändå DINA saker och därmed oersättliga för DIG.

    Tänker på dig och hoppas en mysig jul med nära & kära kan skingra tankarna för åtminstone en kort stund.

    Varma kramar.

    ReplyDelete
  5. Tack för ditt svar fina Stina! :-)

    Men hur många gånger brukar du ta flourtabletten per dag? Kan ju inte vara så bra att ta för mycket kan väl inte vara så bra? vad är den normalaste? hur mycket tar du per dag?


    Må gott! Mvh Natalia

    ReplyDelete
  6. Hej Stina,

    God Jul & gott nytt år säger jag redan nu.. hoppas att du får ett fantastiskt år :-)

    Jag undrar ifall du äter Omega 3? och om du nu gör det ifall du har någon du varmt kan rekommendera som verkligen är bra? och några bra vitaminer? Skulle uppskattas!


    Ha en fin dag! /Lauren

    ReplyDelete
  7. vill bara säga att jag blev så ledsen när jag läste det du skrev. känslan att någon har rotat bland ens personliga och privata ägodelar är en form av övergrepp och jag hoppas, hoppas att du genom ditt positiva tänkande kan vända den här situationen till något, om inte gott, så åtminstonde mindre traumatiskt. på något vis har saker en tendens att vända sig till något gott ändå!

    tack för en inspirerande blogg, du är värd en riktigt god jul och strålande framtid!

    hälsningar frida

    ReplyDelete
  8. Nej! Och det värsta är inte att bli av med ägodelar, det värsta är att nâgon har tagit sig rätten att tränga sig in.
    Hoppas att det ordnar sig!

    XXX

    ReplyDelete
  9. Så fruktansvärt!

    Jag vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att jag är så ledsen för din skull. Hoppas att dina smycken och väskor dyker upp någonstans snart.

    Kram!

    Sofia

    ReplyDelete
  10. Fy faan va surt!
    Måste säga att du tar det bra med tanke på hur kränkt man blir när något sådant här händer. Speciellt när saker man har minnen till eller ärvt är borta - förmodligen för alltid. Du är stark Stina!
    Jag önskar dig och din familj en riktig härlig jul!
    Kram från västkusten

    ReplyDelete
  11. Nej men fy fan! Jag vet inte vad jag ska säga, bara tanken av att någon okänd har tagit i ens saker, rotat runt bland ens mest privata räcker! Sen att dom tar saker som väskor och smycken men inte teknikprylar är väl konstigt? Oavsett vad så sänder jag en massa kramar till dig och gör som C har skrivit, byt lås och sätt extralås på dörren så du känner dig säker hemma!
    Många kramar och tankar till dig

    ReplyDelete
  12. Nej! fy, vad tråkigt! Jag tänker på dig Stina och önskar dig en trevlig julhelg trots allt! många kramar från Josefine

    ReplyDelete
  13. Usch va hemskt!
    Jag blir gråtfärdig!

    ReplyDelete
  14. Hej!
    Jag råkade ut för samma sak i sommras där de tog alla mina smycken. Mormors vigselring, konfimationspresenter, första smycket från mannen etc. Man blir så himla besviken och man känner sig väldigt otrygg. Det är inte värdet på sakerna utan vad de har för minnen. Och att främmande människor har varit inne och rotat bland alla kläder känns vidrigt!!

    Jag känner dig inte, men jag läser din blogg nästan varje dag och jag vill ge dig en stor kram och hoppas du får en jul med nära och kära, för de är de som ger dig trygghet!// Victoria

    ReplyDelete
  15. Huff så forferdelig. Føler med deg i sorgen, for det er virkelig en sorg. Selv om det bare er "ting", så har de vært og rotet og tatt inn i ditt mest private. Det blir som du skriver et overgrep.

    Det er uforståelig at noen kan gjøre noe slikt.

    Jeg vil bare ønske deg en riktig god og fredfull jul sammen med din familie og dine nærmeste venner.

    Klem

    ReplyDelete
  16. Riktigt hemskt!!!! och precis innan jul, vilka jävlar! Usch!

    Remember this too will pass! Tänker på dig och skickar dig många varma karmar ! Nicky

    ReplyDelete
  17. Men Herregud vad sjukt!
    Jag tänker så som en tidigare tyckare gjort; kan det ha med bloggen att göra?
    Du får en stor kram, hoppas att du inte låter detta förstöra din julhelg!

    Kram
    Marie

    ReplyDelete
  18. Tänker på dig/er. Stort av dig att ens kunna tänka tanken acceptans. Det är det som är så häftigt med din blogg, din enorma förmåga till ditt egna jag, din kapacitet och styrka. God Jul, / Elin

    ReplyDelete
  19. Gud vad tråkigt. Hoppas allt löser sig, du är en stark kvinna, du fixar detta!!Ha en underbar jul och nyår med familj. Ta hand om varandra.Louise

    ReplyDelete
  20. In these days people knows the price of everything and the value of nothing..
    Fy f-n vad hemskt, är uppriktigt ledsen för din skull. Ett inbrott innebär inte bara en matriell förlust utan det är ett oerhört integritetsintrång.
    Många kramar
    Milly

    ReplyDelete
  21. Men....vad är meningen med det här? Förstår att det känns som ett övergrepp på din/er integritet. Fy fan säger jag! Vidrigt gjort. Blir så ledsen för din skull.

    Kan jag göra något för dig? Jag finns här.

    Puss&Kram

    ReplyDelete
  22. För fem år sedan blev jag av med allt som hade ett stort värde för mig, min "första bok" som min mamma lagt ner sin själ i smycken jag fått när jag var liten, på konfirmationer och i födelsedagspresenter. Jag blev också av med mycket kläder men idag har jag bara ett svagt minne av vad det var för plagg, det är de andra tingen som jag sörjer.

    När jag tänker på hur en annan människa bara kunde ta dessa saker och sälja och säkert slänga min barndom och uppväxt så blir jag så arg.

    Jag är så ledsen för din skull, hur kunde de så här nära jul dessutom =(.

    Hoppas att detta inte påverkar er julvärme alltför mycket!

    Kram

    Miriam

    ReplyDelete
  23. Nej nej nej :(
    Hoppas de hittar tjuvarna.
    Kram härifrån

    ReplyDelete
  24. Fy fan för en del människor.

    Uppenbarligen har det ju med avundsjuka att göra. Så lågt alltså.

    Jag är så ledsen. Jag tänker på dig.

    Kram Martin

    ReplyDelete
  25. Oh nej!! Läste allt efter att jag kommenterade är så hemskt ledsen.. gud hur kan man göra en sådan sak? så himla trist.. men det finns alltid något gott i allt du förtjänade verkligen inte detta så fin och godhjärtad som du är.. fy vad trist.. Hoppas att allt ordnar sig vackra Stina hemskt ledsen :-(


    Sänder dig en massa styrka och tålamod..


    Må gott! Mvh Lauren

    ReplyDelete
  26. Usch och fy, vad fruktansvärt! Blir så ledsen när man hör vad vissa människor väljer att göra mot andra...
    Tack och lov är det "bara" saker det rör sig om - även om jag mycket väl vet hur starkt känslor och minnen kan vara kopplade till vissa föremål.

    Kram från en bloggläserska, som hoppas du får en God Jul ändå.

    ReplyDelete
  27. Men fy vad fruktansvärt förjävligt! Hoppas att de åker fast! Bara vetskapen av att främlingar har varit och rotat bland ens personliga saker är så hemsk. Att de dessutom har snott kära ägodelar... Fy fan!
    Hoppas att du mår bra och så trots detta, och god jul!

    ReplyDelete
  28. Oj, det måste kännas som en enorm förlust. Du är så stark Stina som ändå söker att se meningen och sammanhanget med detta. Du är verkligen en inspirationskälla.

    Goda julhälsningar,
    från en trogen bloggläsare

    ReplyDelete
  29. Jag lider med dig, samtidigt som jag känner en stor beundran inför din förmåga att föröka se det goda i onda handlingar som sker!

    ReplyDelete
  30. Om det är till någon tröst tror jag inte idioterna som tog sakerna kommer njuta av att använda dom.. i sthlm kommer säkert dina vänner känna igen dom, och säljer dom tror jag inte dom pengarna kommer göra dom lyckliga. Önskar dej all lycka och en god jul!

    ReplyDelete
  31. Jag blev både arg och väldigt ledsen när jag läste vad du råkat ut för!! Kan inte förstå hur människor kan göra något sådant. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du får en underbar julhelg trots allt!! Tänker på dig!! Varma kramar jennie.

    ReplyDelete
  32. Det gör mig så ont att läsa att du blivit av med din mormors fina smycken! Det är det emotionella värdet av ens saker som är störst. Jag lider fruktansvärt med dig. En vän till mig som driver (gissar jag) Halmstads största blogg råkade ut för liknande i somras. De var till och med hemma när inbrottet skedde! Fruktansvärt.
    Jag ber för att ni ska få en någorlunda lugn och fin jul trots alla tråkigheter. STOR kram, Lotta

    ReplyDelete
  33. Det gör ont i själen att än en gång höra, hur vidrig människan kan te sig. Jag hoppas att din julhelg, trots allt fick mening. Jag har förstått att du är ganska duktig på att styra ditt eget mående, att välja tankar som ger känslor. Det är en viktig egenskap.

    God Jul.

    ReplyDelete
  34. Usch vad läskigt. Det är så hemskt när nån har rotat i ens inre. Kommer precis ihåg känslan av det som om det var igår (även om det var 10 år sen jag hade inbrott i min lägenhet) Känns som en sån kränkning. Hoppas de får tag i den skyldiga. Kram till dig och tänker på dig. HOppas julen varit bra trots allt

    ReplyDelete
  35. ALLA Tusen tack för era kommentarer och ert stöd. I´m ok. Tänker att det förhoppningsvis gynnade någon mer behövande och är tacksam över att ingen kom till skada. Livets lycka är faktiskt beroende på annat än det materiella. Hur stor del det än är i mitt liv (!) så inser jag mer och mer att det inte är därifrån jag hämtar min kraft och lycka.

    Varm kram till er alla!
    Stina

    ReplyDelete
  36. Oj, jad hade missat det här i din blogg, såg det först idag. Så fruktansvärt tråkigt! Hoppas, hoppas att de får fatt på de som gjorde det. Stor kram till dig! Cilla

    ReplyDelete
  37. Så lågt och så tråkigt! Ens ägodelar är inte bara ting, utan även vackra minnen, vilket någon/några nu stulit. Tänker på er!

    Kramar

    ReplyDelete
  38. Jag håller inte riktigt med dig.. spelar inte roll om det var någon i nöd eller inte. Och klart som fan att dom vet bättre. Det är DINA väskor och smycken som du köpt och slitit för att köpa dom. Spelar ingen roll om du är miljardär heller, samma sak där.. jag tvivlar inte att du kan köpa lika många inom ett halvår, spelar ingen roll som sagt ..men att en loser ska komma undan är för jävligt! Vet inte om du läser Minnas blogg(spanbloggen), hon blev oxå bestulen i somras. Vi fattar väl alla att det är nån som läser bloggen.. så är det värt det kan man fråga sig, att blogga alltså. Älskar din blogg men jag blir som läsare så jäkla less. Kramar till dig!

    ReplyDelete