Thursday, January 21, 2010

Ageing

Idag finns det egentligen bara en enda känsla som jag önskar förmedla till alla människor och det är att livet blir så mycket bättre när man blir lite äldre. Det har så lite med materiella ting att göra men så mycket med hur själen lugnar ner sig och styrkan i att våga acceptera vem du är.
Om jag bara visste för fem år sedan hur fantastiskt det är att veta allt det jag vet om livet idag. Den livskunskap som jag samlat på mig, alla osäkra tankar som så lätt ledde till stark oro och ångest när jag var i tjugofemårsålder och åren dessförinnan - hade jag vetat att detta jag upplever idag var en del av frukten som människan får skörda efter alla år av att inte veta vad man är menad till, vad man ska utbilda sig till eller bli, hur man ska tänka och hantera situationer då hade allt förmodligen varit lite enklare. Största skillnaden idag är att jag vet att även stora hinder passerar och löser sig, jag ligger inte lika sömnlös om nätterna med problem som tidigare aldrig tycktes gå att lösa, jag bryr mig inte ens hälften av vad människor tycker om mig så länge jag vet vem jag är och står för det själv. Jag har insett att den viktigaste av vänner - är relationen du skapar med dig själv, att kärlek måste vara fri, starkt och ärlig i alla aspekter och att det är av obeskrivlig vikt att inte göra så stor grej av olika ting. Att kunna förlåta och gå vidare är inte bara en nödvändig och storsint gest mot andra, det är av yttersta vikt för att du ska kunna gå vidare i livet och inte låta ödesdiger negativ energi förpesta din vardag och tankar. När jag var yngre ville jag bli älskad och accepterad av alla, känna mig godkänd och normal - idag strävar jag efter att vara snäll och förstående och strävan efter att bli omtyckt känns inte alls lika viktig, det är ju för den delen ett omänskligt fenomen och kräver att du hela tiden anpassar dig till en normalitet du tror samhället har satt som norm för att vara likadan som alla andra. Idag strävar jag hellre efter att våga vara lite annorlunda och stark i mig själv än att försöka smälta in och bli en medelmåtta som inte vågar tycka och tänka det som man innerst inne känner.


Så sitter jag nu här, några timmar från att beträda trettioårsstrecket och jag funderar på vad jag egentligen känner inför denna relativt stora dag i mitt till synes lilla liv. Och jag känner mig stark och tacksam. Livsklok och relativt lugn. Jag vet att ingenting varar för evigt och att det man vill - det måste man kämpa för. Jag har återigen insett vikten av att våga strida för det man tror på och aldrig släppa de orimligt höga målen och visionerna - kalla dem drömmar - om hur livet ska bli.
Kom bara ihåg att allt du själv vill ha i ditt liv måste du själv ge först - du kan aldrig förvänta dig ett innehåll som du inte redan själv sänder ut till din omgivning. Och att allt, precis allt som du sänder ut i universum kommer tillbaka till dig själv. Positivt föder positivt och negativt föder negativt. När jag förstod det, när jag verkligen förstod just den enkla sanningen - då förändrades mitt liv och har aldrig blivit detsamma därefter. Det är en ständig kamp att hela tiden försöka skänka din omgivning och universum tacksamhet, godhet, förståelse och förlåtelse men då du får alltsammans tillbaka, är varje ansträgning en varm famn gentemot dig själv och dina medmänniskor samtidigt. Om du försöker vända elaka tankar i ditt huvud, bara för ett par dagar - så kommer du garanterat märka av hur saker och ting plötsligen börjar hända på ett sätt som du alltid önskat. Så funkar universums energier. Det är helt och hållet fantastiskt!

Så, god natt kära Stina sista natten som tjugonioåring - nu ska jag gå och lägga mig och visualisera om hur fantastiskt och härlig framtiden kommer bli!

28 comments:

  1. Grattis på födelsedagen och välkommen till 30something..

    ReplyDelete
  2. Du är så klok Stina och skriver alltid så ärligt vad du känner. Blir alldeles rörd av dina ord! :) Ännu en gång, ett riktigt stort GRATTIS :) Du rockar !!! ;)

    KRAMAR/Nicky

    ReplyDelete
  3. Du är en så härlig människa, Stina! Själv har jag haft åldersnoja sen jag fyllde femton... Är idag 24 (snart, inte än! viktigt!) och ser inte alls fram emot att bli äldre. Men om det är lika underbart som du säger så! kramar sofie

    ReplyDelete
  4. Vilken fin blogg. Ska bli kul att följa. Och grattis!

    //a

    ReplyDelete
  5. Grattis på din dag fina Stina! Tack för att du delar med dig av ditt liv och dina tankar så fint i bloggen. Ha nu en riktigt bra födelsedag och låt dig bli ordentligt firad ikväll. Hoppas du är utvilad och migränfri så att du verkligen får njuta av att det är din dag idag!

    ReplyDelete
  6. Grattis och välkommen på andra sidan av 30-saträcket! It's lovely..and you're fabolous! Underbar bild (!!), underbara ord..och hoppas du får en u n d e r b a r kväll med mkt skratt, många vänner och lika mkt kärlek!

    Grattis kramar /Mary

    ReplyDelete
  7. Grattis på födelsedagen hoppas du får en kanondag med en underbar fest!

    ReplyDelete
  8. Grattis på din stora dag Stina. Dina ord är kloka och ger hopp och tro. Hoppas att din dag och kväll blir fabulous.

    Kram

    ReplyDelete
  9. Himla bra skrivet. Och JÄTTEGRATTIS på stora dagen. Hoppas du får en kanondag. Kramar Linda

    ReplyDelete
  10. Grattis på 30års dagen Stina..ha en toppendag med dina nära å kära :)

    Kram Martin

    ReplyDelete
  11. Kloka ord. Underbart foto. Jättestort grattis på din stora dag!

    ReplyDelete
  12. Du är en fantastisk kvinna!

    Blir så inspirerad av din blogg, du varvar det vardagliga med oehört kloka ord och inlägg!

    Din trygghet är en förebild för alla unga kvinnor idag!

    Stort Grattis!

    ReplyDelete
  13. Grattis på födelsedagen Stina :)

    ReplyDelete
  14. Du är så mitt i prick i det du skriver! Och så klok, och jag håller med dig. Om man bara visste det man vet idag...

    Jag önskar dig en riktigt bra dag och ett stort GRATTIS på födelsedagen. Må den bli så bra som du förtjänar (och lite bättre ändå). KRAM Lotta

    ReplyDelete
  15. ÅHhh jag känner precis igen mig i det du skriver!
    Visst är det härligt med insikt!

    Stort Grattis på din dag!

    Kram
    Marie

    ReplyDelete
  16. Dina ord är så underbara och sanna vi vet ju hur vi ska vara och leva men att göra det ... finns bara en jag vet som KAN och det är du !! Du är Unik och Helt underbar!!!!
    KRAM och GRATTIS och välkommen mot min ålder ;) en ålder att må och få erfarenheter av.
    KRAM

    ReplyDelete
  17. Du säger så mycket klokheter. Stort grattis!

    ReplyDelete
  18. Älskar verkligen din vackra blogg.
    Har också fått ett helt annat lugn nu i 30 års åldern, och tur är väl det!
    En liten fråga, är nu gravid i 4 månaden och undrar över läppförstoring, kan man fylla dom med restylane eller juvederm när man är gravid?
    Kram Sofia

    ReplyDelete
  19. Så sant så sant.
    Grattis You fab Glam Girl ;)
    /Kicki

    ReplyDelete
  20. Du skriver så vackert! Och bilden är helt fantastisk, önskar att jag hade din mage :D

    /Erika

    ReplyDelete
  21. Otroligt fint skrivet! Stort GRATTIS Stina! Ha en helt underbart fantastisk dag.

    ReplyDelete
  22. Inspirerande skrivet som alltid/ stort grattis till dig, SaraW

    ReplyDelete
  23. Jag vill ansluta mig till skaran av alla gratulerande människor!

    Jag är en någon som beökt din blogg regelbundet och anonymt. Den är så vacker! jag borde ha berättat det för långe sen. i stället blir det som nu, att jag skriver först när jag har en undran.

    Jag vill vara där du är i livet, eller ja, i min egen motsvarighet. Dina insikter är mig bekanta, men jag kan inte säga att jag lever i det. jag står utanför och vill in. så jag undrar om du har något tips om hur vad man skall göra för att vara så oförskämt lycklig och insiktsfull som du är? Mer än till dina trettio år vill jag gratulera dig till just det - att du kommit så långt med dig själv!

    ReplyDelete
  24. Sofia: Nej men ska inte fylla läpparna under en graviditet, egentligen finns det inga teoretiska risker men skulle du få en infektion (högst ovanligt) och detta skulle bli allvarligt (aldirg någonsin hänt i världshistorien, men, men ) så vill man inte ta någon risk. Det finns inga studer på gravida och enligt svensk lag gör man alltså inga ingrepp då. Men så fort du fött ut henne går det bra med hyaluronsyrafiller. Gratulerar till lilla magen!

    mi: Tack kära du för dina ord. Men - jag är inte oförskämt lycklig. Lycka för mig är inget bestående utan en känsla som kommer lite då och då, oftast när jag minst förväntar mig det. Oförskämt insiktsfull det är jag absolut och det har jag bestämt mig för att bli redan när jag var 18år och därefter är det ett ständigt målsökande efter att lära mig så mycket av livet som jag känner så starkt att jag vill. När du säger att "du vill in " så förstår jag så väl vad du menar. ÄVen jag har perioder då jag hamnar lite "utanför" mig för mig är det oftast ganska lätt att "ta mig in igen" då min grund är så stark. Jag säger bara, var ständigt medveten om dig själv, träna på att föröska kontrollera din tankar och ha en stor famn m kärlek till dig själv så ska du se att du men åren (för det tar år) börjar märka att du blir lugnare, mer balanserad och känner en större kontakt med dig själv och ditt innersta. Men det kommer inte gratis.
    Igår när jag fyllde år var dte många som höll tal för mig, de flesta sa något som du kan dra lärdom av. De sa att "tina är den enda människa de kände som ständigt arbetar med att utveckla sig själv och bli en bättre människa". Och det är sant. Jag gör det. Hela tiden. Varje dag. När jag gör misstag eller tänker onda tankar om någon så förösker jag hela tiden be om ursäkt för detta och inte göra om det. Så håller jag på med mig själv och tankarna - liksom talar till mig själv. Vi är inga robotar, bara enkla människor så det är en ständig utvecklingsvg med misstag som man försöker göra mer sällan. För mig är allt relativt enkelt för jag har gjort det i så många år nu. Mina "goda tankar" kommer nästan per automatik. Try it - it works men du måste kämpa!

    Lycka till, din resa som du kommer göra är SÅÅÅ spännande och det kommer fantastiska saker till dig när du börjar. Promise!

    ReplyDelete
  25. Alla: Tack för era fantastiska ord! Ni är så varma!

    ReplyDelete
  26. Tack Stina! - för att du tog dig tid att svara! Dina tips hänger nu på en rosa lapp på mitt kylskåp för att påminna mig. You'll be my guru, and one day, I'll be someone else's guru.

    ReplyDelete
  27. Att åldras är en förmån, då det bara finns två val.
    Det andra är att dö ung.

    Grattis i efterskott kära du.
    Mvh BD

    ReplyDelete
  28. Du är så fantastitkt inspirerande! Tack.

    ReplyDelete