Sunday, January 31, 2010

Budapest

Efter en brunch på Strand insåg jag att det i morgon är dags att boka ytterligare en weekend-resa. Den här gången ska jag och en väninna till Ungern, närmare bestämt Budapest. Jag har hört att det är fantastiskt hippt och vackert där, tydligen ska det också finnas några grymma restauranger som är värda en reservation och det ska bli kul att ta sig bort från de traditionella europeiska städerna för en gångs skull som jag annars älskar att besöka. Paris, Barcelona, Milano och Rom är annars några städer jag mer eller mindre frekvent besökt de senaste tre åren. Och däremellan har jag lyckats komma iväg på lite längre resor till Kina, Sardinien, Los Angeles, Las Vegas, Thailand, Rivieran och Australien under precis samma period. Jag kan definitivt ansluta mig till att känna som om resterande världen också tillhör mig på något sätt och jag finner stor tacksamhet över hur enkelt och smidigt vi får tillgång till städer och kulturella platser som är av stor vikt för att förstå hur världen fungerar och hur olika vi människor kan vara. Att inse hur hela planeten är uppbyggd är en gåva få förunnat och jag säger som några stora litterära personer - you don't know yourself until you've seen the world and experienced the people in it.

Sverige känns på världskartan mindre än minst när jag tänker på vad resterande av världen har att erbjuda.

4 comments:

  1. Budapest är en fantastisk stad. Själv har jag besökt den inte mindre än 5 gånger. Ni får inte missa ett bad på Gellertbadet eller aquvincum.
    Kramar / cecilia

    ReplyDelete
  2. Jaså du ska åka till min födelsestad, kul! :) Har precis gjort ett inlägg om Budapest...konstigt :) Önskar dig en underbar vistelse!!!

    Kramar/Nicky :)

    ReplyDelete
  3. Tack för en mysig och inspirerande blogg!
    Jag kan varmt rekommendera Rudasbadet i Budapest. Kanske inte lika storslaget som Gellert, men ett helt fantastiskt turkiskt bad. Jag fick mitt livs bästa massage där (och då har jag varit på spa runt hela världen och masserats) av en blind man med bara höftskynke på sig.

    ReplyDelete
  4. Härligt att komma bort från Sverige för en stund, men Budapest... Jag var där i somras och det var rena mardrömmen.
    Jag kanske är knasig men någonting med den staden var så fruktansvärt obehagligt. Galler för fönster, smutsigt, uteliggare, prostituerade men ändå öde.
    Det var lite som i filmen silent hill. Bara läskigt.

    Annars, fruktansvärt fina bilder i bloggen :)
    Kram!

    ReplyDelete