Thursday, February 25, 2010

Love

Tant Gudrun och älskade mamma. En vänskap sedan 35 år tillbaka. Två starka kvinnor med stark integritet, självkänsla och livskunskap. Mamma är min själ och tant Gudruns rapphet är att förundra, likväl hennes närhet till humorn. Det är hon själv som kallar sig tant, själv skulle jag kalla henne superwoman. Hon har vigt sitt liv sedan något år till att hjälpa dem som är sjuka och som inga anhöriga har. Det är så beundrandsvärt att jag ryser. Hon sa också några ord som jag tänkt på hela migrännatten när sömnen uteblev, som jag själv blivit bättre på nu på senare år när man inser sitt eget värde och får skinnet på näsan att bli tjockare.
Hon sa: "Umgås man med lejon måste man lära sig att ryta som lejon". Och det kära läsare ska ni lägga på minnet. För visst ska man vara snäll och alltid försöka förstå varför en människa är som hon är, men låt dig inte trampas på och var aldrig rädd för att sätta ner foten. Det är lika viktigt att värna om sig själv som att värna om andra människor.

6 comments:

  1. "Umgås man med lejon måste man lära sig att ryta som ett lejon"... Faktiskt precis vad jag behövde höra idag! Balansgången mellan att vara kabbalist och ge andra människor, vänner som okända människor, utrymme att göra misstag, att kanske inte alltid bete sig som man själv beter sig gentemot dem, att låta andra människor utvecklas i sin takt, utan att döma dem..och att faktiskt inte låta sig trampas på för mkt, är ibland svår. Det skulle jag gärna se att du skrev något om, någon gång när du känner inspirationen falla på. Finner många gånger att den balansen inte alltid är så lätt att finna för mig personligen.

    Kram Mary

    ReplyDelete
  2. Det är det bästa med din blogg.
    När det kommer små visdomsord som man kan ta till när det behövs.
    Hoppas att migränen är borta nu!

    Kram!

    ReplyDelete
  3. Vackra kvinnor, älskar det nedre fotot, vilken värme det utstrålar. Hoppas att du får en fantastisk dag. KRAM Lotta

    ReplyDelete
  4. Härliga bilder, lyser värme! :)
    Idag har jag köpt "The secret" på bokrean. Ska bli intressant att läsa.

    ReplyDelete
  5. Älskar din blogg!

    Den är som en godisdoftande luktsuddis att ta fram när man känner sig lite smådeppig.
    Du ger mer än vad du kan ana med dina vackra ord.
    Har lärt mig att sår i själen får man sy ihop själv, ingen annan hjälper en (oftast) i vår värld, men du underlättar verkligen en svår livsperiod full av svek och illvilja...
    Det är en fröjd för hela ens existens att veta att någonstans finns det en medmänniska såsom du!

    TACK!
    /H

    ReplyDelete
  6. Mary: I will! Ja, alla behöver det ibland. Det ena behöver inte utesluta det andra vilken vi människor för det mesta tror att det gör. Men jag ska skriva mer om det och då får jag höra din reflektion hoppas jag! Kram stina

    Maria: Så härligt!

    Lotta: Visst var den fantastisk! så levande!

    Cecilia: Men så bra, det kommer berika ditt liv mycket. Men bered dig på att avra tvungen att läsa den ungefär tre gånger innan du finelly get it.

    H: Nämen så gulligt beskrivet. Då blir jag så glad!

    ReplyDelete