Tuesday, February 16, 2010

Outside

Nog för att insidan är viktig men personligen funkar jag som så att om jag känner mig risig och grå på utsidan så finns det risk för att det sipprar in i välbefinnandet och förstör lite på insidan. När jag var yngre märkte jag inte riktigt av när jag inte tog hand om mig själv på utsidan lika mycket men med åldern krävs lite mer kontinuitet för att hålla välbefinnandet för utsidan på plats. Det är som yin och yang. Man kan inte skippa vare sig det ena eller det andra för något hamnar alltid i obalans då. Man måste ge lika mycket kärlek till både själen som sin fysiska kropp.
Personligen är jag en riktig latmask beträffande behandlingar och även här avspeglar sig min personlighet tydligt. Jag vill ha saker som går snabbt och är enkla att ta till hand och viktigast av allt; Jag vill ha och se tydliga resultat med minsta möjliga ansträngning. Så vad jag regelbundet gör och som jag tycker du bör göra för huden och kroppen är:

  1. Använda Jan Marinis medicinska produkter varje dag. Du kommer aldrig stöta på produkter som ger så tydliga resultat som dessa. Men ja, du måste komma på en konsultation hos oss på kliniken för att få köpa dem med det är endast för din egen skull då dessa är mycket potenta och ska inte användas hur som helst. Pormaskar, orenheter, acne, grådaskig hud och andra mindre trevligheter blir ett minne blott.
  2. Gör en kemisk peeling då och då. Det är omöjligt att få fantastisk hud utan stora porer med ett tjockt lager döda hudceller som ligger och skymmer. Vill du ha bättre hy eller motverka ålderstecken eller livlös hud är det en eller två kemiska peeler du bör göra. Jag har mina favoriter som håller min hud riktigt bra och framförallt så motverkar den ålderstecken och huden strålar av nya fräscha hudceller i flera veckor därefter.
  3. IPL (intensivt pulserande ljus) för att minimera rödhet i ansiktet, kärl runt näsvingar och på kinder. Det är inte speciellt klädsamt att ha en rödaktig nyans i huden och jag som är ljus tenderar lätt att få kärl så för mig är denna behandling av stor vikt. Jag gör en tre stycken per år ungefär. Hudcellerna delar sig också i raketfart efteråt vilket gör att många går på dessa behandlingar av den enkla anledningen att huden får sig en rejäl booster.
  4. Botox i pannan för dessa trista arglinjer, rynkor och en obeskrivlig uppstramning i pannan. Inte bara för att ta bort dem som redan existerar - utan även för att motverka att det kommer några fler. Studier har bevisat att Botox är det enda som verkligen bevisligen minimerar det mimiska åldrandet som orsakar alla linjer i pannan och mellan ögonbrynen. Jag gör det inte runt ögonen än men har du mer än söta kråksparkar utan linjer som går ner på kinden, ja vill du inte ha dessa eller se dem förvärras ... Botox it is. (Vägrar du Botox kan du börja tänka på att sluta kontrahera pannan och ögonbrynen hela tiden för det är nämligen dessa omedvetna kontraheringar som är boven i dramat till rynkor och linjer.)
  5. Äta bra lagad mat och äta små mål däremellan ofta. Jag äter lagad mat till lunch och middag, trycker i mig ett par äggsmörgåsar däremellan och tar lite flingor och yoghurt innan läggdags. Allt handlar om att hålla igång ämnesomsättning på bästa nivå och att aldrig bli så vrålhungrig att du trycker i dig hela julaftons avdankade alladinask som ligger i godislådan och skräpar bara för att du håller på att svimma av sug och hunger. Äter du riktig mat är du ofta riktigt mätt och kroppen kräver inte en hel chipspåse för att bli nöjd. Och gör den det någon dag, ja då är det bara att ge efter och äta bättre dagen efter. Jag tror på att man får äta allt men inte i vilka mängder som helst. Mycket grönsaker får jag i mig till alla måltider men jag ogillar frukt så därför ser jag till att få i mig ...
  6. ... vitaminer, mineraler, oljor och andra nyttigheter som Aloe Vera. Jag börjar morgonen att på fastande magen hälla i mig några klunkar av ren Aloe Vera från Forever Living som jag köper av min mamma. Aloe Vera rensar per automatik ut alla slaggprodukter i kroppen, ökar immunförsvaret och balanserar vad som än kan vara i obalans i kroppen. Till middag blir det den flytande multivitaminen Mivitotal som är oslagbart för där får jag i mig allt i vitamin och mineralväg. Vid denna tidpunkt tar jag också min Omega 3 för de viktiga fettsyrorna. Alla dessa ting är av oerhörd vikt för utseendet, för att cellerna ska få kraft till att dela sig snabbt och energiskt och för att huden och kroppen ska få alla viktiga ämnen som organen rent patologiskt behöver för att kunna prestera sitt yttersta.
  7. Lagom med motion. Hellre lite varje dag än att gympa livet av mig på ett gym någon dag i veckan. Det tror inte jag fungerar optimalt i längden. Jag hoppar upp på min Orbitreck 15 min tre gånger i veckan, lite hantlar på det, några situps och lite rumpböj så är dagsmotionen klar utan större ansträngning.
  8. Mitt största motto är att jag försöker göra saker som jag kan göra för resten av livet. Jag tror att det är viktigt att skapa sig rutiner som inte tar för lång tid eller är för krångliga. Jag bantar aldrig och är som jag brukar säga till en väninna "aldrig ur form men aldrig i form heller". Jag är i balans. Och för mig är det viktigast. Jag skulle aldrig drömma om att späka mig längre för att bli supersmal eller fast i fettet som en tolvåring. Då är jag hellre lite mjuk men får unna mig livets goda utan ångest. Känner jag att byxorna sitter lite trängre än vanligt, ja då tar jag några extra promenader den veckan så är det fallet löst.
  9. Var snäll. Är du snäll mot andra är världen snäll mot dig och det kommer göra dig mer positiv och nöjd vilket i sin tur avspeglar sig i spegeln när du tittar. Det är bättre att vara snäll och snygg än elak och snygg.
  10. Sömn och lugn och ro. Jag kanske är unik, men dagens hetlevrade robotsamhälle passar verkligen inte mig och jag ser tydligt äldre ut om jag springer på i 180km/h under ett par dagar utan att prioritera några slapparkvällar (som jag kallar för mys/återhämtningskvällar) i veckan. Jag har migränen som slungar mig tillbaka ner på golvet i hast om jag inte medvetet ger kroppen återhämtningstid och ibland tror jag att min eviga migrändjävul inplanterades hos mig bara för att få mig att aldrig förbise just vila och lugn. Och får jag inte mina minst 7 timmars sömn varje natt, ja då åldras både min hud och lystern i ögonen försvinner. Det är under nattens första timmar, oftast mellan tiden 23.00 - 03.00 som hjärncellerna arbetar som mest och den viktigaste återuppbyggande sömnen sker. Olyckligtvis är det oftast dessa timmar som människor bortprioriterar och detta är katastrof för intelligens, utseende och välbefinnande. Nej, sömn och vila är lika viktigt som att äta bra!
  11. Fixa frillan. Är du inte nöjd med ditt hår är det svårt att känna sig fin. Det vet alla. Jag är lite av besatt av mitt hår och är jag inte nöjd med håret så känns hela världen lite gråmulen. En knut löser det mesta men den avdankade råttgråa färg som jag börjat få nu på senare år kräver betydligt mer tuffare tag så därför ...
... har jag sett till att världens bästa stylist och frisör besöker mig hemma här nu ikväll så att jag får bli vårljus igen. Jag gjorde även en lite starkare kemiska peeling i förrgår och så snart känner jag mig nog både fräschare och piggare.




16 comments:

  1. Så här är jagjust nu... sköter inte mitt yttre eller innre och utseendet blir därefter trött och sliten och inte så glad i själen suck....
    Behöver om-ordna fixa hela mig själv ;)
    KRAMISAR

    ReplyDelete
  2. hej
    har du tips om bra ställe att göra botox i pannan? jag tänkte göra det för första gången och vill komma till nån som är riktigt bra.
    Tack för bra blogg!

    ReplyDelete
  3. Hej, undrar var inredningen till din walk-in-closet kommer ifrån? (förresten så är vi födda samma dag, samma år)

    ReplyDelete
  4. Men 30 är väl ingen ålder...?
    Nä, skämt åsido, jag (30 år) tänker som du: Vill man komma i sina skinnies i storlek 26 får man dras med ett ansikte som ser betydligt äldre ut. Bättre då att se till att få i sig bra, nyttiga fetter för att "plumpa" ansiktet på naturlig väg.
    Sedan är det ju de där irriterande strecken i pannan! Dessutom är jag närsynt, så det blir en del rynkande!

    ReplyDelete
  5. Du är sjukt snygg så tack för tipsen.

    Jag undrar (lite fånigt kanske) hur dessa äggsmörgåsar ser ut? Vad är det för bröd? Kokt eller stekt ägg? Har du med dig färdiga till jobbet?

    Låter bra det där med att vara mätt!

    Undrar om man kan göra kemisk peeling hemma själv?

    Undrar vad det är du hoppar upp på, är det en motionscykel för hemmabruk?

    Hur mycket alkohol drycker du? Kaffe? The?

    Sista frågan, hur mycket sover du per natt?

    ReplyDelete
  6. Får jag fråga om kemisk peeling och IPL passar alla hudtyper? Jag har en extremt lättirriterad hud som lätt överreagerar, men det betyder ju också att jag ofta har den rödaktiga ton du skriver om, så om IPL hjälper mot det vore det kanske en idé att prova.
    Hoppas du får en skön stund medan ditt hår fixas, sedan är det bara att "rise and shine! :)

    ReplyDelete
  7. Så kloka ord. Tänk om vi alla kunde leva efter dem! Jag försöker leva efter nästan alla punkter, fast just nu håller jag på med min viktminskning, alla graviditeter har satt sina spår. Men sen! Då ska jag leva och njuta av livet. KRAM Lotta

    ReplyDelete
  8. hej jag undrar också över kemisk peeling, är det något man kan göra även fast man bara är i 20-års åldern? jag har lite större porer i området runt näsan som ofta blir röda och typ "svullna". har även mkt "leverfläckar" och små pigmentförändringar. gör ni kemisk peeling på er klinik?

    tack!

    ReplyDelete
  9. Tack för tipsen!

    Sofia

    ReplyDelete
  10. Hej! Jobbar Johanna på någon salong så man kan få håret fixat av henne?
    UNdrar
    Lovisa

    ReplyDelete
  11. Utrolig bra tips Stina =) Du er flink!
    Stilte et spm lengre nede om størrelsene på prettyballerina skoene, hadde vært kjempe takknemlig for svar!

    Klem

    ReplyDelete
  12. Även jag undrar över kemisk peeling...vilken rekommenderar du??

    ReplyDelete
  13. Du är då helt fantastisk Stina! Vilken energi jag fick nu. Vilken vårinspiration jag fick av dig, att ta ännu bättre han om mig själv än jag redan gör. Att tänka efter, att finna balanser när jag tappat den och att älska livet. Tack för att du delar med dig av dina kloka råd och dina härliga inställning till livet!

    Och besöka kliniken, det kommer jag göra inom en snar framtid :)

    You know I just love your blog..you're so fabulous!

    Kram /Mary

    ReplyDelete
  14. Patologisk : Sjuklig, abnorm, onormal, förvriden

    ReplyDelete
  15. Anonym: http://sv.wikipedia.org/wiki/Patologi

    ReplyDelete
  16. Sanna: det måste du hjärtat! Prio ett: Sannas egna välbefinnande!

    Anonym: Hos mig såklart. Jag är riktigt duktig. Tel till kliniken. 08 441 81 48

    Erika: Från IKEA. Härligt med ytterligare en vattuman!

    Sara: Precis, det är face eller ass som de säger i USA. Och lite kurvor är klädsamt, både på kropp coh i ansikte.

    Kattis: Tack!
    1. Det är vad jag har hemma, vanligt mörkt bröd, inget speciellt. På brödet brer jag smör (Becel) och så ett stekt ägg på varje smörkgås. På så vis får jag i mig mättande fett coh proteiner och lite kolhydrater för att hålla hjärnan pigg.
    2. Nej, kemisk peeling kan man inte göra hemma själv utan man måste komma till en medicinsk klinik för att göra peelerna med den styrka som jag rekommenderar.
    3. Den kommer från TV-shop och är fantastisk, både jag och mamma har en varsin och jag har haft min i fem år. Mna liksom trampar i luften som på en cylinder. Sök på Orbitreck så ser du. Grym är den.
    4. Dricker bara alkohol till fest för jag frå sådan migrän annars. Dricker aldirg vin utan endast groggar på vodka. Går jag ut blir det nog en fyra stycken men går jag inte ut blir det ingen alkohol alls. Kaffe dricker jag 2- 3 koppar per dag med ca: 2 dl mellanmjölk i varje kopp.
    5. 8 timmar är målet men oftast blir det 7- 7½.

    Ha en fin dag.
    stina

    Pärla: Det skulle hjälpa dig enormt, lovar!

    Ella: absolut men på dig som har en yngre hud kör man inte lika stark som tex på mig. Men det går att minimera proerna avsevärt. Ring till oss 08 441 81 48

    Lovisa: Nej hon är stylist via sin agent Link och arbetar bara för modemagasin och utomlands. Men jag mutar henne med trevliga samtal för att hon ska göra undantaget och komma hem till mig.

    mia: De är normala men smala tycker jag.

    anonym: du måste komma upp och visa dig på kliniken, sedan görs de kemiska peelerna på kliniken. Dessa är riktigt starka och en passar inte för alla, det finna många olika som utformas efter just din hud och dina behov.

    Mary och Lotta: Härligt! varm kram

    ReplyDelete