Thursday, February 4, 2010

Small expensive things

Varför älskar vi vackra och dyra ting? Jag har ingen aning. Förutom att jag personligen upplever en känsla nära eufori av vetskapen att jag håller något i min hand som innehåller ren och skär design, något som kommer från en skapande tanke och som genomgått en stark kreativ anda för att tillverkas till en lite mindre upplaga. I många hem är det köket som står för själen och hjärtat - jag själv skulle nog utnämna min garderob till hemmets mest kära punkt. För jag har samlat på saker som hänger där och ligger undangömda i små vackra boxar sedan femton år tillbaka. Små designerkoftor från Kenzo, to die for skor från Sergio Rossi och vackra scarfs från Balenciaga och Moschino. Där finner man plånböcker från Louis Vuitton och Furla som jag köpte för ihopsparade pengar sedan gymnasiettiden och tre eller fyra klänningar som min mamma bar när hon var i min ålder och som är så otroligt vackra. Den härliga känslan är ständigt närvarande bland alla vackra ting och själen går inte att ta miste på.

Hursomhelst, jag älskar känslan av något med gedigen kvalitet, och jag avgudar känslan av att ha något lite originellt och utsökt nära kroppen eller som en speciell detalj, något att älska och värna om och förhoppningsvis någon gång i livet få låta ärvas av mina barn. Så igår föll jag i en handlös förälskelse med en oemotståndlig, magnetisk ring från Yves Saint Laurent, en inspirerande klänning från Acne, en supercool och vårspirande väska från Louis Vuitton och några riktigt snygga byxor i slapp marinblå som är en hyllning till det fantastiska 80 - talet som jag kommit att älska.

(Och by the way - jag har givetvis bestämt mig för att ha kvar detta eleganta och art deco-influerade skärp från Dolce & Gabbana som jag lagt ut i Stinas Vintage Store. Ibland förstår jag inte själv vad jag håller på med? Hur knäpp kan en kvinna bli liksom? Det vackra skärpet? Det stannar hemma hos mig från och med nu ... )



1 comment:

  1. Stina, Läser din blogg regelbundet men jag måste säga att jag saknar att läsa din blogg på svenska. Hoppas att du inte helt övergett att blogga på svenska. Tack för en läsvärd blogg!

    ReplyDelete