Wednesday, March 10, 2010

Fashionista

Mode, musik, fotografering, andlinghet, estetik, upplevelser och inspirerande, välklädda människor. Jag tycks aldrig få nog av något av dessa pirrande innehåll i livet. Jag har nått en ålder där jag mycket tydligt vet vad jag gillar och vad jag inte gillar, jag vet vad som varit en fluga och vilka notoriska intressen som hållit sig fast under decennier i mitt liv. Mode är ett av dem. Eller mode är kanske fel ordval då trender inte intresserar mig lika mycket som klassisk elegans utav den typen som aldrig går ur tiden. De flesta trodde nog att mitt starka intresse för kläder, konsten och skapandet av kläder, väskor och skor skulle tunnas ut när jag satt i mitt flickrum vid fjorton års ålder och bläddrade i modemagasin och beslutade mig vid femton års ålder att det endast fanns fyra alternativ för mig beträffande yrkeskarriär: designer, modeillustratör, modejournalist eller stylist. Jag försökte lite tafatt satsa på modekarriären direkt efter gymnasiet men tröttnade ganska snabbt på allt slit med mönsterkonstruktion, allt syende och tråcklande som var alldeles för tidskrävande för min estetiska men ganska tålamodsfattiga hjärna. Medicin kändes mer spännande (och mer lönsamt på lång sikt) och så slutligen blev det estetisk sjuksköterska där jag får det mesta av två världar. Det estetiska skapandet och naturvetenskapen. Båda mina hjärnhalvor är dagligen kittlande av spännande upplevelser och intryck.

Men modeintresset har bara galopperat genom åren och idag är mitt intresse så stort att jag ibland får ta mig själv i kragen och skärpa mig.
Jag kan läsa flera timmar om tankar bakom designers skapande - och historien bakom märken och hantverken förbryllar mig fortfarande i skicklighet och genuinitet. Jag minns de flesta kollektioner och jag är oerhört duktig på att minnas årtalen på de flesta accessoarerna från dem hur onödig den förmågan än må vara. Tidigare har det känts omoget och förbryllande osmart att spendera sådana summor på ting att placera i min garderob - men ju äldre jag blir desto mer förkunnar jag det faktum att stil för mig är ett gediget intresse som jag måste skryta har gått hand i hand bredvid mig i mer än halva mitt liv. Jag kan idag ibland stå i valet och kvalet mellan att spendera en stor del av lönen på en ny kappa eller ett nytt smycke och med förnuftets tanke ändå komma underfund med att jag tycker att det är värt att kanske få skära ner på något annat som en annan skulle väga tyngre. Kläder är för mig en del av luften jag andas, en stor del av vad jag funderar på under dygnets timmar och en av de mest berikande källorna till glädje hur bisarrt det än låter. Och det är därför ganska kul när jag ikväll satt och läste Martina Bonniers bok Fashionista där hon noggrant beskriver förklaringen till ordet.

"En fashionistas livsstil går ut på att konsumera mode. Men inte enbart shopping: hon inspireras och andas mode dygnet runt. Hon har moderadarn på även i sömnen och kan på allvar säga att hon känner kärlek till kläder."

Maken har under våra tio år tillsammans börjat respektera mina prioriteringar på samma allvar som han prioriterar sport, finans och poker. Han säger inte längre "ja den var fin" utan att ordentligt titta - utan beskådar noggrant vad jag vill ha råd om och försöker även minnas alla hundratals plagg i min garderob som kanske skulle kunna passa bättre. Senaste shoppingresan tillsammans blev det oerhört tydligt hur allvarligt han tar mitt intresse då vi sprang ut och in i olika butiker precis hela tiden men utan tjafs och stressiga klagomål. När jag hade inhandlat vackra blusar och kappor och var inne på min tredje väska var det han som vid den fjärde sa "att jag tror verkligen den där fjärde väskan skulle komplettera din garderob älskling". För mig är det en ömsint kärleksförklaring utan dess like ...


(Vid mitt bord ljudar ikväll också tonerna från denna rytmiska briljans.)





7 comments:

  1. Han ser dig... Det är viktigt.
    Tack för dina fina inlägg och bilder, min favoritfashionista!

    ReplyDelete
  2. Vännen, du är en författare , skriv dina ord är så lysande vill läsa mer ju ;)
    Kram

    ReplyDelete
  3. Jag blir hänförd av din man! Jag trodde knappt det fanns några sådana i Sverige… När jag var hos dig på kliniken sist så tror jag att jag nämnde att jag bott i Spanien i sex år innan jag läste till psykolog. Min dåvarande spanske sambo var en mästare på att uppskatta all sorts kvinnlighet, och han både roades och njöt av att jag köpte vackra kläder och accessoarer. Och aldrig har jag träffat en man som haft en sådan känsla för att köpa kläder till mig – det är imponerande med en man som kan överraska med en skräddad kostym eller en liten ensemble bestående av byxa, topp och matchande skor… Och alltid lyckas pricka in min storlek så exakt att det sitter som gjutet! Jag frågade honom rörande detta en gång, och han berättade att han brukade involvera minst en eller två expediter och beskriva mig så väl han förmådde som person ”så att dom skulle förstå vilken typ av kvinna han skulle handla till”. Sedan brukade han även försöka peka ut någon annan kvinna med motsvarande längd och kroppsform (eller allra helst redan från början välja en expedit som han tyckte liknade mig i kroppen). Kan du förstå – det är kärlek det, precis som du säger! Den enda gång jag velat byta något jag fått av honom i present var då han gav mig en väska från Moschino – den var för ”hipp” tyckte jag, och bytte den mot en underbar väska från Roberto Cavalli (en väldigt otypisk modell för att vara Cavalli ska jag kanske tillägga, då han annars kan göra ganska galna väskor…). Hur som helst – efter det skrattade alltid min sambo och sa att det där med kvinnor och väskor var det enda han inte riktigt begrep sig på… Summan kardemumman av detta långa inlägg? Din man är en keeper. Men det vet du förstås redan.

    Kram till dig vackra Stina!
    /Gina.

    ReplyDelete
  4. Tack för ännu en underbar låt, den har gått på repeat en bra stund nu...

    ReplyDelete
  5. Förresten, eftersom du är så fin och genast gav mer tips tänkte jag bjuda tillbaka!

    http://www.youtube.com/watch?v=oXkQ5cl35Og

    ReplyDelete
  6. Vilken underbar man du har! Håll hårt i honom.

    Du har också en underbar förmåga att formulera dig väl.
    /Barbro

    ReplyDelete
  7. Helt fantastiskt! Får rysningar i kroppen! Din man verkar vara helt underbar mot dig. KRAM

    ReplyDelete