Tuesday, April 27, 2010

70/30

För mig finns det inget svart eller vitt, det ena eller det andra. Människan är en intellektuell varelse och är starkt benägen till att kunna hantera mångsidighet både hos sig själv och andra. Jag ser inget besynnerligt i att både vara spirituell och ha en fabless för vissa mer ytliga ting. Jag ser det som desto mer spännande med multifunktionella människor som kan hantera olikheter med balans och framgång snarare än de som cyniskt vill placera in mänskligheten i små trygga fack. Att kunna behärska sig själv och alla sina sidor är en uppgift som turligt nog är upp till var och en att ansvara över. Det väsentliga ligger inte i att kunna definiera exakt på vilket djup eller ytlig definition ditt väsen befinner sig i - snarare känna glädje och tacksamhet över den mångfacilitet som hjärnan och hjärtat berikats med där man kan gå från något ytliga maneér till själsliga framsteg med ögonblicklig precision.
Jag brukar med vass ironi hävda att jag är 70 procent superdjup och 30 procent superytlig. En kombination som passar utmärkt för mig personligen - du får själv finna din ultimata kombination.

(By the way ... Jádore cette robe blanche ...)

11 comments:

  1. är helt på samma linje som dig! får många måste det vara antingen eller, vilket är synd för det fina kan ju ofta vara lite mer mot mitten. :)

    ReplyDelete
  2. Stina, som vanligt träffar du mitt i prick!
    Hur kan någon tänkande varelse tro att det man ser utanpå en människa ger ett uttömmande svar på vem människan är.
    PS. Ordet "multifunktionell" skall jag genast införliva i mitt ordförråd.
    /Barbro

    ReplyDelete
  3. Där i ligger svagheten hos den mänskliga hjärnan, allt ska kategoriseras, intellektet styr. Vet inte om du läst Eckhart Tolle? Mycket intressant då hans synsätt på begreppen ego och intellekt tycker jag är fascinerande...

    Och jag älskar också klänningen (fast på mig sitter den mer som en tajt tunika ;))

    ReplyDelete
  4. Vackra Stina..
    Kan du inte va lite ytlig och tala om för oss hur du fixar ditt hår? Tycker du ser så naturligt snygg ut i håret.

    /Jennie

    ReplyDelete
  5. Lite mycket nu va?

    ReplyDelete
  6. La robe est vraiment belle!
    Och jag tror som du, att det finns plats för mycket i livet; bâde filosofi och en smula fâfänga!

    ReplyDelete
  7. Hei, og gratulerer med ny leilighet. Håper du vil trives der:-) Jeg har et spørsmål, som jeg håper du kan hjelpe meg med. jeg har vært så heldig å arve en veske Chanel jumbo xl, og den skal vist være gammel. Men jeg er ikke helt sikker på om denne er ekte.. Den ser helt perfekt ut, men den er mørk rød inni vesken. Vet du eller dine lesere, om gamle modeller av chanel var røde innvendige? Ser fram til å høre fra deg:-)
    Takk for en kjempefin blogg. Leser den daglig
    Lise

    ReplyDelete
  8. Hej Stina!
    Jag ville säga tack för att du är en sån inspirationskälla. Jag har följt dig ganska länge nu, du står för en sådan kvinnlighet som jag hoppas att även jag representerar. Det skiljer inte jättemycket i ålder mellan oss(2 år) men du är verkligen en inspirationskälla för mig. Livsglädje, de små sakerna som räknas och total kvinnlighet. Hoppas du och tiger får det bra i er nya lägenhet./ Hälsar Karolina

    ReplyDelete
  9. Annie: Jo jag har löst den för något år sedan. Mycket tänkvärt. Och tunikan är fin vilken figur man än har!

    Jennie: SÖt du är. Jag tvättar håret med bra frisörschampo och balsam var andra/tredje dag. Sedan har jag i lite rootboost eller mousse i rötterna och fönnar håret torrt förutom luggen som får vara lite fuktig för den blåser jag volym i med hjälp av en stor rundborste. Sedan får det vara som det är. Jag sover alltid med håret i en hög knut. Men jag gör inget speciellt men gillar lite dallas-hår.

    Varm kram
    stina

    Sara: Merci! Allt får plats, människan är den som sätter gränserna ...

    Lise: Är den riktigt gammal bör den vara äkta, kopior fanns liksom inte vad jag vet på 70-talet. Min mormor hade en mycket fin från den tiden. Jag skulle ta den till chanelbutiken nästa gång du är utomlands. Alla chanelväskor har en liten diskret klisterlaåå som sitter i vänstra hörnet i väskan med stämpel och ett speciellt nummer. Den klisterlappen ska vara där om den är äkta. RÖda kan de absolut vara inuti. De flesta är röda inuti.

    Lycka till!

    Karolina: Tack kära du! Vi msåte vara inspiartionskällor för varandra helt klart!

    ReplyDelete
  10. jennie: Fönar ska det stå. Korrekturläser aldrig mina svar - vilket jag borde börja göra ser jag. Ja, ja ...

    ReplyDelete
  11. Som de andra har sagt Stina: mitt i prick!
    Jag visste inte att det fanns forum för Kabbalahstuderande kvinnor i Sverige. När jag började studera Kabbalah i London (typ 2003) fanns det ingen i Sverige (som jag visste om iaf). Kände mig väldigt ensam om det när jag kom hem till Sverige. Speciellt eftersom alla svenskar trodde jag var någon Madonna-wannabe med min red string runt handleden. Sen lade jag av med de "officiella" studierna i Kabbalahcentret eftersom de bara ville ha mina pengar. Men jag fortsatte studera judaistik på universitetet och går ofta tillbaka till mina favoritböcker "The Power of Kabbalah", "The way", "The Secret" och "72 names of God". Att gå igenom livet proaktivt gör det rikare, och att få en bra balas som den du pratar om ovan är precis vad jag tänker också! Å ena sidan har jag studerat mänskliga rättigheter i 6 år och vill jobba med utrikespolitik och förändra världen. Å andra sidan älskar jag mode, skönhet och ytlighet! Tack för en bra blogg! Inspirerande! Jag skriver en (mycket mindre spirituell) blogg från mitt nya liv i Paris. Jag har precis som du fått starta om efter en separation. Efter fem år tillsammans är jag nu själv igen. Spännande, förkrossande, ledsamt och roligt, allt på samma gång!

    ReplyDelete