Sunday, July 18, 2010

Food and pleasure in south of France

I södra Frankrike, i en by i närheten av Montpellier har jag så spenderat den första delen av min semester med kulinariska utsöktheter hemtagna flera gånger per dag från den bördiga trädgården i huset eller hos grannens för den delen. Solmogna tomater som smakar himmel, fikon mjuka och söta som en godisbit och örter till kvällsteet som osar av hälsa och välmående från en kvist som burits in och fått torka i solen. Brödet kom dagsfärskt varje morgon och äggen likaså. Köttet var mört, direkt och specialbeställt från byns slaktare och tillagat till lunch kring fyrasnåret eller till den kontinentalt sena middagen runt elva på kvällen med stjärnorna och syrsorna vackert ackompanjerat i bakgrunden.
Det har varit en skön avkoppling att få ligga i en hängmatta i skuggan och slumra till ett par gånger per dag och däremellan ligga och filosofera på en madrass i den underbara poolen i det gigantiska sydfranska huset som likaväl hade kunnat komma som ett utställningsexemplar från en inredningstidning.

21 comments:

  1. Jätte härliga bilder! Tänkte höra med dig om man kan köpa kakorna du har på bilden i Sverige? Söta, vet dock inte vad dom heter!

    /Charlie

    ReplyDelete
  2. Och som vanligt (och inte så lite efterlängtat) så bjuder du på vansinnigt vackra foton! Åh, det känns som om jag vore där. KRAM Lotta

    ReplyDelete
  3. Du är så totalt jäkla grym på foto. Överbegåvad! Det där skulle du kunna försörja dig på. Stor sommarkram!

    ReplyDelete
  4. Jättefina bilder! Man blir såå sugen på Frankrike! Huset du bodde i, var det vänner till dig eller går det att hyra?

    Kram
    Anna

    ReplyDelete
  5. Charlie: Nej de är från Zurich. Macarons heter kaktypen. I Sverige är de inte alls lika goda men går att få tag på det franska lilla bageriet på Kungsholmen och på Riddarbageriet.

    Anna: Goda vänner.

    ReplyDelete
  6. Härligt! Min man är från Montpellier och jag har en särskild plats i hjärtat för sydvästra Frankrike!

    Bises, Sara

    ReplyDelete
  7. Helt fantastiska bilder. Du är så duktig.

    ReplyDelete
  8. Underbara bilder och du ser ut att haft det toppen. Härligt att du är tillbaka i bloggvärlden. Har saknat dig :)

    ReplyDelete
  9. Hej Stina, saa fina bilder! Haller med sagt o gjort, du kan forsorja dig pa fotografering!

    ReplyDelete
  10. Vilka fantastiska bilder du tagit! Helt magiskt och man bara drömmer sig bort bland Fransk natur..;-) Jag undrar också om det är ett privat hus eller om det är rum som man kan boka? Vet du annars något mysigt ställe i området som går att boka? Vi ska ner till Rivieran om 1 vecka och kommer bila genom Frankrike!

    ReplyDelete
  11. Anonym: Det enorma huset tillhör goda vänner och är med andra ord privat och man kan inte hyra det. Men när jag har varit nere på Rivieran finns det mägder av hus och lägenheter som man kan hyra. Googla på nätet så finnner du. Det gjorde vi när vi hyrde det stora strandhuset vid Costa Esmeraldas kust på Sardinien förra sommaren ...

    ReplyDelete
  12. Vilka härliga bilder du har tagit! Var med nere i en stad i närheten av Montpellier nyligen! Tyckte det var helt fantastiskt! :)

    ReplyDelete
  13. oj så härligt det ser ut! jag bodde ett halvår i underbara montpellier, och dina bilder får mig verkligen att längta tillbaka dit.

    ReplyDelete
  14. Fantastiskt underbara bilder! Ha en forstsatt skön semester!

    ReplyDelete
  15. 14 kommentarer (och jag håller med dem alla om magiska Provence och vackra foton) - men ingen hittills har undrat det jag undrar: Vad är det där gråa i vattnet?

    ReplyDelete
  16. Mi: En gigantisk jättemanet. Superäcklig.

    ReplyDelete
  17. Montpellier, vad trevligt! Passade ni på att göra en dagsutflykt till Europas kaprishuvudstad Aubagne!? Kan väl rekomenderas!

    ReplyDelete
  18. Så fina bilder! Jag undrar vilken kamera och vilket/vilka objektiv du använt?
    MVH Anna-Karin

    ReplyDelete
  19. Såg att vi fångat samma bikini, den är urläcker... passade lika utmärkt i Strömstad som i Frankrike =). Puss på dig!

    ReplyDelete
  20. AnnaK: En Canon 50D med massa olika typer av objektiv och ibland min kompaktkamera Canon G10.

    Anoym: Visst är den tjusig, och till skillnad från mina anndra bikinis, superbra pris!

    ReplyDelete
  21. sorry för alla konstiga stavfel, men datorn på landet har fel på sitt tangetnbord, n: funkar oftast inte ...

    ReplyDelete