Saturday, July 24, 2010

One more experience

Så slutade hela denna småmysko semester som hållt mig helt sängliggandes senaste sju dagarna med tre sjukhusbesök och ett ingrepp som skulle fungera mer eller mindre enkelt men som inte alls ville gå sin väg, med mig skjutsandes akut till kirurgen för operation. Och trots att hela semestern är ett fiasko - är det en underbar dag idag. För första gången på tre veckor kan jag stå upp ordentligt, äta vad jag vill, orka måla naglarna och ha energi nog att föra en konversation med familjedeltagarna, något som den senaste veckan känns som en omänsklig bedrift. Återigen känner jag en tydlig anledning till varför allt blev som det blev, all smärta och både fysisk och psykiskt obehag som jag dragits med sista tiden till trots. Det är för att när allt vänder, när jag som idag sitter här vid datorn, visserligen med smärtor efter operationen, ändå känner mig levande igen. Jag kan andas normalt, jag kan äta när jag vill, jag kan stå och gå, orka titta i en tidning och prata. Livsgnistan kunde inte vara starkare. Jag känner mig så levande. Tillbaka till livet. Jag vet att hela mitt liv är fyllt med prövningar som de flesta aldrig varit i närheten av, men jag vet också att jag samlar alla erfarenheter i en liten ask och jag känner hur stark de gör mig, hur mycket erfarenhet jag har att dela med mig av och hur tacksam jag är för livet, möjligheterna och alla erfarenheter som jag har i beredskap. Tack kära familj för allt stöd. Och mamma. Du som har varit med mig hela tiden, suttit med mig på sjukhuset, hjälpt mig och sett mig så bedrövlig som bara en mamma tillåts se. Jag hade inte klarat mig utan dig.
Jag delar med mig av detta för att jag vill dela med mig av styrkan som kommer från tuffa erfarenheter. I mitt liv, är det det alla besynnerliga händelser som gett mig den mest användbara erfarenheten, alla aspekter inräknade. Ser man livets otrevliga överraskningar så, finns det en djupare mening med allt som i slutändan kommer ge dig hundra procent mer än det negativa som kanske upplevs i nuet.

20 comments:

  1. Krya på dig Stina.
    Ta det lugnt och låt din kropp läka ihop innan du börjar jobba igen. Det finns inget viktigare än hälsan <3

    Kramar Alexandra

    ReplyDelete
  2. Fine Stina! Du skriver så flott om din opplevelse. Jeg vil bare si takk for at du deler den med meg, og godt å høre at du er på beina igjen. Varm klem fra Helena

    ReplyDelete
  3. Stor kram till dig vännen!!!!
    <3 Linda

    ReplyDelete
  4. Hej fina Stina! :)

    Så tråkigt att höra att du blev så dåligt, skönt du mår bättre!

    Alla har vi våra prövningar i livet men alla är inte lika öppna och modiga att dela med sig sina besvikelser, sorg och motgångar. Du är så otroligt stark och klok och en sann inspirationskälla för mig! Jag önskar bara att jag hade din positiva inställning till livet. Jag har tyvärr en tendens att göra motsatsen dvs. hacka upp mig på det negativa och älta eländet :)

    Krya på dig! Många varma kramar! :) Nicky

    ReplyDelete
  5. Väldigt fint. Och alltid lika öppet, generöst, och utan tillstymmelse till självömkan eller gnäll. Jag beundrar dig!

    XXX

    Sara på Korsika

    ReplyDelete
  6. Ännu lite starkare och visst är det så. Ses i morgon. love moster och morbror

    ReplyDelete
  7. Krya på dig bästa Stina!
    Kram
    Maria. C o lilla E.

    ReplyDelete
  8. oj, det va bra skrivet! Vilken jäkla powerwoman du är ! Kram Anette

    ReplyDelete
  9. Men usch..lilla Stina. Vad hemskt att höra att du har varit så dålig. Hoppas alla tråkigheter är över nu.

    Kram

    ReplyDelete
  10. Krya på dig!

    Maria

    ReplyDelete
  11. Fina du! Hoppas det är slut på tråkigheter för din del nu.

    Stor kram Sandra

    ReplyDelete
  12. Oj vilken gripande text! Tack för att du delar med dig och krya på dig!!!

    ReplyDelete
  13. inspirerande, tack for att du delar med dig, jag tror ocksa att livets provningar kan gora oss till starkare och battre manniskor, om vi valjer att vanda det till nagot positivt i slutandan.

    ReplyDelete
  14. KRYA PÅ DIG! Ska sända mycket positivt till dig genom tanken! Du är underbar!

    ReplyDelete
  15. känns som jag har missat något.. vad är det som har hänt? trodde det va din migrän som du mådde dåligt av.
    Kram Jennie

    ReplyDelete
  16. Du är allt bra fin du. Rakt igenom.
    Man behöver inte känna dig väl för att veta det.

    stor kram

    ReplyDelete
  17. Stina,
    Krya på dig! Ta hand om dig och lyssna på din kroppens behov.
    Du är så underbar människa (känslan som man får via din blogg), så jag kan bara önska allt blir bra med dig i framtiden!
    Kram

    ReplyDelete
  18. Du skriver verkligen fint, men alla har sina prövningar. Jag tycker inte man kan jämföra "de flesta andra" med dig. ALLA får sitt. JAG vet.

    Må så gott och njut av att du känner livet i dig / A

    ReplyDelete