Tuesday, September 21, 2010

Athen through my eyes

Det känns som om Aten saknar socialt trygghetsnät fullkomligt när man beger sig in i stan och iaktar den och dess befolkning på nära håll. Tiggare, heroinister, unga förströvare som ligger halvt medvetslöst höga i gatuparkerna och lemlästade stackars själar vandrar omkring i ett dimmigt töcken av hopplöshet och ett ögonblick av artificiell flykt från verkligheten. Det är svårt att njuta av semestern medan någon annan människa står bredvid och försöker få ihop några slantar för sin överlevnad. Men så är livet. Och det är märkligt. Och kommer alltid förbli. Orättvisor är en del av världens bisarra realitet som unikt nog ibland existerar för att vi som har klarat oss in i ett välfärdssystem ska kunna känna tacksamhet och förhoppningsvis en stor dos ödmjukhet för de som inte hade samma möjlighet eller lycka.
Jag tycker mycket om kontraster och jag hoppas bilderna ovan ger en skymt av både det vackra och det vidriga. Det härliga och det sorgliga. För det var mycket med den typen av lins jag såg denna levande och verkliga stad. Det är märkligt ibland att vara på semester i en brutal sanning.

(black long supersoft cashmere dress: Kotyr.se (Stylein) & white beautiful skirt: vintage Christian Dior)

11 comments:

  1. Fantastiska bilder som alltid! Dina reseskildringar i bilder är en sann inspirationskälla!!! Tack för att vi får ta del av dem!
    /Barbro

    ReplyDelete
  2. Fint! (Men jag behöver nog inte säga en gång till att jag älskar dina bilder)
    Och det är kanske just kontrasterna som framhäver det vackra, när det andra är alldeles intill.

    ReplyDelete
  3. Fantastiska bilder! Jag bodde i Grekland i tre år, så jag tackar ödmjukt för underbara bilder och njuter av alla fina minnen. .-) / Mary

    ReplyDelete
  4. så vackert skrivet. love you!

    ReplyDelete
  5. Stor illegal invandring har förändrat denna vackra huvudstad drastiskt det senaste decenniet...

    ReplyDelete
  6. Underbara bilder! Tack! Jag vet du svarat på detta massor med gånger, men vad är det för kamera du har? Visst är det en Canon G någonting?
    Är den mycket bättre än den tidigare?
    Funderade du på att köpa en systemkamera? (jag vill ha en systemkamera, men den känns så klumpig så funderar på om inte en G-kamera är bättre). Tack för svar!

    ReplyDelete
  7. Bilden med damerna är ju sååå underbar :)

    ReplyDelete
  8. Alla: Tack för era fina ord om bilderna! Det går rätt in i mitt hjärta.

    Katti: Dessa bilder är tagna med en Canon 50D med tre olika objektiv. det går inte att jämföra en kompaktkamera (Canon G10 & G11) med en professionell systemkamera med riktigt bra objektiv. Men det är också fem gånger så dyrt givetvis och klumpigt att hela tiden bära med sig, det håller jag med om. Jag använder min Canon G10 till mycket, speciellt om jag ska på middag, gå ut eller fotar små saker hemma men i och med att fotografering är en av mina största hobbys så är det baksidan av myntet att jag alltid går med hela kameraskelettet plus objektiv och bär på ... Men jag tycker att du ska börja med Canon G10 för den är grym och sedan om du känner för dig och har lärt dig mer kan du gå över till någon av de finare systemkameraskeletten och satsa på bra objektiv senare.

    ReplyDelete
  9. Stina! Du kan inte mena allvar med detta stycke:

    "Orättvisor är en del av världens bisarra realitet som unikt nog ibland existerar för att vi som har klarat oss in i ett välfärdssystem ska kunna känna tacksamhet och förhoppningsvis en stor dos ödmjukhet för de som inte hade samma möjlighet eller lycka."

    Skulle orättvisor finnas för att vi som fått en större del av kakan när den fördelades ska bli tacksamma över att vi fick det? Skulle du kunna säga "förlåt att du fick så liten bit av kakan, det fick du för att jag behövede få möjlighet att bli tacksam över min stora bit" till dem du såg i Aten?

    Förutom att det inte är ett cirkelresonemang som inte håller logiskt så är det fruktansvärt cyniskt och väldigt långt ifrån ödmjukt resonerat.

    Orättvisorna är en realitet för att vi vidmakthåller dem, det är inte ödesbestämt att de ska finnas.

    ReplyDelete
  10. Johanna: Tack för din kommentar. Vad bra att vi resonerar olika. Jag känner den starkaste ödmjukhet till människor som inte har det lika bra som de flesta andra av oss. Oavsett om det är pga fattigdom, sjukdom eller allmän olycka. Men givetvis känner man om möjligt ÄNNU mer tacksamhet inför sitt eget liv, hälsa, familj och trygghetsnät när man ser det motsatta så tydligt. Du kan ju inte ha missförstått det jag skrev? Håller du inte med så gör du inte det. Jag tror många av oss dessvärre behöver se verkligheten mer ofta för att på riktigt förstå vilken tur man har som förhoppningsvis har ett bra och funktionellt liv. Att sätta sina egna problem i perspektiv till de som har de som verkligen har det sämre är en möjlighet till att verkligen vara tacksam och gentom den tacksamheten visa stark ödmjukhet till alla människor som inte har det lika bra.

    ReplyDelete
  11. Stina, undrar vilka objektiv du har och ahr du nagon speciell blixt? vilket objektiv anvande du pa ornbilden? alskar dina bilder!!

    ReplyDelete