Thursday, September 2, 2010

Bon appétit

Jag älskar att laga mat. Och jag älskar att äta mat. Och jag älskar att inhandla mat. Och jag älskar att tillaga mat och inse vilka födoämnen som är bäst under vilken årstid och hur man verkligen tar tillvara på säsongens grödor. Så givetvis älskar jag så också att bjuda på middagar för det är betydligt mer trevligt att ha sällskap när man lagt ner lite tid på att tillaga en middag. Sedan jag kom hem från Sicilien har jag haft sex middagar med olika sällskap/personer. Vilket givetvis kräver sin lilla planering även då jag inte snort ihop stora och avancerade middagar. Enkel med vällagad vardagsmat skulle man kunna säga. Fisksoppa (med lax, torsk och sej), Robert dé Niro (spagettirätt med oxfilét, svamp och grädde), Gulschsoppa, asiatisk wook med ingefära och kött, spagettirätt med creme fraishebaserad tonfiskröra och kapris samt smörstekt torsk med skirat smör och färskpotatis. Men till varje middag har jag utnyttjat säsongens vackraste skapelse. Majskolven. Den har jag serverat, nykokt och nyrensad till varje middag med smör och flingsalt. För det är både kul, oväntat och gott att få en majskolv till förrätt nu när hösten står på ingång ...

7 comments:

  1. Det ser fantastiskt gott ut! Själv har jag testat alla varianter av majskolv (färsk, fryst och på burk) men återkommer alltid till burkvarianten (vilket jag av någon anledning skäms över otroligt mycket, det är ju den färska som känns lyxig och god!) som jag tycker är överlägsen i smak! Är jag dum, eller? :) Kul med matbloggning också..

    ReplyDelete
  2. Jag undrar en sak: säger Kabbalah något om att äta kött?
    /Lina

    ReplyDelete
  3. Jag och min man älskar mat också så nu undrar jag om du har någon favoritrestaurang i Milano? Det behöver inte vara ett Guidestjärnställe, hellre familjärt och mysigt. Har du tips på hotell också? Om du har tid och lust att svara förstås.

    ReplyDelete
  4. Stina din talangfulla kvinna! Hur får du till alla dina fina foton? Det är så fin kontrast i bilderna och färgerna är fantastiska! Använder du något speciellt bildbehandlingsprogram? vilken kamera fotar du med? Tack för en bildskön blogg :)

    ReplyDelete
  5. Natalie: Jag har också en fablesse för frysta ärtor och fryst majs med smör ochs alt som jag värmer i micron (men det säger jag bara i garderoben). Fast inget går upp emot färska majskolvar.

    lina: Nej. Du är en människa med eget intellekt som själv avgör hur du står i avseendet kött eller inte kött. Jag äter kött.

    sofia: Nobu är grymt ... boka bord bara, sedan minns jag knappt vad de andra heter. synd att min gamla blogg ar nedtsängd, där hade jag en milanoguide.

    Sofia: Canon 50D med olika objektiv. Jag lägger ibland på mer kontrast och liknande men oftast inte så mycket då själva arbetat ligger i inställningarna på din kamera när du tar bilderna. Tack för den fina komplimangen.

    ReplyDelete
  6. Ser fantastiskt gott ut, och vilket härligt kort! Älskar färgerna!

    ReplyDelete
  7. Snälla Stina: Kan du lägga ut något recept på någon favorit? Kanske pastan Robert de Niro? Hade varit super...

    ReplyDelete