Friday, September 10, 2010

Getting better

Det spelar ingen roll hur många år jag läst om sjukdomar och medicin - jag tror varje gång att en förkylning ska gå över på ett par dagar. Och exakt varje gång tar det i precision en vecka. Förra fredagen började jag krassla ihop och idag känner jag mig för första gången på en vecka betydligt bättre. Och det är ju tur. För det är mycket fashionabla ting som står på schemat inför kvällen.

(Macarons till en krasslig Stina direkt från mitt favoritbageri i Zurich. Lite bortskämd är jag allt.)

12 comments:

  1. En liten kuriositet - såg filmen Marie Antoinette (från 2006 med Kirsten Dunst i huvudrollen) häromdagen där hon serverade den österrikiske ambassadören macarons. Det var första gången jag lade märke till macarons i en film. Gillar man kostymfilm kan jag verkligen rekommendera den filmen, underbara kostymer och peruker.

    Du skriver fantastiska texter och bilderna är alltid helt underbara. Blir alltid så lugn, glad och inspirerad av dem, återkommer ofta. Har även hittat Tarus jordenruntblogg som jag också blir inspirerad av. Underbart att få läsa och se bilder från två kloka kvinnor. Tack!
    Krya på dig!
    Christina

    ReplyDelete
  2. can u be tempted with macarons from Le duree,paris
    getwell,you look well.

    ReplyDelete
  3. Krya på dig Stina, och hoppas att macarons'en lindrade lite!

    ReplyDelete
  4. Food for senses and soul...
    M.

    ReplyDelete
  5. @thesage : it's Ladurée, dear. And they're not the best in town, darling.
    But hope you're well, Stina. Macarons are always good medics.

    ReplyDelete
  6. Skönt att du är på bättringsvägen.. Allt tar alltid längre tid än vad man tror...
    Ta hand om dig och hoppas du får en fantastisk kväll !!!!
    Kram

    ReplyDelete
  7. Är de macaroonsen godare än de som säljs på Petite France & Laduree?

    ReplyDelete
  8. Christina: Visst är den vacker! Tack för dina fina ord, ja Taru är en riktigt härlig kvinna och en mina finaste vänner.

    The Sage: Absolutely! Everything from Ladurée is always welcome ...

    Paulette: Which ones are best in tomw? I'm eager to find out!

    Malin: Överlägset! Bageriet heter Luxenburgerli and is a sight for sore eyes.

    ReplyDelete
  9. The shop is actually a confiserie called "Lindt & Sprüngli" and the pastries are called "Luxemburgerli"
    http://geschichte.spruengli.ch/geschichte-luxemburgerli.php

    M.

    ReplyDelete
  10. Hej Stina ! Jag är en 18årig tjej som tycker att din blogg är finast i världen, så har så vacker inredning och du verkar så kvinnlig och harmonisk.

    Kan du ge mig tips hur jag blir mer harmonisk i livet, hur man känner sig nöjd med sig själv, hur man är lycklig utan att sträva efter mer för man tror att man inte har nog??

    kan du inte göra en överlevnadsguide för en 18årig tjej.

    ReplyDelete
  11. Jag är precis som du, blir förkyld ofta och länge och jag vet inte hur många gånger jag har googlat "förbättra immunförsvaret". Min senaste metod för att undvika förkylningar är att köra Renässans nässpray i tid och otid. Detta efter att min sons öronläkare tipsade om att det kan hjälpa till att skölja bort baciller som annars fastnar i näsan och skapar en förkylning. Torrhet i slemhinnorna är inte bra så flygresor och AC i bilen mm kan kanske mildras av sprayen.

    ReplyDelete
  12. anonym: Jag kan bara säga såhär. När jag var i din ålder var jag en förvirrad, deppig och mycket svart ung liten tjej. Jag visste inte vad jag ville med mitt liv och tron på mig själv fanns där men var djupt nere i hål. Men jag bestämde mig för att börja leva medvetet och insåg att mitt eget välbefinnande, mitt eget liv var mitt eget ansvar. Tro inte att jag var som jag är idag i min ålder när jag var så ung som du. Det har tagit dessa 13 år som jag är äldre än du för att komma dit. Och det ska jag säga dig, är en fantastisk resa du har framför dig. Livet, om du väljer att vilja utveckla dig själv är en gåva och en upplevelse som är magisk.
    Harmoni kommer oftast när man följer sitt hjärta, sin intuition och inte gör sådant som man inte tycker om eller får dåliga känslor av. Men pressa dig inte för mycket vid din ålder. Det mår du inte bra av. Lev, njut, fall in and out of love, studera, res, umgås, älska och utveckla dig. Tids nog finner du en mer konstant harmoni för du blir mer livsklok och lär dig hur du själv fungerar och litar på dig själv mer. Lycka, lycka till!

    anna S: Tack för tipset!

    ReplyDelete