Tuesday, October 5, 2010

Attraction


Jag arbetar med mig själv precis varje dag. Nästintill varje timme har jag en reflektion beträffande mina tankar, beteenden som i sin tur alltid resulterar i känslor. Känslorna är det absolut bästa mätningsinstrumentet för att pejla läget för hur bra jag klarar av att styra mina tankar, de ger mig en sanningsenlig måttstock om jag är på rätt spår eller om jag låtit de flyktiga tankarna ta över utan någon som helst kontroll. Känner jag mig nere har jag fokuserat eller gjort något som genererar trista känslor medan om jag känner mig härlig och har fina känslor i kroppen betyder detta att jag tänkt på bra saker och fokuserat rätt. Därför är känslorna så fantastiskt bra. För de är en konsekvens av de tankar jag tänkt och haft i systemet - och känslorna som reagerat på tankarna - ljuger aldrig. Du kan aldrig låtsas för dig själv.
Men trots all min kunskap, trots mina tappra försök, trots dessa nästan åtta år jag sysslat med medveten utveckling, försökt att bekämpa och kontrollera den universuella energin - misslyckas jag då och då och får så i sin tur fortsätta vad jag skulle kalla en livsvandring som jag förvisso blir fantastiskt mycket bättre på för varje år som går. Och jag förstår allt till pricka, även när saker går helt fel, vilket alltid gör det betydligt lättare att absorbera och praktisera. 
När folk frågar mig varför man måste förstå de universiella energierna brukar jag svara att INTE förstå dem är som att hoppa rakt in i ett spel som man inte kan reglerna till och ändå förväntas prestera bra resultat. Du är mitt uppe i spelet men förstår inte VARFÖR resultatet blir som det blir och vad händer då? Du tappar intresse och slutar, blir frustrerad och arg. Attraktionslagen/kvantfysik/universums energier reagerar (vare sig du vill det eller inte) på din attraktionspunkt och den orsakas helt och fullkomligt av dina tankar vare sig du är medveten om dem eller inte och vare sig du vill det eller inte. 
Så jag brukar göra som så för att bättre ha koll på vilka tankar jag går och tänker på utan att egentligen vara medveten om VAD jag egentligen går och tänker på: Jag stannar upp och reflekterar vilka känslor de ger mig.
Har jag underbara känslor i kroppen? Super! För då kommer jag dra till mig mer av de underbara sakerna som ger mig dessa härliga känslor. Men går jag med lite obehag, ångest eller är arg och ledsen - ja då pang har jag fått och drar till mig ÄNNU mer av just de anledningarna (vare sig jag vill det eller inte) som får mig att känna alla dessa negativa känslor. Och vad gör man då? Jo då får man passa sina tankar så att man inte går omkring och tänker "jag får inte tänka mer på det här jobbiga nu får då drar jag till mig mer av det" ..., nej det är fel får då tänker du ju ändå på det som du inte vill få in mer av i ditt liv av och pang så har du mer av det ändå. Det du ska göra är att börja tänka på något som du vill ha mer av i ditt liv. Skillnaden är att då fokuserar du inte det minsta på det negativa utan byter bara universuell riktning och ger mer föda åt det du vill ha. Så folk som går och tänker att bara jag inte blir sjuk ska alltså sluta med det för då får just sjukdomen fokus och så drar du till dig människor och virus som kommer smitta dig för att du ger den typen av energi näring och sänder ut frekvenser som ger dig mer av vad du tänker på. Men du ska inte heller tänka att nu får jag inte tänka på att jag inte ska bli sjuk för då ger du ändå näring åt sjukdomsenergin. Du ska helt enkelt bara byta medveten tankefokus och tänka på den underbara semestern som kommer under julen (men inte på hur dyr den var eller jobbig transport det blir för då kommer du ha mindre pengar till resan och planet kommer bli försenat).
Det kräver sin tid och sin förmåga till att vilja utvecklas för att orka och vilja medvetet hålla reda på allt - men det är därför jag använder känslorna jag känner så ofta, för de är världens bästa guide för om jag går och tänker på bra eller dåliga saker. Har jag minsta lilla negtiv känsla i kroppen, ja då vet jag att det ger upphov till att de negativa känslorna kommer tillföra ännu mer av negativa händelser i mitt liv och därför är det MITT ANSVAR att ändra rodret. Mitt ansvar och ingen annans. Du själv står ansvar för vad du har i ditt liv. Vare sig du vill det eller inte har du skapat det själv genom att ge för mycket tankar och energi till fel tankar vilket i sin tur genererar mer av det du tänker på. När du förstår detta, när du börjar leva efter detta och lär dig styra tankarna så att de mestadels av tiden är medvetna val på positiva saker - kommer du aldrig sluta för det är så grymt fantastiskt. Gör du rätt misslyckas du aldrig och får allt i ditt liv som du vill ha i sinom tid. Och vet man inte vad man vill ha måste du börja med att förkunna och be om guidning på att ta reda på vad du vill?
När du börjar tänka positivt kring tankar som "vad du vill" kommer du bli som en magnet som attraherar all möjliga data och information, människor och händelser som hjälper dig komma fram till vad du vill och sedan fatta besluten som ger dig det du vill ha i ditt liv. Desto mer du skänker positiva funderingar kring vad du vill, känner positiva härliga känslor kring det flera gånger per dag så kommer svaren komma som brev på posten. Det är så ballt att man baksnar.
Allt i livet för oss människor sker via dessa universiella energier. Allt bra du har i livet finns där för att du skänkt det härliga tankar som genererat underbara känslor - och ALLT negativt du har i ditt liv har du SJÄLV fört dit genom att ge det energi, genom att oroa dig, fokusera på det - och detta har därefter gett dig negativa känslor som i sin tur har sätt till att händelser, människor har fört mer av det tråkiga in i ditt liv. Du är en magnet där positivt ger positivt och negativt ger negativt. Det är så enkelt och ändock så svårt och så svårt men ändock så lätt. Men öva, öva, öva ... Du bär själv allt ansvar över ditt eget liv. Hur det är nu, hur det kommer bli och vad du vill ha i din vardag och framtid.

stina

(In english - click HERE)

(trousers: Max Mara, blouse: Victor & Rolf, leather jacket: Own design: shawl: Louis Vuitton & bag: Miu Miu)

22 comments:

  1. Tack för detta, otroligt bra skrivet. :)

    ReplyDelete
  2. Tack Stina, du hjälper mig "back on track"! Jag tittar in hos dig minst en gång om dagen för inspiration och för att må bra. Kram, Veronica.

    ReplyDelete
  3. Du inspirerar och gör mig stark!

    ReplyDelete
  4. Therese infinityy.blogg.seOctober 5, 2010 at 11:39 AM

    Just idag när tankarna är som jobbigast fann jag ditt inlägg. Det är så bra och insiktsfullt skrivet. Tack det var precis vad jag behövde idag. Önskar dig en bra dag!
    /Therese

    ReplyDelete
  5. Oj, vad mycket tänkvärt. Har läst igenom ditt inlägg två gånger redan och det blir säkert flera gånger. Har ju hört om positivt tänkande osv, men ibland tar man inte till sig förrän det blir beskrivet på "ens egen nivå", och det har du lyckats med. (Eller så är tillfället rätt och jag är mottaglig :-)). Men jag vill fråga om du läst någon bok i ämnet som du kan rekommendera? Tack! Laila

    ReplyDelete
  6. Du prickar rätt som vanligt, Stina!

    Tack för att du lyfter upp, vågar prata om och tro på vilken oerhörd kraft vi människor innehar. Det finns alldeles för många personer som tycker att det är trams, för att de själva inte upplevt hur känslor och tankar styr livet. Tack vare dig har jag öppnat upp mitt sinne ännu mer och läst böcker för att få en stadigare grund att stå på. Men som du själv skriver är det viktigast att arbeta med sina egna tankar och känslor dagligen för att kunna utvecklas. Det är ett livslångt lärande, och jag känner mig starkare och mer mottaglig för varje dag som går.

    Kram,
    Caroline

    ReplyDelete
  7. Stina thanks for this inspirational post. It started a strong of new thoughts in my mind.....ones I want to develop.

    x

    ReplyDelete
  8. I am running into my nearest Max Mara store to get those pants.
    You are what I call a woman of good taste.

    ReplyDelete
  9. Mycket inspirerande. Jag läser The Secret nu och slutar aldrig att fascineras!

    ReplyDelete
  10. Stina could you recommend any books on the subject?

    ReplyDelete
  11. Hej fina Stina! Jag vill först och främst tacka för att jag får ta del av ditt liv och läsa om dina tankar och mycket kloka funderingar om livet, beundra dina vackra outfits och njuta av dina vackra foton. Precis som beingdena här ovan undrar jag också om du kan dela med dig av några boktips på ämnet?

    ReplyDelete
  12. Du lyckas inspirera mig med alla dina inlägg!

    ReplyDelete
  13. Åhh, så jag saknat dina inlägg om just detta.¨Har full förståelse för att du bara vill skriva om det när du känner inspirationen och jag är så lycklig över att du kände den inspirationen och vilja just nu!
    Kändes så härligt att läsa din text. Att bli påminnd om det jag redan vet, men just nu har svårt att implementera i livet. Och jag vet ju att ju mer jag INTE implementerar ju mer negativt blir det, dessto svårare blir det.

    Tack kära du, hoppas du har en fantastisk höstkväll!

    Kram Mary

    ReplyDelete
  14. Hmm...jag HOPPADES att du skulle ha skrivit något dylikt idag...och det hade du. Undrar vad man gör när man känner att man hamnat i låst läge nere i en ond spiral när det känns som man bara får igen för det dåliga man gjort; kompisar som lämnar en, en skitig relation som aldrig tar slut o när man sakteligen börjar inse att man valt fel genom allt. Och var tusan får man tag på den där the Secret-boken??

    C

    ReplyDelete
  15. Hej Stina!

    Jag har läst din blogg ett tag och uppskattar framförallt de fina bilderna. Tycker också att du verkar vara en skön person. Men den här texten var bara för deprimerande. En teori som i förlängningen hävdar att människor har sig själva att skylla för de jävligheter de må råka ut för är grym. Jag hittar faktiskt inget annat ord. Men självklart är det upp till var och en vad man vill tro på.

    Ha det bra!

    / K

    ReplyDelete
  16. Hejsan Stina,

    Tack för fin text, har slarvat senast veckorna för tankarna har varit där de inte borde vara och se hur det blev. <nu blir det goda och fina tankar igen, man mår ju så bra då.

    Vänligen, Katarina

    ReplyDelete
  17. Jag har sett "the Secret" o last halva boken. Det ar svart att "trana" hjarnan o tankarna eller hur jag ska uttrycka det, styra in tankarna pa det positiva. Men jag forsoker! Som du skriver, man maste jobba med sig sjalv tror jag ocksa, hela tiden. Jag kan kanna att det ar svart nar det finns mycket negativitet runt omkring, men ja forsoker att 'stanga ute' det o inte paverkas.

    ReplyDelete
  18. mimi, kristina, veronika, Therese Beingdena och anonym, CJ, Cissilissi, Sandra, Martin: My pleasure.

    Laila, anonym och beingdena: Absolut. "The Secret" är fantastisk och "Attraktionslagen" (Law of attraction, talking with abraham) av Esther and Jerry Hicks

    Caroline: Det går nästan inte att säga tro på eller inte tro på, det är som det är och vissa inser det och lär sig påverka livet själv, andra inte.

    Eva Ana: Thank you dear, Those trousers ate like 3-4 years old but Max Mara and Sportmax have some stunning ones in there autum collection ...

    Mary: Det är lustigt Mary, för ju mer jag känner av mina läsare in bloggen, desto mer vill jag hjälpa, inspirera och förklara. Ju mindre jag känner av er, desto mindre inspirerad blir jag att skriva om saker som dessa ... Varm kram kära du

    C: Där ser du. Kvantfysik när den är som bäst. Ja, The Secret-boken får du tag på nästan varsom. Akademibokhandeln har den.

    K: Ja. Det är deprimerande för dem som inte vet hur de kan förändra sin tillvaro - men också en fantastisk möjlighet för dem som vill - att kunna påverka.

    Katarina: Det gör jag också, hela tiden får jag påminna mig själv från de undermedvetna tankarna som ofta snurrar omkring med alltför tokiga innehåll. men så är livet. Det är en livslång vandring i utveckling ...Vackert.

    Charlotte: Du gör så gott du kan och när du vet och förstår mer kommer du kunna prestera mer. Ju mer du litar på din egen kraft kommer du se allt det positiva som händer och DET kommer få dig att praktisera detta ännu mer med större tillförlitelse ...

    ReplyDelete