Monday, November 22, 2010

In another part of the world ...


Det är inte för inte som jag längtar ännu mer till en av mina bästa väninnor när jag dagligen läser om hennes och "makens" äventyr runt jorden när hon efter att ha levt ett helt annat liv en dag träffade mannen som skulle påverka hennes hjärta såpass, visa henne havet och seglingslivet och därefter få henne att byta livsstil fullkomligt. Nu har de äntligen påbörjat sitt livs äventyr med en världsomsegling som sträcker sig runt två år - eller som Taru säger, "så länge vi känner för det och har lust". Vi har haft för vana att dagligen prata via BBM (Blackberrys internsystem) under lång tid, men sedan den riktiga segligen startade är det bara mail som fungerar när deras nätverksuppkoppling stryks medhårs eller de anlänt i någon hamn. Det är underbart för dem, men sorgligt att inte kunna höras dagligen och även sorgligt att inte kunna åka till Barcelona och hälsa på så ofta jag kan vilket har blivit ett trevligt nöje och en underbar tradition.
Planen är att åka och hälsa på dem efter deras omväldande resa över Atlanten (jag är redan orolig inför detta med tornados och orkaner som tenderar att uppkomma på dessa breddgrader, men Alex är en extremt erfaren kapten så jag litar på honom) som uppskattningsvis kommer ta tre veckor utan land i sikte. Vi kommer åka till Miami i början på året och tar där  förmodligen ett litet privatflyg över till någon av öarna där de valt att ankra och sedan är det segling i Karibien som nalkas i Januari/Februari. Jag ser så fram emot detta och äntligen få komma ut på havet igen tillsammans med min underbara väninna/själasyster.
(pic: somwhere close to Gibraltar)

12 comments:

  1. Stina is itpossible that you leave us like this for the sea ??? Translation is bad as usual, so I don't understant for how long it will be ??

    ReplyDelete
  2. Stina thinks well of what you do... Carribean boat and sea are not so easy to leave and it is necessary to have a very good health. And no headaches.
    Important decision.

    ReplyDelete
  3. Anonym: No, no .. not for a long time! 7-10 days only and we're gonna be close to the coast for nice dinners and beautiful sunset. It is my dear friend Taru that is living on the boat. We will just come for vaccation and have a nice time with some sailing.

    Take care
    stina

    ReplyDelete
  4. Ouf I was afraid that it would be for months.....

    ReplyDelete
  5. Turks and Caicos Islands eller Bahamas! Vi gjorde en kryssning till Bahamas i maj...AMAZING! /Angela

    ReplyDelete
  6. Vackra bilder och jag förstår att du saknar att prata med din finaste vän men som sagt hon hör ju av sig så fort det fungerar ;)
    Ta hand om dig
    KRAM

    ReplyDelete
  7. Vem ska du resa med?

    ReplyDelete
  8. Angela: På Bahamas har jag varit men vill gärna dit igen. Spännande att ni gjorde en kryssning! Hur var det? Alltid haft delade känslor för kryssningar men ju äldre jag blir verkar det urmysigt just i ett sådant område! kram stina

    Sanna: Varm kram till dig

    Anonym: Någon jag tycker mycket om.

    ReplyDelete
  9. Hej igen! Jag har alltid varit emot kryssningar, inte vår grej att 'vara instängda på en båt med en massa folk som vi inter känner'. Jag har jobbat inom resevärlden i några år och även jag trodde att kryssningar var bara för pensionärer....
    Men vi har fått en liten pojke och det fanns sååå många andra familjer på båten....13 restauranger och man ser så mycket! Man är på en annan ö varje dag när man vaknar och får hela dagen på sig att njuta av ön. Man slipper packa sina väskor hela tiden och man får se så mycket olika ställen. Så för OSS var det perfekt, en 'familjekryssning'. Såklart finns det massa med olika kryssningar, mer exklusiva, lyxigare också, inte fullt med barnfamiljer så jag tror säkert att du skulle kunna hitta något som passar dig. Ha det nu så kul och mysig på din resa! Och visst är Miami härligt! <3

    ReplyDelete
  10. Glömde att skriva mitt namn :) Kram /Angela

    ReplyDelete
  11. Massa pussar från Cissi. Trodde texten skulle vara om din finaste vän som är i Thailand, men inte...Kyss å puss

    ReplyDelete
  12. Cissi: Ha ha , det står EN av mina bästa vänner. Du är en av de absolut bästa mitt älskling för vi har hängt sedan jag bara var en liten sketen flickskrutt. Nu får du ta och komma hem så vi får prata om den häftiga nyheten och jag får höra allt om resan! Längtar efter dig massor! Love you/stina

    ReplyDelete