Tuesday, November 23, 2010

The pleasure of eating


Just nu är jag så sugen på utsökt och vällagad mat att jag vet knappt vad. Till middag igår gick jag och köpte den finaste biten svensk Oxfilét och tillagade den varsamt och lät den frodas i folie en stund efter tillagning så att den blev mörare än mörast. En klassisk ugnsbakad skopa klyftpotatis till det och alldeles för mycket Café de Paris senare låg jag sedan överjäst i soffan som en hel karl och somnade framför tv:n. Härliga vinterkvällar med tända ljus och massa sinnesro är något jag försöker skapa varenda kväll i veckan. För mig krävs det extra mycket vila under den här tiden på året.

(plate: Rörstrand, glas: grandmothers old, & cup: Filippa K by Rörstrand)

10 comments:

  1. Härligt med kvinnor som njuter av mat, det gör jag med! Men jag får det aldrig att se så vackert och gott ut som på dina foton.
    Jag har läst att vetemjöl kan vara dåligt för huden pga av att man får inflammationer, kan du något om det? Jag älskar sådana smörgåsar som på fotot, rågmjöl? Jag har svag rosacea men får innebrännare på hakan och massor i hårbotten:(
    Hur jag än försöker rensa bland kosten så är det ändå alltid något som inte är bra för huden, och alla kostexperter säger olika...
    Sen helt annan fråga, tycker mycket om din inredningsstil, så elegant och ändå hemtrevligt. Dina sängbord har jag letat ihjäl mig efter, vet du om det finns liknande någonstans? Skönt att du äntligen mår bättre, när man följer din blog så blir det att jag plötsligt kan tänka på dig och undrar hur du mår. Tokigt va? Vi är nog fler som gör det:) Vänliga hälsningar Dorothea

    ReplyDelete
  2. Bästa Stina,

    tack för dina texter. Du skriver så klokt och inspirerande både om djupa och flärdfulla ting.
    Det inspirerar mig i min egen vardag.
    Önskar dig allt gott!

    Vänlig hälsning från Anne!

    ReplyDelete
  3. Dom där tallrikarna är så klassiskt fina!
    Varifrån kommer tallriksunderlägget? Har kikat på ett antal men inga har känts bra i kvalitén men ditt ser fint och jämnt ut.
    Kram Anna

    ReplyDelete
  4. Right Stina it's so good to eat well and rest near a fireplace for example for full of smelling candles in autumn. Also I see that you have a lot of persons loving your blog, pictures and quality of thinkings which can help some of us. So please continue to give us a lot of good ideas..

    ReplyDelete
  5. Hej Stina!

    Jag har läst din blogg ett år nu och du har gjort mig väldigt nyfiken på kabbalah. Finns det någon bok jag kan läsa för att lära mig mer eller har du något annat tips?

    Tack för en fin blogg!

    ReplyDelete
  6. So glad you are resting and eating well. much deserved, hope you have healed. x

    ReplyDelete
  7. Stina where are you ? Preparing yourself for a little travel to Switherland may be as you said.
    Tske care

    ReplyDelete
  8. Dorothea: Tack för dina fina ord. Ja en del tenderar att reagera med orenheter eller fler kärl när de konsumerar för mycket av allt som är raffinerat (vitt mjöl, socker etc) och är men en av dem så får man givetvis kontrollera sin kost. Så är det ju för alla. Jag kan inte äta allt men alla kan äta något. Brödet på bilden är morotsbröd, brukar försöka varva med fullkornsbröd eller hårt bröd men detta är så gott att rosta med mycket smör på.

    Sängborden är flera år gamla nu, kolla Gertrud på Normalmstorg eller Hans Michael på Humlegårdsgatan eller Boheme på Östermalm så kanske du finner något.

    Ha en fin dag
    stina

    Anne: Tack för att du läser!

    Anonym: I intend to continue as long as I like it. I've been blogging now for approximately five years. I write every time I feel inspiring or if I have something I want to mediate. Take care/stina

    Helena: Som nybörjare brukar jag rekommendera "The red string protection", "The power of YOU" och "God wears lipstick". De älskar jag. Men är det kvantfysik du är ute efter är det "The Secret" & Attraktionslagen av Hicks som är de bästa. Lycka till! stina

    Dena: Thank you dear!

    anonym: I'm home. Taking it easy and enjoying my lazy wednesday.

    ReplyDelete
  9. Anna: Ohhh, jag fick dem av Mamma förra julen. Har dem både i guld och silver. Indiska tror jag det var men är inte säker.

    ReplyDelete
  10. Wow, det låter verkligen helt ljuvligt! Jag tittar in här då och då för en pust av flärd och glamour. Du gör mig sällan besviken.

    ReplyDelete