Friday, December 3, 2010

Christmas feelings


Just nu är det så mycket som händer i mitt liv. Både positivt och negativt. Som alltid är det viktigast hur man försöker hantera det negativa och ta en dag i taget. För att göra allt lite mer uthärdligt har jag sett till att juldekorera med både gamla klenoder från släkten och några nyinköpta, briljanta ting som gigantiska julstjärnor som hänger i mina stora fönster som polstjärnor om kvällarna. Alla tända ljus, de handgjorda tomtarna som mamma och min syster tillverkade när hon var liten och mormors och morfars kvarlevor är en vacker trygghet i vintermörkret. Det är ovanligt att celebrera denna tidpunkt på året ensam i bostaden då jag de senaste elva åren inte behövt göra just det på grund av att jag var gift. På sätt och vis önskar jag nu att min familj bodde på samma våningsplan som jag, i samma byggnad trots att de bara bor en kort taxiresa bortom. Julen och alla julkänslor ska liksom firas och mysas tillsammans enligt mitt tycke.

8 comments:

  1. Vilka fina julljuslyktor! Tillhör de dina nyinköp eller är de egentillverkade? Hoppas du får en mysig andra adventshelg!

    ReplyDelete
  2. Vilken underbar blogg du har! Supervackra fotografier och tänkvärda texter.
    Hoppas att du får en riktigt fin jul! Och, ja jag håller med - julen ska firas tillsammans!
    Kram vackra du!

    ReplyDelete
  3. Jag separerade förra hösten efter fem år tillsammans. På julen satt min lillsyrra och hennes kille och gosade. Och även om jag vill allt gott för henne var det som tuden knivar i mitt hjärta. Jag hade inte samma resurser som du och fick flytta hem till mina föräldrar. Även om jag kände (och känner) mig patetisk över att vara snart 30 och bo hemma, så var det enn tröst, en säkerhet, en varm filt över mitt kalla hjärta. Familjen betyder allt. Så är det.

    Jag ska förresten operera mandlarna på onsdag. Alla tips om vad jag kan äta när det är som värst och andra tips mottages tacksamt! :)

    TREVLIG HELG FINA STINA!

    ReplyDelete
  4. Yes Stina it was a special year of doubts and pains for all (me at least!) and I agree with you we have to try to make positive the bad things in order to evoluate more. Once more, you are so happy to have such a nice family. It's seldom.

    ReplyDelete
  5. Ikväll blir det köttbullar, potatismos, gräddsäs och lingon hemma hos oss...pappa

    ReplyDelete
  6. Ja, det är svårt at vara ensam på julen. Dock är det viktigt att kunna vara det. Jag var på en helt annan plats förra julen, ensam, sjuk i 2 månader. Men nu när jag ser tillbaka på den tiden, så började jag verkligen känna mig själv. Och, älska mig själv. Fler borde göra denna upplevelse, alla är så uppstissade i sina liv. Oftast har de inte en enda timma för sig själv i agendan. sorgligt. Nu kan jag verkligen se igenom en person som ej klarar av att vara själv, oattraktivt. säger ej att det är så i ditt fall stina, ville bara berätta. Man föds ensam, dör ensam. Viktigaste förhållandet du har i hela ditt liv: MED DIG SJÄLV. Hoppas du får en härlig jul, och du är lyckligt lottad! Egen våning, egen hund, fin familj! Tänk på det!

    ReplyDelete
  7. Håller med anonym här ovan, det viktigaste relationen är ju den till sig själv. Att vara själv är en sak men att känna sig och vara ensam utan nära och kära som finns där även om de inte är i samma rum, hus eller stad är jobbigt när det inte är självvalt.
    Lika mycket som jag behöver umgås med vänner och familj, lika mycket behöver jag tid för mig själv, för eftertanke och vila.
    kram

    ReplyDelete
  8. Hanna: De är jättegamla dessärre.

    Jenny 1: Tack för dina ord.

    Janny 2: Jag förstår precis. Så kände jag i somras på en av mina bästa väninnors bröllop. Där satt jag singel och mådde dessutom fysiskt dåligt under den tiden innan en operation jag gjorde. Alla kärleksfulla par som blev ännu mer sentimentala. Jag bodde dessutom ensam i mitt hotellrum och det kändes tungt på ett sätt men jag blev stark i att ända trivas och känna mig mycket bekväm i mitt eget sällskap. Det är ju skillnad på påtvingad ensamhet och egenvald ensamhet.

    Tipsen är att ha mycket glass hemma, ha yoghurt, nyponsoppa, blåbärssoppa och mycket starka värktabletter. Köp också näringsdrycken Fortimel från Apoteket. Jag laddade med 20 flaskor och drack ca: 5 - 8 stycken per dag. De innehåller alla näringsämnen och är som en måltid på det sättet. Äter du ör dåligt kommer nämligen läkningen ta ännu mer tid och du kommer tappa kraft som bara den och det är inget bra alls. Jag hade dem i vanilj, jordgubb och Choklad. Bered dig också på mycket smärta, så köp hem eller hyr massa boxar med serier. Det enda jag gjorde först två veckrna var att sova, se på serier dygnet runt, knarka medikament och dricka näringsdrycker. Men det kommer göra ont - framförallt efter fem dagar och den smärtan kommer hålla i sig till dag 10-12 och sedan börjar det vända. Lycka lycka till!!!!! Hör av dig om du behöver.

    Uta: Very much true!

    Pappa: Yammie!

    Anonym: Vacker berättelse. Jag tror exakt på allt det du skriver och har ockås upplevt detta själv under många perioder och tillfällen i mitt liv.

    AnnaK: Den viktigaste relationen är aboslut den med mig själv, och den är jag i full balans och känner trygghet med. Och jag börjar vänja mig vid tanken att livet inte alltid är den perfekta schablombilden av kärnfamiljen och lyckliga relationer och perfekta miljöer. Jag kommer vara med min familj och det är underbart på alla sätt. Jag är inte ensam någonstans, men det kan ibland känns märkligt att helt plötsligt vara så mycket själv. Även om jag många gånger uppskattar ensamheten lika mycket. Tack för dina ord!

    ReplyDelete