Wednesday, December 29, 2010

Porslin


Jag älskar vackert dukningsporslin och ju äldre jag blir desto viktigare blir detaljer som detta. Jag lagar ny mat nästan varje dag men maten äts med alla sinnen och den estetiska biten är lika viktig som den smakfulla. Jag älskar Rörstrands-serien som jag har nästan allt i nu men även de enkla, vita tallrikarna från Villeroy & Boch som också går att använda i micron vilken kan komma händigt till när man är som jag som ofta lagar storkok och fryser in när jag är för lat för att laga god mat. Dessa var en del av det jag fick i julklapp av mamma och pappa.

14 comments:

  1. Jag tycker också väldigt mycket om Rörstrands porslin, jag samlar på ostindia. Jag fick första kaffekoppen av min mormor och sen så har servisen bara vuxit i skåpet så nu har jag ett dussin av alla delar. Det fina tycker jag är när man använder "fin" porslinet och inte bara har det i skåpet. Även fint när vänner kommer ihåg vad man spar på för porslin (och andra saker med för den delen) och ger det till en i present.

    Vet du Stina, imorgon kommer det en ny medlem till våran familj, en Jack Russel kille. Jag är så nervös, allt blir förändrat. Hur gör du med Tiger när du jobbar och reser? Jag jobbar hemifrån så det vardagliga ska gå bra, men semestrar och allt. Det känns så rätt men endå pirrigt. Jag hoppas det går bra. =)

    Kram /Jenny

    ReplyDelete
  2. Åh, den serien är ju så vansinnigt snygg och klassisk. Själv är jag lite mer för Pillivuyt, men så är jag ju också en riktigt frankofå ;) Kram

    ReplyDelete
  3. Jenny: Men Gud så underbart! Det viktigaste med en ny liten varelse, framförallt JR är ett tydligt ledarskap och att vara hård, konsekvent och ge beröm när det är rätt. Kärlek kommer du ge i doser men det är nu i starten som allt kommer ske som du sedan får skörda när valpen blir äldre.
    Jag uppfostrade Tiger som en stor hund och bet honom i örat eller drog honom i huden eller i örat när han var olydig. Precis som hundmammorna gör. Slå, sparka eller liknande är förbjudet. Att morra/visa tänderna och "besegra" hundar, alltså slänga ner dem på golvet, putta ner dem och lägga dig över för att visa att du är ledaren och de ska vara undergivna är också ett mycket användbart sätt för att visa att du är alfahanen i flocken och du är ledaren. Att alltid äta innan du ger valpen mat, alltid gå först in genom dörren och liknande är också viktigt.
    Tiger lånas ut (det är kö för att få låna honom) när jag reser och när jagjobbar har jag med honom varje dag men han är på kontoret, inte på kliniken. Så går jag ut med honom på lunchen, annars ligger han mest och sover när jag arbetar.

    Lycka till och säg till om jag kan hjälpa dig med något. Hade som hobby att uppfostra större hundar när jag var liten och hade en gammal hundmiliträlärare som mästare så fick massa handfasta råd om just det mesta.

    Vad ska han hon heta?

    Varm kram
    stina

    ReplyDelete
  4. Oj, vad många goda råd, jättebra, vad glad jag blir. Jag har fått höra så mycket negativt om just JR, men tror ju själv att ju mer tid jag/vi ger honom och fostrar honom ju trevligare hund får vi.

    Tack för lyckoönskningar, skriver gärna och rådfrågar dig om honom, känns mycket bättre nu.

    Han ska få heta Nitro.

    Kram till dig Stina & Tiger

    Jenny

    ReplyDelete
  5. Detaljer är ju de som gör hemmet och maten ser så otroligt mycket roligare och finare ut på en vacker tallrik, de där lilla extra är viktigt.

    Den serien har jag själv tittat på, men har fortfarande inte kommit så långt att jag köpt den. Tittat på några stycken och kan inte bestämma mig. Men nu när jag ser de uppställt och gjort på detta sätt så blir jag mer sugen på just de här än det andra. Gillar ditt sätt att fotografera och fånga saker på bild.
    Ha det gott!

    ReplyDelete
  6. I'm just curious, do you have a boyfriend? :)

    ReplyDelete
  7. Jenny: JR är en mycket speciell ras och som sagt, den rasen kräver ett mycket tydligt ledarskap. Det som jag vet om JR är att de kan vara lite lynniga och hispiga men mycket har och göra med att ägaren är medveten om detta och väljer sin uppfostran med att verkligen visa att de typer av drag inte är acceptabla. Lynningheten och hispigheten har ju också mycket med hur du reagerar med hunden, du måste lära dig att vara en mycket lugn och sansad ledare för dina känslor kommer generera reaktioner hos din lille livskamrat.
    Alla hundraser kan vara rätt eller fel, den handlar så mycket om ledaren och uppfostran. Det kommer bli en underbar resa för er båda!

    ReplyDelete
  8. Hej Stina, och god fortsättning.

    Älskar Coronaserien. Den är så fin.

    Ha en toppendag. Kram

    ReplyDelete
  9. Susannah och Stella, 2årig ParsontikDecember 30, 2010 at 5:36 PM

    Människor ska inte bita hundar! Och att nypa en hund är dumt sätt att skapa kontakt på. Det kan fysiskt skada hunden. Sker bestraffning ska det vara om den bråkar med en annan hund.

    Djur är som barn: Man lär dom bäst genom positiv inlärning. Börja med att lära din hund innebörden av ”nej”: Vid nej ska all aktivitet upphöra. Inkallning i samband med nej är att föredra. Du ska kunna bryta hunden då den jagar, vilket är svårt. Min hund kräver en köttbulle i utbyte, hon är riktigt envis och ibland känns det som en evig maktkamp. Din hund ska alltid kunna förvänta sig något av dig.

    Likadant när du lär hunden tricks: Förstår den inte "sitt" första gången, gör den inte det om du säger det 20 gånger till på raken. Du vill inte ha ett djur som tänker "på det fjärde ska det ske"! Blir du irriterad, avsluta träningen. Tänk på meningen "Nej, nu är det bra" och märk hur motsägelsefull den är för din hund: "Nej? BRA? VA?” För om ”nej” alltid är negativt laddad, måste ”bra” och din hunds namn, vara positivt laddat.

    Att gräva i mark och att utforska varenda vrå är något helt naturligt för jack russel, som är avlad för att gå i gryt. Vänd upptäckarlusten till nåt positivt! Som att leta efter godis eller leksaker på promenaden! Jag har tur som har tillgång till egen mark där jag lägger blodspår - men personspår får du lägga överallt!

    Du ska vara det häftigaste, det bästa som finns i hela världen och väljer din hund dig, över en kanin, är det ju värt att skåla i champagne för - du är ju tvåbeningen som bestämmer! Så jubla och rulla runt av glädje vid varje inkallning.

    Vilket leder oss in på en annan grej: Vi är tvåbeningar. Hundar vet att vi är en annan art. Det har ingen betydelse om du äter innan hunden, det kan snarare vara bra om din hund får mat först: Då vet du att den inte är hungrig när den tigger vid bordet, och då kan den alltså få kommandot: "Gå och lägg dig."

    Alla familjer har konflikter och det kommer du och din hund också att ha. Valpstadiet är sjukt jobbigt, och att äga en unghund kan få en att gråta blod, men det är värt att härda ut för du får en fantastisk vän!

    Kissar hunden inne, ignorera. Kissar den ute, belöna! Om din hund gjort ifrån inomhus och du bestraffar det genom att trycka hundens nos i bajset, kan den tro att det är fel att bajsa. Den kan då hålla sig på promenader, för att den är rädd för att få skäll. Om hunden kissar inomhus över 1 års ålder, kolla med veterinär.

    Använd "varsågod". Jag använder det vid in/utgång, vid lek med andra hundar och vid måltid. Hon söker min kontakt och då ger jag tecken att hon får. Funkar jättebra! Dock kan det vara en bra idé att alltid gå in i ett nytt hus först, man har mer kontroll då.

    Ibland känns det som om man har provat allt, men att belöna gott beteende och att vara konsekvent är det enda som verkligen funkar. Det är lätt att ursäkta sig med "det är en terrier". Och alla terrier lider av Napoleon-komplex! Det är en tuff hund som man aldrig har tråkigt med! En terrier är det bästa sällskapet man kan ha. <3

    Men som sagt: Aktivera din hund fysiskt och mentalt. Hör med uppfödaren eller med SBK! Jag rekommenderar en allmänlydnadskurs, det är A och O i en god relation.

    Och lika viktigt som det är att aktivera hunden, är det att ta det lugnt med gos i soffan. Mycket kärlek!

    Massa lycka till önskar Susannah och Stella, 2årig Parson!

    ReplyDelete
  10. Det var lite tips som jag ville dela med mig av, som funkar på min parson.

    Bortsett från bitandet *grr* håller jag med dig Stina, att man måste visa sin hund att vissa drag inte är acceptabla, men jag gör inte det via negativ inlärning, utan då hunden visar ett beteende jag gillar. Alla har sina sätt som funkar på sin hund. Och alla sätt är bra utom dom dåliga! ;)

    ReplyDelete
  11. Susannah: Mycket bra tips! Tack för att du delade med dig! Jag bet honom inte hårt utan som ett nafs. För oss har det funkat. Men positivt beröm är det bästa, men ibland måste man visa mer, tex när Tiger (som inte gillar barn, då han blev slagen av ett i valpstadie) två gånger högg mot en liten flicka. Då slängde jag ner honom på golvet, la mig över och morrade med tänderna. För att visa att det VERKLIGEN inte är acceptabelt. Men det finns så många olika sätt.

    ReplyDelete
  12. Tack! Alltid kul att dela med sig! Man lär sig hela tiden nya tips. :)

    Det är klart, vid sådana tillfällen är jag också hård mot min hund! Det är farligt att göra utfall mot barn, det räcker med ett bett, en polisanmälan och din hund blir avlivad. Då är det bättre med en rejäl åthutning av matte.

    Jag har problem med katter, dom är ju himla roliga att jaga tycker Stella! Möter jag en katt och hon vill dra efter den, tar jag tag i henne, mjukt men bestämt, vid kinderna på henne, typ vid halsbandet. Jag sätter mig framför henne och tvingar mig till hennes ögonkontakt. Folk tycker jag är hård mot henne, men mest är jag tråkig - för henne!

    När jag känner att hon slappnar av, släpper jag försiktigt samtidigt som jag säger "duktig hund". Vänder hon sig då om gör jag om hela proceduren. Vi kan hålla på att "brôta" i en 40 minuter, men hellre det än att hon springer iväg och blir påkörd! Det går sen någon vecka och vi stöter på en katt igen, då tittar hon på katten, men drar inte i kopplet.

    Jag gör inte min hund illa på nåt sätt, för jag rycker inte i koppel (hundar har mycket känslig nacke, vanligt med whiplash-skador), gapar inte, nyps inte, stryper henne inte, utan håller lugnt och stadigt. Just då är jag världens tråkigaste matte som inte låter Stella jaga... Haha!

    Målet är ju att kunna gå med slakt koppel förbi något som distraherar. Tala och andas lugnt och belöna rikligt efteråt!

    ReplyDelete
  13. Jag älskar också porslin Stina, har Royal Copenhagen, Spode, Pillivuyt och Revol till vardags. Skulle gärna fylla på med några koppar från Hermès, Vera Wang och Gien.
    Vitt porslin med guld- eller silverkant är en utmärkt bas och bör finnas i alla kök. Ser att du gillar vitt med silverkant, vackert.
    kramar Porslinsnörden, vanligen kallad Angela

    ReplyDelete
  14. Angela: Jag vet! Veras porslin älskar jag! Men svårt att få tag på. Hermés är jag mer kräsem mot, jag gillar de senaste med antika girlanger i de nya kulörerna.. Varm kram stina

    ReplyDelete