Tuesday, January 18, 2011

Aesthetic treatments for the face - when pregnant

När man är gravid är det en massa saker man måste tänka på. Vad man får och inte får äta, vad man ska och inte ska göra. Alla dessa tänkvärda ting tycker jag man ska ta med en nypa salt och i stället följa hjärtat och sina inbyggda instinkter. Det vill säga äta det man är sugen på då kroppen är fenomenal på att berätta vilka ämnen som behövs, om man bara lär sig lyssna. Livsmedelsverket har en bra hemsida och nu i år verkar många av de födoämnen man tidigare inte fick äta omvärderats och det går alldeles utmärkt att äta till exempel sushi som till för ett tag sedan rapporterades farligt.
Att även vila när man är trött och rå om sig själv är viktigt då det är en stor ansträngning för kroppen att gå igenom alla dessa hormonella och fysiska förändringar. För att inte tala om allt psykologiskt som också påverkas och som behöver stilla och ro för att behöva landa och anpassas.

Men inom den industri jag är verksam är det stor skillnad på om jag har en patient som är gravid/ammandes eller en patient som inte är det. Det är väldigt få estetiska behandlingar som är tillåtna/rekommenderade att utföra på en gravid/ammandes kvinna och detta är givetvis inte för att segregera denna underbara skara - snarare handlar det att värna om mödrarna och dess foster/barn då det inom de flesta området inte finns tillräckligt med forskning som motbevisar att det på något sätt inte skulle vara skadligt. Då tar man istället det säkra före det osäkra och säger blankt nej. För att inte tio år senare inse att behandlingen, ingreppet, injektionen kan ha varit skadligt för det ofödda fostret.

Visst är det trist och tråkigt, jag personligen använder ju både kemiska peelingar regelbundet och därutöver injicerar jag var tredje månad Botox i pannan för att det ska vara slät och heller inte skapa linjer i framtiden. Men det positiva i kråksången är att det fortfarande finns möjligheter att ta hand om sig, det gäller bara att veta vad som gäller och där kommer givetvis jag in.
Här nedan ger jag information om vad alla kan göra/använda under sin graviditet.

  • Nästan alla medicinska krämer från Jan Marini går att använda under graviditet och amning - den enda ingrediensen och innehållet som du INTE får använda är krämer med A-vitamin. Typ Factor A, Factor A +. Resterande går utmärkt att fortsätta med och det är jag mycket glad för då jag framförallt under första tre månaderna fick mycket små finnliknande ploppar i ansiktet och hakpartiet blev fetare vilket jag inte gillade.
  • Kemiska peeler får du inte gå och göra, men Enzympeeler går alldeles utmärkt och jag älskar den vi gör på kliniken. Den småfräter bort det översta lagret med döda hudceller men går inte ner lika djupt men ger ett underbart resultat.
  • Man kan också göra något som kallas för Maya-peel där man helt enkelt skonsamt använder mikoskopiska aliminiumkulor och vakumsug för att exfoliera huden. Den kommer i två olika varianter, en där kulorna har en mer vass yta som används där man vill slipa en grövre och storporig hud och en med mer skonsamma kulor som används när man bara vill "putsa upp" hudlagret. Detta ger också ett mycket bra resultat för att sätta fart på cirkulationen i cellerna och bli av med överskottsceller som förhöjer linjer och gråheten i huden.
  • Och vad ska man göra i stället för Botox? Ja, egentligen finns det inget bra substitut men jag försöker tänka på att inte använda ansiktsmusklerna i onödan, det finns ingen anledning att gå och spärra upp ögonbrynen så att de där missklädsamma, tvärgående linjerna i pannan blir tydliga eller gå och se arg ut så att argrynkan mellan ögonbrynen blir desto mer framträdande. Träna på att ha ett avslappnat ansikte, det mår du bra av av flera olika anledningar och blir snyggare på köpet.
  • Restylane eller andra fillertyper får inte heller användas och där är det också svårt att finna ett substitut men en snygg läppenna med ett ljusare läppstift är ett trix för att få läpparna lite fylligare till utseendet och resterande området får man helt enkelt fylla på om man vill och behöver när man ammat klart.
  • En extra bonus som vissa gravida verkar ha välsignats med är den där specialla vackra lystern som gör att de skiner som solen. Och det beror på att när man blir gravid får man cirka 50 procent mer blodvolym i kroppen och helt andra hormonflöden än vanligt - detta kan göra att du får en ökad procent av små kärl som försörjer hudens yttersta hudlager som genom detta skapar ett mer häsosamt intryck, samt att alla hormoner påverkar hudens celler till att bli mer oljerika vilket kan ge en mycket vacker, nästan retuschad yta som nästan ser lite vaxliknande ut. Har du berikats med denna "glow" så kanske du inte behöver göra något av ovanstående ting ...
  • Det man dagligen ska använda som gravid, som är mer viktig nu än någonsin är en hög solskyddsfaktor (minst 30spf) som skyddar både mot sol och dagsljus. Graviditetshormonerna östrogen och progesteron stimulerar melaninet i cellerna så dessa riskerar att producera mer pigment som kan ge upphov till fläckliknande, bruna områden. Dessa celler producerar dessvärre inte det extra pimenten enhetligt utan fläckvis vilket får din hud i ansiktet att se smutigt ut eller som om det hade en fläckig solbränna. Det är mycket svårt att bli av med denna typ av av pigmentmiss, vanligtvis kallad Kloasma - det enklaste är att inte utsätta sig för direkt sol i ansiktet under graviditet/amning - och om man nu ska vara i solen (som jag om två veckor i soliga Karibien) inte sitta och sola och använda sunblock eller hög solskyddsfaktor samt solhatt så får man hoppas att dessa fläckar väljer att hålla sig borta.
Hoppas att denna information hjälper dig lite när det kommer till din graviditet och amning. Det bästa är att bara fokusera på ditt eget välbefinnande och känna efter vad just du behöver. Vila mycket och banta absolut inte. Din kropp kommer förändras, det är en naturlig del i att få vara gravid. Ät det du mår bra av och ta promenader flera gånger i veckan om du orkar så håller du även fysiken i kroppen igång på ett skonsamt men behagligt sätt.

12 comments:

  1. Hej Stina & grattis till underverket i magen!

    Jag tänkte höra med dig om Jan Marini. Om man som jag haft acne tidigare, (har lite kvar) och har lite mörka ärr i ansiktet. Finns det då någon produkt som kan påskynda läkning av huden?

    Tack för en helt fantastiskt blogg! Din känsla i texterna är magisk och sååå levande!

    Kram!

    ReplyDelete
  2. Suverän info och guide Stina!
    längtar tills vi ses, kram

    ReplyDelete
  3. Att man som gravid nästan ser ut att glöda innifrån beror på att gravida kvinnor har en aura som är guldig. Normalt sett är ens aura av ett mer vitt ljus.

    ReplyDelete
  4. Grattis till magen! Underbart när livet väljer sina egna vägar.
    Jag har ett litet blygsamt tips till dig och den begynnande magen. Jag läste ditt inlägg om illamående och att inget som sitter åt över magen fungerar. Det var det samma för mig. Min käre make köpte ett par gravid-mysbyxor till mig, på Polarn och Pyret. De var gudomliga för den spännande och växande magen och jag levde mina lediga timmar i dem. En ljuvlig trikå som aldrig blev slapp men heller aldrig satt åt. Jag fick retrovarianten i rött och vit-randigt men jag såg dem även i svart. Som sagt, ett litet tips bara.

    ReplyDelete
  5. "-Kvinnor blir extremt vackra när dom är gravida, Dom lyser på ngt sätt" " sa min make ;)när jag klagade..

    Du kanske vill komma och göra fransförlängning hos mig sötnos man känner sig extremt pigg då ialla fall ;)
    ta hand om dig
    KRAM min vackra vän

    ReplyDelete
  6. But what if you've already have had injections and botox, before you got pregnant...isn't there a risk that it would affect the baby as well? Since it's already "in" your body?? I had injections (restylane) done 2 months ago and found out a couple of days ago that I am pregnant, so I'm a bit worried now that it might affect the baby!!

    ReplyDelete
  7. Måste man fylla på botox var tredje månad? Jag trodde att det höll i 5-7 månader?!
    Mvh,
    sara

    ReplyDelete
  8. Bravo Stina, I was almost sure of that when leaving and just coming back froma long travel.
    You will continue to leave there in stockholm?
    How long are you ? Goog news for to see you again in such a beauty shape and happy.

    ReplyDelete
  9. Anonym: Jag måste se din hud på riktigt för att kunna avgöra något sådant, det låter som att du egentligen skulle behöva göra någon form av laser eller ljusbehandling (IPL) - men boka in dig hos oss 08 441 81 48 så ska vi hjälpa dig!

    Minna: Dito!

    Kaffegrädde: Jaha, är det så? SPännande.

    Lite: Tusen tack för tipset!

    Sanna: Ja, bara illamåendet går över känner jag mig nog piggare. Puss på dig

    Anonym: No, no risk at all. Botox is a protein that we inject and it is broken down after 72 hours The effect of Botox is really just your new nervcell build structure. So there is zero percent risk.
    For Restylane is the same thing, not dangerous at all. Actually I would be theoretically able to inject Restylane during pregnancy but you do not do it just because there is no research on pregnant women and we rather don't. But Restylane is hyaluronic acid and it is a topic that you already have in your body so there is no danger at all. Enjoy your pregnancy and relax!

    Sara: Botoxet självt är borta ur kroppen efter 72 timmar, det du känner som effekt är faktiskt helt enkelt din nya nervcells växtfas som vanligtvis är 3 månader tills den är färdig för att användas och få nya stimulin. Därför kan Botox aldrig "hålla" mer än just den tiden, känns det som om effekten har hållt längre beror det på att din egen muskel blivit så försvagat av att den inte använts under ett par månader - vilket givetvis är jättebra. Men de flesta kommer var 3-4 månad.

    Uta: There you are! Starting to get worried! Hope your travel was nice and pleasent! I will continue to live in Stockholm yes and M will eventually come. See you very soon!

    ReplyDelete
  10. jag har använt botox i snart ett år och jag tycker att man nästan lär sig att inte använda musklerna. Jag var tvungen att ställa in besöket hos läkaren sist, så jag gick en månad extra och när botoxen bärjade försvinna så märkte jag att jag ändå inte använde pannan så mycket eftersom det kändes konstigt när jag väl gjorde det. Kan ju hoppas att det blir så för dig med! =)

    ReplyDelete
  11. Läser din blogg ibland och gillar mycket av det du skriver, vad jag har svårt för är dock sådana saker som när du säger "inte använda ansiktsmusklerna så mycket". Jag läser till psykolog och vet hur viktig ansiktsmimiken är för att förmedla känslor. Det är ju meningen att vi ska kunna rynka pannan rejält och till exempel höja mycket på ögonbrynen, det är så vi kommunicera med varandra och så barn lär sig läsa av känslor och imitera! Rynkor är dessutom något vackert som visar att vi levt ett liv med både glädje och sorg.

    ReplyDelete
  12. Hej Stina!
    Du har en underbar blogg! Väldigt inspirerande och vacker, bilder och ord.
    Jag har några kosmetik frågor (ej gravid): jag har acne ärr (inte så synliga, men jag själv granskar mitt ansikte väldigt hårt), på panna och på hakan, jag har också lite synliga porer bredvid näsa och i pannan. Jag undrar vad du skulle rekommendera för en 24-åring, som är rädd för att få ärr efter behandling! Rekommenderas en lättare kemisk peeling hos er?
    Tacksam för svar!

    //

    ReplyDelete