Wednesday, January 5, 2011

Andreas lime/galia sallad


För ungefär två år sedan var jag hemma hos en av mina bästa vänner Andreas och fick den här sallad/efterrätten serverad till mig för första gången. Jag minns än idag hur jag fascinerades av den utsöka kombinationen av syrlig/salt/krämighet och hur mina smaktentaklar slog en volt av förtjusning. När jag sedan insåg hur makalöst enkel den var att förbereda - blev den ett återkommande inslag fast i olika skepnader. Jag brukar servera den ibland som en förrätt, ibland som tillbehör till en god grillrätt på sommaren och inte så sällan som ett snack till mig själv eller som efterrätt när man inte vill ha något tungt och sliskigt. 

Ta helt enkelt en Galiamelon och skär den i passande kuber, pudra över rikligt med salt och peppar efter behov (jag gillar när man verkligen känner av både saltet och pepparsmaken), pressa en hel lime över allt och blanda. Done! Så enkelt men beroendeframkallande gott! Try it!

6 comments:

  1. Det samme funker med en mango, helt utrolig godt! Og blander du mangoen med avocado, cocktail-tomater og fersk koriander har du nydelig tilbehør til køtt, fisk, etc.

    ReplyDelete
  2. Det där ska jag prova, det låter gott och spännande!
    Hälsa Andreas vid tillfälle.
    Jag vet ju att du tycker om att både laga och äta god mat, likaså gör jag. Igår lagade jag en favorit, krämig köttfärspaj med frasigt osttäcke. Receptet finns hos mig om du vill testa, tror och hoppas att du gillar det. Kramar Angela

    ReplyDelete
  3. Men gud så gott det lät! Det är oftast de enkla smakerna med bara några få smaker som är som mest underbart. Bara det finns kombinationer som i detta recept. Jag har en riknande upplevelse med bönor (bondbönor, sojabönor eller canniellni) med smör, citron och örter. Fick det på restaurang Brogatan i Malmö för några år sedan och serverar detta ofta i olika skepnader. Jag älskar när man upptäcker nya smaker och nya sätt att servera saker på. Tack för tipset!

    ReplyDelete
  4. Det hade vart kul att få se mer av din garderob och då menar jag, hur du organiserar. Hur förvarar du tex förvarar väskor och smycken?
    Tacksam för tips!

    ReplyDelete
  5. Nu tar jag min grottkvinna och beger mig över bergen och dom stora broarna till ett stort hus som ligger i fjärran...Precis kl 12,00 har jag hört att det händer otroliga saker i huset. Armani och lite annat smått o gott...Grottpappan.

    ReplyDelete
  6. Solje: Vilken bra ide! Tack!

    Angela: Det ska jag göra, middag med honom ikväll. Jag ska göra din smarriga skagen någon dag och pajen ser gudomlig ut! Varm kram

    Anonym: Ja kanske.

    Pappa: He he

    ReplyDelete