Wednesday, January 19, 2011

Fish and delicacies


Vid en relativt tidig middag igår var det jag (med mina besvärliga illamåendesbegränsningar) som fick avgöra vad för slags restaurangtyp som skulle avnjutas. Fisk med någon form av potatis är det som lättast äts just nu så valet blev stockholms i särklass bästa fiskrestaurang. Priserna må vara relativt dyra men när man slår sig ner och låtes avnjutas - förstår man konceptet. Det är sådana delikata inslag i all enkelhet - konsistensens variation av mjukhet och flertalet varma inslag av syrligt, sött och lent är oslagbart. 
För någon som mig, som för övrigt alltid är kräsen när jag går ut och äter just för att det nöjet är ett av mina stora intressen och för att jag varit på många fantastiska krogar runt om i världen - är det en skön glädje att få äta mat som tillagas hos Wedholms Fisk vid Nybrokajen. Inredningen är smarsamt klassisk, typisk svensk i sitt utförande och servicen är utomordentlig men lågmäld. 
Jag åt en trerätters med underbar löjrom till förrätt, dagsfärsk hälleflundra med räkor slungade i champagnesås som var bubblande len som en fjäder och pressad potatis till med en klick smör. Till efterrätt blev det ett kanelpudrat päron doppat i lingon med ingefärsglass. Det var som ljuv musik i mina öron och i taxin hem beslöt jag mig för att fisk ändå måste vara bland det godaste som finns när den tillagas färsk och korrekt med endast en aning smak av dess ursprung. Hit måste jag ta den person som uppskattar utmärkt mat precis som jag. M.

3 comments:

  1. You seem so happy Stina, with everything that it's a real pleasure for us.

    ReplyDelete
  2. Men Stina då, nu blev jag hungrig igen! Åt nyss... = ) Det lät ljuvligt gott.

    Ta hand om dig!

    Kram Stina

    ReplyDelete
  3. Hej

    Jag åt i stort sett bara fisk och potatis när jag gick gravid med första barnet, han själv älskar fisk idag, han är 11 år och den smartaste grabben jag vet. Så fisk ÄR bra..

    kram/Penny

    ReplyDelete