Monday, January 17, 2011

Him and me


Vilken helg! Inte nog för att jag mått lika illa som när pappa och jag blev matförgiftade/magsjuka i Indien - det har också varit ett byggnadsinferno hemma hos mig. 
Fördelen med att ha en man som är händig och som har ett behov av att få tillverka, skapa, designa, rita upp med händerna är också just detta. Det ska sågas, kapas, mätas, byggas, målas och allt för att göra sin kvinna lycklig och skapa ett fint hem. Nackdelen är också att en man som min givetvis älskar ställen som K-Rauta, Hornchbasch och andra mastodont-byggnadsvaruhus. Och jag har noll tålamod på ställen som dessa och försöker verkligen att inte bli grinig och gnällig bland bräder, tumstockar och borrmaskiner. Dessutom blir jag irriterad över att en borrmaskin, sågar och alla andra förnödenheter ska vara så dyra! M tycker jag är larvig när jag enkelt kan betala flera tusen för en sjal och dubbelt så mycket för ett par skor. Men det är inte jämförbart i min värld.
Men det är nästan bara fördelar när jag tänker efter, för allt det positiva med att ha något som älskar att bygga och skapa är givetvis att det 1. är väldigt sexigt med en smart man som också på fritiden arbetar med kroppen, 2. framförallt när det är mina två garderober som han försöker göra så praktiska och snygga som möjligt, 3. och dessutom är så omtänksam att han sågar i källaren så att jag kan ligga och må illa och kräkas i soffan och pilla mig i naveln. 

Det fanns några tillfällen när jag såg hans irritation ta fart, det handlade givetvis om alla skor och alla kläder som hur  mycket utrymme, stänger, hyllor och liknande han byggde - inte helt fick plats. Då kände jag och fick höra att det kanske var lite för mycket av varje tillbehörsgrupp. Kanske några fler ting kunde bäras ner i källaren eller säljas? Använde jag verkligen alltsammans? Och alla skor? Använde jag verkligen 85 par skor (de flesta högklackade). Nu? I snöslasket? Men enligt mig är tystnad många gånger det absolut bästa och mest tydliga svaret, så jag blängde bara på honom i tystnad. Och så förstod han precis. Och fortsatte bygga och fundera ut smarta lösningar. 
Slutresultatet är inte helt klart och nu åker min fina man till Schweiz igen och återkommer i sedvanlig ordning på fredag - men det är en otrolig skillnad redan nu och allt ser ordentligt, perfekt och mycket ordningsamt ut. Och varje gång jag ser mina kläder, skor, koftor och väskor stå eller hänga i prydlig givakt - känner jag hans kärlek spira som från ett doftljus.

24 comments:

  1. Du verkar så himla lycklig nu! Jag blir så glad för din skull!

    ReplyDelete
  2. Vad härligt att få fina garderobslösningar :). Hoppas att illamåendet snart går över. kram kram Linda

    ReplyDelete
  3. Du formulerar dig helt sjukt bra! Jag önskar att jag hade den förmågan.

    ReplyDelete
  4. 1. Jag är så glad för din skull, du verkar (med undantag för må illa-situationen) vara så in i bängen lycklig och det gör det alldeles ljuvligt att läsa din blogg! Dessutom ger det mig hopp...
    2. Jösses vad söt lillkillen är på fotot! Leker han fortfarande trots sin höga ålder?

    Hoppas du slipper illamåendet snart Stina! Ha en bra vecka. Kramar till dig!

    ReplyDelete
  5. Det där Stina, det är kärlek det ;) Påminner om mannen min där hemma *kärlek*.. Vad härligt att du äntligen "hittat hem".

    Kramar till dig i ditt jobbiga illamående!
    //Mary

    ReplyDelete
  6. Känner igen mig i K-rauta kärleken som så många män har.. min kan vandra runt i timmar, plockandes balnd olika skruvar till olika väggar mm mm! :)

    ReplyDelete
  7. Hahahaha underbara Stina detta inlägget var roande! Roligt att kunna vara så filosofiskt djup men fast rolig på ett annat håll. Att kombinera dem kontrasterna som oftast hänger ihop är det bästa jag vet- filosofi och bra humor!

    ReplyDelete
  8. Ett stort grattis från mig också! :-) Vilka underbara nyheter, det här med barnet och kärleken. Önskar dig all lycka och mer av sånt som drömmarna handlar om.

    ReplyDelete
  9. Fördel nr 3 - my favourite! Tack för dagens skratt!
    / Åsa

    ReplyDelete
  10. Tack för en härlig blogg. Du är en stor inspirationskälla. Önskar dig all världens lycka & kärlek=). Och ett stort grattis!. Kram

    ReplyDelete
  11. Glömde visst skriva min fråga. Är alla plagg som det inte står sålt på fortfarande till salu? Kram

    ReplyDelete
  12. Vilken man du har!!! Jag är så glad för din skull att du har en så fantastisk man i ditt liv.
    Vore kul att se garderoben för att få inspiration till smarta lösningar.
    Ta väl hand om dig, kram Karin

    ReplyDelete
  13. Men vad söt han är!! Underbar bild.
    Hoppas så klart på bilder när projektet är klart också.. :-) MVH Laila

    ReplyDelete
  14. Hei,og så koselig å høre at du er gravid og har funnet den store kjærligheten:-)håper du viser opp din nye garderobe,elsker å se hva andre har. og du har utrolig mye fint, gir så mye inspirasjon å se på dine bilder. Tusen takk for at du deler så mye med oss. Håper den værste kvalmen gir seg,så du kan nyte det å gå gravid.
    hilsen Lise

    ReplyDelete
  15. Det låter som en toppenkille! Honom skulle jag behålla!

    ReplyDelete
  16. Hejsan!

    jag är en relativt ny läsare som gillar dig!
    Men jag har några frågor.
    Var är du uppvuxen?
    Vad har du för intressen förutom mode?
    Hur håller du dig i form?
    Du nämnde något om din gamla blogg och att du skrivit om dina IVF (något jag också genomgår just nu), hur hittar man den bloggen?

    Kram Corinne

    ReplyDelete
  17. Hur länge har du varit gift?
    Varför splittade ni?

    ReplyDelete
  18. Hahaha vad jag känner igen vissa av de där bitarna. Underbart!

    ReplyDelete
  19. Paola: Ja, visst är det häftigt! Inte en dag för sent. Varm hälsning stina

    f. isaksson: Och det hoppas jag på också! Varm hälsning stina

    Sofia: Tusen tack, det blir jag oerhört glad av att få höra! För mig är ett korrekt språk både verbalt, retoriskt samt skriftligt något som alltid prioriterats. Jag känner stor respekt för det svenska språket och älskar att läsa en välkomponerat text själv. Varm hälsning stina

    Jenny: 2: jajamensan. Som en galning.

    Mary: Kombinationen är oerhört sexig. Smart och bra med händerna ...

    Irina: Tusen tack Varm hälsning stina

    Åsa: de nada!

    Anonym: Ja. Från 2010 ska de vara det. Någon gång har jag glömt att såld-markera men det brukar stämma. Snart lägger jag dessutom ut fler kläder! Varm hälsning stina

    Karin: Är ju lite rädd för att visa sådant. Förra gången jag visade min stora walk in closet i min tidigare större lägenhet fick jag ju inbrott på grund av detta och fick halva garderoben bestulen ... men jag kan kanske visa små delar. Varm hälsning stina

    Lise: Vad fint skrivet. Tack för de orden.

    Anonym: indeed! Det kommer jag.

    Corinne: Stockholm, mina övriga intressen är framförallt fotografering, matlagning och att resa, just nu försöker jag ta promenader på 30 min ett par gånger i veckan och lyfter lite vikter hemma. Men nu när jag mått så illa har jag knappt gjort något. Men jag bygger muskler lätt och promenader varje dag är vad jag önskar hinna och önskar kunna göra. Då kan jag äta vad jag vill när jag vill om jag bara promenader lite här och där. Det är fantastiskt och rensar tankarna utomordentligt!
    Den gamla bloggen är stängd och går inte att öppna. Det är ett avslutat kapitel. Varm hälsning stina

    Anonym: Vi var tillsammans elva år och varför vi splittrades är vår privata information. Varm hälsning stina

    ReplyDelete
  20. Paola: Ja, visst är det häftigt! Inte en dag för sent. Varm hälsning stina

    f. isaksson: Och det hoppas jag på också! Varm hälsning stina

    Sofia: Tusen tack, det blir jag oerhört glad av att få höra! För mig är ett korrekt språk både verbalt, retoriskt samt skriftligt något som alltid prioriterats. Jag känner stor respekt för det svenska språket och älskar att läsa en välkomponerat text själv. Varm hälsning stina

    Jenny: 2: jajamensan. Som en galning.

    Mary: Kombinationen är oerhört sexig. Smart och bra med händerna ...

    Irina: Tusen tack Varm hälsning stina

    Åsa: de nada!

    Anonym: Ja. Från 2010 ska de vara det. Någon gång har jag glömt att såld-markera men det brukar stämma. Snart lägger jag dessutom ut fler kläder! Varm hälsning stina

    Karin: Är ju lite rädd för att visa sådant. Förra gången jag visade min stora walk in closet i min tidigare större lägenhet fick jag ju inbrott på grund av detta och fick halva garderoben bestulen ... men jag kan kanske visa små delar. Varm hälsning stina

    Lise: Vad fint skrivet. Tack för de orden.

    Anonym: indeed! Det kommer jag.

    Corinne: Stockholm, mina övriga intressen är framförallt fotografering, matlagning och att resa, just nu försöker jag ta promenader på 30 min ett par gånger i veckan och lyfter lite vikter hemma. Men nu när jag mått så illa har jag knappt gjort något. Men jag bygger muskler lätt och promenader varje dag är vad jag önskar hinna och önskar kunna göra. Då kan jag äta vad jag vill när jag vill om jag bara promenader lite här och där. Det är fantastiskt och rensar tankarna utomordentligt!
    Den gamla bloggen är stängd och går inte att öppna. Det är ett avslutat kapitel. Varm hälsning stina

    Anonym: Vi var tillsammans elva år och varför vi splittrades är vår privata information. Varm hälsning stina

    ReplyDelete
  21. Stina, I absolutely love your blog! Unfortunately, google translator isn't good at all and I do not speak Swedish :( Me and probably a lot of other readers would really appreciate some English sentences, that would be great :)

    ReplyDelete
  22. Hej igen!
    Ang garderoben så tar jag tillbaka det jag skrev tidigare, jag tycker inte att du ska visa upp den. Det finns så mycket galna människor och man vet aldrig var de får sina idéer ifrån. Det sista du behöver nu är oro för att nåt sånt ska hända igen och därför tycker jag det är onödigt att ta risken.
    Detta inlägg behöver du inte publicera, jag ville bara delge min åsikt.
    Kram och godnatt, Karin

    ReplyDelete
  23. Klänningen, ja hela du, är underbar! Var det länge sedan du köpte den? Härligt med snygga "gravidkläder" tips!

    ReplyDelete
  24. Hej Stina!

    Ville bara skriva ett tack för en fin blogg med vackra bilder. Det låter underbart med din nya man och graviditeten. Jag får lite nytt hopp om mitt eget liv när jag läser om ditt :) Separerade ett åtta år långt och väldigt bra förhållande i somras, och då beslutet inte var mitt är det tungt, fortfarande. Hoppas på att jag också får träffa en ny kärlek en dag.. Tack för mycket inspiration!

    /Emelie

    ReplyDelete