Thursday, January 13, 2011

Iron and strawberries

För mig som mår illa av det mesta nuförtiden är det en ren omöjlighet att få i mig min nödvändiga Mivitotal och järntillskottet jag blivit beordrad att äta. Järnvärdena var givetvis på tok för låga precis som hos de flesta gravida och det ger biverkningar som ännu mer trötthet och svimmningstendenser samt att humöret kan vara bristande. Min barnmorska säger att jag ska äta "önskekost", det vill säga äta precis det jag vill som jag mår som minst illa av att tänka på. Detta har resulterat i (jag som är i emot halvfabrikat) inte lagat mat på ett par dagar utan tacksamt köpt tio paket av Findus frysta fiskgratäng som jag tillagar i ugnen en timme. Samma rätt har jag ätit varje kväll sedan helgen och det är bättre än att kräkas upp middagen som innan.
Jag ser också till att unna mig ett paket jordgubbar per dag för både vitaminernas skull och det rika järninnehållet. Man får helt enkelt göra så gott man kan. Eller hur?

(Jag vill förövrigt berätta för er kära läsare att när jag hade publicerat inlägget igår om att jag ska bli mamma och kom tillbaka från min barnmorska och läste alla kommentarer som ni tagit er tid att skriva, era varma hälsningar, era fina lyckönskningar och berättelser om hur ni följt mig sedan många år och verkligen är genuint glada för vår skull ... då började jag gråta. Och kunde inte sluta. Jag satt ensam i soffan och grät en timme av lycka och tacksamhet när jag läste igenom varje fint ord, långsamt och noggrant och fick ta del av det ni valde att dela med mig. Den mänskliga värmen, möjligheten att glädjas åt någon som mig som ni egentligen inte känner - det var så vackert. Så fint. Jag älskar när människor kan glädjas åt varandra, när vi vill varandra väl och kan uttrycka kärlek på det viset. Jag vill från djupet av mitt hjärta (och mina man och familj också för den delen som också tar del av detta med tårar) tacka för era kommentarer. Tusen, tusen TACK!)

27 comments:

  1. Åh, Gud nu ryser jag igen!
    Kram på dig Stina.
    /Åsa

    ReplyDelete
  2. Javisst är det fint med all den värme och medmänsklighet man kan möta i bloggvärlden! Tänkte så ofta på dig igår efter att jag läst om din stora nyhet, särskilt medan jag pysslade om min lilla dotter. Du o din man har ett fantastiskt och obeskrivligt äventyr framför er och jag är så glad för er skull. Hoppas innerligt att ditt illamående ger med sig.
    Kram till dig och lilla livet i magen!

    ReplyDelete
  3. Nu sitter jag här och gråter igen.. Blir så rörd av dina ord till oss läsare som verkligen alla utav oss inte kan få nog utav vår Stina Auer! Jag kan i alla fall bara prata för mig själv (men tror att många håller med) att alla kvinnor skulle ha en Stina Auer i sitt liv. Du är fantastisk och så glad jag blir av detta, Att ni ska bli föräldrar. Min storebror och hans fästmö är just nu i detta nu på BB Stockholm och föder fram en brorsdotter till mig. Det är så fint när fantastiska mäniskor (dom man känner och dom man inte känner) får sätta dessa underbara juveler till världen! må gott fina Stina!
    Björnbär är ett tips med MYCKET gärn i. Men du kanske mår illa av det? Lycka till i alla fall och jag ser fram emot att följa din väg som gravid. STOR varm kram! Sandra

    ReplyDelete
  4. Gud jag ryser! Har inte vart inne på din blogg sen i måndags och såg nyheten först nu. Ett oerhört stort GRATTIS till dig Stina! Jag trodde inte att man kunde bli så glad för en person som man inte känner men det kan man, märker jag nu. Du är en fantastisk människa och du kommer bli en lika fantastisk mamma. <3
    All lycka önskar jag dig! Du förtjänar allt det bästa som finns i världen.
    Varma kramar!

    ReplyDelete
  5. Grattis till det lilla stjärnskottet i magen!
    Vad underbart med ett så önskat liv som ska få komma till er!
    Jag har själv precis blivit mamma(lill-korven blir sju veckor idag:)och jag hade Gravt Gravidillamående(Hyperemesis Gravidarum)i 8 månader..
    Jag spydde 5-15 ggr per dag,extremt illamående,sov mest hela tiden då det var det enda jag orkade med och klarade enbart av att äta enskilda rätter(åt mycket ärtsoppa,fiberrostmackor och glass:)
    Jag läste att sådana tillstånd kan förvärras på grund av att man redan är hormon-känslig och jag som läst din blogg ett tag vet att du har migrän precis som jag(jag får migrän vid brist på sömn men mest vid ägglossning och första dagarna mens).
    Inte för att det kanske underlättar ditt mående,men det förklarar kanske en del.
    Stort lycka till och hoppas ditt mående snart blir bättre!

    ReplyDelete
  6. You are so sweet... :) You'll be a wonderful mamma.

    ReplyDelete
  7. Jag fick en järninjektion ist för tabl. S Ferr var nere på 5. Jag kräktes bara upp tabl så jag fick inj istället.. Efter det så blev järnvärdet bra och har hållit sig bra. 3 veckor kvar! 3 veckor kvar tills jag får hålla i vår lilla bebis. Längtar så.

    ReplyDelete
  8. Har läst din blogg länge men aldrig kommenterat. Jag förstod redan när du skrev i november (?!) nånting i stil med "Jesus christ superstar" att det nog var en bebbe på gång. Vad annars kan vara så världsomvälvande?! Så mycket Grattis till dig och man!
    Vet du vad, det kommer att bli ett otroligt vackert barn!

    /kml

    Ps Hoppas att du har någon bra barnmorska nu under graviditeten!! Är nyfiken på var du går... :-)

    ReplyDelete
  9. Stort, stort grattis till det allra största...
    Jag var väldigt anemisk som gravid, och det är viktigt att det inte gâr för lângt. Vila mycket och ät blodmat och kött. Tänk pa att kroppen har lättare att tillgodogöra sig järn frân kött än frân vegetariska järnkällor!
    XXX
    Sara

    ReplyDelete
  10. Grattis Stina! Jag bor i USA (darav bristen pa prickar over vissa bokstaver...) och har nu 2 underbara sma barn med min man, en tjej pa 2,5 och en liten kille pa 3 manader. Jag hade turen att ha ratt latta graviditeter och forlossningar och onskar detta for dig ocksa. Forsta trimestern ar ju tuff med trotthet och illamaende, men sedan borde det latta lite. Jag far ocksa migran da och da, men ville dela med mig av det allra basta under mina graviditeter: Ingen migran pa hela tiden! (Sedan kom den tillbaka tyvarr, men det var himmelskt att inte behova bry mig om det jakla huvudet).
    Ja det var allt jag ville saga--forutom att du har de vackraste agodelar! Din stil och dina fantastiska klader och vaskor...ahhhhh!
    Nar jag kommer hem till Sverige kanske jag soker upp dig for lite botox, vem vet!? :)
    Cecilia

    ReplyDelete
  11. Vackra Stina,

    Jag såg nu att min kommetar på förra inlägget inte kom med, så jag försöker igen.

    När du skrev att du hade en nyhet att berätta måste jag erkänna att jag hoppas, från djupet av mitt hjärta, att du var gravid. Jag har läst din blogg, varje inlägg, med omsorg sedan du började blogga. Du är min förebild och inspiration. Tack vare dig och din ständiga uppmuntran till positivt tänkande, börjar mitt liv nu ta den vändning jag så länge önskat.

    Jag fick gåshud av inlägget och din söta lilla mage. Jag började gråta och det gör jag även nu. Det är konstigt när jag inte känner dig, att ord och bilder kan påverka så mycket. Konstigt- och helt fantastiskt.

    När jag först förstod att du inte kunde få barn har jag, med jämna mellanrum, tänkt på det och på dig. Jag har önskat så innerligt att du en dag ska få barn. Jag har känt, precis som du, att du är född för att en dag bli mamma. Jag är så lycklig för din skull! JAG har pirr i magen, känner mig upprymd och uppspelt, kan bara tänka mig hur du känner dig :)

    Du kommer bli en otrolig mamma Stina. Jag är så otroligt glad för dig, för din man och familj. All lycka och kärlek till dig/er och TACK för att du är den du är och bidrar med lycka och positiv energi i mitt liv!

    Stor kram,
    Martina

    ReplyDelete
  12. Hej Stina!
    Först och främst grattis till graviditet och den nyfunna mannen, önskar er alla lycka!

    Jag har läst din blogg under nästan ett års tid nu och blir ständigt lika glad av bloggen där du sprider värme och positivt tänkande på ett underbart sätt. Undrar nu om det finns böcker om positivt tänkande eller dylikt du rekommenderar?

    ReplyDelete
  13. Lycka till med allting! Jag tror att det kommer klä dig att ha en liten bebis i magen, och jag tror att du kommer bli en underbar mor.

    Tusen kramar till dig, din man och den lille

    ReplyDelete
  14. Ja visst är det härligt med nätkärleken! Jag kan känna en sådan samhörighet med egentligen okända personer i både glada och jobbiga situationer. Jag tror att de allra flesta som läser din blogg känner att du verkar vara en varm och känslig person och därför blir man otroligt glad för din och din mans skull.

    ReplyDelete
  15. hej sötaste stina......
    är ni gifta????????

    ReplyDelete
  16. Jätte, jättegrattis!

    ReplyDelete
  17. Grattis till lyckan! Jag såg faktiskt dig och din man samt föräldrar på Sturehof förra helgen, ni såg alla väldigt glada och fina ut! Tack för din fina blogg och inspiration. / hälsningar från London

    ReplyDelete
  18. Alldeles alldeles underbart. Har följt dig länge, och detta är helt magiskt! Stort grattis! (-och som en vännina till mig sa när hon tokkräktes varje dag i 5 månader: Den obehagliga känslan försvinner när jag tänker på att det är en bäbis i magen. Otroligt fint och kärleksfullt sagt tycker jag!)

    ReplyDelete
  19. Massa grattis Stina! Du är så himla fin!
    Puss o kram

    ReplyDelete
  20. Dear Stina,som inte heller fick med mitt inlägg till förra inlägget, ett jättegrattis till er båda du kommer bli en fantastisk mor jag hoppas du kommer må bättre snart har följt din blogg som så många andra har och även jag är mor till en underbar pojk på snart ett o ett halvt.det är verkligen lycka att bli mor. Åker till USA med min lilla familj om du önskar nått till er bebis let Me know.
    Kramar
    Agnieszka

    ReplyDelete
  21. Stina! Stort grattis till er båda! Jag började gråta av lycka när jag läste att du var gravid. Jag läser din blogg nästan dagligen men hade missat inlägget där du berättade om den härliga nyheten! Jag läser många bloggar men det är ingen som är så ärlig och skriver från hjärtat som du och det är nog därför som du väcker så starka känslor hos mig. Jag minns när du så gärna ville bli gravid i ditt tidigare förhållande och då led jag med dig när det inte lyckades. Och nu har du det största lilla miraklet i din mage! Hoppas att illamåendet ger med sig så att du kan njuta av att vara gravid. Du kommer att bli världens bästa mamma Stina!

    ReplyDelete
  22. Grattis till graviditeten!

    Jag undrar om fraxel-laser kan ta bort påsar under ögonen?

    ReplyDelete
  23. Åhh vad glad jag är för er skull,blev överlycklig när jag nyss gick in hit och läste att du ska bli mamma,all lycka till er! Kram Katja

    ReplyDelete
  24. Stort grattis till dig Stina, detta är fantastiska nyheter! Jag har följt din blogg i flera år men kommenterar allt för sällan. Jag har verkligen känt med dig i de motgångar som drabbat dig och det är verkligen så underbart roligt att läsa att du äntligen ska få ditt efterlängtade barn <3 All lycka och kärlek till er!
    Nina

    ReplyDelete
  25. Fan Stina. Jag gillar dig verkligen.
    Och det är i inte ofta jag verkligen tycker om någon ska du veta.

    ReplyDelete