Sunday, January 23, 2011

My two favorites


Gud vilken underbar dag! Jag älskar att fylla år och anordna tillställningar trots att det kräver galet mycket inköp, planering, fixing och trixing. Jag tycker det är så trevligt att få bjuda på hemlagad mat och se alla människor jag älskar och tycker så mycket om - samlas hemma hos mig och njuta, dinera och ha det trevligt samtidigt. Det är bland det mysigaste jag vet.
På grund av min bristande hälsa (illamående) de senaste månaderna vågade jag inte lägga mitt firande på kvällen vilket jag i vanlig ordning gör, utan vid tre fick gästerna behaga komma. Turligen börjar jag faktiskt må lite bättre nu, den nya medicinen eller att allt börjar vända återstår att se.
Jag hade länge planerat att laga till mina två favoriträtter. En rejäl skagenröra med löjrom och morotskakor med glasyr minst två centimeter. 25 personer kom och då hade ändå åtta ringt sig sjuka. 3kg (när räkorna var skalade) hade jag i skagenröran och 600gr (!) av finaste, beställd löjrom.
Jag personligen gillar när det är betydligt mer räkor än majonäs och creme fraishe - det ska vara en "räkig" skagen om jag ska vara nöjd och det visade sig utmärkt, för den var mycket uppskattad. M hade med sig Champagne från Schweiz och det blev så lyckat! 
Jag fick fantastiska presenter och känner sådan enorm kärlek för alla fina människor jag har i mitt liv. Det var också en mycket vacker känsla att få fylla 31 år och dessutom vara gravid på det. 

Tack för alla gratulationer på mail och i kommentarsfältet!



Stinas Skagenröra för 4 pers

(för 24 personer jag gjorde så att jag multiplicerade alla innehåll med 6 men rörde inte i allt samtidigt utan såg hur konsistensen utformades och smakade hela tiden av):


  • Ca: 500gr handskalade lyxräkor, använd ej de i vatten då de blir för vattnigt, riktiga räkor ska det vara (jag använde 3kg skalade räkor)
  • 1dl majonäs (jag använde ca: 5dl majonäs)
  • 1dl creme fraishe (jag använde ca: 5 dl creme fraishe) 
  • Några droppar Tabasco (ca: 10 droppar max)
  • Några droppar Worchestershire sås (ca: 1 tsk)
  • Mycket hackad dill (två stycken dillkrukor hackade jag i)
  • Salt och svartpeppar
  • Lite pressad citronsaft
Skala räkorna. Häll dem i en bunke och tillsätt creme fraishen och majonäsen men se hela tiden till att det inte blir för kletigt, räkorna ska vara mer än själva röran. Droppa i Tabascon och Worchestershiresåsen. Smaka hela tiden av. Det ska inte smaka Tabasco, inte vara starkt. Pudra på salt och peppar. Smaka av. Pressa lite citronsaft över och häll i dillen. Det ska vara ordentligt med dill för det ger mycket fin smak till. 
Se till att servera med rikligt med löjrom. Löjrom är hiskeligt dyrt men smakar minst fisk och är ljuvligt till. Servera med en citronklyfta, dillkvist och formfranska som du stekt i smör och delat på mitten. 




17 comments:

  1. Stina,
    I have also not a very good health neither always something bad we can say.... not sdo grave but disturbing my life, and I have no children, but I used my mother saying at that the time (a long time ago..) that after a child all will disapear. May be it would hab^ve been true and you migraines etc etc will disapear.
    It's all I wish you dear Stina.

    ReplyDelete
  2. Grattis i efterskott fina du! Både till lilla loppan i magen och att fylla 31! Det låter som en fantastisk dag både för dig och dina gäster, vilken lycka!
    Jag har läst din blogg länge länge men som många andra är jag dålig på att kommentera... Hoppas det börjar vända med ditt illamående jag vet hur jobbigt det kan vara.
    Om du har tid och ork nån gång, så skulle jag bli så glad om du la ut ditt skagenrecept, jag lyckas aldrig med min så som jag vill ha den. Ha en fin söndag, kram!

    ReplyDelete
  3. Tack för igår...Nu ska vi på formexmässan i Älvsjö och kolla på alla nyheter som kommer till butikerna i vår...pappa o mamma

    ReplyDelete
  4. Det där är Tore Wretmans recept. Det är så himla fantastiskt bra!
    / skagen älskare

    ReplyDelete
  5. Vilka tabl är det du äter? Jag äter Lergigan Comp. Har gjort det nu i 9 mån.. De hjälper liksom inte längre. Men snart, mkt snart hoppas jag få slippa äta dem!

    ReplyDelete
  6. Hi Stina,

    Happy b-day. I'm glad it was a blast :-)

    If you ever come to Copenhagen, come say hello in our little food empire :-)

    KR
    Ditte

    ReplyDelete
  7. Grattis i efterskott!!! Du är den glammigaste av alla bloggare. Älskar din blogg. Kram från Micke, som följt din blogg länge.

    ReplyDelete
  8. Hej Lena här vad kul med receptet..vore kul o se dina fina presenter.

    Fin blogg

    Mvh
    Lena

    ReplyDelete
  9. Hej:) Undar om du kan komma med något bra tips. Har en vän som fyller år snart, och vill verkligen ge henne något speciellt. Har du något/några bra förslag? Jag har såå dålig fantasi. Hoppas du har en bra kväll, och grattis igen:) Kram

    ReplyDelete
  10. Grattis i efterskott allra finaste, vackraste Stina! Du är en sådan förebild, stilikon och husgud för mig. Är så glad för att du är så lycklig. Största kramarna, lycka och välgång! Victoria

    ReplyDelete
  11. Grattis i efterskott! Ska testa ditt Skagenrecept :)

    ReplyDelete
  12. Men gud så gott det där såg ut! Håller med dig, skagenröra ska bestå till största del av räkor och löjrom, inte kladd... och så ska det vara mycket frosting på morotskakan, åh, den är ju så god! KRAM

    ReplyDelete
  13. Uta: We can hope so! That would be lovely! Hope that you are well and in good health! Take care!

    Camilla: Din önskan blev min lag.

    Anonym: Är det? Jag fick lite av det från en väninna, den andra delen av en kock som gör egen skagen i Östermalmshallen, resterande är klassiker.

    Anonym: Vad är hon för typ? Jag älskar att få dyra doftljus, Från Byredo "Boheme" är min favorit. Annars kanske någon fin klänning eller högklackade skor om du vet hennes stil och storlek. Är hon en riktigt nära vän skulle du kunna samla alla snygga bilder du har på henne och på henne och dig, klistra in i ett fint album och kanske bjuda henne på restaurang? Jag tycker också om att få allt som man kanske inte unnar sig själv ibland. Fint kan också vara att köpa en stor korg, fylla med exotiska frukter, en god Rom eller några vinflaskor, härliga sylter, lite dyrare kex, ost och mörk choklad eller något som hon gillar.

    Victoria: Så fint sagt. Tack!

    Cecilia: You better!

    Lotta: Precis! Kram

    Micke: Nämen! Tack! Så kul med manliga läsare!

    Anna: Lergigan och Postafen. Men är det bara jag eller blir man ÄNNU tröttare av dessa? Känns som om jag försöker hålla mig vaken med sömntablett.

    Ditte: Which restaurant do you have?

    ReplyDelete
  14. Stina - Grattis i efterskott, och vilken underbart god skagen du verkar ha bjudit dina nära på! Måste prova! Förresten - JA, du blir ännu tröttare av de tabletterna.... Postafen var triangelmärkt tidigare :-( Det är hemskt med gravidillamående, jag blev också mycket sämre på kvällstid. Höll i sig i 4-5 månader och kom tillbaka lite mot slutet, däremot så har jag sluppit migrän helt vid båda mina graviditeter!Yay för det! Ta hand om dig, nu ska jag snusa snart10månaders ;-)

    ReplyDelete
  15. Stina den första månaden med lergigan sov jag konstant.. Sen blir ju kroppen van. Nu försöker jag sluta ta den, vill inte att bebis ska få abstinens när den kommer ut om 2 veckor.. Men jag mår illa o spyr ännu.

    ReplyDelete
  16. Www.fiskeboersen.dkJanuary 25, 2011 at 9:29 PM

    Our little Empire is a very small sushi restaurant - more likely a take away, a wok shop with stir fried food, a butcher and a little fish shop and a shoe shop on the way.

    ReplyDelete