Thursday, January 20, 2011

The right thinking


I går hade jag ett samtal med en god vän som just nu befinner sig i ett skede i livet där allt känns svart och hopplöst. Om det någonsin är viktigt med att veta hur man ska och inte ska tänka under människans livsgång - så är det under just dessa perioder. När vi är inne i en positiv spiral är det betydligt lättare att rent instinktivt se ljusare på händelser och saker runtomkring, vara snällare mot medmänniskor och droppa mindre negativa kommentarer. Men det är i tider då man mår dåligt och kanske har tappat lusten och fokus som du måste vara mycket mer medveten på hur dina tankar och känslor vandrar och vad du säger och gör.
En vanlig aspekt som alla går igenom titt som tätt är känslan att ekonomin inte är något vidare. Du oroar dig för att pengarna inte ska räcka till och ser redan för dig nästa månad hur snålt du måste leva och hur tråkigt det kommer bli. Du ser på alla andra som verkar ha mycket mer pengar än du med en bitande avund och du blir genast avundsjuk och kan inte sova av frustration, rädsla och oro över hur du ska komma ut ur situationen.
Precis samma sak är det med saker du vill ha i ditt liv men som du inte har. Kärlek, hälsa, barn, dyra designerkläder, en fin bil, ett bra och utvecklande jobb, en snyggare kropp etc. Du tittar med avund på dem som har vad än du kan tänkas vilja ha och ofta genomsyrar din bitterhet i något vass kommentar till en kollega "Okej hon kanske har en jättesnygg kropp, men du ska bara veta att hennes man säkert är otrogen ..." eller "Kolla hennes nya väska, hur kan hon ha råd med den där? Hon försöker verkligen köpa till sig lycka bla, bla bla ..." Det är mer vanligt än ovanligt kan jag be att få tala om. 
Med dessa små kommentarer hit och dit till människor runtom skapar du ditt eget öde. Och många gånger är det inte ens kommentarer, utan det är tankar du tänker om folk runtom dig, människor på bussen, på dagis, på din arbetsplats, dina grannar, bästa vänner ... överallt genomsyras många av avundsjuka och en känsla av att vi inte tycker andra förtjänar det de har och att du egentligen borde ha vad än de har.

Problemet med dessa två scenarion som alla kan känna igen sig i - är att attraktionslagen/energier fungerar enklare än vi tror. Det du tänker på, pratar om, lever som - blir din verklighet. Vilket i stora drag innebär att om du oroar dig för din ekonomi, om du ser avundsjukt på dem som mer pengar har, om du är frustrerad och orolig över hur nästa månad kommer se ut rent ekonomiskt ... ja då är det mer av EXAKT DET som du attraherar. Du attraherar mindre pengar, färre positiva lösningar, mindre möjligheter till att det ska lösa sig för att inte tala om hur mycket negativ energi du lockar till dig för att du är avundsjuk på andra människor. 

Samma sak med avundsjuka över människor och vad de har i allmänhet. Är du avundsjuk på hur snygg din kollega är och att hon verkar kunna äta allt utan att gå upp i vikt - ja då attraherar du mer problem för din egen vikt. Du kommer attrahera mer sekvenser där du gör saker som inte är positiva för att ta hand om din vikt mer. Samma sak med kärlek. Om du tittar på alla kärlekspar och känner/tänker "Fy fabian vad de kladdar på varandra öppet" eller "Är hennes kille inte lite för sliskigt romantisk" eller "Hur han kunde få henne det är för mig offattbart" så attraherar du ännu mindre kärlek och mindre möjligheter till att träffa någon i ditt liv och i slutändan lockar du till dig mindre möjligheter att själv få ett lyckligt och kärleksfullt förhållande. För allt du tänker och känner, oavsett om det är positivt eller negativt kommer  oavsett in i ditt liv mer och mer och mer.
För att inte tala om elaka tankar vi sänder till andra människor av ren vana, för att vi alltid gjort så. "Gud så vidrig färg till hennes hudton" eller "Är inte hon lite för gammal för att gå klädd så där" eller "Men titta, alltså hennes barn är ju alltid skitiga, har hon ingen tvättmaskin?". Om alla dessa människor som skickade ut tankar eller kommentarer på det här viset bara visste att det enda detta resulterar i är tusen gånger mer negativa händelser direkt in i sin egna liv och lika många vassa tankar/kommentarer direkt tillbaka till dem från andra människor.

Allt i livet du sänder ut - kommer direkt tillbaka till dig i tiodubbel form. Tittar du cyniskt på en annan människa kommer tio människor titta cyniskt och nedvärderande på dig - men samtidigt, ler du vänligt mot en annan människa med värme - kommer tio andra le värmande mot dig.

Har du redan i en situation tänkt en elak tanke mot någon/någonting går det utmärkt att "ångra" den tanken och i stället ändra tanken, "tänka förlåt" och skicka ut en ny fin, snäll och positiv, även om den är lite framtvingad. Ibland kan man behöva tvinga fram snälla tankar om man är mycket van vid att den första tanken/känslan inför andra människor oftast ter sig elak, negativ eller med avund.

För du måste lära dig att TÄNKA och KÄNNA rätt saker. Du måste förstå att allt du har i ditt liv just nu, positivt som negativt är saker du dragit till dig själv. Ingen annan har försett dig där du är. Du och alena du. Många gånger för att du inte vet hur du ska tänka och heller inte visste det innan och bara låter handlingar, tankar och känslor virvla fritt. När det fanns något du vill ha i ditt liv gick du snarare och tänkte på hur orättvist det är för att du inte har, oro över att du inte kommer få det i stället för att känna lugnet och tryggheten i att du med all säkerhet VET att du kommer få in vad det än må vara i ditt liv. 
Det är så enkelt när man vet hur man ska göra och livsfarligt när man inte har någon kontroll alls.
Denna typ av kunskap skulle jag säga är det viktigaste av allt du kan lära dig i livet och det viktigaste du kan förmedla till dina barn och vänner. Att de styr över sina liv och öden själva och att allt du vill ha i ditt liv kommer du få, om du tänker och känner säkerhet i det.

I stället för att ens tänka negativt i beträffande din ekonomi ska du strunta i att oroa dig och BARA FOKUSERA på lösningar, visualisera hur mycket pengar du har och kommer få, hur underbart det är att kunna göra vad man vill och köpa vad man vill, hur underbart det är att gå in på sin internetbank och se ett härligt belopp där. Känn lugnet. Försök att inte inte tänka på att inte tänka negativt, då tänker du ju undermedvetet negativt ändå - strunta i det och fokusera på att bara tänka på härliga lösningar, se framför dig hur du vill ha det, känn den känslan (mycket viktigt) och känn lugnet i den vetskapen.
Samma sak med kärlek. Se din blivande partner framför dig. Hur ni vaknar upp bredvid varandra på morgonen, gosandes, hur lycklig du är med den personen och hur den personen älskar dig villkorslöst tillbaka. Se hur han/hon ser ut, är, vad ni gör tillsammans och känn lugnet i det. Att han/hon kommer väldigt snart och att du kan se er tillsammans, känna det ni har och se på alla andra lyckliga par med glädje och en lycka för deras skull, att de funnit varandra - så kommer du attrahera precis samma underbara kärlek.

Detta gäller hela tiden. Istället för att titta på människor i din omgivning, på tv eller vart du än befinner dig i just den minuten med avund, syrlighet, bitterhet - ska du se vad de har som du vill ha och känna glädje för deras skull. Var glad för att din kollega är så snygg och klär sig så snyggt så kommer du attrahera en stilkänsla också och du kommer attrahera möjligheter för dig själv att ta hand om dig så att du också blir snyggare. Titta på dem med pengar och var genuint glad för deras skull, känn glädjen å deras vägnar och tänk fina tankar om dem, att du är glad för deras skull att det har så mycket pengar att de kan bada i dem - så kommer du attrahera massa möjligheter till att pengar kommer komma in i ditt liv, möjligheter till briljanta ideér där du kan tjäna mer pengar.
Är det någon som alltid är frisk och lycklig - var glad för hennes/hans skull. Känn glädje för vem det än må vara och du kommer få ta del av samma sak. Det är makalöst när man börjar tänka så om alla för då tänker alla så om en själv och det är underbart att få ta del av hur livet plötsligen byter riktning och blir mer och mer soligt, positivt, skönt och behagligt.

Att börja förändra sitt liv, inte fysiskt utan på en helt annan nivå, en nivå som vi skulle kunna kalla en andlig/universell/medvetande nivå kräver till sin början mycket ansträngning. Nästan varje minut i vaken tillstånd kan behöva medvetenhet och att du verkligen är närvarande i vad du gör, tänker, känner och hur du agerar. Men när det gått ett par dagar, en vecka och du verkligen ändrat dina fladdrande tankar till att medvetet styras - sker det för nästan 99 procent av alla en makalös upplevelse till att små saker börjar förändras och ger positiva inslag här och där. Fortsätter man då brukar större och större positiva händelser äga rum och då börjar du också koppla detta till att du faktiskt tänkt annorlunda, bättre, beträffande vad det än må vara. Och den känslan, att du själv varit aktiv att föra in detta positiva i ditt liv, föder en glädje och nyfikenhet att du kan och lyckas och det i sin tur bringar ännu mer positivt och så är spiralen igång.

Att vara/befinna sig i en negativ spiral, ett tungt skede i livet må vara tufft, men för mig är det nästan alltid så att de mest fantastiska händelserna har skett efter det att jag tagit tag i mig själv, mitt liv, krypit bort från offerkoftan och med bestämda tag från en dag till en annan börjat tänka rätt igen, känna rätt saker och fokusera på att visualisera, visualisera, visualisera allt jag vill ha i mitt liv och känna att jag VET att det är på väg till mig och känna lugnet och tryggheten i det. När jag väl tagit mig i kragen och ändrat hela min vakna vardag - sker det alltid mirakel. De är små från början men tillräckliga för att jag ska få lite mer energi till att fortsätta tänka/känna/handla rätt.

De största positiva förändringarna i mitt liv har ALLTID kommit efter jag varit nere på botten (och då givetvis inte tänkt/känt/handlat rätt - snarare fokuserat på allt jag inte har i mitt liv, hur dåligt jag mår och inte sett lösningar).
Mitt ljusa liv just nu är en frukt jag fått skörda efter en vansinnigt jobbig och negativ period. Där jag jag tillslut såg på mig själv utifrån och tänkte att "Stina, du vet så mycket bättre, du är så mycket klokare - ta tag i det här nu". Även jag, som hållit på med dessa ting så länge tappar ibland fotfästet och rycks med i min egen negativa gegga som jag själv gör större och större för att jag fokuserar ännu mer på allt det jobbigt i stället för att verkligen göra allt i min makt för att tänka på allt jag vill ha och redan har.

Så jag är av den starka tron att det ibland är bra att hamna i dessa negativa spiraler - så att man kan arbeta med att ta sig ur dem. För det är en fantastisk utvecklingsresa varje gång och det gör stort för människan att inse att man själv kan vända en situation till en annan. Och som sagt, de största positiva händelserna har en förmåga att komma som ett resultat efter perioder som är svåra - men som man medvetet förändrat. Det är som om universum sett hur mycket man försökt, kämpat med näbbar och klor och när man gjort det tillräckligt länge, när man förändrat dessa tre viktiga aspekter i livet - tankarna, känslorna och handlingarna - har man samtidigt lärt sig massor och fått ny underbar kunskap - och då kommer belöningen.

(necklace: Åsitas)

44 comments:

  1. Du är fantastisk! Detta inlägget är precis vad jag behövde läsa idag. Ska skriva ut det och spara. Ha en underbar dag fina du! & stort Grattis till livet i magen <3

    Kram

    ReplyDelete
  2. Hej! Underbart inlägg som kräver några genomläsningar till - med eftertanke - och inte bara denna hastiga.
    Dock "distraheras" jag redan i bilden av ditt underbara halsband (hur ytligt det än är med tanke på budskapet du framför) och måste bara fråga - varifrån kommer det?? Är det köpt nyligen? MVH Laila

    ReplyDelete
  3. Stina! Du är så fantastiskt vacker på in och utsidan!

    att sättas på prov under vissa perioder kan vara nog så tungt men jag är som du, säker på att det kommer nåt gott ur dessa situationer även om det kan vara svårt att se dem just då! ...att visualisera och tänka goda fina tankar om sig själv och sina medmänniskor gör att världen blir lite finare och allt du önskar kan du få!

    Ha en fantastik dag!
    Love, light & happiness!

    ReplyDelete
  4. Laila: Det står i inlägget, under. Halsbandet kommer från det svenska märket Åsitas och jag köpte det i våras tror jag att det var. 3000kr ungefär. Jag har två stora halsband, örhängen till och ett gigantiskt armband som jag alla älskar till enklare basplagg som en t-shirt.

    kolla länken här.
    http://www.frozza.se/varumarken/asitas-c-267-1.aspx

    ReplyDelete
  5. Hej Stina,

    Vilka härliga skrivna rader! Du är såå klok, du har så rätt i det du skriver.
    Jag har en fråga till dig. Jag har varit lite krasslig ett tag och vill teckna en privat sjukvårdsförsäkring. Tänkte fråga om du har någon eller kan ge tips.

    Mycket tacksam för svar! Lycka till med bebisen och allt! Kram

    ReplyDelete
  6. Hej Stina!
    Skrev inlägg för en stund sen men det kom inte fram, men det dyker kanske upp då får du ursäkta för att det blir flera med samma innehåll.
    Det jag ville säga var att jag önskar jag kunde ta till mig detta tänkande du har berättat om här. Jag "letar" just nu efter något som kan hjälpa mig i en jobbig situation jag befinner mig i.
    Har i flera år varit sjukskriven pga fibromyalgi. Men blir till sommaren utskriven från försäkringskassan, och detta gör mig så orolig eftersom jag inte orkar med ett arbete nu.
    I april dog min mamma i lungcancer, alldeles för tidigt, hon skulle fyllt 60 år och att se henne lida så av detta är en jobbig syn än idag i mina tankar.Har nog inte förstått ännu att hon inte finns mer. Samtidigt fick min bästa barndomsvän bröstcancer, vilket kändes så overkligt, men hennes prognos är som tur är god.
    Jag behöver något i mitt liv som gör att jag kan tänka och fokusera på ett annat sätt, och detta lät så otroligt att jag hopppas jag kan lära mig detta. Tack för att du berättade och skrev så vackert.
    Må så gott, önskar Annika i Västerås.

    ReplyDelete
  7. Underbart sagt, det var som en uppenbarelse att läsa det du skrivit! Är så lätt att tänka negativt om hur bra andra har det, är själv hopplös på det, men nu ska det banne mig bli ändring! inga dömande och nedvärderande tankar om varken mig själv eller andra. Positivitet är ett bra ord att leva efter, det ska jag göra!

    ReplyDelete
  8. Hej!

    Vet att du är en stor "anhängare" av The secret och jag har just börjat läsa den och har hittils börjat inse vilken underbar bok det är, eller ja det är ju egentligen en livsstil. Tycker att du i detta inlägg mycket bra poängterar just vad The secret menar och jag känner att det blir mer påtagligt.

    :)

    ReplyDelete
  9. Huvudet på spiken Stina! Visst är det så, och visst är det jobbigt att vända negativa tankar till positiva, men ju mer man gör det, desto lättare blir det och till slut blir det per automatik.

    All lycka till dig, och precis som tidigare kommentator så gillade jag verkligen ditt halsband, sååå classy till t-shirten!

    Du inspirerar!

    ReplyDelete
  10. Jättebra inlägg! Jag är också ett stort fan av attraktionslagen och skördar med stor förtjusning frukterna av mina positiva förväntningar. Snacka om psykologi & kvantfysik på steroider!

    Det som utspelas i ens verklighet är inget annat än ens vanligaste fokuseringar, dvs. tankar som vuxit till övertygelser genom att man upprepat dem tillräckligt ofta. Därför lönar det sig att vara mycket kräsen med vilka "sanningar" man väljer att älta i sitt huvud.

    Btw, jag har precis lanserat en hemsida med lättbegripliga guider som förklarar attraktionslagen på ett mycket klarare sätt än The Secret gör. Välkommen till www.attraktionslagen.info!

    ReplyDelete
  11. Tack för ett fantastiskt inlägg. Jag behövde verkligen få mig en puff i rätt riktning då jag på sistone varit så missnöjd med min situation och negativ mot mig själv och min stackars omgivning.
    Jag kommer läsa detta inlägg många gånger för det är så bra och jag behöver bli påmind. Jag tittar ofta tillbaka på äldre inlägg i din blogg och blir inspirerad.
    Stina, jag tycker du ska ge ut det bästa ur din blogg i bokform. Kloka inlägg blandat med frosseri av vackra bilder.

    Kram Karin

    ReplyDelete
  12. Tack för ett bra inlägg, man behöver ständigt påminnas. Du har så rätt i det du skriver. Jag visualiserade en man med alla de egenskaper jag önskar och plötsligt fanns han i mitt liv! Vi har nu varit tillsammans i ett år snart och tjuvkikade i veckan på förlovningsring.
    Efter många år av motvind är det fantastiskt!

    Jag försöker även visualisera att jag tillfrisknar från min kroniska sjukdom som tar så mycket av mitt liv. Och kanske blir den drömmen sanning en dag. Men fram till dess ska jag verkligen ta fasta på dina ord och tänka positivt.

    Många Varma Hjärtan till dig och livet!
    // Stina

    ReplyDelete
  13. Dear Stina,
    It is a wonderful post indeed.People can learn many tips about law of atraction from this post.The good side is you are writing about your own experiences,we are not reading from a book,you did this procedure and you saw the good results in your own life.This is the point I think and you are such a good and real model for the readers .For my self at the beginning I thought this blog is about fashion,lifestyle ,good taste and travel,of course I loved all them but on the other hand you have a very strong life vision, understanding other people,trying to help them to get a better life with a smart and wiser method.For me you are like a life coach affecting me with your positive energy and ideas.
    Warm regards
    Canan

    ReplyDelete
  14. Praktiserar dessa regler och lagar majoriteten av min tid, men ibland slinker man onekligen dit. Generellt sett tycker jag att jag lyckas hålla mig till bra, positiva, visualiserande tankar som mycket riktigt gör att jag får skörda frukterna av mina egna tankar. Det är så intressant att mammas devis och livstips "som du bäddar får du ligga", som jag tyckte var så banalt när jag var ung, är det jag lever mest efter idag. Ibland genererar det dock frustration för mig då jag inte riktigt "finner rätt" bland tankarna. Speciellt två situationer är för mig svåra att komma runt. De är inte de vanliga som gäller individens utseende, vad någon förtjänat eller hur lång en annan person kommit i sin karriär. Det faller sig naturlig för mig att fokusera, visualisera positiva tankar. Mitt problem och den fråga jag tänkt ställa dig en längre period handlar istället om 2 vardagssituationer som skapar något av ett problem för mig, det är svårt att inte inombords sucka och rulla med ögonen trots att jag försöker. Så...hur tänker du?

    Det första gäller en person på min arbetsplats som genererar dåliga arbetsmiljö både för mig och andra genom att vara ständigt provocerande "for the fun of it", fun for him maybe, men för oss andra blir det mkt tröttsamt att hela tiden ha en person som konstant säger saker bara för att då en reaktion, och som när reaktionen kommer inte kan hantera det utan blir på dåligt humör mm. Att denne heller inte arbetar, är borta på luncher som är på tok för länge bidrar inte till mindre irritation, tillsut blir vi allihopa irriterade av personens blotta uppenbarelse. Denne är dock väldigt bra på "skitsnacket" och hänger mkt med cheferna i "rökrutan" och blir därför också belönmad och får bättre förmåner/tjänst mm. Jag har verkligen rannsakat mig själv och gått igenom mina egna tankar och demoner så att det inte handlar om avundsjuka på dennes framgång eller liknande. Det må låta banalt men är än dock ett vardagligt problem som är svårt att komma runt när det står mig upp i halsen. Har du ngt tips vore jag iaf oerhört tacksam!

    Det andra rör gemene mans beteende exempelvis på stan. MÄnniskor som bufflar sig fram, tränger sig framför min höggravida vän och tvingar henne att nästan kasta sig åt sidan när de kommer och knuffas och är allmänt ohyffsade. MÄnniskor som helt enkelt beteer sig mkt dåligt. Frustrationerna jag känner efter några timmar på stan med sådant beteende gör mig fullkomligt galen ibland. Tid till annan lyckas jag komma runt det genom att tänka på att jag inte vet vilken verklighet de lever i, hur de mår, vad de har varit med om och att de inte behöver ligga något ont bakom det, de kanske inte ens är medvetna om det själv. Men ibland så har jag svårt att se hur man kan bete sig så illa/dåligt/irriterande oavsett hur man mår, varit med om eller är medveten om. Tips för detta vore jag också evigt tacksam för.

    Har ingen att diskutera kabbalah med, de gånger jag försöker introducera sådana tankar i grupper med folk som inte vet att jag försöker leva så ogillar ofta att man försöker tänka positivt. De VILL gnälla och tänka negativt och det är därför också svårt att utvecklas i mitt tankesätt när den enda jag bollar med är mig själv..och din blogg också så klart (vilket jag uppsakttar enormt...det är guld värt för mig och det vet du!!!)

    Varma kramar Mary

    ReplyDelete
  15. Underbart skrivet Stina. Det är ju precis så. Jag har nyss (under 2009) upptäckt Hemligheten, Attraktionslagen, Kabbalah mm. Och livet känns så mycket mer meningsfullt. Och helt plötsligt förstår man varför saker och ting skett.

    Jag har själv utan att veta om dessa underbara saker själv gjort det. Lyft mig från det lägsta lägsta och upp igen genom att börja tänka annorlunda.

    Ha det så bra Kram Linda

    ReplyDelete
  16. Kort sagt "man mår som man tänker..." - vilket också är mitt livsmotto - och du verkar ha knäckt koden också :)
    En poet lär ha sagt "the highest form of wisdom is kindness" så sant som det är sagt.

    Mia

    ReplyDelete
  17. hi stina ,
    firt congratulations to you for your pregnancy!!!!

    So i want to learn more about the law of attraction, would you share some of your experiences that you had and how you make your wishes ?!

    hugs samira

    ReplyDelete
  18. True words - learning by doing.

    ReplyDelete
  19. Så fint! Vill och tror att man ur de negativa spiralerna kommer ut nånstans i andra änden med en större självkänsla större tro på sig själv. Tack var dig har jag sedan snart ett år tillbaka börjat tänka i dessa banor, och jag mår så mycket bättre! Tack! Vänligen, Katarina

    ReplyDelete
  20. Fantastiskt skrivet, jag täker ofta på detta men hade inte kunat formulera det så här bra.

    Stort grattis till magen och den lille däri!

    Jag är sugen på att komma till dig för en behandling, har nyligen slutat amma så jag ska unna mig det snart.

    ReplyDelete
  21. Ett stort grattis Stina! Vi blev sååååååå glada!! Vilken lycka! Lilla E kommer få en kompis att leka med! Hoppas att vi ses snart! Många varma kramar Maria C, Eleni C och lilla E!

    ReplyDelete
  22. TACK för att du påminner mig med jämna mellanrum. Det är alldeles för lätt att halka neråt och bli negativ för det ena eller andra. Jag försöker vara "god", sända ut positiva tankar och värna om andra, men när man möter tvärtom är det lätt att tappa taget. Varför är människor, ofta kvinnor, så missunnsamma och ogina? Obegripligt i mina ögon.
    Det är tur att du finns här ute i etern och kan påminna oss om hur vårt beteende kommer igen. Tack. och STOR kram, Lotta

    ReplyDelete
  23. Klokt inlagg...(och precis vad jag behovde efter en usel dag pa jobbet med mycket negativ energi fran mina kollegor!)

    Har du nagra bra tips pa bocker, tidskrifter eller andra inspirerande texter pa samma tema? Jag tycker det e sa fruktansvart intressant men kan liksom inte forklara / bevisa hur attraktionslagen funkar - maste prova!

    Kram pa dig (p.s. du ser superbra ut aven nar du e gravid (aven om du i foregaende inlagg kande dig blek o trott - du ser fab ut!!)
    xx

    ReplyDelete
  24. Tack snälla Stina!

    Det var exakt sådana kloka ord jag behövde höra nu! Jag ska verkligen försöka tänka på rätt sätt.

    Tack för att du delar med dig av din vishet!

    Massor kramar från Bella!

    ReplyDelete
  25. En sak som jag funderade på är hur du tror att ditt visualiserande hjälpte dig att bli gravid och att finna kärleken! För mig känns det nämligen tvärtom; som att du lyckades bli gravid för att du INTE önskade det och tänkte på det (som det där retliga rådet som ofrivilligt gravida ibland får; sluta försök så blir du gravid). Som du beskrev det i din berättelse så var du ju inte beredd att träffa en ny kärlek när din partner försökte ta kontakt med dig första gången. Du ville inte träffa någon så ditt visualiserande tiden innan du träffade honom kan inte ha handlat om att träffa en man och inleda ett nytt förhållande. När ni sedan inledde en relation så antar jag att du heller inte direkt började visualisera och önska en graviditet eftersom du berättade att förhållandet kändes osäkert med tanke på avståndet etc. Hur förklarar du detta? Det känns som ditt visualiserande blev helt "fel" (självklart blev det egentligen helt rätt för dig eftersom det som hänt i ditt liv är fantastiskt)! Men du arbetade ju inte aktivt med dina tankar för att få just det här förhållandet och just den här graviditeten som jag förstår det. Det du önskade var att få vara ifred och ha en givande tid som ensamstående men du träffade istället en man och blev gravid! Jag är nyfiken på hur du förklarar det för jag antar att du själv har funderat? Eller har jag missförstått hur det hela fungerar? OBS jag är inte någon skeptiker av Kabbalah, jag praktiserar inte själv men har ett öppet sinne.

    Sofia

    ReplyDelete
  26. Jättefint skrivet. Jag har några funderingar. Jag tycker det är bra med individuellt ansvar, men ALLT som händer beror inte på en själv? T ex, en nyförlovad superkär tjej som lever ett härligt och sant liv, men blir lämnad av sin kille pga sviktande känslor, har hon attraherat det? Eller har jag missförstått? Är det istället så att en del saker händer bortom vår kontroll men hur man sedan hanterar detta är upp till lagen om attraktion? Jag antar att det är vad du menar med att inte ta på sig offerkoftan.

    En viktig sak, jag tror att man ska vara uppmärksam på depression om en person är väldigt nedstämd. Det är viktigt att veta under den sjukdomen att man har möjlighet att själv påverka, man ser ju allt svart och utan möjligheter. Men det är en sjukdom som kan behöva behandling och som inte alltid läks av tankens kraft. Under tillfrisknandet tror jag dock att det kan hjälpa. Det du skriver om påminner en del om KBT, vilket hjälper väldigt bra mot depression. Att söka behandling och jobba på egen hand när allt är för jobbigt är viktigt!

    ReplyDelete
  27. Sofia: Hej! Jag förstår precis hur du tänker. Jag skriver ju inte allt jag gör och tänker här i bloggen. Men jag ska berätta för dig så att allt blir klarare.
    I mitt tidiagre äktenskap var jag givetvis inte lycklig, då hade jag aldrig skilt mig. Han var världens finaste man men vi hade vuuxit ifrån varandra och jag kände att han inte längre passade in på den mannen jag ville ha. Jag drömde och visulaiserade ofta om en man som var ebtydligt mer kärleksfull, världsvan, passionerad, som älskade samma saker som jag och hade stor portion livslust och livsgnista. Jag drömde också flera gånger att jag skulle prata engelska med mina barn, trots att jag inte kunde bli gravid har jag egenltigen alltid sagt det till alla runtom mig att jag vill sätta mina framtida barn i internationell skola. Även till min ex sa jag detta för jag kände att det vore fantastiskt att ge dem två språk redan från början.
    Ofta såg jag framför mig en lång, mörkhårig man och jag såg ofta framför mig barn vi skulle få. Verkligheten så givetvis helt annorlunda ut men det var så mina visualiseringar och drömmar gick.
    När jag skilde mig ville jag givetvis inet träffa någon omgående men visste på något sätt att jag skulle göra det. Jag och mamma pratade ofta om detta, hon sa, framtidsseende som hon är att hon kände på sig att jag skulle träffa mannen i mitt liv och vara gravid inom ett år. Jag blev nästan arg när hon sa så, jag kunde ju inet bli gravid. Men innerst inne kändes det lite så för mig också, jag kunde så tydligt se detta framför mig.
    När vi sålde vår gemensamma lägenhet stod jag på balkongen ensam och skickade tårögd ut en önskan till "universum". Jag bad till vad det än må vara att oavsett vad, se till att jag kan få bli mamma, och om inte, ge mig ett tecken så att jag vet om jag kan eller inte. Jag visualiserade så starkt att magen vändes ut och in och det var som en övernatudlig styrka som kom inom mig och jag visste att jag skulle få svar. Oavsett vad svaret var. Dagarna efter kunde jag inet tänka på annat än den starka affirmationen jag sänt ut. Kort därefter träffade jag M och några måander senare är jag gravid. M är precis den mörka, passionerade, starka, trygga livsbejakande mannen som jag alltid drömt om och på något sätt visste att jag skulle träffa. Han pratar fem språk vilket innebär att vårt barn kommer prata franska, engelska och svenska från start. Han har ALLA de kvaliteer jag drömt om och visualiserat. Och jag minns så väl den dagen i Monaco när jag var tvungen att berätta för honom att ajg inet kunde bli mamma, då svarade han. Du och jag kommer få barn ihop Stina. Oroa dig inte. Och se vart vi är idag.
    En annan mystisk aspekt i det hela är att när jag och min ex funderade på att adoptera ville jag av någon besynnerlig anledning som ingen förstod adoptera från Colombia. Under flera månader var jag helt besatt av Colombia och läste allt jag fick tag på. M har stor släkt i Colombia och hans mamma arbetade för FN och var därför bosatt i Colombia och uppvuxen där trots att hon inte kom därifrån. Så Colombia kommer bli som vårt tredje hem där vi kommer spendera månag somrar med våra barn.

    Så. Nu förstår du kanske bättre att allt jag haft har jag visualiserat fram på ett eller annat sätt.

    Varm hälsning
    stina

    ReplyDelete
  28. Helt underbart skrivet och väldigt träffande. Jag befinner mig just nu i en väldigt negativ spiral och det känns som den inte har något slut, så dina ord är precis det jag behövde idag.
    Jag vet också hur rätt du har. Sist jag mådde riktigt bra var i somras och det genererade så många positiva händelser under den månaden. Jag blev erbjuden ett nytt jobb, okända människor log och tog kontakt och jag hittade till och med pengar på gatan under den här tiden.
    Det sorgliga är att jag vet varför jag var lycklig då och jag vet vad som drar ner min energi idag, vet bara inte om jag är beredd att offra det jag har för lyckan?

    Tack för din inspirerande text

    Kim

    ReplyDelete
  29. anonym: Stackars dig. Jag hade en privat sjukvårdsförsäkring för något år sedan men massa förmåner som att man fick opereras inom X tid och få komma till en läkare fortare. Men jag har den inte längre och minns inte vilket företag det var. Jag går oftast till Sophiahemmet eller någon läkare jag haft under många år nuförtiden och det funkar utmärkt.

    Annika: Jag förstår att det varit en mcyket tuff tid för dig och att du är orolig. Dessvärre kommer oron du känner snarare göra saker och ting värre. Försök allt du kan att se positva händelseförlopp i din framtid och att det löser sig. Gnäll/klaga/berätta inte för allt och alla om din fibromyalgi och låtsas som att du inte har den i den mån du kan för annars blir det mer av den varan. Förösk se dig frisk, tänk dig frisk och visualisera din kropp som stark och utan värk.
    Jag förstår så väl. Både migränen coh illamåendet jag haft nu får mig at gnälla över det ofta men då blir det bara värre. Från och med några dagar sedan har jag inte nämnt illamåendet för någon utan sett mig bättre och se - då har det blivit så. Lycka till!

    Canan: Thank you very much for the wounderful words!

    Mary: scenario ett: Se dig själv som i en bubbla. Bry dig inte om honom och klipp bort honom från din näthinna. Vägra prata om denne perosn med dina kollegor, förklara för dem en gång för alla att du nu kommer neglera denne man. Jag skulle bita migs jälv i tungan och varje gång ajg vill bli irriterad eller säga något eller irritera mig för alla förmåner - tänka att det blir ju inte bättre för mig personligen att jag blir sur, irriterad etc. Släpp honom. Let him go. Le och var artig, men annars är den personen som död för dig. Se framför dig dina fina saker i livet när du vet att du har med honom att göra. För det handlar om dig. Dina reaktioner. Honom kommer du aldirg kunna förändra -alena hur du väljer att ge honom plats i ditt liv.

    scenarioa två: JAG VET! Det där har jag också svårt för. Jag har dessutom en tendens till kort temperament, den händer inet ofta men smäller det kan jag bita ifrån. Men, då tänker jag precis som du. Att denne buffande kvinna kanske just fått reda på att hennes dotter har cancer eller så har den bara inte kommit lika långt och går omkring och är sur på att världen inte behandlar henne/honomm bättre. Det är en övning som aldirg tar slut. Men ju bättre du mår desto mindre kommer du bry dig. Även här kan du inte förändra alla andra - bara hur du väljer att agera runtom det. Lycka till kära du!

    Samira: Thank you very much! Read books about the subject! God wears lipstick, The power of you, The secret, The power, The red string protection is good for starting ...

    ALLA: Tusen tack för era kommentarer och insikter. Jag läser och begrundar allt! Varm hälsning stina

    ReplyDelete
  30. sagt och gjort: Hon kanske är så lycklig att hon blir orolig över att han inte är så kär och ska lämna henne coh så är hon undermedvetet orolig över detta eller tror inte hon förtjänar relationen eller mannen. Är hon oroligf ör detta kan detta dra till sig det trista slutresultatet som att han tillslut lämnar henne. Men det troligaste är bara att det finns andra, större och häftigare planer för henne. På något sätt har hon dragit till sig detta - aldirg ahde det aldirg hänt. Jag vet för lite om denna perosn och allt runtom för att uttala mig mer.

    Med depression behövs oftast både eventuell KBT eller annan behanlingsterapi och inte så sällan medicinering för att orka ta tag i situationen. Men givetvis har negativa tankar, trista händelser, känslorna en perosn känt och handlingar hon/han tagit sig för lett fram till depressionen. Och det är med lite hjälp, tankar, känslor och handlingar man tar sig ur en dperession. Och kommer oftast väldigt stark ur en sådan livsförändrande händelse. Problemet är bara att när man väl är så djupt nere tenderar man attd ra till sig ännu mer trauma, förlora jobbet coh känna sig misslycka pga det, missköta relationer vilket leder till ännu mer negatia känslor ...

    hoppas du förstår.

    ReplyDelete
  31. Åhh tack kära du, Tack för ditt svar! Du har så rätt. Givetvis är det så jag ska tänka! Men just detta som kommer så nära inpå kan ibland göra att jag totalt glömmer bort hur jag ska tänka och vad jag ska göra. Nu kommer det gå så otroligt mkt bättre på jobbet, känner mig redan upplyft där jag sitter vid mitt skrivbord. TGIF, och tack igen Stina!

    Varm kram Mary

    Ps. Din kommentar förut ang tankar/kabbalah/agerande när jag fick ett svårt sjukdomsbesked hjälpte mig verkligen att htita tillbaka...det hjälper mig fortfarande! Tack och åter tack (igen)!

    ReplyDelete
  32. Vilket underbar inlägg, det var precis vad jag behövde just nu.

    Tack Stina.

    ReplyDelete
  33. Hej Stina! Tack för att du delar med dig av dina kloka tankar! Jag undrar om du kan ge mig lite tips på hur jag ska tänka kring de gånger jag omedvetet börjar tänka negativa och framförallt oroliga tankar? Jag oroar mig lätt för att mina nära och kära ska gå bort eller bli sjuka, att jag ska bli överfallen eller krocka med bilen osv.. Hur ska jag bli av med dessa tankar? Och framförallt kan man "ångra" de här tankarna när man kommer på sig själv med att tänka dem? Just nu går jag nämligen och oroar mig för hur mycket jag kan ha påverkat genom att sända ut dessa tankar till universum..

    ReplyDelete
  34. So beautifully written!! I've been in a downward spiral for a while now, not knowing what to do, which path to choose and always being afraid and doubtful about whether or not the path I choose would be the right one for me...But as 2010 came to an end I felt like I have to stop dwelling and start acting instead, I can't let another year pass by without me doing something about my situation!! I need to take risks, no matter how it will end! And keep in mind that the lesson learned and the experience gained by taking this risk will be important and make me grow as a person! And I instantly felt more powerful and optimistic. However it's still a struggle to keep being motivated, and keeping that positive and optimistic view...reading you words helps a lot, and reminds me on where my focus should be!! Thanks!! I wish you the best and know that nothing but the best will be yours!!

    ReplyDelete
  35. Hej! Det är så sant som du skriver och jag håller med till 100%. Är själv väldigt intresserad av law of attraction och hur ens tankar kan påverka livet. Det är en svår konst att bemästra, men att det fungerar är jag helt övertygad om. Jättekul att du tar upp och skriver om det!

    ReplyDelete
  36. du är en lovely person,du får en att tänka till,på ett bra sätt.tack för att du finns.du inspererar mig..

    ReplyDelete
  37. Helena: Du ska inte tänka på att INTE tänka på det. När du märker attd u börjar oroa dig ska du bara börja göra något annat. Lyssna på musik du gilar, läs en bok, titta på en film eller väljt helt enkelt att tänka på allt dina nära och kära har i sitt liv och känn glädje för dem. Man kan inte "ångra" gamla tankar men alltid sluta oroa sig och välja att inte ge sådan idioti mer tid. Fokusera mer på dig coh ditt välbefinnande så kommer du utsråla massa positiv energi som gör att dina vänner och nära mår bättre.

    Anonym: We only regret the chances we did not take. Keep on with the great job! And trust that everything will work out for the absolute best! Love stina

    ReplyDelete
  38. The Secret. Tänk, alla borde läsa den! :) Tack för att du påminde mig! :)

    ReplyDelete
  39. Stina, jag vill först och främst säga att du är en sådan fantastisk människa med ett sådant uttrycksfullt levnadsätt. Jag är 24 år och jag önskar att jag kommer att tänka och värdera som du gör när jag blir äldre. Det ger mig hopp om en lycklig framtid.

    När jag ser dig på stan, på Ikea, på fik eller restauranger så ser jag inte bara en stark kvinna, jag ser en stor förebild för många och jag hoppas att du aldrig kommer sluta blogga så ärligt och öppet som du gör.

    ReplyDelete
  40. I think we are negative when we compare ourselves to others. Positive philosophies do not ask us to become vegetables and to not want anything anymore. It takes a lot of will to introspect and be confident in order to know ourselves. So take care of yourself and stop worrying about the others. That's true selfishness and it's healthy. It's like the metaphor of the oxygen mask in a plane. Put it on you first so that you can then take care of your neighbor. That's common sense actually. For some reason, in the emotional and spiritual world, it is not that common. I think people are scared to discover things about themselves and be judged by peers. But peers would benefit so much from our own discoveries, the world would spin rounder, I tell you. People would help each other more, and would think big picture more often.
    Anger, frustration and negativity still hold an essential place. There are times when they are fair and even necessary. But for some other aspects of life, definitely, think of yourself first... Only then can you open yourself up to others (and attract their positive attentions).

    ReplyDelete
  41. Wow, det här var presic det jag behövde läsa just nu :)

    Från att gå mot alla mina mål och levt efter LOA blivit sjuk och sedan direkt ner på botten och därmed massa olycka i mitt liv. Nu undrade jag hur jag ska orka komma upp igen, jag vet men ändå blir man "blind" eller hur man ska uttrycka det. En bloggvän rekomenderade mig att läsa här och det är jag tacksam för :)

    TAck för en mycket inspirerande text och för att du påminde mig om det jag redan visste :)

    Stor kram
    Penny

    ReplyDelete