Saturday, January 15, 2011

Sushi cravings


Just nu är jag inne i ett mycket starkt beroende av sushi. Och inte vilken sushi som helst - ska man förtära denna matkonst gäller det att bemöda sig att ta sig dit den bästa sushin i Stockholm är belägen ... med andra ord till Shinjuku på Artillerigatan. Inte helt och bekvämt gångavstånd för mig som andra sushirestauranger jag har i närheten, men väl värd den 20 minters långa promenaden. För jag skulle kunna säga som så att det finns ingen i Stockholm som lagar sådan sushikonst som Yang som är sushikocken där. 
Kombinationen av den syrliga ingefäran, sältan från soyan och stinget från wasabin är precis vad mina smaklökar vill ha just nu. Jag finner också de mycket originella kombinationerna av rullar utsökta och allt är så färskt att Yang skäller på en om man inte äter rätten inom tio minuter.

11 comments:

  1. Älskar sushi! Det kan vara bland det godaste som finns.

    Jag vill bara berätta att jag nyligen har läst The Secret (håller på att läsa den en andra gång just nu bara för att banka in allt i huvudet ordentligt), och det är som att en helt ny värld öppnats för mig. På något vis fattade jag inte att det kunde vara så "enkelt". Det är verkligen en eye-opener när man går från att se sig själv som ett offer för olika omständigheter, till att inse att det är ju JAG SJÄLV som skapar min egen tillvaro.

    Vilken grej, egentligen. Apropå sushi.. haha. Kram

    ReplyDelete
  2. Hej Stina,

    Äter du rå fisk? Jag trodde det var ett stort No No när man är gravid...

    Ha det bra!

    Astrid.

    ReplyDelete
  3. Kära Stina!
    Även jag rekommenderar starkt Yangs sushi till mina vänner. Den är utsökt!

    Jag kan inte med ord beskriva den glädje jag känner för dig rörande att du ska få uppleva livets stora mirakel- att bli mor!
    Det är fantastiskt att du ska bli mamma samt att du funnit kärleken igen. Tänk var livets stigar kan föra en...
    Jag har följt dig på din blogg och det har varit en fröjd att få lära "känna dig" på nytt. Jag hoppas att även min och din vänskapsstig korsas i framtiden igen.
    Jag har dig i mina tankar!

    Varma kramar till dig!
    / Nadia A.

    ReplyDelete
  4. Då måste du pröva Hattori Sushi Devil på Tegnérgatan. Ganska nära dig, jag bor också i närheten och känner igen dina bilder... Och enligt mig, Ett av Stockholms bästa sushiställen. Missa inte makirullen Ebi Fry. Helt fantastisk!

    ReplyDelete
  5. Kom nu så skall jag tilllaga dig en fin sushi direkt från havet.

    ReplyDelete
  6. Kom nu så skall jag tillaga dig en fin sushi direkt från havet.

    ReplyDelete
  7. Hej kloka du!
    Jag undrar om du tror på andevärlden och "andra sidan"? Jag tror på detta och skulle tycka att det var intressant att höra vad du tror.

    Kram

    ReplyDelete
  8. Åh mumsigt !
    Men då måste du typ ta dig till midsommarkransen till svenska sushiköket. Deras lunch är to die for. Dom lägger upp maten med sådan omsorg och gör hela tallriken som ett kontsverk.

    ReplyDelete
  9. Jag antar att du är väl medveten om vad man bör undvika som gravid och att jag inte behöver skriva det till dig. Men jag måste få bekymra mig lite ändå och säga att man verkligen ska undvika just sushi när man är gravid. Ta hand om dig. KRAM Lotta

    ReplyDelete
  10. Henrietta: Oftast är det de enklaste kunskaperna som skänker de största gåvorna. Fortsätt läsa, du kommer se hur mycket du verkligen kan styra!

    Astrid och Lotta: Enligt ny forskning från Livsmedelsverket får man äta rå fisk och det är ingen fara med sushi så länge den inte legat länge i vakumförpckning på ICA. Men är det en bra sushirestaurang går det alldeles utmärkt.
    Det man förövrigt ska tänka på när man äter fisk är snarare vart den kommer ifrån: östersjön är plågat med kvicksilver och annat skit men Atlanten, Still havet och massa andra ställen har fisk som är fantastiska källor till nyttigheter.
    Förövrigt äter jag adlrig sushibitar, gillar inte det utan håller mig till rullarna med majonäs och friterad krabba. En och annan laxbit slinker nog i i rullarna också men det finna inga fall rapporterade om skada för vare sig mig eller fostret. Det är som men allt när man är gravid. Färskt, rent, hygieniskt och gott ska det vara. Och för någon som mig som har svårt att kunna tänka på något alls som jag vill äta - tar jag tacksamt det jag är sugen på. Och sushi it is right now!

    (kolla under den gröna markeringen)
    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/gravida/

    Tack för omtanken dock!

    Nadia: Tusen tack kära du! Jag hoppas också det och för själv lyckönska både till bröllopet och bebisen (i magen?). Varm kram stina

    Anonym: Det kommer jag göra omedelbart! Tack för tipset och du har helt rätt. Jag bor här i knutarna!

    TWT: Nedräkningen har bröjat (20 dagar to go) , trots att det tar två normalstora flygplan och ett miniplan (brrrr) så är vi snart hos er och seglar. Undra vad vi får för fisk i karibiens hav kära hjärtat? See you very soon! Puss

    Anonym: Jag och mamma har upplevt så mycket överjordiskt att det är svårt att tro på att själar, väsen, andar passerar. Dock vet jag inte i vilken form och hur. Jag tror mycket på att energierna passerar och att de som dött ifrån oss kan hjälpa till att influera händelser till de de värnar om. Vad tror du själv?

    Anonym: Hatar att åka tunnelbana men det kan vara värt det om det är så gott som du säger! Tack för tipset!

    ReplyDelete
  11. Hej, jag brukar titta in här lite då och då, upptäckte att det nu var ett tag sedan, så jag blir kanske sist att gratta till den otroligt glada nyheten :) Så himla roligt att läsa detta och ana hur lyckliga ni är, kram och lycka till!

    ReplyDelete