Tuesday, January 25, 2011

Thoughts along the pregnancy


Jag känner mig så glad och nöjd i min graviditet just nu. Det är så härligt att få ta del av allt som händer med kroppen. I lördags när jag fyllde år var det givetvis stort sjå här hemma vid förberedelserna, och plötsligen drog livmodern ihop sig ordentligt och jag förstod genast att jag flängt på lite väl mycket och att det var min första sammandragning jag upplevt. Varje dag sticker det i magen och den har något som jag närmast skulle kunna likna vid växtvärk. 
Jag slutade ta mina illamåendetabletter för första gången idag, när jag tar dem blir min gravidtrötthet - om möjligt - 1000 gånger värre och det känns som om jag hela tiden försöker motverka de generiska ämnena från en sömntablett. Fast i vaket tillstånd och under dagtid. Men till min stora förvåning mådde jag mindre illa under dagen. Morgonen var fortfarande lite besvärlig med kräkningar i vanlig ordning men hela dagen har känts förvånansvärt bra vilket ger mig hopp och en känsla av svårfångad lycka. Hoppas det värsta är över! (By the way så har mina graviditetstips även hamnat HÄR)

Annars har jag och M en annan sak som jag börjat fundera på och som är en beställningsvara på generellt 3 - 4 månader. Nämligen vilken barnvagn man ska införskaffa? Jag är snabb på att ta beslut och första gången vi ens började kika på dem bestämde jag mig genast för vilken jag ville ha. Nämligen den mer eleganta och klassiska Hesba barnvagnen. Men då sa en väninna till mig att den är ganska klumpig och det är något jag verkligen vill undvika, samt att den är i dyraste laget för en relativt kort period. Men jag är så trött på alla Bugaboo barnvagnar med mammor  i Hunterstövlar, Monclerjackor och stickad pälstoffsmössa. Det känns som en klonad klan. De må vara världens mest bekväma utstyrsel men jag tycker det är mycket roligare med mångfald och jag råkar ha dessa Bugagoo barnvagnar precis överallt. De är fina men alla har dem. Vilket gör att jag önskar ha någon annan modell i barnvagnsdjungeln. Problemet är bara att mina väninnor som också dem har Bugaboo ändå övertalar mig om denna barnvagnssorts utomordentliga kvalitéer. 
Jag personligen tycker den är för låg till mina 170cm men de menar på att det är praktiskt när man är på cafeér och liknande. De har tusen olika anledningar till varför man ska välja just denna barnvagn och jag är inte dummare än att jag förstår att de måste vara mer än bara en hipp innerstadsvagn då så många har dem - men det måste ju finnas någon annan modell som är lika bra men lite högre och som inte alla andra har? Eller?

Jag önskar en barnvagn som är helsvart, normalhög i liggdelen, som man lätt kan ta av liggdelen och också göra till en sittvagn där barnet så småningom tittar mot den som kör - inte andra hållet. Jag vill också att den ska vara liten och nätt och vara lätt att köra. Jag gillar de gamla klassiska barnvagnarna vilket innebär att drömmen vore en sådan, fast modern och nätt, svart och praktiskt. 

Alla ni som haft barnvagnar eller har i nuläget - har ni några tips? Och vad tycks om Hesban och vad har ni att säga om Bugaboon? Jag kanske bara får svälja min individönskan och köpa en sådan också om den är så bra som man måste tro när precis alla mödrar har en. Fast jag tror att det måste finnas någon modell som mer skulle passa någon med mina kriterier ... 

Tips mottages ödmjukast!

61 comments:

  1. Hej,jag har en Phil & Teds den ar perfekt!

    ReplyDelete
  2. Jag har en Teutonia cosmo. Heeelt underbar!
    För lite längre människor finns en nyare Brio variant som ska vara lätt, smidig och ergonomisk./Sophia

    ReplyDelete
  3. Jag måste då i alla fall rekommendera Bugaboo. Är inne på mitt andra barn med den och är fortfarande lika nöjd. Har en beige som klarat två och ett halvt års användning utan att ens bli smutsig och ingenting har gått sönder på den. Lätt, smidig, snygg. Och jag är 175 cm och min kille 190 cm och det är inga problem alls.

    ReplyDelete
  4. Grattis till graviditeten, det är något fantastiskt som du har att se framemot!

    Jag är själutnämnd barnvagnsfantast, har redan avverkat 6 st och sonen är bara 2!

    Först så vill jag slå ett slag för svängbara framhjul, ett måste enligt min erfarenhet. Man lessnar rätt fort på att "hänga ner" på handtaget för att svänga. Det går att låsa hjulen vid behov så vid vanligt stadskörning fungerar det väl även under vintern, ska du gå i terräng finns bara en vagn, Mountain Buggy UJ eller Terrain, men dem är breda och tunga och sitsen framåtvänd när barnet växt ur liggdelen. Har själv en UJ som inköptes till sonen vid 12 månader, den använder vi när vi är ute i naturen.

    Sen bör vagnen vara smal för att komma fram och in överallt. För oss var det självklart att barnet ska sitta bakåtvänt till åtminstone 1 års åldet så vändbar sits var ett annat måste.

    Här är några modeller som jag gillar, tycker att de täcker upp behoven rätt väl. Bugaboo är som sagt fina vagnar men åh så låga... och finns som sagt var överallt! Inte något som jag skulle satsa på när man är i din längd eller gillar att ha klackar. Handtaget är ju höj och sänkbart på buggan, dock måste du ju böja dig ner för att ta upp guldklimpen, rätta till kläder, osv. Ryggskottsvarning där tror jag.

    Britax B-Smart, inte så smal men Smart ;-)
    iCandy (flera modeller)
    Maxi Cosi Mura
    Quinny Buzzy, Speedi
    I'Coo
    Graco Symbio

    Sen finns ju Stokke, riktigt ful tycker jag men omtyckt av ägare tydligen.

    Det är svårt att hitta en vagn som passar alla behov, provkör, kläm och testa innan du köper.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  5. En Urban Jungle har vi och den är vi super nöjd med.

    ReplyDelete
  6. I've got Phil&Teds Vibe and you can have it for free if you want. :D It's impossible to push in snow, sand or any uneven surface, it get's stuck when you're crossing a street if there's any platform and if you have to go stairs, lift it to a train or anything you'll go insane. And the seats are so low that in rain the bottom of the seat gets wet.

    The Hesba looks classy. Probably great in Swedish climate and outdoors... Maybe a bit clumsy in a crowded cafe or tiny boutique, though. :P

    ReplyDelete
  7. Hmm tycker du ska välja en barnvagn som funkar och sen strunta i om alla andra har/inte har den. Det är ju liksom inte det som är grejen. Det är inte ett klädesplagg du köper..? Barnvagnen är till för barnet, inte en statusgrej. De där stövlarna, jackan och mössan kan du ju strunta i att köpa. Själv har jag en Teutonia Mistral S, jättesmidig.

    ReplyDelete
  8. Jag har inga barn eller så, men jag har lite koll på vad jag vill ha för vagn när(om) jag får barn...Om du vill ha något klassiskt kan du alltid köra på något danskt, de har stora fina, men jag vet inte om det finns sittdel. Googla Odder, så kanske du kan hitta själv. Annars finns det fina 80-talare begagnat, finns väl visserligen inte i svart, men mörkmörkblått(finns fler färger). Brio Noblesse eller Brio Exclusive finns i det, och då brukar det finns matchande sittdel att få tag på ibland. Eller Emmaljunga Princess, även det 80-talare. Och jag lovar, det finns fräscha också! Kram

    ReplyDelete
  9. Hej Stina, jag kan verkligen rekommendera Urban Jungle. Vi är mycket ute på landet och den är otroligt lättmanövrerad och lätt att resa med. Jag personligen tycker Bugaboo är uttjatat och har blivit en statuspryl och man tävlar om vem som har häftigaste sufletten. Urban Jungle är lättkörd, du kan använda den tills barnet är fyra fem år och den kostar inte skjortan. Hoppas du hittar rätt i barnvagnsjungeln. Jag visste på en gång vad jag ville ha för vagn men det kan vara svårt att välja. Lycka till. Varmaste hälsningar Pållan

    ReplyDelete
  10. Jag har en Bugaboo och fantastisk men du kanske skulle ha en Orbit ( finns på Bonti) Eller en Silvercross http://www.silvercross.co.uk/heritage-collection/.
    Lycka till med ditt val!

    ReplyDelete
  11. Hej Stina,

    Mutsy, tror jag kan uppfylla de flesta av dina önskemål. Deras vagnar är normalhöga med vändbar sittdel (dock ej på alla modeller), finns i svart och påminner mer om de klassiska vagnarna än vad kanske Bugaboon gör. Hemsidan är inte den bästa rent bilddetaljmässigt, så jag rekommenderar en tripp förbi någon återförsäljare för den gör sig allra bäst live.

    http://www.mutsy.com/products

    Personligen är jag supernöjd med vår Bugaboo. Den funkar fint i väder och vind, på landet och i stan, men det bästa av allt är att den är fjäderlätt och otroligt smidig att hantera i alla lägen. Vårt bästa köp när det kommer till barnprylar, helt klart.

    Hoppas du hittar det du söker.
    Lycka till - it's a jungle out there.

    ReplyDelete
  12. Hej Stina, Vi köpte en Teutonia Cosmo med liggdel som är väldigt smidig att lyfta i och ur.
    Nu är sonen 20 månader och vi trivs forfarande fantastiskt med den. Det jag gillar nästan allra mest är att man kan sänka den till helt liggläge vilket jag tycker känns viktigt när de sover en del i den.
    Den är smidig att köra, har lagom stor korg under och är lätt att tvätta.
    Oj vilket säljsnack..= ) men som sagt vi älskar vagnen.
    Lycka till i letandet!

    ReplyDelete
  13. Hej Stina! Grattis till er bebis i magen, spännande. Har precis hittat hit och gillar din blogg mycket. Jag väntar själv mitt första barn, som är beräknad till den 2 mars och har också varit i barnvagnsdjungeln.

    Jag och min man bestämde oss tillslut för en bugaboo. Detta trots att vi bor på landet och att jag är 180 cm lång. Bugaboon är mycket lättare än de flesta vagnar vilket gör att den är väldigt smidig. Och jag ser inget problem att jag är så lång.

    Vilken vacker Ridgeback du är fotograferad med, på sidan om där du så fint beskriver dig själv. Har själv en Ridgeback, så jag blev genast lite nyfiken:)

    Och tillslut, en så vacker ring du har fått!
    /Varma hälsningar Emma

    ReplyDelete
  14. Hej Stina, jag brukar kika in på din blogg för dina fina bilders skull, men nu har jag fastnat i din spännande historia också! Angående barnvagn: till första barnet blev det en Bugaboo. Visst var den lätt och smidig att köra omkring på NK, men rätt värdelös på långpromenaderna. När vi flyttade till förorten och fick andra barnet, fick det bli en hederlig Emmaljunga City Cross - och oj vad jag plötsligt fick dåligt samvete över stackars barn nr 1 som hade fått ligga i denna omysiga Bugaboo. Emmaljungan är stabil utan att vara klumpig, den har skönt gung och blir riktigt mysig att ligga i. Görs enkelt om till en - lika mysig - sittvagn när det är dags. Så mitt råd är: strunta i utseendet och försök istället tänka dig in i bebisens upplevelse av vagnen. Lycka till!

    ReplyDelete
  15. Hej Stina,

    Vi har en teutonia prestige men jag tycker liggdelen är lite för liten. Min son är 4 mån och den är snart för liten för honom och då är han normalstor. Den är super lätt att bära upp och ner för trappor, väger nästan ingenting och även lätt att fälla ihop. Skulle jag köpt en ny vagn hade jag investerat i en brio vagn istället där barnet kan ligga lite längre, även om liggdelen är lite tyngre att bära. Och så ska den få plats i bilen också! Skriv gärna vad du väljer! Lycka till i vagnletandet!
    Kram

    ReplyDelete
  16. Hej Stina

    måste rekommendera joolz day.
    Vagnen som är en blandning mellan bugaboo och stokke. liggdelen är högre än bugaboo, vilket är en klar fördel för oss långa. sittdelen är mkt praktiskt dessutom ergonomiskt utfrmad. billbarnstoll maxi cosy går att med adapter fästas på chassit,grymt skönt.

    själv tog jag svart chassi, svart tyg på både sitt och liggdel. kolla hlt klart in joolz.

    http://www.my-joolz.com/

    vi beställde vår direkt från holland, och web butiken har hittills gett så mkt service. dessutom med alla tillbehör adapter, regnskydd myggnät, pump osv osv så blev det 5500 kr billigare än i sverige.

    problem med ett söndrig chassi, tyvärr helt enkelt ett måndags ex.
    men fick ett nytt de betalade frakten samt skickade med en extra gåva.

    http://www.babycare.nl/joolz-day-combi-kinderwagen-anthracite-black-frame-p-2340.html

    ReplyDelete
  17. Stort grattis till erat tillskott till eran familj.
    Min man och jag träffades för x antal år sedan på en semester i Thailand, vi pendelade mellan Sverige och London tills vi blev gravid. Då flyttade jag hem till kära Sverige, min kära man fick äran att veckopendla vilket var tufft men det gick, allt går om man bara vill.
    Till slut så kom vår lille prins och då hade vi köpt våran först vagn, en bugaboo frog (svart). Väldigt nöjd var jag med den och då var den inte lika vanlig i Gbg (då) men när vi beslutade för att flytta till London så var jag en av alla bugaboo mammor.
    Strax därefter så blev vi gravid igen, en liten kille kom därefter och vagnparken utökades.
    Summan av kardemumman är att vi har gått igenom 7 olika vagnar, dubbel och enkelvagnar (bugaboo, urban jungle, phil & ted (avskyr), maclaren och några andra).

    Jag måste nog säga att jag gillar Urban Jungle bäst (höj o sänkbart handtag, min man är nästan två meter så han tyckte det var skönt att kunna gå normalt), enda problemet är att dom inte är vänd mot en när dom sitter.
    Vi behöll Bugaboon men när våran äldsta blev drygt 1 år så tyckte jag att han såg ut som en jättebaby i Bugaboon, den är så liten och även om han var ganska lång så var han inte enorm.

    Om jag slapp tänka på utrymme så skulle jag nog slå till på en Silvercross Kensington. Klassisk och barnvagnaras rolls royce men fruktansvärt opraktisk i stadsmiljö.

    Tänk bara på att du lär köpa mer än en vagn, tror alla gör det. Den första vagnen är ju väldigt viktigt att den är skön att köra, babyn ligger bra och du trivs med den. Att få en bra kombivagn funkar nästan aldrig, man får alltid kompromisa så jag skulle nog köpa en rejäl liggvagn o sen en annan när det är dags för sitta/sova-ibland-vagn en annan.

    Lycka till med knytet och i barnvagnsdjungeln.

    Hanna

    ReplyDelete
  18. Precis de varianten av barnvagn som du önskar hade jag. Större hjul gjorde den enormt lättkörd och det var toppenbra att kunna byta från ligg- till sittdel när det var dags. En lite stadigare/tyngre vagn innebär inte att den är så vansinnigt tung att köra. Däremot tycker jag att det var stadigt om jag jämför med min brors barn som legat i Bugaboon som känns rangligare. Jag hade en brio som var fantastiskt fin i marinblå med rutigt foder inåti! Min stjärna som låg i den blev fjorton i lördags så det är ju ett tag sedan förstås. Den du länkade till tror jag blir toppen! Håller därmed med Annas kloka kommentar (och enligt dina bilder gillar du långpromenader på landet). Lycka till! /Lisa

    ReplyDelete
  19. Hej Stina! Jag håller med Anna faktiskt. Bugaboo är inget för dig. Du är en aktiv människa som rör på dig mycket och inte bara på NK då och det betyder att du skall ha en stadig, smidig och rejäl vagn. Jag är höggravid med mitt tredje barn och har testat många vagnar hittills. Min första vagn var jag jättenöjd med, en teutonia-vagn var det. Den var rejäl och mysig för barnet men nu inför det tredje barnet har jag forskat ordentligt och kommit fram till att Brio Go är den bästa för mig. Den är praktiskt men rymlig för barnet och man slipper böja sig lååågt ner som man får göra med Bugaboon. Så mitt tips är att du besöker Brio butiken i sta'n och att du även tittar på Teutonia vagnarna. Hoppas det hjälper. Kram på dig.

    ReplyDelete
  20. Hej Stina! Jag kan rekommendera Teutonia Cosmo med hårda liggdelen, super bra!!Finns inte en enda nackdel med den vagnen känner jag! Har även haft Bugaboo Bee + för resor och skön att köra på sommaren inne i stan..! Men den fastnar lätt i grus och funkar inte alls bra i ute i Hagaparken =(
    Kram från oss
    Maria o lilla E

    ReplyDelete
  21. Vi har haft vår Bugaboo Cameleon till både barn nr 1 och 2 och jag ÄLSKAR den! Jag är 178 och maken 195 och vi har inga problem alls, handtaget går ju att justera efter längd. Vi bor i förort och ahr inte haft några problem med att den är obekväm/svår att köra (bara att vända handtaget och köra med stora hjulen fram om det blir vintrar som denna). Lätt att bära (9 kg totalt), lätt att fälla ihop och smidig att köra i tex trånga mataffärer.

    Skulle vi köpa ny vagn till en ev 3:a så lir det en Bugga igen!

    ReplyDelete
  22. Emmaljunga! Nitro City. Ganska populär i Malmö. Vi har den till vår tremånader gammal pojke. Går att fälla ihop utan att ta ur lift och blir ganska liten i ihopfällt tillstånd så att den går in i en liten bil. Sittvagn som vi har en quadrolift till som vi tar ur vagnen när vi kommer in i lägenheten. Vagnen kan stå i trapphuset eller så ställer vi den i separat rum. Quadroliften är stabil och vi tar ibland med bara den som en säng när vi är hos folk om kvällarna. Då kan vår son komma till ro och sova i den utan att vi tar in hela vagnen i folks hem. Kolla här: http://www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_modell/NitroCity-24.html

    ReplyDelete
  23. Hm, du om någon, borde ju kunna finna individualitet även i användandet av en barnvagn som Bugaboo? Ja, den ÄR faktiskt väldigt bra, och det där som någon tidigare skrev här något med att "lätt och smidig på NK, men rätt värdelös på långpromenaderna" - tycker inte jag stämmer överhuvudtaget. "Omysig"? Äh, inte en chans. Vi har vår Bugaboo till andra barnet nu, och det är vårt absolut bästa inköp alla kategorier, hands down. För mig som inte har körkort var det extremt viktigt att ha en smidig och välfungerande vagn och jag började helt förutsättningslöst att leta runt. Har inte ångrat mitt val en sekund, har alltid nykära känslor i kroppen var gång jag kör den. Fånigt? Mycket möjligt, det bjuder jag på! Tycker den är suverän. Däremot ska jag sälja av vår extravagn nu, en UJ som bara blivit stående. Vi hade tänkt ha den på landet och slippa köra fram och tillbaka med BBn. Men fy, nej den gillade vi inte alls, stor och sitsen vänd ifrån den som kör bland annat. Bugaboo är mig veterligen lika "låg" som alla(?) Teutonia iallafall. Vi är 175 och 180 långa, har inga problem med det. Många har säkerligen köpt den ur prylperspektivet - men det är ju inte vagnens fel. Nej, se till funktion och kvalitet istället för att du backar för det "uttjatade". Lycka till med ERT val, gå gärna fram och fråga folk med olika vagnar - då brukar man få bra input! Det har jag varit med om ett flertal gånger, även mormor när hon varit barnvakt.
    /Må så gott!

    ReplyDelete
  24. Vi har en Bugaboo och är så nöjd med den, det finns en anledning till att den är så populär i stan. Nu vet jag inte hur du bor, men det är inte många andra vagnar som kommer in i små hissar modell äldre på ett så enkelt sätt (tro mig, jag har testat att få in många vagnar i vår hiss).
    Ett tips är att köpa en neutral suflett till Bugaboon så syns det inte så tydligt vilket märke det är, det har jag gjort.
    Att du är 170 cm är inga problem, håller inte med om att det är någon ryggskottsvarning.

    Reagerade på "...som man måste tro när precis alla mödrar har en".

    Är det bara du som ska använda er vagn?

    ReplyDelete
  25. Jag har en hel svart Teutonia Cosmo till min 3 veckor gamla dotter. Den är lätt, super smidig och den är perfekt att åka buss med. Till den har vi en sittdel som vi kan vända åt vårt håll (den som kör) och även ett babyskydd (bilbarnstol) som vi kan koppla på shassit. Liggdelen är i superb höjd och är bra för de lite längre och de med ryggproblem. Liggdelen är en bit högre upp än Buggan vilket även är bra om man tänker på alla avgaser i Sthlms innerstad.Du måste testa den innan någon lurar på dig Buggan!!
    Lycka till!!

    ReplyDelete
  26. En vagn som är ganska lik bugaboo men där barnet ligger/sitter högre är Joolz. Den är nätt och smidig och har i princip alla egenskaper du nämner, men tyvärr inte det klassiska barnvagnsutseendet. Står du ut med att den ser modernare ut är den väl värd att kika på. Lycka till med din fortsatta graviditet samt barnvagnsjakten.

    ReplyDelete
  27. Hej, det är jag igen, som bor i närheten och som tipsade om Sushi Devil. Har du prövat Ebi Fry-rullen än?

    Jag fick barn i sommras och tänkte precis som du. Jag ville åt lätt och nätt-heten i bugaboon, men har hört/läst att den har många nackdelar. Bla att barnet ligger så lågt, vilket inte är bra i stadsmiljö och jobbigt för dig som lång förälder som måste böja sig ner långt. Jag tyckte inte heller om iden att bli en av alla "latte-mammor" med en överprisad märkes-barnvagn. Och jag ser hur de sliter med de små små hjulen (även vinterhjulen) när det kommer snö...

    Jag ville ha nåt annat och gjorde mycket reseach, läste och pratade med många. Detta var viktigt för mig:

    - Lätt vagn som funkar i statsmiljö.
    - Lätt att svänga på liten yta.
    - Skulle gå att få in en gammal gallergrindshiss som vi har i vårt hus.
    - Högt handtag som var höj och sänkbart. (jag är 172 och min man är 182)
    - Barnet skulle ligga högt så jag inte skulle behöva böja mig dubbel.
    - Barnet skulle ligga och sova bra i liggdelen, men också i sittdelen så det inte skulle vara problem att gå långa prommenader medan barnet sov middag i vagnen.
    - Vagnen skulle också klara viss terräng (typ hagaparken och skärgården) och definitivt vinterväglag.
    - Vagnen skulle ja liggdel, babyskydd (bilstol) och sittdel som skulle gå att vända både mot föräldrarna och i färdriktningen (när barnet blir äldre. Dessa delar skulle vara enkla att "klicka" ur och i chassit.
    - Vagnen skulle ha mycket utrymme under/shoppingbasket eftersom min man jobbar utomlands i veckorna och jag förstod att jag skulle vara tvungen att gå och handla med vagnen.
    - Sist men inte minst, jag ville att den skulle vara snygg, unik och ha bra, användarvänliga lösningar.

    Allt detta och mycket mer hittade jag i holländska Mutsy. Vi köpte deras 4-rider med läderhandtag och de lättaste hjulen.

    http://www.mutsy.nl/products/4rider/options

    Jag är så nöjd!! Den är relativt dyr, ca samma prisklass som bugaboo, men du får så mycket mer för pengarna.

    I sommras hade jag en "sailor" inspirerad liggdel som var vit och blårandig i fint tjockt tyg. Nu har vi bytt till en kaffe/chocklad-färgad blank sittdel som är superfin.

    Jag har under alla mina prommenader i stockholm bara sett en annan mutsyvagn i stockholm. Nu har ett vänpar köpt en efter vår rekommentation.

    Shoppingbasket köpte vi till och är helt super, det går i flera ica-påsar och i sommras en hel picnic och badkläder.

    Jag älskar min vagn och tror att du också skulle bli nöjd med den. Om du vill kan vi mötas så kan jag visa de lite mer av funktioner och finesser.

    Lycka till med ditt letande, jag är övertygad om du kommer hitta det du söker efter.

    p.s måste bara tipsa om dessa underbart vackra, retro-vagnar. En sån ska jag köpa nästa gång, när vi bor i hus på landet...d.s

    http://www.inglesina.com/en/collection/prams/classica

    ReplyDelete
  28. Vi har haft brio happy. Jag tycker den är fin då liggkorgen är klassisk och ren och fin i linjerna. Man kan välja chassi, vi hade ett helsvart. Sittdelen kan du ha vänd åt vilket håll du vill. Liggkorgen är dessutom rätt hög vilket var ett av mina absoluta krav vilket få vagnar levde upp till.
    Gillar du långa promenader och vill kunna anväda liggdelen länge så ska du titta närmare på brio för den är oslagbar för dessa ändamål.
    Jag har även använt Urban Jungle som sittvagn, den använder jag vid shoppingturer etc. Det är svårt att få en vagn som har allt, men har man möjlighet att ha två, varför inte. Som någon här sa: gillar du Hefan, kör på den! Att någon annan tycker den är klumpig behöver inte betyda att den inte passar er! Men som sagt, titta på Brio HAPPY!

    ReplyDelete
  29. Hej Stina,

    Jag kan varmt rekommendera Mutsy! Vi kopte en "vit" Mutsy Slider till var son och kan inte vara mer njoda! Far gang pa gang kompimanger och min svarfar som ar ingenjor gav mycket gott betyg till konstruktionen. Snygg och mycket praktisk, kan enkelt vandas sa att barnet ser pa dig eller at andra hallet nar det blir aldre. "Basinetten" ar tillval och perfekt nar de ar nyfodda, mysig och ordentligt skydd mot solen. Dessutom ar den latt att resa med, vi bor I USA och den har korssat Atlanten otaliga ganger.

    ReplyDelete
  30. glomde att handtaget dessutom ar stallbart i tre olika hojder, perfekt for mig om ar kort och min man som ar lang:-)

    ReplyDelete
  31. Det finns faktiskt inget som slår Buggan! Vill du vara individuell så finns det dessutom tjejer som syr suffletter på beställning, du skickar vilket tyg du vill och de syr. Kolla på nätet och du skall finna ;-)

    ReplyDelete
  32. Jag hade en svart Hesba som vagn till mitt första barn. Under det året vi ägde den gick fjädringen sönder 3 ggr och vi var tvungen att ha den inlämnad på verkstad. dyrt och krångligt.

    Jag har sedan haft en Bubagoo Cameleon (smidig men tar mycket plats i bilen eftersom liggdelen förvaras separat + krånglig att köra i snömådd och terräng).

    tiger woods och elins "Mutsy", har du kollat in den? sök på google och se om den stämmer in på dina krav.

    eller spana in mountain buggy swift som är en het vagn just nu.

    ReplyDelete
  33. http://www.silvercross.co.uk/heritage-collection/

    De här passar dig!

    Åsa

    ReplyDelete
  34. Jag är 172 och tyckte att Bugaboon var alldeles för låg!
    Ville också ha en svart vagn med liggdel och vändbar sittdel.
    Vi köpte en Brio Go med svart chassi, svart ligg- och sittdel, jättesnygg men framför allt: väger lite, har stor varukorg och är fantastsikt skön att köra.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  35. In fact there is only the baby who interest people in this world. Terrible!! when you talk travellers, fashions etc etc nobody answers!
    Happy life can only be with a child ?!?!
    But by happy with your new fantastic joy of babysitting darling. I think it was a dream for you and your M looks very well.

    ReplyDelete
  36. Hej Stina! Jag har bara ett tips och det är enbart med barnet i åtanke. Vilken vagn du än skaffar- se för guds skull till att den inte är svart på insidan. Tänk dig själv att som nyfödd ha en svart skärm över sig som ett lock... Många tänker inte på det, men en bebis är som ett enda stort sinnesorgan som fångar upp allt i sin omgivning när allt är så nytt. Allt gör avtryck i den lilla nya själen. Svart är dystert. Det finns en anledning till att den färgen i alla tider inom konsten har använts som symbol för t ex ondska, krig, ledsnad, hot, sorg och svartsjuka. Om det finns, välj gärna en mjuk varm färg på vagnens insida, det blir mer tryggt och livmoderaktigt!
    Lycka till!
    /Lina

    ReplyDelete
  37. Stina,

    Om jag var dig skulle jag titta utomlands oxå. Du har ju chansen nu med alla resor till M och hans foraldrar i Frankrike. Vi bor i Paris och vi tvekade mellan en bugaboo (funkar inte i paris dock - alla avagaser ar precis i hojd med liggdelen eftersom den ar sa lag)och market "Bebe Comfort" som finns har och ar valdigt populart. Eftersom det ar ett franskt marke sa ar dom smidiga och sma och kommer in pa cafeer etc..och sa far du ju nagot personligt som ingen anna har ;-) eller inte sa manga i Stockholm i alla fall. Man kan stalla in sitt delen sa den ar mot mamman/pappan och det ar trevligt. Dessutom kostar dom inte en hel formogenhet och ar latta att ta med pa flyget! Lycka till i valet. Det viktigaste ar att ga och prova och vika ihop och provgå etc..KRam till dig fran Cecilia

    ReplyDelete
  38. du skulle verkligen passa att ha en Inglesina Classic, en ännu mer romantisk vagn än Hesba. Dock har jag ingen aning om klumpighet och körbarhet, dock är den gudomlig att titta på. jag ska ha bebis om en månad och det landade på en Bugaboo efter mycket testande och kollande, liten, går in i bilen, cityvagn och bäst i test.

    ReplyDelete
  39. Kronan såklart! Otrolig genomtänkt design med fantastiska funktioner som många andra vagnar saknar. Stor varukorg, solskärm (fattar inte alla som slänger en filt över, varför??), platta i ryggen som kan höjas så bebisen kan sitta om han/hon vill se lite men är för liten för sittvagnen, ordentliga hjul som superenkelt kan tas av när vagnen ska slås ihop, du kan köpa allt i ett paket till bra pris för den kvaliteten du får. Skötväskan har många bra fack och en inbyggd skötdyna. Och svenskt till på köpet! /carolina

    ReplyDelete
  40. Vi hade en och samma Teutonia till våra båda barn och jag var väldigt nöjd med den. För mig var det allra viktigast att ha en vagn som jag inte skulle få problem med och att den inte skulle äventyra barnets säkerhet på något sätt. Att den ska vara snygg; självklart och det tycker jag att Teutonia vagnarna är. Men det är ju inte en vagn som kanske imponerar på folk, det är ingen modevagn, men sånt är inte viktigt för mig. Jag kände att vår vagn tålde mycket och att den höll sig fin. Det var aldrig något som gick sönder på den och jag kan inte hitta något som får mig att avråda från ett köp. Tvärtom! Varukorgen, som var i något slags nylontyg, höll även om jag ibland lastade den till döds. Men en rejäl ståltrådsvarukorg hade inte varit fel kanske, men det är ju inget livsviktigt! Bättre att ha en vagn som man känner att man kan lita på och som man trivs med. Vet en del mammor som bytt runt olika vagnar som tokiga. Det känns väldigt jobbigt..

    Jag har ingen erfarenhet av Bugaboo mer än att jag också konstaterat att de ser väldigt låga ut. Annars har de ett utseende som tilltalar mig.

    Lycka till!

    Sofia

    ReplyDelete
  41. I USA finns det ett märke som heter Orbt. Stor favvo bland kändisar om det ska säga något. Jag har Bugaboo o i Sverige är det bästa valet. Och jag är 172 m har aldrig haft problem med den. Haft andra vagnar men denna är mkt smidig. Du verkar vara stads och shopping människa. Då behöver du något smidigt. Låna i butiken och testkör:)

    ReplyDelete
  42. Kolla på en Emmaljungas Nitro City är en bra vagn!
    Den har svängbara framhjul, vilket gör att man kan ta sig fram lätt. Den är dessutom bra storlek då den passar de flesta barn. Några vänner köpte en Teutonia, men fick byta den efter 5 mån för barnet hade vuxit ur den!
    Den går även göra om sitt vändbar sittdel vilket jag med tycker är kanon!
    Jag uppfattar den även som lite högre än andra vagnar som du eftersökte =)

    Hoppas ni hittar en bra vagn!

    ReplyDelete
  43. Angående inlägget om Bebe Confort lite högre upp. En Streety av det märket var vår sons första vagn. Helt ok men lika låg som en Bugaboo. Vi använder den som shopping vagn fortfarande. Men. Ju tyngre barnet blir desto tyngre att köra. Man måste sätta foten på en liten platta och sedan häva den upp för minsta lilla trottoarkant eller ojämnhet på marken. Lite för tunn, ofodrad och skranglig för svenskt klimat (vi bor i UK och här duger den gott så länge vi inte får snö). Deras Loola modell är inte speciellt omtyckt av ägare verkar det som. Mitt tips är att satsa på en vagn som säljs i Sverige för då brukar de passa svenskt klimat.

    En Bugaboo är i sånt fall ett bättre köp än en vagn från Bebe Confort (numera Maxi Cosi).

    ReplyDelete
  44. Vi har en Emmaljunga Nitro City. Den är lättkörd och smal, smalar hjulbas än Bugaboo, men ändå väldigt rymlig för barnet. Den är väldigt ombonad och mysig. Vi har en quadrolift till som funkade i ca fem månader, sen var den tänkt att ha som åkpåse i vinter men det kändes den för liten för så vi köpte en footsack. Vi är helnöjda med den vagnen och kan starkt rekommendera en sån.
    Grattis och lycka till med allt.

    Zandra

    ReplyDelete
  45. På din beskrivning låter det som iCandy Apple (jobber med tre hjul, stroller med fyra) skulle passa dig perfekt!

    iCandy är jättepoppis i England bl a, men har inte funnits så länge i Sverige.

    Liggdelen ligger högre än buggans, har vändbar ligg- OCH sittdel. Kan dessutom uppgraderas till en Pear som ni får fler barn :)

    iCandy har även andra fina modeller, men jag valde själv en Apple. (den står och väntar i barnrummet på att bebisen ska komma)


    Här kan du läsa om vagnen:
    http://www.edberg-co.se/icandy.html
    http://www.icandyuk.com/

    Lycka till!

    ReplyDelete
  46. Hej!
    Jag kan rekommendera Kronans barnvagn. De har ett ryggstöd i liggdelen som kan fällas upp så att barnet kan se lite mer när de har blivit några månader. Jag tycker den är jätte bra och snygg, man får även känna sig lite ensam om den:)
    Ha det fint!

    ReplyDelete
  47. Hej Stina!

    Jag brukar läsa din blogg men har haft så mycket att göra på sistone med mina studier att jag inte haft tid.

    Men idag var det dags att läsa din blogg å gud vad jag blev överraskad!! Jag ville bara tala om hur glad jag är för din skull, jag streckläste om allt det fantastiska som hänt i ditt liv på så kort tid! Jag både skrattade å fick tårar i mina ögon när jag läste.. Så otroligt vackert å fantastiskt! Du förtjänar allt detta mer än väl!

    Var nu rädd om dig å din lilla familj och framförallt om den lilla som växer inuti dig! Men jag vet att knappast någon behöver ge dig
    det rådet..

    Appropå vagn så har jag haft flera vagnar till mitt enda barn.. Men som ensamstående och utan bil så ville jag ha en lätt och smidig vagn som passade i de flesta väglag och miljöer. Mest nöjd var jag över min One Tree Hill vagn, exakt som Urban Jungle men med fyra hjul! Men prova dig fram och känn dig för.. Smaken är ju som baken och en vagn passar inte alla..

    Lycka till Stina!
    Varma från en mor till en annan..

    /Åsalinn.

    ReplyDelete
  48. Vi har en Emmaljunga nitro city, en snygg cityvagn som inte alla har. Vi valde en svart limited edition klädsen för att vara lite mer unika. Här i Malmö har jag nog bara sett typ två med samma klädsel. En liten och nätt vagn men som är bra när man är lång (jag är 1,75). Jag tycker Bugaboon ser så himla liten ut i sittdelen, och som sagt. Alla har den. Lycka till!

    ReplyDelete
  49. Grattis till pyret i magen! Är sååå glaaaad för din skull.

    Jag skulle vilja rekommendera Brio Go, riktigt bra vagn, med liggdelen högt upp!

    ReplyDelete
  50. Vill börja med att säga att jag verkligen gillar bloggen! Vad gäller barnvagn skulle jag gå för en Brio GO (bra i höjd, stabil men smidig). Kör själv runt med en Bugaboo men tycker att den är lite ranglig och framförallt att förvaringen nertill (om man handlar nåt) i princip inte går att komma åt så länge liggdelen används. Hade Urban Jungle till första barnet och med liggdelen är den suverän men små barn sitter sådär i den tycker jag.

    ReplyDelete
  51. Stavade fel innan. Vagnen hetter Orbit och finns tydligen att köpa i Sverige. testa och se.
    Kram och kärlek till dig och din bebis:)

    ReplyDelete
  52. Emmaljunga. Den enda vagnen som fortfarande tillverkas i Sverige och är superbra, lätt och smidig.Till skillnad mot alla kinesiska halvfabrikat.Min son som för närvarande är 8 månader har färdats bekvämt i den och nu r det dags att byta till den lika bekväma och smidiga sittdelen.Vi reser ganska frekvent och den har även visat sig vara slitstark...

    ReplyDelete
  53. Hesba är barnvagnarnas bently,( om man bortser fr silvercross) bekväm & kvalitativ garanterat den skönaste för barnet med super fjädring! hade den till båda mina barn de första 6 mån sedan bytte jag mellan hesba och buggaboo då den som du ovan skriver är smidig, men ingen vagn kan mäta sig med Hesban! jag rek Hesban och buggaboo bee som rese vagn!!

    lycka till :)

    ReplyDelete
  54. Fråga hos återförsäljare av Hesban VAD som brukar krångla och frekvens.
    På Bonti var de ärliga med att fjädringen är ett stort problem och därför hade de reducerat pris på lagningar av denna.

    Samtidigt kan detta inte uppväga krånglet med lånechassi och det praktiska strulet som det innebär att behöva lämna in sin vagn på lagning.

    ReplyDelete
  55. Hej Stina

    Grattis till dig och din man.Jag har själv tre barn som idag är i tonåren. När dom var små hade Vi Teutonia vagnen och var jätte nöjda med den.Jag har provkört en buggabo och vagnen tyckte jag var dålig.Barnet skakade fram och tillbaka Shaking baby varning. Det kändes som att köra en kundvagn. Testa så många så möjligt och bra stötdämpare är ett måste.Lycka till

    ReplyDelete
  56. Vi är inne på samma grej som du, vill inte ha något som alla andra har, men vi kommer inte att bo inne i stan när vår baby kommer så vi kommer nog inte köpa en "cityvagn".

    Stokke har mycket grejer som man kan bygga om vart efter barnet växer. Vi har fastnat för deras vagga som sedan byggs om till spjällsäng, det fina är att den är oval!

    Jag fick Stokkes broschyr från barnavdelningen på NK, där såg jag också deras barnvagn som sedan byggs om till sittvagn etc.

    Lycka till!

    Sanna

    ReplyDelete
  57. Hei Stina!

    Grattis med mirakelet i magen!

    Jeg var som deg - tveksam til Bugaboo i begynnelsen. Men den er så lett og smidig så tilslutt ble det den likevel og vi er sååå fornøyde! Jeg ville også ha svart vogn og bestilte denne som er All Black, special edition.

    http://www.bugaboo.com/bugaboo-cameleon-all-black-and-off-white-special-edition?id=8081

    Lykke til i graviditeten!

    ReplyDelete
  58. HEJ!
    Vi har en Joolz till våran lilla korv! Han trivs utmärkt i den! Kolla in!
    http://www.my-joolz.com/

    ReplyDelete
  59. ALLA: Tusen tack alla för tipsen! Det lutar åt en nu men jag och M ska prova och testköra precis som ni föreslagit. varm hälsning stina

    ReplyDelete
  60. Stilren, rejäl men ändå enligt min mening smidig, tar liten plats i bilen och SNYGG, är såklart en Kronan vagn! Kika på deras hemsida, jag var störtnöjd med vår! Saknar den ännu!

    ReplyDelete
  61. Hej! Bra att ni ska testköra, detrekommenderas verkligen! Pröva att fälla ihop den och lyfta den också!:)
    Brio har fina vagnar med svängbara hjul (Sing?), sen har Crescent en ny variant( tror den heter Diva..) som är riktigt snygga och verkar smidiga tycker jag! Vi hade en Crescent classic-jättenöjda! Men då bor vi där det är snö största delen av året med.. Men något som är bra med den är att det är vändbart handtag, så man kan välja om barnet ska sitta framåt eller mot föräldrarna!Jättenekelt och smidigt! Tycker annars Kombivagnar är bäst så man slipper välja om barnet ska ligga eller sitta. Hårdlift i Vagnen hade vi första tiden, typ 3 mån. Lycka till!!!=)

    ReplyDelete