Wednesday, January 19, 2011

Tired, tired, tired ...



Ja den där härliga känslan att vara gravid och ha strålande lyster lär dröja ett tag för min del. Jag känner mig mest sliten och är fortfarande ofattbart trött. Så trött att jag ibland inte vet vad jag ska göra med mig själv och så blir jag sittandes som i ett sovkoma men med ögonen öppna någonstans, vartän jag befinner mig just då.
Jag försöker ta en 20 minuters power nap efter lunch varje dag och från början kunde jag verkligen känna dess märkbara positiva effekt av den lilla, men effektiva sömnen - men just nu spelar det ingen roll vad jag gör.

Att jag går på toaletten i genomsnitt fyra gånger per natt för att livmodern trycker mot urinblåsan kan vara orsaken. Jag är van vid lång, djup och konstant sömn och nu är det ett irriterande springandes under natten. Det känns som om mina ringar under ögonen blir djupare och djupare för varje dag som går och jag drömmer om att få gå och lägga mig under dagtid.


Det enda som verkligen är positivt med allt detta är att jag vet att det är ett enormt hormonflöde i min kropp och det är alltid ett gott tecken för en bra graviditet. Men sömnen måste bli bättre.

På bilderna här i inlägget ... det var länge sedan jag såg och kände mig så sliten. Känner mig svullen i ansiktet, oerhört trötta ögon och blek som ett lik. Men magen börjar verkligen ta fart och den växer för varje vecka som går. Det är en sådan märklig känsla för mig att se sig själv så på bild. Allt ser för övrigt ut som min kropp - förutom att det är en extra kurva fast på ett mycket besynnerligt ställe.

Idag ska jag till doktorn för illamåendet igen och för att också ta upp det faktum att jag är så omåttligt trött. Förmodligen kan det vara ännu mer järn som ska till och vore det en sådan enkel lösning på den här trötthetskarusellen vore jag evigt tacksam.

Härom dagen var jag och tog hand om min 10 centimeters långa utväxt. Min frisör bara skrattade, jag som alltid är så noggrann - men håret har verkligen haft ett mycket lågt nyckeltal beträffande prioriteringar senaste månaderna. Men nu ser jag fram emot att dagligen möta mer och mer av den klarblå skyn och blicka mot våren.


(blazer: H&M, new shawl: Marc Jacobs, skirt: Maruschka de Margot, boots: Pistols & bag: Fendi)

30 comments:

  1. Vid den här tiden på året brukar jag också känna mig lite hängig, trött och sliten. Trots att jag inte som du är gravid.
    Då brukar det pigga upp mig att ta ett besök hos frisören. Ljusa upp och fräscha till håret.

    Du är så fin Stina och du är så generös som bjuder oss läsare på dina tankar & funderingar under denna viktiga tid i ditt liv. Tack!

    Kram i mängd ♥

    ReplyDelete
  2. Vill börja med att GRATULERA till både kärleken och bebisen i din mage! Helt underbart såklart!

    Har följt din blogg ett bra tag nu (även om jag är urdålig på att kommentera) och din resa har helt klart berört mig!

    Vet precis hur du känner dig just nu! Jag kräktes minst fem gånger om dagen fram till sjätte månaden när jag var gravid med min Philip och jag har nog aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Hoppas det snart går över för din del så du kan njuta fullt ut av vad som komma skall och allt som händer just nu!

    Världens största grattiskraam!

    /Katta

    ReplyDelete
  3. men du ser för tusan strålande ut!

    ReplyDelete
  4. wow, you are glowing! you look amazing :)

    ReplyDelete
  5. Först ett stort grattis! Att vänta barn är ett förunderligt tillstånd men jag lovar dig, att leva med barn är bara så omåttligt underbart. Värt precis allt!
    Förra året vid den här tiden var jag gravid och ungefär lika långt gången samt överjordiskt trött. Det visade sig att jag hade drabbats av en mycket mild form av graviditetsrelaterad hypotyreos, jag hade värden som precis överskred vad som anses normalt, och fick Levaxin. Det fick till följd att tröttheten faktiskt blev lite mindre förlamande så har du inte redan tagit ett sånt prov, be att få göra det. Kram

    ReplyDelete
  6. Stina vad härligt att se dig så lycklig och glad! Har följt dig länge både i uppgångar och nedgångar och det finns ingen annan som jag unnar den här bebislyckan (minus trötthet såklart) som du : )

    Jag undrar om du har tid att svara på en fråga - jag har gått igenom en mycket jobbig period i mitt liv och det har påverkat hela kroppen. Speciellt hår och hud. Jag som alltid haft en silkenslen hy i ansiktet har nu fullt av knottror, röda utslag och får ibland myggbettsliknanade utslag i ansiktet som blossar upp under ett par timmar innan de lägger sig igen. Huden är överstressad och otroligt känslig. Jag anar att det här beror på alla stresshormoner som rusat genom kroppen under lång tid, men det gör mig förtvivlad. Vad ska jag ta mig till? Är det bara att låta tiden ha sin gång och vänta på att kroppen och hyn ska självläka eller finns det bra behandling för att snabba på processen?

    Stor varm kram till dig!
    Jenny

    ReplyDelete
  7. När jag läser din blogg gör jag det alltid på ett visst sätt. Först tittar jag alltid på bilderna/bilden som hör till inlägget. Detta för att du genomgående har inspirerande, stilfulla och profesionella bilder och jag tycker om att ta in det estetiska delen av dina inlägg innan jag läser själva texten. Detta för att bilderna för mig ofta kmomunicerar en känsla och jag älskar att bli berörd på det sättet som du berör mig med dina bilder. Även denna gång började jag med att titta på bilderna och det absolut första jag tänkte på var hur fräsch, vacker och lycklig du såg ut.

    Du må känna dig "som en påse skit" som jag ibland brukar säga lite skämtsamt, de dagar det är riktigt illa, men du strålar och ser riktigt fräsch ut enligt mig. Du är en kanonsnygg "mother to be" (!) och jag hoppas verkligen att ditt fysiska välmående kommer återgå till det normala så att du får känna dig lika fantastisk som du ser ut!

    Varm kram Mary

    ReplyDelete
  8. Du är ju jättevacker.
    Om illamâendet skulle jag föreslâ om du kunde hitta en kiropraktor som behandlar gravida kvinnor. Det funkar jättebra och jag har sjalv behandlat gravida för illamâender etc och som senare haft graviditeter utan problem. Dessutom förbereder du kroppen till max för förlossningen och ryggont som ofta kommer lite senare dâ magen är stor.
    Bebisen fâr ocksâ ut av det positivt dâ den reagerar under behandlingarna.

    Ett litet föreslag om du inte vill ta mediciner.
    Kramar pâ dig och hoppas allt blir bättre snart

    ReplyDelete
  9. God dag Stina! Jag har läst din blogg väldigt v'äldigt länge, läste din förra blogg med! Du är en otrolig inspirationskälla och jag blir alltid så otroligt glad av att läsa det du skriver! Du skriver nämligen så ofantligt bra och lyckas verkligen `fånga´ läsaren. Du inspirerar i alla fall mig ..på alla ´de olika plan som finns! Allt från dina andliga stunder, vilande och avslappnande kvällar..till att få se bilder på din otroligt vackra våning! (bor i en exakt liknande själv och älskar inredning, så att titta på just de bilderna värmer lite extra i mitt inredningsnördiga-hjärta!)

    Att läsa om din kamp för att kunna bilda familj var verkligen hjärtkrossande och nu när jag för en tid sedan läste att du bar en lite lösare klänning "för att det var det ändra rätt just nu" då kunde jag bara hoppas att det var för att du var gravid!!

    När jag sedan såg inlägget med din putande mage..så skrattade jag rakt ut, av lycka!! Vid det tillfället så var min sambo och även min lillasyster här hemma och jag tvingade dem till datorn för att visa och förklara det hela!! Vi tre fylldes av ett glädjerus och jag vill bara önska dig all lycka i världen nu!! All tro, alla försök till en väg man vill hitta i livet.. och sedan för den sig till det rätta ..helt utav sig själv!! FANTASTISKT!! Måste säga att det är en solskenshistoria!!

    Ha en fortsatt fin dag!

    Vänligen,
    Sandra

    ReplyDelete
  10. Hej!

    Du ser så vacker ut Stina! Och jo du har en glow! :) Jag är säker på att du har en liten tjej där inne, jag har alltid haft rätt hos mina 4 kompisar, din mage "sitter så högt upp" vet inte om man kan säga så på svenka..

    Kram
    Astridur

    ReplyDelete
  11. Tappade hakan litegranna, för trots trötthet och "glåmighet" är du oförskämt vacker! ;) Tror det är dina ögon, du ser så nöjd och lycklig ut.

    Massa kramar!

    ReplyDelete
  12. I dont' know if my last comment arrived, you know that it's weird sometime from France, but fist think before reading my mails, after along travel is to see your blog and to lear that you are pregnant... And I am so happy for you.
    From how long it is ?

    ReplyDelete
  13. Oh, sooooooooo cute, wonderful baby belly!!!!

    ReplyDelete
  14. Blutsaft !!
    = piggare, det enda järntillskotet som visar högre järnvärde ( om man inte får sprutor då..) över 24 timmar. Jag har svårt att ta upp järn i normala fall och fickl förr järnsprutor i rumpan. Behövs inte så länge jag äter blutsaft, och det är 4 år sen jag fick sprutor nu !
    Bästa. Fråga barnmorskan !

    ReplyDelete
  15. Hej Stina! Tack för en härlig blogg!

    Det är extra kul nu när du är gravid. Jag är endast några få veckor före dig (v16)

    Jag har aldrig i mitt liv varit så extremt trött innan, det är en trötthet som jag tidigare aldrig upplevt. Ett illamående som har lett till många tappade kilo. Det ända som gick ner var fisk och mat som var "mjuk" utan allt för mkt smak. Ja som du hör lite liknande symtom som dig!

    Nu har jag kommit in i v16 och jag mår betydligt bättre. Inatt sov jag för först gången utan att kissa mellan 22-06, kors i taken vilken underbar händelse för mig som trodde att min nattsömn var utdömd.

    Jag har börjat kunna äta och faktiskt även börjat laga mat igen-en av mina största passioner.

    Det jag vill säga är håll ut! Även att jag vet att det är med all glädje man går igenom allt så finns det för de flesta en annan fas man kommer in i!

    Lycka till med allt och tack för att vi får följa dig/er!

    mvh
    Rebecka W

    ReplyDelete
  16. Jag tänkte bara säga att jag ser löjligt mycket fram emot dina blogginlägg nu för tiden (för all del, jag har alltid gillat din blogg!). Din kärlek och lycka är så påtaglig för mig som läsare, och jag sitter och ler för mig själv, blir lite extra lycklig genom dig.

    För övrigt: Du är vackrare än någonsin!

    ReplyDelete
  17. Stina, du är ju en strålande vacker kvinna!
    Det måste vara något fel på din spegel... Du verkar inte se i a f den bilden som vi alla andra :-)
    Hoppas, att din sömn blir bättre. Söt Baby-Belly!
    Kramar och ork från Minna

    ReplyDelete
  18. Hej,
    stort grattis till magen och den fantastiska vändningen i ditt liv.
    Jag hör dig, tröttheten kan vara helt galen. Jag har haft två täta graviditeter så jag kan inte påstå att jag är piggare nu men två små knoddar här hemma:-)! ( kollade bådas kön såklart!)
    Tycker i alla fall att du ser strålande ut i din graviditet. Hoppas illamåendet ger sig snart!

    hälsar
    sanna

    ReplyDelete
  19. Hej!

    Ett jättestort grattis till bebisen :)

    Det är så roligt att läsa din blogg för jag är också gravid och det är så skönt att läsa om någon som är i samma sits.
    Jag är också otroligt trött fortfarande (är i v 22) men mitt illamående har släppt, så gott som iallafall.

    Vill bara säga att du inspirerar och att du är fantastisk som orkar jobba och blogga trots ditt horribla illamående. Och du ser fantastisk ut!

    Kram Stina

    ReplyDelete
  20. Åh Stina! Är det där du när du är trött och hängig så är det bara att gratulera =)

    Här är nåt som piggar upp även den mörkaste av kvällar.

    http://thesecret.tv/secret-to-you

    ReplyDelete
  21. Hej Stina!

    Passar på och ställer en hud fråga :) Hur ska man på bästa sätt förbereda huden inför solsemester? Hudvårdserier som innehåller AHA-syror är bra mot åldrande men gör den inte huden mer solkänslig? Använder själv Exuviance. Och vad tycker du om solpiller?

    Förresten, du ser lika fantastisk ut som alltid! :) Kramar/Nicky

    ReplyDelete
  22. Du är jättesnygg! Hur gammal är din kille? Han ser ung ut :) Kram Anna

    ReplyDelete
  23. Du ser strålande ut! Vilken vecka är du i? Jag har själv precis fått den goda nyheten... Glädje!

    ReplyDelete
  24. Du må känna dig trött, men du är vacker som satan, ska du veta! :) Och visst ser jag en gravid-glow om dig på bilderna ovan, även om det inte känns så för dig ännu. Hang in there! :)

    Många kramar från Bella!

    ReplyDelete
  25. Du ser bra ut, tro inget annat! Och........för att inte chocka dig........när bäbin är här......då.....
    KAN det vara så att man inte får sova hela nätterna (heller).

    Må så gott
    Butta

    ReplyDelete
  26. Gunnel: kan absolut vara värt att kolla upp! tack!½

    Jenny: Ha tålamod och om du vill skynda på process bör du göra några lätta IPL-behandlingar. Det kommer garanterat hjälpa din ny back on track.

    Sandra: Det där var så gulligt skrivet! Tack!

    Astriud: Spännande! Hoppas!

    Mella: men det dricker jag redan! Nu ska jag bara tänka att det snart är slut på detta så ordnar det sig.

    Nicky: Betakaroten tabletter är jättebra att använda innan en solresa (om du inte är gravid vill säga). annars ska du bombadera huden med en medicinska kräm med c-vitamin och ha starkt solskydd över varje dag. Då bränner du dig inte, får en fin och jämn solbränna som sitter länge. Varm kram stina

    Anna: Som jag ungefär.

    ALLA: Tusen tack för era kommentarer och inlägg! Läser alla och tar in allt! Varm kram stina

    ReplyDelete
  27. För mig har piggelin fungerat bra mot illamående.

    ReplyDelete
  28. Hej Stina,

    normally I`m a quiet reader of your lovely blog - however today I have to write that
    you really look gorgeous in this outfit, especially boots and bag match your whole outfit perfectly
    Wish you a nice birthday saturday
    Milu

    ReplyDelete
  29. Hej Stina!
    Var klipper du dig och färgar håret? Du har alltid så fint hår!
    Kramar Amanda

    ReplyDelete
  30. Amanda: Vanligtvis har jag en frisör/stylist som kommer hem till mig, Johanna Sylvan ( http://linkdetails.com/hair-makeup/johanna-sylvan/editorial-1 ), men hon är mammaledig nu så då går jag till min väninna Corinne som äger den supertrendiga stället Corinne & Friends. ( http://corinneandfriends.se/ )

    ReplyDelete