Sunday, January 16, 2011

Who are you in there?

Det är så spännande allt det här. Med magen, graviditeten och vetskapen att det är ett litet liv som växer inom mig och som på senaste ultraljudet var ungefär 11 centimeter med finlemmade små armar, ben och fötter med bedårande små tår och ett hjärta som tickade lika behagligt som en ljuv vårmorgon. Och allt i normala proportioner, nästan som en miniatyrbebis.

Vem det än är därinne vet jag med mig att han/hon kommer bli fullkomligt bombaderad med kärlek då jag har en otrolig skara med vänner, bekanta, min familj (pappa säger att han redan kan föreställa sig små tripptrapp steg i trappan och syrran kommer avbryta sin planerade Australienresa tidigare för att komma hem innan födelsen och efter för att hjälpa både mig och dessutom inleda sin livslånga relation som moster till den lilla) och M:s familj som kommer älska den här lilla människan och förhoppningsvis vara inspirerande förebilder och härliga medmänniskor. I min familj är jag den första av alla barn att skaffa just ett eget barn och för M är det samma sak.

Många undrar om vi ska ta reda på könet som är möjligt om bara ett par veckor och för mig är det en självklarhet! Då får jag oftast en kommentar som undrar om jag inte vill att det ska bli en överraskning? Men det blir ju lika mycket en överraskning då vi gör ultraljudet som om ytterligare 5 månader. Så det resonemanget förstår jag inte riktigt. Jag tycker både det är härligt att veta vad jag har därinne och mysigt på samma gång. Namnen är redan bestämda men vet vi könet blir det enklare att förbereda med fina sänglinnen, lite kläder och framförallt mentalt att få förbereda oss på vad vi kommer få ta del av vid vårt första barn. En liten flicka eller en liten pojke?


Nu önskar jag bara att illamåendet går över. Det är så frustrerande att må så illa som jag gör hela dygnet (kvällarna värst) och jag som älskar mat i alla dess former - önskar inget hellre än att få min kulinariska aptit tillbaka och få ställa mig i köket och verkligen njuta av att tillaga, servera, äta och njuta. Inte behöva tvinga i mig, kräkas, hulka och tvinga i mig igen.

Beträffande kläder och vad man ska ha på sig har jag kommit så långt att jag insett att alla mina byxor snällt får vänta till efter sommaren att få bäras igen. Inget får sitta hårt åt om magen (illamåendet) och allt måste vara bekvämt.
Gravidstrumpbyxor är min bästa vän för de kommer över magen och spänner och kniper ingenstans och klänningar som denna på bilden, som är snygga, enkla och bekväma är vad jag kommer leva i.

Jag har inget problem med att gå upp i vikt, det är en naturlig del i att vara kvinna om man vill/kan/får uppleva denna naturgåva som en graviditet innebär - men det är lite märkligt att inte kunna slänga på sig sina vanliga kreationer och känna sig fin utan snarare hela tiden känna sig lite småplufsig fast på mycket besynnerliga ställen.

Nåväl. Mamma gick upp 9 kg med mig och min syster och kunde enkelt sätta på sig sina vanliga jeans när hon åkte hem från BB.
Det vore ju en dröm att få ärva den unika genen - men det får bli som det blir och vad som än händer blir det en upplevelse i sig.

Men jag undrar verkligen: Who are you in there?

(dress: Zara & bag: Karen Millen)

24 comments:

  1. Grattis till det fina miraklet därinne!
    När jag var gravid fick jag en medicin som hette Lergigan och som hjälpte mig att klara av vardagen för jag var till och med inlagd för jag kunde inte behålla någonting. Nu är detta 16 år sedan men kolla med din läkare, kanske något du kan få också.
    Sköt om dig och ta hand om er, ni är så fina tillsammans och du är värd all lycka!
    Kram från Annika i Västerås.

    ReplyDelete
  2. Hej fina Stina! Din berättelse låter väldigt lik min, jag ville också ta reda på könet och fick av den erfarna kvinnan på Mamma Mia veta att det var en liten flicka i min mage. Så mysigt! Jag och min man var i utomlands och köpte massvis av underbara flickkläder. Vi hade hennes namn klart och månaderna innan hon skulle komma så gjorde vi klart det underbara flickrummet. När jag senare födde en underbar son så kändes det ganska märkligt. Jag var så lycklig över den fina, perfekta lilla sonen som vilade vid mitt bröst. Men det kändes som hela graviditeten varit en lögn. Inte en tanke hade ägnats åt den här lilla pojken vilket jag skämdes för och jag sörjde den dotter jag längtat efter inte ens fanns, och aldrig hade funnits.
    Bara min berättelse...

    ReplyDelete
  3. Hoppas allt går som det ska och att det inte händer något man inte vill på vägen...!!!!!!!!!!!!!!!! Jag önskar dig verkligen all lycka och det är fantastiskt att se att det äntligen händer =) kram på dig

    ReplyDelete
  4. Så ljuvligt att läsa!

    ReplyDelete
  5. När jag blir gravid vill jag också vara lika fin som du! Du ser ju helt fantastiskt vacker och lycklig ut!

    ReplyDelete
  6. Att vara både stylish och gravid är inte alltid det lättaste men är det någon som kan lyckas med det så är det du! Det kommer att bli intressant och berikande att följa dig växa in i mamma rollen med allt vad det innebär.

    Ta hand om dig och din lilla mage :) Kramar/Nicky

    ReplyDelete
  7. Du är så VACKER! Både på insidan och utsidan! Du påminner mig om en liten sol, finaste Stina!
    Hoppas att du mår mycket bättre snart! KRAMAR

    ReplyDelete
  8. Hej Stina, har följt dig länge och kan inte med ord beskriva hur glad jag blev då vi fick ta del av den stora nyheten. Jag önskar dig all lycka för det är du värd.
    När det kommer till illamåendet så kan jag rekommendera ett "magnet-armband" som jag köpte på ett apotek i Istanbul i somras, på inrådan av en underbar läkare, då jag mådde extremt illa i samband med min 3:e graviditet (som förhoppningsvis kommer att få ett "lyckligt slut" om ca 3 veckor). Det är ett slags elastiskt armband med en liten vit magnetisk knopp på vilken man placerar strategiskt på handleden och som sägs hjälpa vissa. Har ingen aning om vad de kallas eller om de finns att köpa här men kolla upp det och om inte annars så är det troligt att det finns hos apoteken i övriga europa så mr M kanske kan hämta det till dig. Den hjälpte mig iallafall.
    Annars kan jag även tipsa dig om rostade kikärtor som du troligen hittar bäst nere i hötorgshallen, om du klarar av att vistas bland alla dofter där vill säga. Dem kan du ha i väskan och knapra på närsomhelst och det brukar stilla illamåendet lite.
    Hoppas mina erfarenheter blir till hjälp, ta hand om dig fina Stina...

    ReplyDelete
  9. Ville bara lämna en liten kommentar om att jag nyss börjat läsa din blogg, och jag verkligen älskar den. Läser numera din blogg varje dag, till och med flera gånger om dagen. Du verkar vara en väldigt äkta person. Åh, lycka till med din graviditet. Kram / Sofia (www.onesize.blogg.se)

    ReplyDelete
  10. Jag ser fram emot lite gravid-kläder-inspo från dig Stina!
    Jag har själv problem med och veta vad jag ska sätta på mig nu innan magen syns mer tydligt. Dt här mellan läget är svårt och anpassa sig till tycker jag!
    Man vill ju fortfarande behålla sin klassiska stil =)

    Det är verkligen spännande att det växer något i magen och längtan tills den lille människan kommer ut är olidlig =)

    ReplyDelete
  11. Hej igen, en liten update bara angående "magnet-bandet", det är visst inget magnetiskt utan något som kallas för "Sea-Band:Armband mot illamående, Plastkula mot akupressurpunkt" och finns även här i våra apotek :)

    ReplyDelete
  12. Du har mail!:)

    Hälsningar
    Sophie

    ReplyDelete
  13. Stort grattis till graviditeten! Apropå Jasmins tips om "magnetarmband" mot illamående: Sådana finns att köpa på svenska apotek. Har köpt sådana åt min dotter som är mycket åksjuk. De fungerade bra på hennes illamående. Lycka till!

    ReplyDelete
  14. You are glowing sweets. You look even more beautiful than you normally do. So excited for you.... my best friend is 2 days pass her due date so we are now waiting and waiting for little Eya to arrive to world. x

    ReplyDelete
  15. håller tummarna Stina!

    ReplyDelete
  16. Åh vad du är vacker!!!!
    Hoppas o håller tummarna hårt att dusnart får må bra så du kan njuta av att vara gravid!
    9 kg, det var inte mycket det. Själv gick jag upp 25kg+ med Max (jätte mycket vätska visserligen) o 16kg med Emil. Hur som så är det en underbar upplevelse som slår allt annat!!!!
    Är så otroligt glad för eran skull o den lilla kommer att bli sååå fin!!!
    Var rädd om dig vännen <3

    ReplyDelete
  17. Hej Stina. Jag undrar om man kan göra några mer avancerade medicinska (ansikts)behandlingar när man är gravid? Jag förstår att man inte får göra botox, men hur är det med ipl, nbl, restylande, kemiska peelingar etcetera? Det skulle vara kul att veta om man får göra något roligt, man vill ju vara fin fastän man är gravid. Kram!

    ReplyDelete
  18. Jag förstår dig till fullo! Det är inte lätt att känna sig snygg och välklädd när man mest känner sig lite småfet/pluffsig så där i början. Det är ju en lite annan femma när magen står ut som en kanonkula. Men i vilket fall som helst så är det få som kan se snygga ut hela vägen och är det någon som kan det här i Sverige så är det banne mig du! Du har god smak ända ut i fingerspetsarna och det ska bli så roligt att få följa med på resan. Ta hand om dig. KRAM Lotta

    ReplyDelete
  19. Förlåt Stina men jag känner att jag måste, här inne i din sfär, ge alla som kommenterar en stor kram. Ni är alla så härliga, kärleksfulla och hjälpsamma. Det är precis så vi tjejer ska vara mot varandra! Har nog aldrig läst en elak kommentar här inne.
    Ville vara säga det...

    ReplyDelete
  20. Vi tog också reda på könet. Pojke eller flicka spelade förstås ingen roll, men vi var för nyfikna för att avstå när informationen fanns tillgänglig. Får vi uppleva en till graviditet kommer vi säkert ta ut överraskningen i förskott igen. Att veta förstärkte bara vår upplevelse. Det var så himla mysigt att kunna säga "hon" och det overkliga i att vi väntade barn blev faktiskt lite mer greppbart.

    Det är, minst sagt, ett fantastiskt äventyr ni har framför er. Förstår att illamåendet inte är lätt att tampas med, men belöningen... Jisses, så värt det är i slutändan.

    Ta hand om dig.
    Om er.

    ReplyDelete
  21. Hej, och grattis!
    Jag har en fråga om subQ, blir det egentligen någon skillnad med 1 ml i varje kind eller bör man ha mer?
    Är subQ en bra metod om man vill att ett malt ansikte ska upplevas bredare samt få mer markerade kindben?

    Tack på förhand och trevlig kväll!
    Anne

    ReplyDelete
  22. Du verkar så himla häftig och din blogg är verkligen intressant att läsa!
    Grattis till barnet!

    ReplyDelete
  23. Anonym: Jag ska till doktorn i övermorgon beträffande detta, äter Postafen nu som finns receptfritt på apoteket. Det där magnetarmbandet ska jag kika närmare på, dock ser jag framför mig nu att detta ska vara över mycket snart ... Varm hälsning stina

    Anonym: Men Gud. Jag förstår precis din reaktion, skulle reagerat på exakt samma sätt. Och jag som går på Mama Mia ... ha ha. Man far ta det med en nypa salt med andra ord men ser jag en penis vet jag ju, svårare är det ju men en tjej. Varm hälsning stina

    Anonym; Jennie, Paloa: Tusen tack, ni är så snälla!

    Dena: Thanks dear!

    Linda: Men det syns ju inte nu på dig ... och tre fina pojkar har du fått! Varm kram stina

    Hanna , Lotta & Nicky: Tusen tack, jag ska göra så gott jag kan med klädvalen, att det är skönt och snyggt på en och samma gång är viktigast. Varm hälsning stina

    Anonym: Man kan nästan inte göra något alls när man är gravid, ska skriva ett inlägg om det där. Ingen Botox, ingen IPL eller kemisk peeling. Men inlägg kommer. Lovar!

    Sofia: JAG VET! Men fint föder fint, snällhet föder snällhet. Jag har inte haft en negativ kommentar senaste 600 kommentarerna. Det är så underbart att det finns så mycket vänlighet och hjälparanda. Det är ju så det ska vara! Varm hälsning stina

    Sandra: Det är precis den mysighetsfaktorn jag vill ha. Varm hälsning stina

    Anne: Minst 2ml SUB Q per sida är en liten till normal behandling, Mindre volymer, tex 1ml kan man ha för touch up. Varm hälsning stina

    Anonym: Tack! Vad glad jag blir. Jag tycker man ska vara lite cool som kvinna. Det blir mycket mer spännande då! Varm hälsning stina

    ReplyDelete
  24. Åh! Om du nu skall skriva om behandligar under graviditeten osv så kan du kanske skriva om vilka Jan Marini produkter man kan/inte bör använda då man är gravid eller ammar?

    ReplyDelete