Wednesday, February 2, 2011

Gratitude


Ibland när jag vaknar slås jag av en sådan tacksamhetskänsla att det är svårt att återbeskriva den kvittrande känsla som fyller hela mitt inre. Jag känner att jag har så mycket i mitt liv som jag finner så ovärderligt. Det största skatten jag har och som jag bär med mig som en beskyddande slöja - är min livserfarenhet. Skuggorna av av alla minnen, upplevelser, händelser i mina tidigare år som ger mig så mycket ryggrad och insikt om hur jag ska hantera situationer och använda den empati och förståelse inför människor som alla mina egna livsupplevelser skänkt mig. Det är en gåva att ha levt ett sådant rikt liv på både sorg, smärta, ofattbar glädje, lycka och med massa stora, omchockerande förändringar. Jag har levt ett liv med både väldigt mycket pengar och givits den välbehövda förståelsen att det skänker stor frihet och möjligheter - men att lycka och harmoni kommer från hela andra källor. Jag har haft perioder när jag var yngre där jag fått kämpa för precis allt och skämts för extrajobb jag hade i yngre dagar när jag studerat och fått kämpa för varje krona och också befunnit i detta ingemansland där jag inte visste alls vad jag ville med mitt liv, vilket yrke som skulle ge mig både stimulans och glädje och känt den misslyckade andningen som ett frö av detta. Jag har fått uppleva hur det är att förkovra sig i en karriär som kvinna och få kämpa för att komma någon vart och även fått njuta av frukten som det är att känna sig mycket kompetent och uppskattat i sitt yrke utan att för den delen gjort den resan på någon annans bekostnad utan alltid tänkt och försökt förmedla att det finns tillräckligt för alla. Jag har stött på vidrig sjukdom och underbart välmående under en ständig bergochdalbana och även fått uppleva hur det är att ha en svårt följeslagare av smärta genom min svåra migrän ungefär hälften av livets dagar - men också fått njuta av den förståelse jag då har inför andra människors ohälsa och skaffat mig en större portion harmoni de dagar då jag känner mig smärtfri, pigg och frisk. Jag har rest över nästan hela världen och träffat underbara människor som inspirerat mig under vägens gång och detta har gett mig möjligheter till nya spännande upplevelser, resemål som bara mina närmaste vet om och som jag längtar till att få berätta i historieform för mina nyfikna barnbarn en dag. Jag har fått uppleva hur det är att inte fått barn, hur det är att få kämpa för något som visade sig omöjligt i de skedet för att sedan i all ovetande bli gravid och få känna hur det känns att ha något ovärderligt inom mig som växer. Jag har haft ett långt och vackert äktenskap/förhållande på många sätt under de känsliga år som ung kvinna och även fått uppleva det tragiska i en skilsmässa och hur misslyckat allt känns. Det är också en underbar gåva att i den period jag är i i dag, i den mogna ålder där alla upplevelser faller på plats och du har mer kött i både själ och på benen - att få uppleva kärlek på nytt, riktig passion och en ny, underbar man som kom som en virvelvind in i mitt liv och förändrade allt. Det är så många fina människor jag välsignats att få förmånen att ha runtom mig och min familj är den vackraste gåvan av dem alla och också den kommande familj vi håller på att skapa. När jag fylls av denna tacksamhet går det inte en sekund som inte tillbeds mina fantastiska vänner och bekanta, mina kollegor, patienter och människor i övrigt, som de makalösa läsare jag har och haft under de fem åren jag valt att försöka dela en liten del av mitt liv här på bloggen med det största målen att inspirera och visa att livet är ditt och alena ditt ansvar. Jag har i nuläget mer än 170 000 unika besökare i månaden här på bloggen runt 5500 - 6000 besökare per dag. Det är ofattbart kul och jag är mycket tacksam för alla fina kommentarer jag får.
Jag älskar att då och då vakna upp med den här varma och betryggande känslan. Att jag kan se tillbaka på mitt liv, alla händelser och förstår att allt lett fram till där jag är nu. Alla upplevelser har skänkt mig dessa både intellektuella, själsliga och spirituella kunskapsförråd som jag ser fram emot att få använda under kommande år och också få fortsätta min äventyrliga jakt i att samla på mig precis lika många och fler insikter om livet för att använda dem under årens gång. 
Tack, tack, tack universum, livet, sinnena, hjärnans och minnets massiva förmåga och tack för att jag berikats med förmågan att vilja få ut mer av livet genom att förstå min egna tankes kraft och också blivit märkbart duktig på att använda dem till min fördel. Tack mamma som alltid vänt mina bittra tankar i yngre dagar till djupare förståelse inför allt och för att hon har den onaturligt spännande förmågan att säga precis rätt saker vid precis rätt tidpunkt och också gett mig nyckeln till intuitionens värld och allt som oftast givit mig kunskap om de verktyg som krävs för att förstå den. Med andra ord att våga lyssna på den minsta, inre röst som alltid har de rätta svaren och känna glädje när onaturliga inslag vidberör den fysiska världen då och då. Tack för att jag inte längre känner avundsjuka inför människor som tycks ha mer av vad det än må vara i sina liv utan försöker se dessa som mentorer och nyckelpersoner beträffande att allt är möjligt och olika typer av inslag i livet skänker olika typer av känslor i och med att vi alla söker olika ting. Tack för att jag så ofta känner kärlek till mina medmänniskor och ofta känner samma växande känslor tillbaka.
Tack för att jag vet att livet och hur det blir är mitt eget ansvar i mångt och mycket och tack för alla år som jag haft och tack för alla år jag kommer välsignas med.

I denna tacksamhetsberusning är detta vad som spelas i bakgrunden.

14 comments:

  1. Visst är det alldeles underbart att känna den känslan av tacksamhet! Ibland måste man helt enkelt stanna upp och reflektera, du är en stor inspirationskälla till reflektion och eftertanke, det är jag tacksam för! Så underbart skrivet, önskar dig all lycka! Vänligen Katarina

    ReplyDelete
  2. Du får en att älska livet. Tack :)

    ReplyDelete
  3. Vackra Stina... Jag är såååååååå himla glad för din skull att du e gravid och att du har mött kärleken igen... har följt din blogg i flera år nu och jag ber och har bett så många gånger för dig... älskar att läsa din blogg som har verkligen allt men framför att dina ord berör mig och dina texter får mig att slappna av från all stress som dygnet runt pluggande utlandsstudent och jag får en nypa av romantik och drömmar och det vackra livet som ger mig hopp att fortsätta kämpa för min dröm... Tack för att du finns och jag önskar dig all lycka med bebe och din käreste... Hälsningar Melissa

    ReplyDelete
  4. Hej

    Hade du en annan blogg innan? Jag har gått tillbaka och hittar inget innan 2009, skulle vilja läsa äldre delar. Du skrev något i ett inlägg om att vi läsare som följt dig länge kunnat följa dig i skilsmässa och barnlängtan.

    Mvh Sanna

    ReplyDelete
  5. Me too Stina all the love, the best, the great in your life I wish to, because you are someone who say when it's not going, when it's beautiful, the great luck to have your family, friends, etc. I can say that you are humble and it's very unusual for a so beautiful girl. our byby fulfills you with joy and harmony in your heart. It's goog to read you.

    ReplyDelete
  6. jag är med tacksam.. för att jag hittade till din blogg, beställde the secret samt mkt mer men framförallt för att jag redan märkt skillnad i mitt mående. jag är gladare, och väldigt uppmärksam på mina tanker, hela tiden, öva öva öva..
    kram christine

    ReplyDelete
  7. Stina!

    Vad sjukt att du skrivit det här just idag, jag som tänkt precis så hela dagen och samtidigt tänkt att jag skulle skriva till dig och rådfråga om en sak.

    Jag har tänkt på allt jag är tacksam över. Jag är så otroligt glad över att jag hittade din blogg. När jag gjorde det satt jag och streckläste det jag missat och beundrade dina bilder. Beundrade dig, dina kläder, ditt vackra ansikte och kropp och dina ord...dina ord som träffade mig rakt i hjärtat och i själen. Dina ord som kan röra mig till tårar. Som fick mig att rannsaka mig själv, i en väldigt svår tid i mitt liv och ta tag i mitt liv och min situation.

    Jag var med i en svår olycka som skadade mig och gjorde att jag blev sjukskriven och förlorade mitt tidigare liv. Jag blev så avundsjuk på alla i min omgivning. Alla hade mer pengar, roligare liv, bättre förhållanden, lägenheter, kroppar, utseenden... ja listan kan göras lång. Ångesten detta ledde till dödade mig sakta men säkert. Men, tack vare dig (och självklart mig själv) stannade jag upp och tänkte om. Jag förstod att jag bestämmer över mitt eget liv. Jag har alltid tänkt att "det är bättre att vara förberedd på det värsta", på att "allt säääkert kommer gå åt helvete, för det gör det gör det ju alltid". "Allt dåligt händer alltid mig" osv osv. Alla känner nog igen sig lite... Jag började tänka att allt löser sig. Jag hade 1500 kr i början av året, men tänkte ändå, det kommer lösa sig och mitt i allt kände jag hur lyckan började växa innom mig. Jag gick hem från mataffären med ytterst få varor i snöslasket, men kände mig ändå lycklig.

    Nu sitter jag här och har, efter flera års ekonomiska svårigheter oväntat fått en stor summa pengar. Jag antar att jag har tänkt bra på något sätt, som har lett till detta. Nu är jag självklart livrädd för att förlora dom och undrar hur jag ska tänka nu? Hur ska jag förhålla mig till det här? Jag vet att det är lätt att tänka fel nu och jag vill verkligen göra det bästa av situationen.

    Tack Stina, för att du förgyller mina dagar och för att du har öppnat mitt sinne. Tack!

    Varma kramar
    /M

    ReplyDelete
  8. Har inte kikat in på ett tag och wow vilken surprise!! Stort Grattis!!!! Vilken inspirationskälla du är och det känns skönt att veta att det går att bli med bebis trots att det kan kännas hopplöst:)

    ReplyDelete
  9. Och ett STORT TACK för att du är du och delar med dig av det :) Kram

    ReplyDelete
  10. Vilka otroligt vackra ord, Stina! Vilken inspiration! Vilken kärlek och tacksamhet jag känner när jag läser dina ord. Och vilken svindel i hjärtat av glädje det blir när jag inser att vi är många, många tusen som läser dem tillsammans med dig.

    Livet är gott.
    Livet är kärlek.

    All lycka till dig för att livet nu ler så ljust!

    ReplyDelete
  11. May questions occur from your faithful blogger but you do not anser very often . Why do'nt have
    you time for us ? I think it is important after all these ompliments that you react and say a little bit more of your future for ex.
    Thank's Stina you are so fine that you should understand,.

    ReplyDelete
  12. Hej Stina.
    Jag undrar vilket märke på handdukar du kan rekommendera. Jag tänkte vem kan ge ett sådant tips och kom att tänka på dig! Du nöjer ju dig enbart med det bästa!

    Bästa,
    H

    ReplyDelete
  13. emelie: Det var mycket fint sagt. Tack..

    Melissa, Katarina

    sanna: Den är nedlagd och stängd och var en gammal period i mitt liv. Nu får du ta del av den nya bloggen och jag hoppas du finner den tillräcklig.

    Uta: Thank you for very kind words!

    Christine: då ska du se vilket äventyr du är påväg in i!

    M: Känn lugnet! Se dig själv i omkomplicerade situationer där det finns pengar i öveflöd. Lev inte snålt, unna dig med förnuft så att du visar dig själv och ditt undermedvetna att du verkligen vet att pengar inte längre kommer vara ett problem. I stället för att tänka att du inte ska tänka att du inte får bil orolig - gör någonting annat. Dansa, spela hög musik när dessa orostankar kommer smygande och sedan när du distraherats kan du börja visualisera hur skönt det är att VETA att livet från och med nu kommer vara så mycket enklare och pengarna statdigt kommer fortsätta ramla in. Lycka till!

    anonym: I always try to answer everyone but for me it takes 2 - 3 days. But in 99 procent of the cases i do answer them.

    H: Jag har tre märken uppsättningar som jag varierar mellan. Det superlyxiga märket Schlossberg www.bonswit.com Deras handukar, badrumsmattor har oftast en liten andel cashmere i dem vilket jag älskar. De finns på Gertrudes i Stockholm. De andra jag har är Lexington och från Yves Delorme http://www.yvesdelorme.com/store/page/cat_12/id_82/n_etoile_towels/

    ReplyDelete
  14. alla: Tack för era fina ord! De värmer ända in i själen!

    ReplyDelete