Monday, February 28, 2011

Saturday activities


Fika, lunch på Sturehof och seriös utprovning av barnvagnar var lördagens innehåll. Jag är så i valet och kvalet mellan alla barnvagnar - men som tur är har utbudet nu minskat till tre modeller som vi jämför mellan. Tack vare en mycket intressant butik som inte bara har de traditionella och mest trendiga märkena fick vi också inblick i mer originella märken som i varje fall inte jag sett innan. Kraven kan tyckas enkla men har visat sig nästintill omöjliga att leva upp till i en och samma barnvagn. 
Helsvart, enkel, ingen Bugaboo (och inte den typen av utseende helst), hög i både ligg och sittdel samt helst höj och sänkbar samt enkel att transportera. De barnvagnsmodeller som verkar mest intressanta nu är Quinny, Icandy (som vi specialbeställer i helsvart)  och Stokke. Jag är just nu mest inne på Stokkemodellen men min käre man tittar på dessa barnvagnar med ett kritisk ingenjörsöga och lutar åt Icandy på grund av att den är i metall, vilket är den modell just nu som jag minst gillar - av den enkla anledning att jag finner liggdelen för låg. Han tycker också Stokke är mycket väl genomtänkt i konstruktionen men finner inte den särskilt tilltalande till utseendet.
Sedan får man inte glömma att liggdelen bara används ungefär sex månader och sedan är det sittdelen man dras med upp till tre år om jag förstått det hela korrekt. Och då gillar jag Stokke där just för den reglerbara höjdmöjligheten som jag finner perfekt då jag vill ha nära kontakt med lilla A. Både Icandy och Quinny ser mer eller mindre likadana ut i sittdelen och båda är säkert mycket bra så därför är jag återigen förvirrad.

Vet ni något om dessa tre modeller? Vilken skulle du valt?

31 comments:

  1. Jag vet inget pm barnvagnar, men jag vet att semlor är bland det bästa i världen i matväg, och den ovan gick inte av för hackor! ;) Kram!

    ReplyDelete
  2. Jag skulle tro att du inte kommer att dras med sittdelen i upp till tre år heller. Den gamla hederliga sulkyn är suverän och bör bytas till så snart som möjligt. Lätt, smidig och förvisso inte lika ombonad. Men en två-åring med spring i benen efterfrågar inte ombonat utan smidigt. Det bör även föräldrarna göra för att minimera tunga lyft av barn och vagnar.

    ReplyDelete
  3. Quinny är kanon, här i Frankrike är den den absoluta barnvagns-rolls roycen! Men inte lätt med vagn, vi köpte en begagnad liggvagn, som vi bara använde ett halvâr (plus bärsele som jag verkligen rekommenderar om man vill vara nära), sedan lade vi ned mer pengar pâ en riktigt bra, lätt, praktiskt sittvagn.

    ReplyDelete
  4. Jag har både en Quinny & en iCandy (apple jogger) då jag inte klarade av att välja (!!) men vi använder i princip bara iCandyn. Känns stabilare och har bättre möjlighet till förvaring i varukorg.

    /Linda

    ReplyDelete
  5. Anbefaler ikke Stokke. Den har NULL demping, og de små barna som sitter i den ser ut som de ligger/sitter og humper i den... :)
    Tenk på barnets komfort fremfor utseende, hadde nok gått for Quinny av de tre.

    Lykke til i jungelen! :)

    ReplyDelete
  6. Quinny is great! I have a 10 months old son and we've been very pleased with Quinny. We had MaxiCosi car seat ( or whatever you call it....) and you probably already know they go together. Very convenient.

    Maija

    ReplyDelete
  7. Mina barn är 8 och 10 år och det finns så mycket mer att välja på nu! När vi köpte vagn fick jag tipset att kolla om butiken har egen service med reservdelar. Inte kul att bli utan vagn om den måste skickas iväg, och har de egen verkstad ser de ju även vilka märken som det är mest problem med. Sen tycker jag man ska titta på vilken tid på året man får barn och om de kommer att sova mycket utomhus. Mina barn är födda höst/vinter och sovit mycket ute, så därför valde vi en vagn med stor liggdel. Sen får man se på hur man bor. Kommer vagnen in i hissen tex, eller bor man så att man lämnar vagnen i ett förråd är en bärbar innerdel bra att ha. Kolla även vad försäkringsbolagen säger om att checka in vagnen på flyget. Har för mig att de är ganska restriktiva med ersättning.Sen håller jag med om att den hederliga gamla sulkyn är superbra!

    ReplyDelete
  8. Hej Swekidz.se har jättefina vagnar!

    ReplyDelete
  9. Quinny är den bästa
    men bugaboo snyggast:) synd bara att så många har den

    ReplyDelete
  10. Quinny tycker jag ser väldigt billig ut. Bugaboo må vara vanlig (=tråkig?) men jag måste säga att det är den i särklass smidigaste vagnen om man kör mycket i stan. Rymlig liggdel också. Stokke är instabil, vi gjorde oss av med vår. Vet inte så mycket om iCandy tyvärr. Det där med barnvagnar är en hel vetenskap ;-)

    ReplyDelete
  11. Jag har en JOOLZ och gillar att sittdelen kan vara vänd åt båda hållen...Alltså att barnet sitter mot dig och sen när den blir lite stöttre vänder du bara på sittdelen så att barnet tittar raktfram, precis som du...Om du förstår vad jag menar.

    ReplyDelete
  12. Jag förstår att det här inte är ett lätt val (vi köpte från Tyskland) och det finns en uppsjö att välja mellan. Men vet du vad, det är bara en vagn och är man inte nöjd kan man alltid köpa en ny ;) det är ju också lite roligt. Kram och lycka till med ert val :)

    ReplyDelete
  13. Hej Stina!

    Du måste helt klart spana in nya vagnen Orbit Baby och jämföra med den också. Jag är helt såld på min Orbit som vi köpte i USA. Vet att Bonti just har fått in den här i Stockholm så gå dit och spana in den. Jag hade en Bugaboo innan, men bytte till Orbit eftersom den är ursmidig när den är ihopfälld(super enkel att transportera vid resor), bra liggdel som man enkelt kopplar ur och bär med sig(super på alla restauranger) och smartare och snyggare sittdel än alla andra vagnar. Sen finns det tusen andra smarta finesser som ingen annan vagn har ännu.

    ReplyDelete
  14. Hej Stina,

    åh typiskt. Skrev just ett inlägg som verkar raderats. Jo, spana in Orbit Baby. Är så sjukt nöjd med min som vi köpt i USA. Å jag fick just idag veta att Bonti har fått in den. Bytte från Bugaboo Cameleon för att Orbiten var så sjukt mycket bättre på alla sätt. Super smidig och liten när man fäller ihop den, liggkorg som är urenkel att ta med under armen när man är på restaurang och får onda ögat(men endå vill ha sin lilla gobit alldeles nära där man får sitta), och snyggare + smartare sittdel än alla andra vagnar. Plus tusen extra funktioner som ingen annan vagn har(jag har gjort riktigt mycket research och jämfört själv så jag vet vad du går igenom)

    Å om det nu kommer in två inlägg så big sorry!!! vet inte vad som gick snett första gången.

    ReplyDelete
  15. Hej,

    Maste bara saga att det finns en anledning till att sa manga har Bugaboo. Det ar att den ar sa himla smidig att kora, snygg, bra passform i bade ligg och sittdel. Mina bada barn alskar den. Vi har en I Candy som syskonvagn. Den ar bra. Men jag skulle ALDRIG valja en I Candy i singelvagn framfor en Bugaboo. Vad gor det att sa manga har den??? En kompis har i New York har Stokke och hon ar supernojd. Annars ser man manga Quinny. Anledningen till det ar att den ar ett billigare alternativ till Bugaboon.
    Sedan har vi aven tva McLaren i olika storlekar, Quest och Thecno vilka ar otroligt bra nar man aker taxi och ar ute och reser.

    Lycka till med bebis och att hitta en barnvagn som kanns ratt for er!

    Halsningar Sara

    ReplyDelete
  16. Nu går jag bara på utseende och då säger jag icandy. De andra såg "billiga" ut tycker jag.

    ReplyDelete
  17. Rekommenderar att ni provkör Bugaboo. Den är fantastisk att hantera i praktiken. Quinny tycker jag med ser lite billig ut.

    ReplyDelete
  18. Beträffande Bugaboon: Problemet med den är att jag tycker liggdelen är för låg. Det är den främsta anledningen till varför jag inte vill ha den ... Varm hälsning stina

    ReplyDelete
  19. Hej Stina,
    Grattis till magen!
    Fick tips om din blogg, och var lite skeptisk i början...men har fått mina fördomar på skam. Jag gillar blandningen av yta och djup, av stort och smått. Och vet du, barnvagnsval är stort! Jag är själv lite barnvagnstokig. Har sammanlagt haft 6 barnvagnar till mina 2 barn, mitt mission var att hitta "den ultimata barnvagnen"...och den bästa var utan tvekan Urban Jungle. Den är den enda av vagnarna man faktiskt använder från födsel till 3 år - de andra byts ut mot sulkys senare (inte alls så sköna och köra). Urban är superbekväm, stor varukorg och hög liggkorg. Kan köras i båda sanddynor och snödrivor. Om ni ska tänka ett varv till på vagn så kanske ni ska ta med en Urban i diskussionen. Vem vet, då kanske ni plötligt kan enas om en vagn ;-). Lycka till!

    ReplyDelete
  20. Har inte koll på ovanstående modeller men måste bara säga att en superviktig aspekt är att det ska gå att byta till stora vinterhjul. De små "swirlhjulen" som sitter på t ex Stokke, Bugaboo (och många andra vagnar) och som är superbra på höst/vår/sommar och när man går i butiker är totalt omöjliga att köra med i snö. Då får man snällt stanna hemma eller köra på bakhjulen vilket är minst sagt jobbigt.
    Har läst att Buggan inte är aktuell för dig men den har iaf vinterhjul som tillbehör. Kolla om något av dina alternativ har det.

    En anna sak att tänka på är att den inte ska vara för bred. Bakhjulen är superbreda på vissa modeller vilket gör det svårt att komma in i små hissar, upp för smala rulltrappor och genom tunnelbanespärrar.

    Har själv en Bugaboo som vi köpte för 4 år sedan när vårt första barn föddes. Har bara haft den vagnen till honom (många köper ofta flera vagnar) och nu återanvänder vi den till lillebror. En kanonvagn enligt mig.

    Lycka till med ditt köp!

    ReplyDelete
  21. Hej Stina!

    Jag kan varmt rekommendera Musty.Förstår hur du tänker ang Bugaboon, liggdelen är väldigt väldigt låg!Till och med för mig som är liten i rocken.
    Mustyn är betydligt högre ,jag har varit super nöjd med min! Sittdelen går att ha både fram och bak. Liggdelen är dock lite liten men otroligt smidig att ta loss osv.
    Hoppas du finner det du söker!
    Mvh caroline hollbrink

    ReplyDelete
  22. Hej,

    vi hade precis samma funderingar då höjden är viktig för ett långt par. Efter många om och men blev det en Stokke, men med viss tvekan från min sida (mest på grund av utseendet).
    När vi väl fick den levererad blev jag överlycklig. Den känns väldigt rätt och framförallt tycker jag att den på någott sätt blev snyggare när jag väl hade den i mitt hem och provkörde den i vardagsrummet.
    Har dock inte testat den än då bebisen kommer i maj, men av andra bekanta som äger den har jag bara fått höra bra saker.
    Att den är rätt ovanlig i Stockholm känns också som ett plus.
    Lycka till!

    ReplyDelete
  23. jag använde bara liggdelen i ett halvår, sen köpte jag en mycket behändigare sulky med viloläge.

    ReplyDelete
  24. Erittäin mielenkiintoinen blogi, kun voit vierailla verkkosivuilla osoitteessa: www.hyppiechic.etsy.com

    Paljon kiitoksia

    Joao ja Sonia
    Team Hyppiechic

    ReplyDelete
  25. Hej Stina, Jag har inte haft någon av de vagnar du funderar på. En av de viktigaste egenskaperna hos en vagn anser jag dock är att barnet ligger/sitter vänt mot föräldern. Det är mycket bättre för anknytningen mellan barn och förälder. Jag måste säga att jag tycker syskonvagnar där babyn ligger i markhöjd under de äldre syskonet är hemska. Vi hade en Emmaljunga-vagn där handtaget på ett enkelt sätt kunde vändas så att våra barn kunde åka vända mot oss när de var små men åt andra hållet när de blev större och mer nyfikna på omvärlden. Lycka till med ert val och tack för en fin blogg.

    ReplyDelete
  26. Hej!

    Jag har bla haft en Quinny Freestyle till mitt äldsta barn (3år) och eftersom du ville ha en sittdel som är vänd mot dig gissar jag att det är samma Quinny-modell du funderar på.

    Vagnen var ok men inte alls så bra som jag hade förväntat mig pga att den är stor ihopfälld (jobbig att få in i bilen), den är väldigt bred mellan bakhjulen (extremt jobbig när man går i affärer) samt att den inte är så jätteskön att köra i terräng (jämfört med Kronan som jag också haft)

    Mvh
    Linda

    ReplyDelete
  27. Som alltid; slår jag ännu ett slag för Stokke! Tror bestämt på att det kommer bli ditt slutgiltiga val ;-)

    ReplyDelete
  28. Hej Stina!
    När jag(vi) fick vår son för snart fyra år sedan köpte vi en Bugaboo Cameleon. Hade den tillsammans med en vacker vit skinnvagn från Emmaljunga då jag inte kunde finna EN barnvagn med alla de funktioner jag önskade. Sedan dess har det blivit fyra andra och den perfekta vagnen är svår att hitta... Jag tyckte inte att Bugaboo levde upp till våra förväntningar. Så bra är den inte och den är låg. Till hösten kommer litet syskon och då tror jag det får bli en Orbit Baby eller en Quinny. Verkar helt klart vara det bästa på barnvagnsmarknaden i dagsläget:) Lycka till och tack för inspirerande texter med vackra bilder.
    Kram Hanna

    ReplyDelete
  29. Vagn är ju ett måste men personligen är jag otroligt glad att vi inte valde att köpa en ny vagn för många tusenlappar. Vi fick ärva en begagnad Emmaljunga. Vår dotter hatade vagn, varje gång vi lade henne i vagnen skrek hon som en stucken gris. Bärsele var det enda som fungerade. Lite bättre blev det när hon kunde sitta upp själv. Slutsatsen är att vi inte har använt vagn så mycket och nu är hon fyra år och kan gå för egen maskin. Lite lustigt var det också när jag vid något tillfälle gick på promenad med en mammagrupp där alla hade nya, extremt trendiga vagnar, då tittade många snett på mig och min vagn och jag fick även kommentarer om vilken gammal årsmodell det var (vagnen var från 2005 och detta var 2007, den var alltså två år gammal)! Jag var alltså helt "out of fashion" hos de andra mammorna. Ett litet råd, välj en vagn som funkar bra i terräng samt har gummihjul, skönt att slippa punkteringar stup i kvarten. Lycka till, du kommer säkert att finna en du gillar.

    ReplyDelete
  30. alla: Ni är så vänliga, tack tusen tusen tack för alla tips och svar. Nu har vi bestämt oss och jag känner mig ivrig att berätta vilken så fort vi fått hden hem! Varm hälsning stina

    ReplyDelete