Tuesday, March 1, 2011

Ärtpesto


Jag älskar att laga mat och njuter av att ha en man som verkligen uppskattar att jag lagar så mycket mat ... så när jag såg ett recept i en tidning om ärtpesto i stället för vanlig pesto blev jag givetvis sugen på att testa då ärtor är en av mina favoritgrönsaker.

Ärtpesto 4 personer 
  • Ett paket tunn spagetti
  • 3dl frysta ärtor
  • 100g parmesan
  • 1dl olivolja
  • 100g osaltade cashewnötter (fast nästa gång ska jag använda saltade)
  • 1 kruka mynta
  • Smör
Koka spagettin som vanligt men koka också upp en liten kastrull intill den med vanligt vatten. Häll i de frysta ärtorna där och låt koka i en minut. Ta sedan bort dem och sila bort vattnet. Riv parmesanen, hacka nötterna och myntan. Häll i allt i en mixer, parmesanen, ärtorna, oljan, myntan, cashewnötterna och mixa till en smet. Ta 1dl pastavatten i en kopp och höll i en redig klick riktigt smör i den och låt smälta ihop med vattnet. Blanda den färdiga pastan med pestomixen, häll i vattnet med smöret och rör om ordentligt. Servera varmt med en citronskiva som du efter smak pressar över rätten. Addera också extra riven parmesan på måltiden. Så enkelt men så gott!





7 comments:

  1. Ooh, vad gott det ser ut! Har läst din blogg i någon månad och gillar din stil och dina bilder och så dina texter förstås :) Kram

    ReplyDelete
  2. Det ser väldigt gott ut! Kram/Nicky

    ReplyDelete
  3. Åh Yummie Yummie..
    Tack för receptet!

    Glad tisdag!
    Kramar från Camilla & Västkusten

    ReplyDelete
  4. det här ska jag pröva! Vore kul om du skrev ut mer recept, dina bilder är så fina.

    ReplyDelete
  5. Yum! Jag brukar ha i lite vitlök också. :)

    ReplyDelete
  6. Hej Stina! Jag har en fråga som jag hoppas att du kan svara på. Det är så här att jag bor upp i norrland och här finns det tyvärr ingen som säljer Jan Marini produkter. Men har Mene & Moy bra produkter? Kan man gemföra de med Jan Marini? Vore jätte snällt om du kan hjälpa mig för jag vill inte kasta pengarna i sjön och köpa en dålig produkt! :) Kram Moa

    ReplyDelete
  7. Tack för ett inspirerande recept och grattis till det lilla pyret i magen :)

    Kram

    ReplyDelete