Saturday, March 12, 2011

Food orgasm


500 kcal mer per dag behöver jag äta nu när jag gått in i den här perioden när vår lilla son tydligen kommer fördubbla sin vikt och storlek på mindre än en månad. Detta är för mig piece of cake för jag känner redan att jag behöver ännu mer bastant mat och ser då till att få i mig mer av bra, mättande råvaror som bra fettkällor. Man äter när man är hungrig, så enkelt var det med det.
Men 500kcal extra? skrattade M. Men du äter ju redan mer än mig? M tycker nämligen sedan första dagen vi träffades att jag äter oftare och mer än någon kvinna han träffat, han har till och med tagit upp detta med min mamma, om det på något vis var hon som startade denna hunger/mathets. Men så träffade M min syster och insåg att hon var precis på samma sätt - alla i mina familj delar passionen med god mat och att äta små mellanmål samt unna oss det vi tycker om och som vi mår bra av. Och ingen är tjock så det handlar förmodligen om att vi hela tiden håller uppe vår ämnesomsättning skulle jag snarare tro. Men M tycker att min mat och sovklocka ibland kan vara lite besvärlig, framförallt om vi är på resande fot eller gör något annat där matpauser liksom inte passar in i schemat. Det tycker jag själv förvisso också kan vara jobbigt, en ilande hunger som inte stillas kan driva mig till vansinne, så när jag informerade honom om dessa 500kcal var det mer besvärlighetsfaktorn han såg än något annat. Det tyckte jag var lite roande.

(lovely brunch at Grand)

8 comments:

  1. Mat är en stor del av mitt liv. För mig är mat precis som jag uppfattar det ifrån din sida mer än att äta sig mätt för tillfället. Mat är för mig kärlek och jag njuter alltid av varje tugga jag stoppar i mig. Så fort jag ska resa utomlands kollar jag upp restauranger och maten ifrån en plats jag besökt kan ofta vara det starkaste minnet jag bär med mig.

    ReplyDelete
  2. Mandlar är räddningen - jag har alltid en burk mandlar i väskan. Det stillar hungern så att man vara trevlig till nästa tillfälle det är legitimt att äta.

    ReplyDelete
  3. Jag har aldrig varit så hungrig som under graviditeten. Det är liksom svårt att bli mätt, och om jag väl blir det är jag ändå hungrig efter ett par timmar igen. men visst är det fantastiskt på något sätt, det känns liksom att kroppen arbetar för fullt och hela tiden behöver påfyllning med ny energi. Min favorit just nu är riktigt redig husmanskost. Gah!
    Grand's brunch går inte av för hackor, inte deras frukost eller middag heller för den delen...

    ReplyDelete
  4. Åh, jag blir hungrig bara jag ser bilden! De där pommesen på andra tallriken hade suttit bra nu :0) /N

    ReplyDelete
  5. Hahaha. Ni verkar vara så otroligt trygga och fina i varandra redan nu. Fantastiskt tycker jag och otroligt värdefullt!!

    ReplyDelete
  6. Camilla: Precis så gör jag. Jag kollar upp de bästa restaurangerna, gör reservationer i förväg hemma i Sverige och sedan kan man njuta av att upptäcka landet/staden och vet att man på kvällarna redan har utsökta restauranger att besöka och god mat att utforska.

    Emma: Mycket fett och proteiner är nog receptet för att du ska känna dig mindre hungrig. Så är det för mig i allafall. Jag har en stor klick smör på nästan allt och äter många mellanmål.

    ReplyDelete
  7. Du har et sunt forhold til mat, veldig bra for både deg og barnet ditt!

    Anne

    ReplyDelete