Tuesday, March 8, 2011

Lissie is speaking


Jag har fått flera kommentarer och mail på sistone angående vänner, familj och nära som sviker. Ni undrar hur jag tänker och hur man ska tänka när sådant händer. Och det är lustigt, för jag och min älskade syster diskuterade det faktumet för bara några dagar sedan och hon är en av dem jag personligen oftast vänder mig till just för att hennes svar alltid är objektiva och mycket insiktsfulla. Hennes skarpa tankar har hjälp mig förstå saker och ting många gånger så därför vill jag dela med mig av hennes svar som hon skrev till mig en natt.

"Du kan inte ansvara för andra människors beteenden, bisarra analyser och livsval. Det enda ansvaret man har i livet är att vara en så bra människa man kan, vara ödmjuk och alltid känna att man gjort rätt för sig i sina egna ögon. Resten får flyta på bäst det vill och är inget man kan påverka. Man önskar ibland att man kunde få människor att se på världen och sina val på ett visst sätt men det går givetvis inte. Man får helt enkelt försöka vara ett bra föredöme för sig själv och hoppas andra tar lärdom och inspireras, men det är inget man kan påverka dem till med tvång. Vissa människor är som de är och det får man väl helt enkelt acceptera men se till att man själv aldrig blir så, och på så sätt vara hårdare mot sig själv för att utvecklas till en så bra person som möjligt och alltid göra val som man känner själv är rätt och veta att man har hjärtat på rätt ställe."

Jag känner inte att jag behöver tillägga något mer till hennes tankar. Men jag kommer onekligen att tänka på den här texten jag läste för länge sedan; "Your destiny is never tied to anyone who leaves you or that you chose to let go of - it just means that their part in your story is over".

16 comments:

  1. Thanks for these encouraging thoughts because it's true that now things are going so fast that people even good friends do not follow us all the time, for ex.: with a change of (better) situation , or if you have more in love, money, travelling, quality of life, hapiness or
    anything else, sometimes with the time going on, they cannot bear it and change , even WE have not changed and stayed simple and kind. Maybe it's only a question of envy or jealousy. XXX

    ReplyDelete
  2. Vilken otroligt smart syster du har!

    ReplyDelete
  3. Tack för inlägget! Det bästa är att bara låta det vara och försöka bli bättre själv. Vackra ord som verkligen täcker allt. Försöker alltid tänka så men ibland rinner bägaren över. Ni gjorde det klarare!

    Stort tack och all lycka till er!

    ReplyDelete
  4. Du (och din syster) har så otroligt fina och kloka tankar. Tack för att du delar med dig av dem till oss bloggläsare.

    Kram Daniela

    ReplyDelete
  5. Har precis varit med om en vän som svikit och av någon anledning dras jag till att gå in till din blogg och så hittar jag det här inlägget. Slump eller ej, det gav mig tröst i alla fall!

    ReplyDelete
  6. Hej, jag undra bara hur lång väntetid det tar att få behandling hos dig?

    mvh Anna

    ReplyDelete
  7. Hej Stina,

    Jag har läst din blogg ett tag men nu vill jag skriva att jag älskar att kunna läsa om dina tankar, livet m.m. Du är en sådan vettig och klok kvinna som man sällan träffar. Det är glädje för mig att kunna följa dig genom din blogg och kunna dela din glädje=)

    Hälsningar

    Vitkoria

    ReplyDelete
  8. Din syster är uppenbarligen lika klok som du. Lika vacker oxå men det hör inte riktigt till detta inlägget.

    Din blogg är en fantastisk läsning och att följa dig under din graviditet är väldigt fint. Stort lycka till!

    / Emma

    ReplyDelete
  9. Hej Stina!

    Är nybliven bloggläsare och snart även Stockholmsbo och måste säga att din blogg är oerhört inspirerande på alla fronter! Dels härliga recept kombinerat med resor, klassiskt mode med underbara plagg och tankar som du delar med dig av. Du är verkligen en stilförebild!

    Blev riktigt rörd av inlägget du skrev om hur du och M träffades och framförallt av av alla dina tankar och känningar kring mötet med det som skulle bli din blivande man och hur det hela utvecklades! Det är en riktig saga! Gratulerar till kärleken och till er blivande son!

    Nu till min fråga: Jag hade tänkt boka en tid hos dig för att fylla läpparna efter att ha sett alla fina resultat på dina kunder (Rebecca.S etc) men insåg att du troligtvis inte kommer att arbeta på kliniken en tid framöver. Har du någon som du kan rekommendera i ditt ställe?

    /C

    ReplyDelete
  10. Uta: So true, so true ... you read my mind. It is so extremly sad, but that is very often the case. It breaks my heart and will always do. But many people can't deal with positive things in their friends life. For myself, I always see my friends as inspirational sources and especially when life is good for them. Take care stina

    Paula: Verkligen!

    K: Jag tyckte hennes svar gav alla svar man behövde. Alla människor har inte hjärtat på rätt ställe. Det enda man kan göra då är som Lissie skriver - bestämma sig för att aldrig bli/göra sådant själv. Man måste förstå att alla människor inte har kommit lika långt. Men det gör alltid ont, djupaste ont att bli sviken av någon man tycker om och bryr sig om. Men med sorgearbetet blir man starkare.

    Daniela, Emma & Viktoria: Tack för att ni läser.

    Maja: Ödet ...

    Anna: Dessvärre oftast en månad, ring dock på morgonen så kan det ibland vara någon som blivit sjuk! VÄlkommen!

    C: Det finns fortfarande tider, strötider i slutet på mars och några i maj. Annars får jag rekommendera min kollega Carina.

    ReplyDelete
  11. C: Tack för dina varma ord också!

    ReplyDelete
  12. Har börjat läsa din blogg och ser nu att din syster har gick ut min skola, världen är allt liten. Såg dig igår i Odenplan, du ser precis lika trevlig ut som i verkligheten. Lycka till med allt! :D

    ReplyDelete
  13. Linda: nämen så lustigt! Ja hon gick i skolan runt Odenplan, det stämmer och jag går förbi där när jag spatserar till kliniken eller hemåt. Just nu ser jag nog mest sliten och trött ut men så kan det vara. Ha en fin dag/ stina

    ReplyDelete
  14. Precis som du skriver Stina så tror jag det är mycket avundsjuka bakom. Så har jag upplevt det med flera jag känner i alla fall. Då tar man det genast personligt men på senare år har jag förstått att det är avundsjuka.

    I framtiden ska jag bara välja och se efter vänner som aldrig är sådana. Det är för mig väldigt sorgligt att människor inte kan glädjas åt varandra när jag själv blir pushad när det går bra för andra och alltid gläds åt dem. Det är ett mysterium i sig.

    ReplyDelete
  15. Så vackert skrivit!
    Har din syster en blogg som man kan få läsa? :)

    ReplyDelete
  16. K: Det är sorgligt, men en verklighet. Jag hatar att det är så men man får som syrran skriver bara lova att man ALDRIG blir sådan själv.

    Caroline: Visst har hon det. En arty och dynamisk blogg http://www.labarfly.blogspot.com/

    ReplyDelete