Wednesday, March 9, 2011

Orange wednesday


Att jag varit sjukligt trött, nästintill apatisk i sina perioder (och fortfarande är) under helgen hade givetvis sin förklaring i alldeles för lågt järn igen. Och jag äter ju redan järntillskott men fick ytterligare tabletter att trycka i mig nu för att försöka återgå till en normal människa igen. 7 - 10 dagar skulle den resan ta sa barnmorskan och jag hoppas hon har rätt för jag blir så låg och gnällig när jag är trött på det här sjukliga viset och då blir jag trött på mig själv. Det kan också vara den fas jag är i just nu när barnet börjar ta betydligt mer näring och energi från modern just för att det är en enorm tillväxtkurva som startat. Och givetvis är det fler hormoner som cirkulerar som man bara ska anpassa sig till vilket jag faktiskt tycker är småsvårt i en period när det låga järnvärdet redan gör mig trött och känslig. Ibland ser jag min egna trötta spegelbild och tänker att hur ser jag ut egentligen? Så sliten! Den där fräscha gravidschablonen som en del talar om verkar liksom har passerat mig och har förmodligen valt ett annat offer att kasta sin fräschör på för jag känner mig så nedgången. I ansiktet framförallt. Därför är det så lustigt att många av er just i denna period skriver att ni sett mig på gatan eller någon annanstans, för då tänker jag Herregud! De måste stött in i ett nedgånget lik! Run Forest! Run!

Men nu ska jag ta mig i kragen och ut på stan för att leta orangea detaljer till hemmet. För nu får det vara slut på klagandet! 

See you!




14 comments:

  1. Agnieska wrote:
    Dear Stina, har du provat Blutsaft?inte så bra för tänderna men man kan suga i sig med sugrör...jag fick ta det istället för tabletter som gjorde mig ont i magen....kram

    ReplyDelete
  2. Agnieska: Blutsaft har jag tagit hela tiden också! Tack ändå!

    ReplyDelete
  3. Åh vad jag tycker om dig. Du känns så ärlig, öppen, stark, klok och inte minst är du vacker.

    ReplyDelete
  4. Du är trött och känner dig trött. Dock är du fortfarande lika vacker, om än inte vackrare nu som gravid.

    ReplyDelete
  5. It's like this for certain person _Stina don't worry you do not represent physically what you feel inside, because you are a beautiful woman, only tired now, normal in fact and in few days it will already changes. Tell me to be more cheer what are the boxes ?? Scarf and gloves or a pocket hum hum I am so curious....

    ReplyDelete
  6. Leta reda på ngn lyxig matbutik ock köp jordgubbar. Vackra att se på, oändligt goda att äta (även om det inte är säsong och de kommer från långtbortistan) och proppfulla med båda järn och c-vitamin. Strunta i speglarna ett tag, smörj istället in dig i det som doftar underbart och svep in dig i något som känns underbart, köp vårblommor och tänd ljus när skymningen kommer. Det är ett hårt jobb att skapa en liten människa så man ska skämma bort sig.

    ReplyDelete
  7. Please, could you put google translate in you page? Or maybe more in english? :)

    ReplyDelete
  8. Min största insikt under min graviditet är att det bara är ogravida människor som tycker att gravida kvinnor är det vackraste som finns. Själv gick jag runt och var avundsjuk på alla andra som kunde ha fina ogravida kläder utan mudd eller resår upp till armhålan :D

    Jag är säker på att även du har den där fräscha gravidschablonen men, lita på mig, man ser den inte själv!

    ReplyDelete
  9. Orangea detaljer - helt i min smak. Hoppas du hittade något fint. Trevligt att höras av - jag håller tummarna för att du snart blir lite piggare.
    Kramar Angela

    ReplyDelete
  10. En liten tröst i trötthets-dimman är att man glömmer fort. När dina nio månader är förbi och du har en liten person hos dig så kommer allt att vara som bortblåst. Jag var extremt trött med järnbrist och på toppen av det väldigt lågt blodtryck. Hade konstant yrsel. Det enda som hjälpte var att äta torkade aprikoser, gärna ekologiska (dom är osvavlade). Innehåller mycket järn. Hade en påse i skrivbordslådan på jobbet. Betydligt bättre än järntillskott tycker jag då man lätt blir förstoppad av det, och det är ingen höjdare...
    Skrivet av: Liz

    ReplyDelete
  11. charlotta, K: det var väldigt snällt sagt. Tack.

    Uta: Thank you very much for the kind words. Notebooks is inside.

    Liten: Bra ide! Jordgubbar äter jag redan ett paket per dag men igår skämde jag bord mig desto mer. Tack!

    anonym: Go to google translate and just put my blog page in there and It will be translated to english!

    Emsan: Förmodligen helt rätt!

    angela: Nej, inte mycket. Men en topp från Stella Mc Cartney i stället. Inte helt fel.

    Liz: Det var skönt att höra. Jag har också extremt lågt blodtryck som förvärrar uppfattningen av allt då man blir trött och yrslig. Men aprikoser ska jag köpa ikväll! Bra tips! Tack!

    ReplyDelete
  12. Hej! Stort grattis till det lilla miraklet! Väntar själv tvillingar och har också haft låga järnvärden. Jag sväljer mina tabletter med C-vitaminbrus för jag läste någonstans att det skulle vara bra. (C-vitamin är bevisat bra för järnupptag.) Vet inte om det är just det eller vad det är men mina värden har bara blivit bättre sedan jag började - och nu vågar jag inte sluta! :) Kan kanske vara värt att testa?!
    Lycka till med allt!

    ReplyDelete
  13. Johanna: Det är ännu bättre med ren Askorbinsyra som finns att köpa i hälsokostbutiker eller på Apotek. C-vitaminbruset är så lite ren c-vitamin och massa sötningsmedel som inte är så bra att få i sig. Men Askorbinsyra är ren och högkoncentrerad c-vitamin som gör järnupptaget väldigt mycket högre.

    ReplyDelete
  14. Stina. Du har med all säkerhet koll på att du ska undvika kaffe, The och mjölkprodukter isamband med järnet. Att undvika det samt att alltid ta järnet med C-vitamin kommer man oftast långt med.

    Hoppas att du snart får tillbaka lite ork.
    Håller även med alla andra som tycker att du är så vacker, både på insidan och utsidan (efter vad som går att utgå från en blogg)
    Kram/jenny

    ReplyDelete