Tuesday, March 29, 2011

Questions from lovely Minna

Dessa frågor har fina Minna utformat till mig att svara på. Jag ställde 20 andra till henne. Klicka dig till hennes blogg och läs mina frågor och hennes svar!

  1. Vilket är ditt absoluta favoritplagg i garderoben?
    Svar: Jag är en ombytlig person så jag måste säga att nästan alla mina plagg är favoritplagg - annars försvinner de eller säljs. Bara favoriter blir kvar. Det är enklast så.
  2. Vilket är ditt första plagg som du minns att du köpte?
    Svar: Jag minns att jag sparade ihop till en Kenzokofta när jag var 14-15 år som jag blev förälskad i efter att jag följt med pappa till Kenzobutiken vid Stureplan då han överraskade mamma med en underbart vacker, blommig klänning i rött därifrån. Den koftan har jag fortfarande kvar faktiskt.
  3. Vilket är ditt absolut sämsta köp genom åren?
    Svar: Kan vara min enorma minkpäls som jag alltid känner mig utklädd i.
  4. Vad får dig att gråta?
    Svar: Just nu när jag är gravid har jag betydligt enklare till att bli emotionell och tårfylld. Det är givetvis ett resultat av alla hormoner som är i omlopp - men jag började faktiskt gråta härom morgonen av det enkla faktum att jag ska få bli mamma. Annars, under mer normala omständigheter, är det mest till sorgliga scener i filmer eller om jag känner mig riktigt orättvist behandlad.
  5. Är du rädd för någonting?
    Svar: Jag är av den tron att man ska möta sina rädslor för att minimera dem. Men jag skulle inte gilla att sova själv i ett hus med endast naturen som granne och fullkomligt mörker. Då skulle jag förmodligen skrämma upp mig själv och vara rädd som tusan. Annars har jag grym respekt för havet och har i miljöer som dessa med mer extrema situationer varit mycket rädd just för att jag vet hur oresonliga naturens krafter ofta är.
    Att någon i min familj ska gå bort är något jag ibland slås av och då faller mitt hjärta i tusen bitar. Det är en rädsla, en vanmakt som jag aldrig kommer kunna hantera och den dagen om tusen år då det händer, vet jag med mig att en del av mig kommer dö.
  6. Är du vänster eller högerhänt?
    Svar: Högerhänt.
  7. Har du något motto som du lever efter?
    Svar: Never expect anything from anyone before you have given it yourself. Och ju fler dagar jag vandrar i detta liv, desto mer känner jag också att Diane von Furstenbergs citat "The only true relationship you have is the one you have with yourself" stämmer in mer och mer.
  8. Vilken plats i världen har du blivit mest överraskad av?
    Svar: Kina kanske. Det var så stort, så grått och vackert på en och samma gång. Jag var där i nästan en månad 2008 och botaniserade bland spännande mat, kulturfenomen, kinesiska muren, människorna och allt annat som är så annorlunda. Annars älskar jag Afrika och de ställen jag varit i där.
  9. Berätta ett starkt barndomsminne?
    Svar: När mamma och pappa berättade för mig att jag skulle få en lillasyster. Jag var då nio år och hade längtat så mycket efter ett syskon att jag nästan började ha en bisarr relation med mina dockor. Jag kom ihåg att jag blev så chockat överraskad och kunde inte sluta springa mellan hustomterna och gråta samtidigt. Jag kunde verkligen inte förstå att det var sant. Jag var lyckligast i världen!
  10. Vilka är dina favoritprogram på tv?
    Svar: Per Mobergs matprogram gillar jag, likaså Pluras kök för att han är så skönt mänsklig och avslappnad, opretantiös. Annars köper jag serieboxar och hyr lite äldre filmer, det är en dold passion.
  11. Du älskar ju att resa, vad packar du alltid med dig, oavsett land, säsong och plats?
    Svar: Ett kanske trist men sant svar är mina anfallsmediciner och migränmediciner - ett mer upplyftande svar men också sant skulle vara en Chanelväska, deo, hårfön och lite smink. Med det kommer jag långt. Det mesta går annars att inhandla på plats.
  12. Vart går din drömresa och vad lockar dig dit?
    Svar: Jag har tre resemål som jag hoppas att jag och M kommer uppfylla inom en inte för lång framtid. Tel Aviv, New York och Colombia.
  13. Snart blir du mamma och det är ju en stor, efterlängtad dröm som går i uppfyllelse, vilka stora drömmar har du kvar att uppleva?
    Svar: Att få en liten syster till lilla A vore en gåva, att äga ett hus i värmen med havsutsikt är en annan som jag är säker på kommer gå i uppfyllelse och då spendera perioder där och perioder i Sverige. Få uppleva min mamma och pappa i rollen som morföräldrar längtar jag också till då jag älskade mina egna när de var vid liv.
  14. Vad inspireras du av och vart finner du inspirationen?
    Svar: Vackra, personliga, starka, ödmjuka och varma kvinnor. Kvinnor med egen stil, egna tankar och åsikter och som vågar gå sin egen väg och följa sina hjärtan utan att bli dömmande, översittande eller dryga. Jag gillar kvinnor som vågar dela med sig av sina erfarenheter och som vill stärka andra kvinnor i sin väg och vid sina livsval i livet. Det tycker jag är häftigt. Sådana kvinnor inspirerar mig. Annars finner jag den kreativa inspirationen från konst, utställningar, böcker, mode, tidningar och inredning.
  15. Samlar du på någonting?
    Svar: Min garderob med kläder, skor och accessoearer är ett enda stort samlarprojekt. Det finns vissa saker som jag inser att jag har många av utan att egenligen samla och det är Burberrykappor, Diane von Furstenberg klänningar, Chanelväskor, kabelstickade tröjor från Ralph Lauren och Louboutin klackar. Hemma har jag alltför många prydnadskuddar och prydnadsfåglar.
  16. Vad är bästa presenten att ge bort?
    Svar: Jag tycker som så, att det finns ingen present i världen som går upp mot att verkligen anstränga sig extra och bjuda på sig själv och vara social och härlig när man går bort, oavsett anledning. Det är i allfall vad jag uppskattar mest när jag har gäster. Att alla försöker vara glada och givande. Annars brukar jag ge bort klädesplagg som personen i fråga kanske inte skulle unna sig själv.
  17. Har du något "ha-begär"?
    Svar: Jag har ha-begär för det som på något vis påverkar mig. De flesta gånger blir det mitt då av den anledningen att jag har svårt att släppa en tanke som vuxit fram om jag vill ha/äga något. Det är en bristande egenskap som jag ärvt efter pappa. Han är precis likadan och är nog den enda som på riktigt förstår mig i den aspekten.
  18. Vad önskar du dig allra mest just nu?
    Svar: Att M's arbetsplats i Zurich tillåter honom att arbeta hemifrån (i Stockholm) två dagar i veckan.
  19. Vilka smeknamn har du?
    Svar: Gud, vill man avslöja dem här? Då får jag säkert dras med dem från fler. Men jag kan avslöja att pappa kallar mig Stintan. Inte så smickrande kanske.
  20. Vad gör livet extra värt att leva?
    Svar: Kunskapen om att nästan allt är möjligt bara man kan se det framför sig. Kärleken till den familj jag redan har och den familj jag och M håller på att skapa. Alla underbara resor jag gjort och alla resor jag vet kommer inträffa under resten av livet. Möten med människor, varma relationer, lärdomar, skönhet i olika former och saker som överträffar ens förväntningar. 
  • bomull/siden?
  • salt/sött
  • pool/strand
  • vinslott/stadshotell (dricker inte vin men jag gillar slott i alla dess former)
  • vin/cocktail
  • kjol/byxor
  • tv/radio
  • sommar/vinter
  • klackar/ballerina
  • havet/staden
  • tåg/flyg
  • morgon/kväll
  • ost/skinka
  • bio/soffan
Tusen tack kära Minna, du är en evig källa till härliga känslor och skratt - see you next week over dinner!

11 comments:

  1. Vad kul att lära känna dig lite bättre! Att du inte dricker vin till exempel. :) Kram

    ReplyDelete
  2. Jag tycker du svarar så vackert på frågan om inspiration. Jag skulle vilja vara en sådan kvinna. Har du några bra tips hur man når dithän?! :)

    ReplyDelete
  3. Hej, och tack för en väldigt fin blogg! Jag undrar om du arbetar något nu innan du får barn, finns det möjlighet att boka in produktrådgivning hos dig på din salong?

    Mvh Karin

    ReplyDelete
  4. hatar tel aviv..

    ReplyDelete
  5. jag äääälllllssskkkaaar din blogg och att läsa dina svar! Tack för all inspiration och för att du är en sådan kvinna som du själv beskriver under vad som ger dig inspiration!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  6. Vackert du svarat om din lilla syster!
    Önskar att jag hade haft en store syster som du.
    Det hade nog varit väldigt givande.
    Kramar Jeanette

    ReplyDelete
  7. Stina jag tycker att du verkar vara en fantastisk intelligent kvinna. Man blir lugn & klok av att läsa dina texter. Du inspirerar! mvh Vanessa

    ReplyDelete
  8. Jenny: Får sådan migrän av vin, därav.

    Anonym: Självklart! Ring till kliniken 08 441 81 48 www.ellipseklinikken.se

    E: Var ödmjuk, medveten, stark i vem du är och lita på att det du känner och tycker är rätt. Jag tror man måste ha blivit lite äldre, i allafall över 28 - 29år, kanske äldre än så för att känna det lugnet inom sig själv och verkligen börja inse vem man är. Har du ett tydligt mål så kommer du komma dit. Läs litteratur som berör, se filmer om människoöden, granska din omgivning och skaffa dig mentala mentorer som är dina förebilder. De människor du ser som du inte tycker om hur de är - är lika mycket förebilder för hur du INTE vill vara och det är lika viktigt att veta det.

    Vanessa och Jeanette: Tack!

    ReplyDelete
  9. Min farmor kallade också mig för stintan...jag brukade hata d.. nu tycker jag det är lite fint på nåt sätt..:)

    ReplyDelete
  10. Hej,
    precis hemkommen från 5-veckors rundresa i Colombia och jag kan verkligen rekommendera det! Stort land och mycket varierande. Jag tror att du kommer att bli förtjust i Cartagena, supermysigt, romantiskt och massor av fina restauranger.
    Kul att läsa om hur livet förändrat sig för dig -lycka till med allt! Och beröm för många fantastiska foton.
    /Marie

    ReplyDelete