Wednesday, April 20, 2011

Bola-smycke

Jag har länge varit nyfiken på att skaffa mig ett Bola-smycke att hänga runt halsen. Ett Bola-smycke har ett speciellt litet mysigt, klingande ljud som är väldigt lågmält men vackert. Tanken bakom är att bebisen i magen ska höra det här lilla ljudet hela tiden då det hänger i samhöjd med naveln, och sedan känna igen ljudet också när den kommer ut. På så vis skapar ljudet en trygghet och ett lugn.
Jag har sett några stycken, men ljuden har inte varit tillräcklingt klingande - men nu har jag hittat ett som jag verkligen tycker om. Det är enkelt, inga krusiduller på själva kulan och ljudet är mycket fint och rogivande.

(Bolasmycket finns HÄR)

6 comments:

  1. Jag har följt din blogg ett bra tag nu och tycker att du skriver så himla fint om din graviditet och om livet. Jag tycker bäst om dina inlägg på svenska, de känns mer personliga, och du har otroligt fina bilder också.

    Grattis till graviditeten och lycka till!

    ReplyDelete
  2. Min flicka blev alldeles lugn av ljudet när hon vara bebis. Jag bar smycket runt halsen när jag skulle söva henne. Lycka till!

    ReplyDelete
  3. Jag har vänner som använt det och säger att bebisen verkligen kommer ihåg det när de kommer ut och blir lugna när de hör det, då med. Så det är ju värt att prova. Att det var jätteveckert är ju ett roligt plus! :) Glad Påsk!

    ReplyDelete
  4. Hej Stina och tack för en underbar blogg, läser den varje dag och blir lika glad varje gång jag ser en ny bild på dig, du är så vacker.
    Jag har en fråga. Efter att ha läst i många bloggar valde jag att göra restylane lip 1 ml på akademikliniken. Sköterskan som utförde behandlingen gjorde dock bara 0,5 ml eftersom att hon ansåg att det skulle bli för stort med 1 ml. Jag blev missnöjd då jag inte såg någon skillnad alls när svullnaden lagt sig, förutom att jag fått två stora "huggtänder" då restylanet lagt sig som två tjocka kulor under överläppen som hängde ner när jag log. Gick tillbaka och klagade och fick då ca 0,6 ml restylane vital istället men fick betala 2000 kr för det (restylane lipp betalade jag 2700 kr för). Nu ser dock mina läppar helt knöliga ut och den ena sidan är mycket större än den andra och knölarna syns ordentligt. Sköterskan sade att jag skulle massera men det gör grymt ont och har inte gjort någon skillnad än. När jag påpekade att ena sidan var mycket större än den andra sade hon att ingen människa är symmetriskt men jag vet att även om mina läppar inte är fullt symmetriska så är båda sidorna i princip lika stora. Vad tycker du att jag ska göra?? Jag vet att jag inte är en jobbig kund och jag brukar sällan säga ifrån men det känns surt att lägga ner 4700 kr för ca 1 ml (som jag från början bad om och hade kostat mig 3700 kr) och inte vara nöjd.

    ReplyDelete
  5. Tahira: Tack för de fina orden. Jag förstår, men så många va mina läsare är från övriga världen samt att mitt familjespråk är engelska så jag får göra lite både och för att bildka er alla.

    LindA och Jenny: Precis vad jag önskar med detta!

    Anonym: Gå tillbaka igen, Vital ska inte användas för voolym i läpparna, endast som fuktgivare. Du ska givetvis vara nöjd som patient och om sjuksköterskan inte tar sitt ansvar över ditt belåtande så får du vända dig till hennes chef och förklara läget. Att fylla 0.5ml är dock inget hit för det ger nästan inget resultat alls när svullnaden lagt sig. Jag fyller äsllan ett par läppar med mindre än 1ml och det anses som en liten behandling med mycket naturligt resultat. En " normal" behanlding äe 1.5ml om man behandlar under och överläpp.
    Men gå tillbaka till kliniken som behandlade dig, det är alltid bäst. Förhoppningsvis vill de att du blir nöjd. Annars får du ringa till oss på Ellipseklinikken 08 441 81 48 så hjälper vi dig!

    ReplyDelete