Thursday, April 14, 2011

Looking for a new home

The last couple of weeks have been all about finding our new home. And let me tell you - it is NOT a piece of cake. My taste is very demanding: I want the old fashioned style with beautiful details and high ceilings  - and the location is very important as well as the convenience with a stroller and a baby. But most important, it must feel like a cosy and lovely home, have that special feeling when you enter the doorway.
We would like to go for four or five rooms but we would also settle for three if they are smartly planned and have extra hidden space like big closets and a small office space for example ...
Relatively big is what we prefer but I've been surprised by less than large apartments that really have that extra thought which makes them functional anyhow. The price is often something limiting and the market is just crazy right now it seems. So the problem with these apartments is that we are not the only ones looking - so the bidding is what I've been occupied with the last couple of days; but one day very soon it will happen, we will find our new home, I am very positive about that.
I just can't wait until I have a room for little A that I can decorate in light blue colors, and really prepare and cocoon it for him (and me).

15 comments:

  1. Ja, jag känner med dig. Vi letar också och att hitta en passande lägenhet med barn i den här staden är minsann ingen lätt sak. Vi hittade en med ett rimligt utropspris. Hitintills har den gått upp 1,6 miljoner och då är budgivningen inte över än.
    Man blir ju matt!
    Jag håller tummarna för er.

    Kram!

    ReplyDelete
  2. Marie: Jag vet! Mellan 1.3 - 1.8 miljoner har de flesta större lägenheter gått upp. Man blir ju galen! Men då får vi tänka att de inte var menade för oss. Jag är säker på att både du och jag kommer finna våra hem som passar oss båda utmärkt. Se det framför dig och känn lugnet! Lycka till!

    ReplyDelete
  3. Jag tänkte bara på det där med ljusblå färger, blå kläder osv. Varför är det så viktigt att innan den lille pojken ens har hunnit skapat sig en identitet, (jag menar en egen smak och vilja om hur saker och ting ska vara) att klistra på det där könsstereotypa? Är det för att du tycker så mycket om blått, eller väljer du blått för att han är kille och inte tjej? Bara en fundering.
    Tack för en fin blogg i övrigt!

    ReplyDelete
  4. anonym: 1. för att halva mitt hem redan går i ljus duvblå och jag älskar den färgen. 2. för att det just är en liten kille vi ska få och jag vill inte ha ett vitt rum till ett barn och då passar den färgen utomordentligt.

    Jag tycker faktiskt det där med könsroller beträffande färger är en ganska larvig diskussion. Det handlar om hur vi uppfostrar honom och vilka tankar som genomsyrar vår familj snarare än om blått verses rosa. Vill han ha ett rosa påslakan den dagen han kan bestämma går det hur bra som helst likväl som om han vill ha ett blått. Vill han hellre gosa med en mjuk kanin istället för leka med bilar gar det också hur bra som helst.
    I vår familj får man vara precis som han är och det kommer aldrig förändras för att jag när han är liten bebis inreder hans rum i ljusblå färg. Så enkelt är det inte.
    Tack för din synpunkt.

    ReplyDelete
  5. Hej Stina!

    Kommer du då snart sälja din gena lägenhet?

    ReplyDelete
  6. You always have the most beautiful pictures that brings joy and relaxation to the eye and mind,

    best regards

    ReplyDelete
  7. Hej Stina!

    Bra skrivet om kònsroller och fàrger! Jag bor i Italien och hàr sàtter man upp rosetter på yterdòrren nàr en bebis fòdds. Rosa rosett = tjej och blå rosett= pojke. Fòrst nàr jag precis flyttat hit tyckte jag att detta var lite larvigt. Men nu nàr jag ser en rosett, blå som rosa, blir jag glad! Fòr jag vet att i detta hus finns en nyfòdd bebis, tjej som kille, och en nybliven stolt mamma. En dag ska jag också ha en fetrosett på min dòrr :)

    Kram Hedvig

    ReplyDelete
  8. I believe that you find sthing for you and I hope that it happens before the birth that you can make everything ready:)

    I'm also trying to find a enough big house with my husband and from Amsterdam but it's damn difficult. (We have decide to grow our small daughters in a urban big city instead a small city:)

    Thanks about a nice and beautiful blog for you!

    ReplyDelete
  9. Stina, kör du din acne leo klänning i tvättmaskin? :-)
    Tacksam för svar.

    Ha en UNDERBAR kväll.
    Kram N.

    ReplyDelete
  10. Hoppas verkligen ni hittar någon och den rätta!
    Läget är ju absolut viktigt. Ni har inte funderat på hus, även ifall ni föredrar lägenhet? Hus är ju så härliga och öppna på ett helt annat sätt. Dock kanske de inte är lika centrala och det krävs att man har bil osv.


    Hur går det för Lizzy?

    ReplyDelete
  11. Hej!
    Detta hör ju inte till diskussionen men tänkte bara säga att jag tycker du är himla lik Kylie Minouge!
    / Bella

    ReplyDelete
  12. Anonym: I sinom tid yes.

    N: Ja, på 30 grader i tvättpåse.

    Hedvig: Underbar tradition.

    Champagne: Good luck then to you also!

    K: Inte hus än, förmodligen senare i livet, eller kanske med barn nr 2.
    Lissie är arg på allt regn som öser ner på Bali men verkar njuta av att upptäcka ön ändå.

    Belly: Det tycker min mamma också. Jag kan se det ibland. Tack.

    ReplyDelete
  13. I love your blog and it is great that you write more in english now!

    ReplyDelete
  14. Vad gott! :) Ha en toppen helg! Kram

    ReplyDelete
  15. Din blogg är så underbar! Hoppas att det löser sig med lägenhet, den här gillar jag i alla fall: http://w4.objektdata.se/pregen/361/OBJ21411_1117303361/wp.htm?SID=yqiloc3f5orsgumj5ardqv45

    Precis vid djurgårdsbron och stor

    ReplyDelete